Byens boghandel af Rachel Lucas

BYENS BOGHANDEL af Rachel Lucas . Cicero. 346 sider. 2022.

The Village Green Bookshop

Åh! sikke en vidunderlig, stemningsfyldt, rørende og rammende slow-burn romance. Beskrivelserne af den lille britiske provinsby Little Maudley er så levende, at det føles, som om man er tilstede sammen med karaktererne og kan se de smukke hyggelige omgivelser med sine egne øjne samt nærmest se og høre de skønne karakterer agerer, småsladre, lave hyggelige venindesamtaler og snakke om bøger. Jeg kunne virkelig se handlingen udfolde sig for mine øjne, mærke stemningen helt ned i tæerne samt nød at se karaktererne åbne sig og knytte sig tættere til hinanden. Jeg havde lyst til at være en del af det lille samfund, besøge den lille boghandel og være med i deres unikke bogklub. Karaktererne virker så ægte og deres måde og tænke og føle så genkendelig. Jeg forstod Hannahs følelser og tankegang fuldt ud. Man kan næsten sige, at jeg har været i hendes sko. Jeg blev både ramt dybt i hjertet af hele den situation, hun skulle igennem og grinte højt af hendes rammende beskrivelser af fx sin teenagesøn Ben. Oh. My. God!! Hvor er det bare nogle spot-on beskrivelser af en teenager, deres typiske opførsel og udtalelser. Jeg nød at læse dem og følte mig mere forstået. Jeg kunne slet ikke undgå meget hurtigt at holde af Hannah. Hun er et vidunderligt, varm, gavmildt menneske, der virkelig har gjort alt, hvad hun kunne for at løse livets pludselige udfordringer, fx en meget uventet graviditet som 19-årig, opgive nogle af sine egne drømme, og gøre alt for at få det til at fungere. Dette er ikke kun en hyggelig romance, men det er i allerhøjeste grad også en form for dannelsesroman, fordi Hannah gennemgår den vildeste udvikling. Hun ser pludselig hele sit liv, sig selv og sit ægteskab i et helt nyt lys. Hun forstår, hvad det er hun har gjort. Hvad hun har tilladt andre at gøre for at få hverdagen til at fungere. Hun har helt glemt sig selv, det hun gerne vil samt det, der virkelig gør hende glad. Da hun bliver tilbudt at bestyre det lille posthus i den lille provinsby Little Maudley, så er det faktisk lige den nye begyndelse, som hun har brug for. Det er det mest modige hun har gjort for sig selv. Endelig at lytte til sit eget hjerte og følge det. Og samtidig er det ikke kun en ny tiltrængt og velfortjent begyndelse for hende, men også for hendes teenagesøn Ben. Jeg var helt vild med at følge hendes personlige rejse, høre hendes tanker og mærke hendes følelser, bekymringer og tvivl. Det er en letlæselig, feel-good romance, som man bare nyder og flyver igennem. Selvom den ikke er særlig nervepirrende, så var jeg total opslugt fra start til slut. Jeg blev ramt af karakterenes skønne, levende og dybe personlighed og af deres rørende baggrundshistorier og situationer. Jeg er helt vild med forfatterens måde at formulere sig på. Selvom det er en letlæst feel-good bog, så er der masser af kød på karaktererne og på historien. Der var fokus på nogle meget vigtige, relevante og rørende temaer fx vold i parforhold, kriminalitet, utroskab, omsorgssvigt, fattigdom versus rigdom og teenageproblemer. Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Jeg giver 5 store stjerner/6

Årsagen til den ene manglende stjerne er, at jeg meget gerne ville have haft, at romancen fyldte mere.

EKSEMPLER:

Jeg er så vild med hovedpersonens passion for bøger. Det er virkelig noget, som jeg kan relatere til: "At være i selskab med andre læseheste var for hende som at være i himlen" ( kapitel 19)

Jeg er også helt vild med de spot-on gode beskrivelser af Hannahs teenagesøn /teenagere!!!: "Jeg havde egentlig bare tænkt, at det ville være hyggeligt at sludre om bøger med nogen, der ikke var min egen pubertetssøn, for lige nu foretager jeg mig ikke meget andet end at arbejde og hive enstavelsesord ud af ham i ny og næ" (kapitel 19)  

Samt: "Ben, der var i den fase med ' hold dig på mindst halvtreds meters afstand, så folk ikke tror, at vi er i familie med hinanden' (side 57) 

"Hannah smilede kærligt til ham "Du er bare som et bundløst hul." " Jeg har brug for alt den energi, jeg kan få, fortsatte han. " Særligt hvis jeg skal på holdet dernede" (side 59) (kapitel 5)

Der er vidunderlig romantik: "Hans hjerte, bankede for hende. Han ville elske at invitere hende ud at spise, få lov til at tale med hende under fire øjne - se hende slappe af og lade bekymringerne ligge... Hun så ham lige i øjnene et øjeblik, hvor hendes nøddebrune øjne mødte hans. Han mærkede en helt irrationel trang til at række ud efter hende og holde hendes ansigt, glatte bekymringsrynken i hendes pande og fortælle hende, at det hele nok skulle gå " (side 215. Kapitel 20)

Jeg er helt vild med kapitel 22, hvor bogklubben mødes og med alle de romantiske øjeblikke.  

Skrevet af Youlooklikeabook





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva