Lykkelig i gårdhaven af Ella Andrup


Lykkelig i gårdhaven af Ella Andrup. Udgivet 2023. Flamingo Books 

Wauw!  Sikke en uforglemmelig, vidunderlig, gribende og hjertevarm romance. Ella Andrup har uden tvivl overgået sig selv på alle niveauer!. Allerede fra de første linjer indhylles og tryllebindes læseren af den magiske, sanselige og romantiske stemning, hvor vi mødes den selvstændige Lykke-Li og hendes kæreste, mens de nyder en uforglemmelig aften i det smukke Tivoli. Beskrivelserne er så levende, billedskabende og velduftende, at man kan mærke og dem i næsen og helt ind i sit eget hjerte. Dette er en ægte slow-burn, feel-good romance, som får dig til at smile helt op til op over begge ører, fylder dit hjerte med boblende glæde og faktisk giver dig en vidunderlig følelse af, at du er kommet til det mest trygge, hjertevarme og idylliske hjem, nemlig Gårdhaven. Et sted som faktisk findes i virkeligheden. Karakterarbejdet er fuldstændig fænomenalt. Karaktererne emmer af personlighed. De er farverige på hver deres måde, har dybde, lag og en baggrundshistorie, der i flere tilfælde rammer ind lige i hjertet, så de kommer helt ind under huden på en og føles som ægte mennesker. Du får uden tvivl en umådelig lyst til at flytte hen til gårdhaven og blive venner med alle beboerne, fordi den hjertevarme, der strømmer ud af dem er meget dragende og ikke nem at finde. Deres sammenhold og venskaber er så tætte. De er meget forskellige med helt unikke finurligheder, men de komplimenterer hinanden så godt og der virkelig for hinanden. Det er meget beundringsværdigt og inspirerende og fik mig faktisk til at fælde glædestårer. Tænk hvis alle nabolag var sådan!. Handlingen er spædenden fra start til slut med store følelser og nervepirrende uforudsete plottwists. Hovedpersonen Lykke-Li  er en meget selvstændig kvinde med ben i næsen, som lige pludselig står i en lidt uventet situation, hvilket bringer hende til den vidunderlige gårdhave. Dette bliver begyndelsen på et helt nyt liv, som i allerhøjeste grad bringer hende med nye, sunde perspektiver på tilværelsen. Hun gennemgår en stor udvikling og lærer at sætte tempoet ned og nyde livet på en helt ny måde, som hun slet ikke havde forudset. Dette er en bog, der kommer direkte fra forfatterens hjerte. Man kan tydeligt mærke, at forfatteren har gjort sine egne erfaringer og er meget livsklog. Med denne bog viser hun sine læsere, hvad der er det allervigtigste i livet. De ægte, nære venskaber og kærligheden. At følge sit hjerte, at leve ud fra sit hjerte, vise sine medmennesker empati og kærlighed, Opbygge og bevare sammenhold. At hjælpe og støtte hinanden, men ikke glemme sine egne drømme i processen.  Denne bog er en berigelse. Den er er så vigtig, fordi den virkelig kan tjene som en inspiration og motivation for, hvordan vi lever i dagens Danmark. Denne bog giver virkelig stof til eftertanke. Jeg kunne virkelig spejle mig karaktererne og det gav mig et nyt og vigtigt perspektiv         

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af prisnominerede Mikkel Hansen og Mathilde Eusebius. Nogle af mine absolut favoritindlæsere.

Jeg vil også benytte lejligheden til at rose den superflotte forside, som er lavet af forfatteren selv.

Gode citater fra bogen:

Der er nervepirrende, hede øjeblikke: "Vores ansigter var kun få centimeter fra hinanden. Hans blik slap ikke mit. "Li Li jeg ved ikke, hvad du gør ved mig... Jeg tænkte kun på, at dette kys aldrig måtte ende og jeg håbede på, at det var det første af mange...!

"Stråler af lyst gjorde mine ben bløde, og jeg lænede mig ind mod ham og faldt ind mod hans læber....Hans tunge fandt min, og de dansede den blideste kærtegnende dans..." 

Der er en skøn humor:"Engang havde Solvei købt en krysantemum til mig og sagt, at der burde være en chance for, at jeg ikke slog ihjel med det samme. To dage efter hang alle blomsterne med hovederne, Solvei var imponeret". Hi hi,,! jeg kender godt det der med at komme til at dræbe sine planter.

Sebastian er ligeså romantisk som en lygtepæl. 

Man ved aldrig, hvornår livet tager en uventet drejning, så lev dit liv fuldt ud mens du kan. Elsk mens du kan. Følg dit hjerte og gå efter din drøm. 

Jeg giver 6/6 stjerner

Skrevet af cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar.

Jeg læste denne vidunderlige romance sammen med Readlongklubben, hvor jeg var vært sammen med Bookworm.dk og Bogormensverden.






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva