Seawalkers 3 af Katja Brandis


Seawalkers 3: Tårnhøje bølger af Katja Brandis. Udgivet 2023 Straarup & Co

Wauw! Hold fast i rælingen og hold tungen lige i munden, for bølgerne går virkelig højt i denne nervepirrende og dramatiske Seawalkers bog. En voldsom orkan hærger, så alle må forsøge at søge dækning. Forfærdelige ødelæggelser og forsvundne elever. Frygten og bekymringen stiger. Og pludselig begynder krybdyrs-changere også at overtage skolen. De vildeste afsløringer dukker op til havets overflade og overrasker Tiago fuldstændig. Hvad vil han gøre med denne nye vigtige information? Alle hjælper til og prøver at udbedre skaderne og der planlægges events til at redde skolens økonomi. Men udfordringerne vil ingen ende tage, da krybdyrs-changerne forsøger at invadere skolen og den ondskabsfulde Lydia Lennox gør også sin ubehagelige entré igen. Kan Tiago og hans venner overhoved vinde denne gang? Eller må de have ekstra assistance? Spændingen er i top fra start til slut, så ens hjerteslag øges og man glemmer at trække vejret. Man suges helt ind i bogen, glemmer alt omkring sig. Jeg følte mig virkelig som en del af Tiagos vennegruppe, hvor jeg kom helt tæt på hans tanker, bekymringer og følelser. Jeg blev virkelig ramt i hjertet på flere måder og kom igennem hele følelsesregistret. Jeg må bare endnu engang rose Katja Brandis for at være en sand mester til at sammensætte en bog med den perfekte balance og de rette ingredienser: masser af spænding, drama, overraskelse, dybde og hjertevarme. En bog og en serie lige efter min smag. Hvor man både underholdes maksimalt, hvor der er kød på historien og hvor karaktererne føles ægte og dybe. Tiago og hans venner bliver en del af en, som om man kendte dem i virkeligheden. for hver bog lærer man dem alle endnu bedre at kende og man ser karaktererne samt deres venskab og relation udvikle sig. Der er så  mange fantastiske scener i denne bog, som jeg ikke vil spoile. Katja Brandis har virkelig formået at skabe sit helt eget univers, som får mit fantasyboghjerte til at hoppe af begejstring. Jeg elsker hendes skrivestil, hendes rørende karakterer, hendes fokus på vigtige og relevante temaer samt de budskaber, som man lærer. Dette er uden tvivl en must-read fantasyserie for hele familien. Den er ikke kun fantastisk underholdning, men en bog / bogserie, som lærer os vigtige budskaber. Hun formår at flette alt sammen, så det aldrig bliver for alvorligt. Der er den skønneste humor. En bog om ægte venskab og sammenhold. At være der for hinanden, når det virkelig gælder. At bevare modet og viljestyrken, selv når håbet synes helt ude. Kæmpe for det og dem man holder af.  

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen, som er indlæst af superdygtige Jesper Platz. En af mine absolut favoritindlæsere.

EKSEMPLER:

"Man kunne vække folk på grimme eller pæne måder. De pæne måder at vække min ven og værelseskammerat Jasper på var at kilde ham på maven, holde friske rundstykker hen under næsen på ha, og synge hans yndlingssang, men jeg havde prøvet dem alle. Altså var der kun de grimme tilbage... "DER KOMMER EN KÆMPE FLODBØLGE ! UD! NU! ....det var en prøvealarm, beroligede jeg ham..." 

"Den, der rører ved en haj, bløder"

Der er en skøn humor: "Du svømmer som en optøet fiskepind"

Der er total nervepirrende scener, hvor hjertet sidder helt oppe i halsen: "Det hele gik så uhyggeligt hurtigt. Pytonen satte farten op, ligefrem skød hen over sandet. Så var den henne ved mig og begyndte at sno sig om mig som en kæmpestor, smørcremefarvet slyngplante....Den lange muskuløse krop føltes som en stålwire, der snoede sig tættere og tættere om mig. Nu kunne jeg ikke længere bevæge mine ben".


Jeg giver 6/6 stjerner

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget

Det føles som at komme hjem at læse disse bøger, fordi man Tiago og hans venner føles så ægte og de er sådan nogle dejlige changere. Katja Brandis har fokus på nogle meget vigtige og også alvorlige emner, men der er også masser af humor/ fiskehumor, så man et utal af gange smiler og griner højlydt. Denne bog er virkelig ægte feel good fantasy. Helt sikkert en must read, hvis du elsker fantasy. En bog for hele familien som lærer en, hvad der er det vigtigste i livet. En bog om ægte venskab og sammenhold. At være der for hinanden, når det virkelig gælder. At bevare modet og viljestyrken, selv når håbet synes helt ude. Kæmpe for det og dem man holder af.  

Side 108 er så rørende. Der bev fælet tårer.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva