Jul i boghandlen af Jenny Colgan

 

Jul i boghandlen af Jenny Colgan 

En helt vidunderlig, stemningsfyldt og meget hyggelig juleromance om søskendeforhold, påduttede roller, ubehagelige forventninger, stor personlig forandring og forelskelse. Hyggen og atmosfæren emmer ud af bogen og omgivelserne og det lille samfund er så velskrevet af stemningsfyldt, at man bare har lyst til at bo i bogen eller i boghandlen. Når jeg ser boghandlen for mit indre blik, føler jeg mig som et lille barn med julelys i øjnene i et eventyrligt og atypisk bogland fyldt med fantastiske skatte, hemmeligheder, skjulte rum og magiske tog. Karaktererne er skønne og jeg kunne ikke undgå at holde af dem. Især Carmen og mr. McCredie.  McCredie rørende baggrundshistorie og opvækst ramte mig lige i hjertet og jeg havde bare lyst til at give ham det største kram. 

Relationerne mellem karaktererne og den måde det udviklede sig på var så vidunderligt og jeg fældede nogle tårer flere gange i løbet af bogen. Især en særlig scene mellem Phoebe og Carmen. Karaktererne undergår en stor forandring og de kommer tættere på hinanden på en måde, de aldrig havde forventet og ser hinanden i et helt nyt lys. Jeg er helt vild med forfatterens måde at formulere sig på og bare ramme spot on, når det gælder de typer, som der karakteriseres. Selvom nogle af dem er lidt karikerede, så virker de ægte og genkendelige i deres væsen, rolle og i deres indre kamp. Jeg kunne undgå at føle stor empati for Carmen og hendes kamp for at endelig at lykkes og få succes. Hendes kamp for at bryde ud af sin fortid og forældrenes negative forventninger til hende. 

Dette er helt klart en bog, som vækker julestemning, glæde, varme og smil, når man læser den.

Denne bog har mine varmeste anbefalinger og det har lydbogen også.

EKSEMPLER:

"Da Carmen gik gennem gården og trådte ud på de blankslidte brosten, fik hun en ganske svag fornemmelse af, at stedet var fortryllet, at hun også var trådt tilbage i tiden. Hun tænkte på, hvem der mon ellers havde gået her i årenes løb" (side 48).

"Det lignede mere en toetages brandfælde end en butik...Hvem ville overhoved handle sådan et sted? Hun havde ikke fantasi til at forestille sig, at der nogensinde kom kunder ind ad døren her...Der lå døde fluer i vinduerne, og mange af de udstillede ting var dækket af et tykt lag støv. Carmen kom uvilkårligt til at tænke på mrs. Marsh, som ville have fået et hjertestop, hvis hun havde set det her... Indvendig var butikken mindst lige så katastrofal - og det lignede på ingen måde et sted, hvor et normalt menneske havde lyst til at opholde sig eller bruge penge" (side 50-52)

God humor:" Hun så ned på gulvet; der var noget, der havde klistret sig fast til hendes skosål, og hun var ikke helt sikker på, at hun havde lyst til at vide, hvad det var" (side 53)

Kontrasten mellem Carmen og Sofias personligheder, deres livsstil og indretning er enorm. Carmen føler sig helt malplaceret og forkert i Sofias hjem: "Det blanke parketgulv førte ind til det store åbne køkken, hvor der i den ene side var en glasvæg ud mod den en lille byhave...Alt var simpelthen så smukt. Carmen blev pludselig meget bevidst om sin slidte læderjakke og sine jeans med mudderpletter på. Hun havde fornemmelse af, at hun grisede huset til bare ved at være der"(side 34)

"Vi kunne godt bruge noget røgvæske, " sagde mr. McCredie, som næsten fik tårer i øjnene af at se sit gamle legetøj blive vakt til live igen

 Kapitel 18 er mit FAVORITKAPITEL. Så julet med hygge mellem Carmen og børnene ( Læs igen)


Jeg giver 5 store stjerner/6 

Skrevet af  Youlooklikeabook

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar fra forlaget.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva