Mørket under dæk af Merlin P Mann

Mørket under dæk af Merlin P Mann. Udgivet 2022. 187 sider. Politikens Forlag.

Wauw!  Merlin P Mann er virkelig en sand mester til at livagtiggøre historien, gøre den underholdende, fængende, medrivende og relevant. Han formår i den grad at vække ens interesse for at vide mere. Han skriver så levende og billedskabende, at man tror, at man selv er ombord på Elefanten. Man kan se omgivelserne helt tydeligt for sit indre blik. Mærke skibet gynge, søsygen blive vækket, høre grisene grynte og desværre også lugte dem. Det er virkelig som at rejse tilbage i tiden og mærke og forstå på egen krop, hvordan det var at leve dengang.  Hvordan de tænkte, hvad de troede på, fx også deres overtro. Merlin formår at gøre denne bog til en meget rørende historie om datidens barske kår, hvor arbejdet kunne være fysisk nedslidende og klamt og hvor sygdom hurtig kunne få alvorlige konsekvenser. Man kommer til at holde af karaktererne, forstå, hvordan de var og mærke deres savn, sorger og glæder.  Man har lyst til at lære tiden bedre at kende og besøge Museet for Søfart. Jeg ville ønske, at Merlins bøger fandtes, da jeg var barn.  Merlin P Mann har skabt et genialt koncept med den "tidsrejsende" runestav, alle dens funktioner samt en meget spændende og unik worldbuilding, som er en kombination af datidens barske virkelighed, nordisk mytologi, fantasy samt masser af spænding, humor og rørende øjeblikke. Jeg er helt vild med druiderne, mellemlandet, runestaven og alle dens funktioner, mystikken, gåderne og de overnaturlige elementer. Forfatteren er ligeledes rigtig god til at være pædagogisk, mens han fortæller uden at virke belærende. Dette er bog 3 i serien og Merlin P Mann sørger for, at handlingen fra de to forrige bøger bliver opsummeret og flettet ind i handlingen på denne bog, uden at det virker som infodumping. Så man er helt sikker på at være up-to-date. 

KARAKTERER

Jeg er helt vild med Rane og Gunhild som karakterer. De føles ægte og der er en god dynamik i mellem dem. De kan godt blive uenige, men det er også tydeligt, at de holder af hinanden, som om de er i familie. De har i den grad været igennem ild og vand sammen. De har begge udviklet sig meget samme og styrket hinanden undervejs. De har fået et meget stærkt bånd. Rane har lært at blive meget mere modig og han har også lært at turde åbne sig for Gunhild, selvom det er hårdt og nogle gange en smertefuld proces. De er blevet ægte venner, som virkelig er der for hinanden. De har ikke lyst til, at deres veje skilles uanset, hvad skæbnen siger. Gunhild tror ikke længere på skæbnen.

TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog og bogserie er ikke kun underholdning, men også en meget lærerig serie, hvor man får et spændende indblik i historien og datidens måde at tænke på. Alle bøgerne giver masser af stof til eftertanke angående hvad vi selv tror på, hvad vi selv prioriterer, hvad vi selv ville vælge, hvis vi stod i en lignende situation og det gør en meget taknemmelig for alle de goder vi har i dag. Hvad ville vi selv ændre, hvis vi kunne rejse tilbage i tiden? Det er uden tvivl en bog og bogserie, som er perfekt til brug i undervisningen. Der er ikke kun fokus på det historiske aspekt, men også på emner som:  sorg, sygdom, savn, død, mobning, ensomhed og venskab.  

EKSEMPLER:

Jeg er helt vild med indledningen til bogen: "Hvad ville du ændre, hvis du kunne rejse tilbage i tiden? har du nogensinde tænkt over det? Ville du gøre noget ondt eller heltemodigt? Eller ville du træffe nogle andre valg, end du har gjort tidligere? Nu kan vi jo ikke rejse i tiden (endnu), men så er det godt, t vi har bøger og museer." (side 6)

Der er god humor: "Gunhild lignede en, der lige havde opdaget, at hun havde hældt salt på sine cornflakes i stedet for sukker. Selvom en person fra 1100-tallet selvfølgelig aldrig havde smagt cornflakes" (side 10)  samt "Rane var dårligt nok i form til en skoleidrætsdag" 

Der er en rigtig god dynamik mellem karaktererne, hvor bølgerne også kan gå lidt højt nogle gange og man bliver dybt rørt og meget bevidst om de store forskelle der er på datidens vilkår og nutidens: "..Det eneste der manglede var, at du tog tilbage til middelalderen!"..."Og hvad er det så for et liv, jeg skal leve Hjemme på gården i ellevehundrede-og -hvidkål?" "Det ved jeg ikke. Man må vel leve det liv, man får"...."Siger du!"vrængede Gunhild. "Du skal bare hjem til din mor og far og lækre melklumper og dit eget lune private bibliotek og magiske kasser med farver og lys. En prins i et liv med overflod og rigdom!"Hvad?! Det er sgu dig, der er prinsesse! Vi bor i et rækkehus, og hvis min far dør, har vi ikke råd til at blive boende...Og jeg er bare en lille grim nørd, der ikke har en eneste ven i verden" (side 12-13).

Man får en helt tydelig fornemmelse af, hvordan det var at bo på skibet både mht skibets gyngen, søsyge, svimmelhed, kvalme samt diverse lugte og lyde: "Der var stor forskel på den friske havluft oppe på dækket og lugten nedenunder. Der boede fem svin i den kahyt Rane sov i sammen med de halvvoksne drenge. Det var godt for varmen, men stanken var en udfordring. De små grynt var til gengæld ret hyggelige, og Rane blev hurtig venner med det mindste af svinene" (side 57)

Jeg kan slet ikke vente med at læse videre i serien. Jeg kan slet ikke forudsige, hvordan det hele vil ende eller hvilken historisk periode vi skal hen til næste gang. Men jeg er vild med konceptet og håber, at flere forfattere vil skrive bøger, som er med til at vække vores interesse for historie.

Jeg giver 5,5 stjerner/ 6

Jeg vil benytte lejligheden til at rose de flotte illustrationer lavet af Bodil Bang Heinemeier

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af dygtige Mads Hjulmand. 

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Årsagen til den manglende halve stjerne er, at jeg måske godt kunne have tænkt mig lidt mere spænding, uhygge og overnaturlige elementer som i de andre bøger. Jeg er jo vild med fantasy fx de seje og sjove norner. Der var nogle steder, hvor handlingen blev en anelse langtrukken. Men jeg nød historien og har endda læst den 2 gange.

Mørket under dæk udkom 5.oktober 2022. 

Skrevet af Youlooklikeabook






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva