Heartstopper 5 af Alice Oseman





HEARTSTOPPER 5 af Alice Oseman. 2023. Politikens Forlag

Wauw! Endnu engang kom jeg igennem hele følelsesregistret, mens jeg læste Heartstopper 5.  Charlie Nicks kærlighed er bare så vidunderlig og sød. Det er den allerførste kærlighed. Man kan ikke undgå at sidde med det største smil på læben, glædestårer i øjnene og en varm følelse i maven, mens man læser. Man følger deres kærlighed step by step med alt den usikkerhed, der kan være, når man skal gøre noget for allerførste gang. En følelsesfuld rejse, som bringer dem tættere og tættere. De udvikler sig sammen og hver for sig. Forrige bog var så hjerteskærende, fordi Charlie gik igennem en virkelig hård tid både psykisk og fysisk. Han var helt nede i kulkælderen og Nick blev helt fortvivlet og vidste ikke, hvad han skulle gøre. Men i denne bog stråler kærligheden ud af dem begge. Charlie og Nick er så virkelighedsnære og dybe. Deres personlighed er så mærkbar og rammer spot-on de følelser, som man selv har mærket engang. Det er som en "trip down memory lane" . Det har virkelig ikke været nemt for dem, fordi det er queer kærlighed. så de har oplevet en del modstand, fordomme, ubehagelige konfrontationer og had. De har skulle være så stærke og modige, at stå ved deres kærlighed og følelser. Fordi de er dem de er. De kan ikke være noget andet, end de er. Kærligheden hænger jo ikke bare på træerne. Så når man endelig finder kærligheden, så må man ikke lade andre ødelægge den. Om det er queer kærlighed, stor aldersforskel, religionsforskel, stor kulturforskel, størrelsesforskel eller ens traumatiske fortid eller synlige ar på kroppen (som Charlie skammer sig over).  Det er lige meget- Kærligheden er det vigtigste. Ens ægte venner og nærmeste familie, hvis de virkelig holder af en vil acceptere det og vil ønske, at man finder lykken. Ellers er de jo ikke ægte.  Kærligheden er jo det bedste i livet. Dette er virkelig en must-read kærlighedsserie, hvor man, uanset seksuel orientering, lærer at stå ved sig selv, være sig selv og være stolt af det. Alle er unikke og ingen skal diskrimineres. Ikke pga seksualitet, oprindelsesland, religion, ydre skavanker, sygdomme, social status mm. Vi har alle krav på at blive behandlet ordentligt. Jeg ville ønske, at denne serie var skrevet, da jeg var barn, så havde jeg set mig selv på en bedre måde. Jeg er ikke queer, men hetero. Men jeg blev diskrimineret af andre årsager.

Jeg giver 5/6 stjerner 

Skrevet af bogblogger Youloooklikeabook

Bogen har jeg selv købt

Årsagen til den manglende stjerne er, at bogen standsede lidt brat og at der godt måtte have været lidt mere kød på historien. Men budskaberne var supergode og meget vigtige

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva