Skandar og fantomrytteren af A.F Steadman

SKANDAR og fantomrytteren af A F Steadman. Forlaget Gyldendal 2023.

Ildtændende prutter, dødsensfarlige, ildelugtende vilde enhjørningerne, skræmmende ødelæggelser og foruroligende profetier, der ser ud til at gå i opfyldelse. Hemmeligheder, løgne, lyssky ondskabsfulde planer, mørke, mystiske gange og ældgamle mysterier, der afdækkes. Hvem kan stole på hvem? Hvem er de skyldige ?  Wauw! Der er i den grad skruet op for spændingen og mystikken allerede fra de allerførste linjer. Jeg var helt suget ind i den nervepirrende handling fra start til slut og glemte alt omkring mig. Det er en helt fantastisk, eventyrlig, nervepirrende, sjov og hjertevarm fantasybog, der også er rørende, så den går lige i hjertet på en. Karaktererne emmer af personlighed. Der er masser af pong pong spil og god humor. Relationerne mellem karaktererne bliver dybere og dybere på godt og ondt. Der opstår desværre også konflikter, hvor bølgerne går højt nogle gange og følelserne mærkes tydeligt. Men karaktererne formår at udvikle sig sammen og enkeltvis. Skandars hemmelighed er nu kendt af alle og dette giver en hel del ekstra udfordringer og modstand. Men han gør sit bedste for at holde hovedet koldt og bevare sin viljestyrke og gå-på-mod. Han har et kæmpestort hjerte og vil så gerne have, at hans familie og venner har det godt. Han bliver helt knust, da hans søster ikke længere vil skrive til ham. Hvad foregår der? Jeg er helt vild med, at man får så meget baggrundshistorie om både øen, de første enhjørningeryttere og Skandars mor. Worldbuildingen og magien er fantastisk, eventyrlig og imponerende og jeg sugede bare til mig med eventyrlystne øjne. Der er kommet mange flere lag til historien og spændende viden. Det er gennemtænkt og gennemført og jeg havde slet ikke lyst til, at bogen endte. Forfatteren har virkelig udviklet sig siden bog 1. Plottet er meget mere komplekst og beskrivelserne er så tydelige, levende og billedskabende, at man kan se dem helt klart for sit inde blik. Kreativiteten og sproget stråler. Det er supergod underholdning og en bog, der kommer ind i ens hjerte. Den har mine varmeste anbefalinger. A F Steadman har skabt sit helt eget univers. Jeg ser meget frem til at læse videre i serien. 

EKSEMPLER:

Allerede fra de første linjer suges man ind i bogens nervepirrende handling:  "En måneløs nat krydsede to enhjørninger en krigshærget slette. Den første enhjørning galoperede hen over vildmarken, drevet fremad af en maskeret rytter. Den anden enhjørning bevægede sig i takt med sin rytter rådnende hjerte..."

En skøn humor: "jeg ville ønske at jeg kunne sove i 100 år -- Det skal du ikke ønske. Det gik ikke så godt sidste gang..."

Jeg er helt vild med den flotte forside, der er virkelig kælet for de smukke gulddetaljer mm.Der er virkelig skruet op for alle knapperne i denne bog 2 i serien. Alt er bedre. Forfatteren har virkelig udviklet sig meget . 

Jeg giver 6 / 6 stjerner.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af forlaget Gyldendal.



Jeg er helt vild med den flotte forside, der er virkelig kælet for de smukke gulddetaljer mm.Der er virkelig skruet op for alle knapperne i denne bog 2 i serien. Alt er bedre. Forfatteren har virkelig udviklet sig meget . 

Kapitel 18 er bare helt fantastisk




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva