Lærkeholm af L Shermans

Lærkeholm af L Sherman. Udgivet 2023 Flamingo Book. 

Wauw! Denne fantastiske, gribende, stemningsfyldte og virkeligsnære slow-burn romance  blæste mig fuldstændig bagover på en måde, jeg slet ikke have regnet med. Den er helt klart en af forfatterens bedste bøger. Jeg elsker den. Forfatteren har formået at skabe en historie og et miljø, som føles så ægte, at jeg tror, at det findes i virkeligheden. Der er tænkt på, researchet og kælet for hver eneste detalje på alle niveauer. Selv sproget stråler og er med til at understøtte og livagtiggøre enhver scene. Forfatteren har ramt denne særlige romancestil spot on på den bedste måde, hvor stemningen emmer ud af hver eneste side i bogen. Ja, selv maden kunne jeg nærmest dufte og smage. Mums!! Jeg havde bogstaveligt lyst til at flytte til Lærkeholm. Jeg må sige, at jeg virkelig kunne mærke forfatterens liv og sjæl i denne bog. Jeg kom i den grad igennem hele følelsesregistret, mærkede sorgen dybt i mit hjerte, skammen, frygten, ensomheden, de livlige og intense drømme, de hjertevarme minder og glæden. 

Jeg er helt vild med, hvordan handlingen udfolder sig og hvordan vi ganske gradvist lærer de forskellige karakterer at kende. Lærer deres baggrund, barndom, traume, problemer og også dybeste drømme at kende.  Forfatteren har skabt nogle karakterer med masser af dybde, personlighed og særlige karakteristika, så man tydeligt kan se deres ydre fremtoning, dialog, reaktioner og næsten høre deres stemmer. Deres problemer og udfordringer og fortid ramte mig lige i hjertet, så jeg kunne mærke deres smerte og forstå, hvor meget de har måtte kæmpe.  Dette er virkelig en bog, som er hjerteskærende og som har fokus på nogle af livets hårdeste hændelser og problematikker, men L Sherman har formået at pakke det hele ind i den mest hjertevarme og stemningsfyldte pakke, så man mærker kærligheden, de stærke bånd og hyggen helt ind i sit eget hjerte, mens man læser. Nogle af scenerne, især loftet (det er nærmest magisk) er som en trip down memory lane, dengang man var barn og alt var så magisk, dragende og eventyrligt. Med disse scener, tror jeg også, at forfatteren vil minde os om, hvor vigtigt det er at bevare vores indre barnlige glæde og nysgerrighed uanset hvor gamle vi bliver og hvilke ufordringer vi møder. Livet kan tage en pludselig drejning nogle gange, og derfor gælder det virkelig om at nyde alle de øjeblikke vi kan og værdsætte de mennesker, som vi holder allermest af. På Lærkeholm har tiden sit eget meget rolige tempo og der er tid til tætte menneskelige relationer, tid til at vise interesse og medfølelse i sine medmenneskers liv og give dem støtte og forståelse. Jeg tror, at vi alle i denne moderne hektiske tid med masser af stress, jag og deadlines har brug for et mere stille sted som Lærkeholm. Det er et småbyssamfund med alt hvad der dertil hører fx også sladder, men når alt kommer til alt, så er de som en stor dejlig familie, er er der for hinanden. Det er meget beundringsværdigt og berigende.  Denne bog er ikke kun vidunderlig kvalitetsunderholdning, men også virkelig på alle måder som en gave, en berigelse, en påmindelse om at huske at leve vores liv fuldt ud og følge vores drømme, mens vi kan.  

Jeg vil også rose de fantastiske indlæsere til lydbogen samt den flotte forside.

Jeg giver 6/ 6 stjerner

Jeg læste denne vidunderlige bog sammen med Readalongklubben. Vi var alle meget vilde med bogen.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar

Skrevet af cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook. 

Spoileralert 

En af de hårdeste passager nederst side 229. Den overvældende følelse af ensomhed. Jeg har selv mistet næsten hele min familie, så den ramte mig virkelig i hjertet. 











Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva