Interview med Mikkel Hansen

 Interview med Mikkel Hansen




Mikkel Hansen er en af mine absolut favoritindlæsere. Når jeg lytter til de bøger, som han har indlæst. Så glemmer jeg alt omkring mig. Jeg bliver fuldstændig suget ind i bogen og mærker tydeligt gennem Mikkel Hansens stemme, hvor nervepirrende handlingen er. Min puls stiger i takt med spændingen. Han er simpelthen så dygtig til at opbygge spændingen med sin stemme, så man virkelig sidder på kanten af stolen. Jeg kan mærke karakterernes følelser, som om de var mine egne. Dette gælder fx den helt fantastiske og total nervepirrende Øglejægerne-serie skrevet af Camilla Wandahl. Så følg Mikkel Hansen på Mofibo, så ved du, at du får en supergod oplæsning


1. Skriv en lille intro om dig selv.  

Allerførst; tak for de mange flotte ord. Det er utroligt dejligt at høre, når folk kan lide det man laver. Når man står på scenen kan man jo altid mærke publikum, men når man indlæser er der jo ikke meget feedback - så det er virkelig dejligt. Tak!

Jeg er 39 år gammel og opvokset i Holte, nord for København. Uddannet skuespiller fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2010. Og derefter flyttede jeg til København, hvor jeg stadig bor og har arbejdet som freelance skuespiller siden 2010. Jeg har spillet på en masse forskellige scener i København og rundt omkring i landet og været meget på turné. Jeg har spillet mange forskellige genrer; musicals, familie, børne og ungdomsforestillinger. Blandt andet "Brødrene Løvehjerte", "Og så står man pludselig dér" og en forestilling vi spillede i mange år på turné som hed "Soldaten".

Ved siden af teaterjobs har jeg især arbejdet med tegnefilmstemmer i mere end 25 år - og med lydbøger i diverse genrer i 12 år.


2. Hvad var det allerførste job, som du kunne tænke dig, da du var barn og hvorfor?

Hmm - mon ikke jeg ville være brandmand eller politimand ligesom mange andre børn dengang? jeg kan ikke helt huske det. Til gengæld fandt jeg som 14-årig ud af, at jeg ville være skuespiller - og det har jeg ikke fortrudt😉 Jeg mærkede allerede dengang, at når jeg spillede teater, fik jeg brugt sider af mig selv, jeg ikke rigtig var klar over at jeg havde, men som jeg havde det godt med. Og så har jeg altid elsket at fortælle historier.


3. Hvornår opstod drømmen om at blive skuespiller og indlæser?

Drømmen om at blive skuespiller opstod som beskrevet ovenfor. 

Det med at blive indlæser kom ret naturligt. Jeg har altid arbejdet meget med stemmearbejde - f.eks med tegnefilmstemmer, siden jeg var 13 år. 

På skuespillerskolen havde vi et indlæsningskursus med Dan Schlosser - som jo er en meget garvet indlæser. Og jeg tænkte, at det kunne bestemt være noget for mig. Jeg indlæste min første bog i 2012 og har indlæst lige siden.


4. Hvad er det bedste ved at indlæse bøger og hvad er det hårdeste? Hvor mange bøger har du cirka indlæst? 

Det bedste er uden tvivl, at man får læst en masse gode og underholdende bøger. Ved de bedste bøger kan man virkelig forsvinde helt ind i arbejdet og glemme det meste omkring sig. Det er også rigtig god stemmetræning at bruge stemmen meget. Det er til gengæld hårdt at sidde så meget ned og sidde stille. Det er jeg egentlig ikke særlig god til😉 og jeg er bestemt ikke blevet skuespiller for at sidde ned - så det er godt, jeg også laver andet i perioder. Jeg tror, jeg har indlæst et sted mellem 300 og 400 titler. Men nogen er ganske korte og varer under en time. Men jeg har dog også indlæst bøger, der varede over 30 timer.


5. Bestemmer du selv, hvilke bøger du vil indlæse?

Titlerne bliver tilbudt af en redaktør, og ja, så kan man vælge at sige ja eller nej.


6. Hvor længe tager det fx at indlæse en bog på 5 timer

Omkring 10 timer. Som hovedregel bruger jeg nok to timer på at indlæse en times lydbog - alt efter sværhedsgraden. Man skal dog lige i gang med et værk, så de første par timer går det typisk langsommere.


7. Har du taget nogle særlige kurser eller uddannelser for at blive dygtigere som indlæser? 

Jeg lyttede meget til lydbøger som barn og var især helt vild med at lytte til Kjeld Nørgaard der indlæste Bjarne Reuters bøger om Bertram og co., og Chili Tùrells indlæsninger af Narnia-serien. Og så må jeg også lige nævne min far som ikke var skuespiller man ingeniør - men en fantastisk oplæser for min søster og mig - han kunne virkelig holde én fanget. Udover kurset med Dan Schlosser på skuespillerskolen har jeg ikke fået undervisning i lige præcis lydbøger - men man træner sin stemme meget meget grundigt alle fire år skolen, så det er selvfølgelig også noget der forbedrer stemme og udtale.


8. Hvad har du særlig fokus på, når du indlæser en bog?

Jeg tænker meget over, hvad der lige præcis kræves til og af den bog, jeg sidder med i øjeblikket. Hvor meget eller hvor lidt indlevelse - og så prøver jeg altid at have lytteren for øje. Desuden prøver jeg altid at ramme min egen stil - altså, hvad jeg bedst selv kan lide. Det synes jeg faktisk er det bedste råd, man overhovedet kan give til en indlæser; "Lav det som du selv synes det skal lyde" - man skal selvfølgelig have stemme og værktøjer i orden, men hvis man prøver at "fortænke" det for meget, bliver det hårdt at sidde med i længden.


9. Har du altid vidst, at du havde en fantastisk stemme eller er det noget, der har udviklet henover årene?

Jamen igen - tusind tak:) - jeg har i hvert fald altid godt kunne lide at bruge min stemme - men jo - den er selvfølgelig blevet udviklet henover årene - jeg håber selvfølgelig jeg bliver ved med at udvikle mig og at jeg bliver bedre og bedre. Måske derfor er jeg også gladest for det, jeg har lavet de SIDSTE 6 år og ikke de FØRSTE 6 år jeg var i branchen.


10. Har du en særlig opvarmning af stemmen, som du laver ?

Jeg har nogle forskellige talerøvelser, som er helt tilbage fra skuespillerskolen. Jeg bruger dem tit, men ikke altid - det kan også være vigtigt at lave afspændningsøvelser af stemmen, når man har siddet 6-7 timer i studiet. Ellers betyder det også rigtig meget at varme hele kroppen op - og det gør jeg hver dag med armbøjninger og mavebøjninger - og så løber, cykler og svømmer jeg også ofte.


11. Hvor mange gange er du blevet nomineret til en Mofibo Award? Og for hvilke bøger?

Jeg er blevet det der hedder shortlistet med 6 forskellige titler; "Skovrå" af Astrid BZ Madsen, "Fra dette øjeblik" af Melanie Harlow (indlæst sammen med Kristine Brendstrup), "3 venner" af Niels Lund, "Vi vil altid ha' Paris" af L. Sherman (indlæst sammen med Mathilde Eusebius), "Nærmest fri" af Daniel Rye og så "Hjertets Vilje" af Kis Baadsgaard (indlæst sammen med Heidi Keller) - sidstnævnte er i finalen her i år den 14.marts 😉


12. Hvordan føles det at blive nomineret til Mofibo awards?

Det føles rigtig rigtig godt og dejligt, at så mange har stemt på det, som jeg og Heidi og Kis har lavet. Dette ville selvfølgelig være super fedt at vinde, men allerfedest hvis opmærksomheden omkring det, fører mere og spændende arbejde med sig. Det er så skønt med fokus på dansk litteratur og indlæsningen af det og jeg synes, at Mofibo Awards er et superfedt initiativ. Jeg glæder mig rigtig meget til den særlige aften.


13. Er der nogle bestemte genrer, som du bedst kan lide at indlæse? og nogle genrer som du helst undgår?

Jeg har vist indlæst stort set alle tænkelige genrer og nej, som udgangspunkt er der ikke noget jeg som sådan undgår men jeg tror, der er nogle ting jeg er bedre til at indlæse end andet...nu skal jeg selvfølgelig også passe på hvad jeg siger, da jeg jo gerne vil have så mange forskellige opgaver som muligt...:) men jeg er især glad for fortællinger med en jeg-fortæller der ofte kræver en lidt højere grad af indlevelse.


Mikkel Hansen har også lavet tegnefilmstemmer i 25 år. Se på denne hjemmeside og dette link 

www.danskefilmstemmer.dk.  og www.danskefilmstemmer.dk/Person.php?pid=911 


Tusind tak fordi du ville være med til interviewet.



Skrevet af bogblogget Youlooklikeabook














...

Kommentarer

  1. Vibeke Vestergaard8. marts 2024 kl. 21.59

    Det er spændende at læse om indlæsernes tilgang til faget, og som mangeårig lydbogslytter kan jeg sige, at det er altid er en fornøjelse at lytte til Mikkel. Vi synes også på Sweetheart Ink, at det kunne være fantastisk, hvis I vandt.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller