Urværkerne 2 af Stine Bahrt


Urværkerne 2 af Stine Bahrt. Udgivet 2022. Forlaget Krabat

*Anmeldereksemplar

Hold på hat og sixpence for i denne bog kommer du virkelig på den vildeste portalrejse. Forfatterens fantasi,  kreativitet og opfindsomhed er mind-blowing. Hun har formået at skabe et univers, som jeg aldrig har set mage nogle steder før. Det er fuldstændig unikt og "out of this world" på alle planer. Alt er så gennemtænkt og gennemført ned til allermindste detalje og dippedut. Det er så imponerende og skræmmende, at man sidder med åben mund og polypper. De overnaturlige elementer og opfindelser får mit fantasyboghjerte til at hoppe af begejstring og blæser mig helt bagover. Det dystopiske steampunkt univers udvides endnu mere i denne bog og der afsløres helt nye eminente, men også total rædselsvækkende teknologier og metoder, som bogstavelig talt er hjerteknusende og får tårerne frem i øjnene. Handlingen var så uforudsigelig og dyster, at jeg mange gange sad helt oppe i loftet af bare spænding og frygt for, hvad der ville ske med mine favoritkarakterer. Til tider var det næsten så uudholdeligt og smerteligt, at jeg mistede håbet og tænkte, om karaktererne overhoved var i trygge hænder hos vores forfatter? Man kan roligt sige, at jeg i allerhøjeste grad kom igennem hele følelsesregistret. Forfatteren er en sand mester til at gengive karakterernes følelser, så man nærmest mærkede dem på sin egen krop og sjæl og i denne bog blev det forstærket, idet vi havde flere fortællersynsvinkler. Dette var virkelig en berigelse, idet vi også fik et indblik i Dorians tanker, følelser og bekymringer. Dorians personlighed, rejse og kamp rørte mig dybt og han kom virkelig helt ind i mit hjerte. Det er kampen for overlevelse, kampen mod uretfærdighed og fuldstændig grænseoverskridende forbrydelse og lemlæstelse. Men det er i sandhed også en intens kærlighedshistorie, hvor den manglende kommunikation, usikkerhed og forandringer resulterer i mange smertefulde misforståelser og forsinket genforening. Men der er også den mest vidunderlige romantik, som giver en et stort smil på læben og sommerfugle i maven. Nil gennemgår en enorm forandring og opdager og udvikler hele tiden nye imponerende evner, som blæser en helt bagover, men alligevel er hun stadig en almindelig teenagepige inden i, som kæmper med usikkerhed og store følelser, der til tider kan virke overvældende. Det er en helt ekstrem verden, som karaktererne lever i og det kan være svært at bevare fodfæstet og balancen og vide, hvor meget man kan leve sit eget liv og tillade sig at føle midt i al det kaos. Der er brug for Nil pga hendes særlige evner, men hun har jo også sine egne behov og drømme. Det er en mærkbar, men også rædselsvækkende bog, som sætter sig i ens hjerte. Man vil så gerne have, at karaktererne klarer det. Endnu engang må jeg rose forfatteren for hendes fantastiske sprog og alle de skønne særlige udtryk. Jeg er helt vild med det.

EKSEMPLER:

Der er helt vidunderlige romantiske og hotte scener, der får smilet frem på læben, får hjerterytme til at stige, giver rødmende kinder og sommerfugle i maven: "Langsomt løfter han håndklædet til sit hår og tørrer det overdrevent sensuelt. Ingen grund til at se væk, når han laver et show. Musklerne spiller under huden på hans overarme, og min puls bliver højere...Han har aldrig set mere steamy ud, end han gør nu" (side 140)  samt side 296 er helt fantastisk. Så velskrevet: " Han svarer ikke, men åbner øjnene og tager mit ansigt i sine hænder og kysser mig. Kysset er på en gang blidt og grådigt, og et klynkende støn går over hans læber. Et øjeblik er det kun ham og mig, men vores læber mødes..Han lægger sin ene hånd bag min nakke og mig fast i kysset, som om han er bange for, at jeg vil forsvinde" (side 296)

Kapitel 41 er en af de mest nervepirrende kapitler i bogen. Der trak jeg næsten ikke vejret og havde ingen anelse om, hvordan det ville ende: "Død", siger hun kort, og portørerne kører af sted...Rummet henligger i mørke, og portøren har fået fat i mit ben. Jeg lukker portalen bag mig, mens jeg griber en lang jernstang...og slår min efterfølger hårdt i hovedet. Han giver et vræl fra sig...Der er ingen vej tilbage. Det er nu, hvis vi skal nå at flygte." (side 380-382) samt "Mine tanker er ikke sammenhængende længere, og jeg kan efterhånden ikke mærke mig selv. Jeg eksisterer bare. Væggene kommer tættere på, og jeg kan ikke trække vejret. Det føles som om mine lunger tømmes for luft og jeg gisper for at holde mig i live" (side 377) 

Der er rørende øjeblikke, som rammer en lige i hjertet: "Hele mit urværk står stille. Jeg træder tilbage og tager tilløb til at springe ud efter hende..."Du kan ikke gøre mere nu", siger han, mens lugen lukker foran mig. Jeg falder ned på knæene, mens et sort hul fylder mit indre. Hvad har jeg gjort? Hvad, hvis hun ikke forstod, hvad det var, jeg ville have hende til? Og hvad nu, hvis jeg nu er på vej mod de grås golde verden og aldrig får hende at se igen? (side 9)

Der er total klamme beskrivelser, som er så overraskende på side 189

Side 331 er bare så rørende. (Jeg kan ikke skrive mere uden af spoile)

TEMAER & BUDSKABER:

I urværkerne 2 er der fokus på kampen for overlevelse i et fuldstændig ekstremt og kaotisk samfund. At være i stand til at holde sammen, holde tunge lige i munden og hovedet koldt, så man kan bevare overblikket, snilden og få de gode ideer, så man maksimalt kan udnytte sine evner og ressourcer for at inde kampen mod de onde og mod uretfærdigheden. Det er en bog om ægte sammenhold, venskab og kærlighed samt hvor langt, man er villig til at gå for at redde hinanden. Handlingen, universet og karakterernes følelser og handlinger, sætter i allerhøjeste grad tankerne i gang i en, mens og efter man har læst bogen. Karaktererne kastes ud i helt ekstreme situationer. De er helt unge og kæmper selv med deres egne indre konflikter, som de også forsøger at få styr på. Det får en til at tænke, hvor taknemmelig man er for, at man lever i et meget mere roligt samfund og på alle de ressourcer og ting, som vi stadig har nu. Det får en til at værdsætte dem mere. 

Bogen har en superflot forside, som er lavet af dygtige Rasmus Jensen illustrator. Jeg er vild med det hele farverne, motivet og detaljerne.

Urværkerne 2 er en hjerteskærende, nervepirrende, romantisk og imponerende steampunk dystopi.

Jeg giver 5 store stjerner / 6

Jeg ser meget frem til at læse videre i serien.

READALONG:

Jeg læste denne bog i forbindelse med en readalong, som jeg var vært for sammen med @bogormensverden og @bookworm_dk  .  Det var så hyggeligt og nervepirrende at læse den sammen og dagligt kunne dele sine tanker med alle de andre bogglade mennesker i vores særlige instachatgruppe. Jeg vil også benytte lejligheden til at takke forfatter Stine Bahrt for at gøre readalongen til en ganske særlig og berigende oplevelse, idet hun mange gange kom med spændende funfacts, opslag og input. 


&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 Spoileralert!!! Læs ikke videre, medmindre du vil spoiles!!!

Årsagen til den manglende stjerne er, at jeg synes, at misforståelserne mellem Dorian og Nil tager lidt for lang tid og nogle gange ødelagde fremdriften i bogen, så man følte, at handlingen gik lidt i stå eller tempoet var lidt for langsomt. Jeg kom desværre til at blive lidt irriteret på Nil nogle gange. Jeg føler godt, at handlingen kunne have stået en anelse skarpere nogle steder. Men worldbuildingen er helt eminent og bogen ramte mig virkelig intenst i hjertet. Jeg er meget imponeret over hele det univers, karakterer, udtryk, sprog, som forfatteren har skabt. Det må hae taget årevis at udtænke hele dette univers og en helt vild hjerne for at holde styr på alle enderne og  Det er en helt unik serie, som virkelig skiller sig ud og jeg ser meget frem til at læse videre i serien.

Jeg er fuldstændig vild med:

-Worldbuildingen

-Sproget

-Drømmeforbindelse : Wauw!!!

Dorian som fortæller. Han er så dyb, rørende og spændende at følge.

Et utal af spændende opfindelser og de sejeste overnaturlige elementer

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva