Bogforum 2022

Bogforum 2022

Wauw ! Sikke en fantastisk weekend på Bogforum, hvor jeg mødte så mange vidunderlige og spændende mennesker, både forfattere, forfatterspirer og andre bogbloggere. Der blev snakket, hygget og krammet og set nogle rigtig spændende og berigende foredrag. En helt uforglemmelig og nærmest eventyrlig oplevelse, hvor så mange af mine drømme gik i opfyldelse. Som en juleaften for bogelskere. Jeg var helt høj, da jeg kom hjem af gode oplevelser og hjertevarme. Tusind tak til Bogforum og alle de mennesker, som jeg mødte for at gøre denne weekend fantastisk. Jeg er helt rørt i mit hjerte og så glad.

Efterfølgende er en beskrivelse af mine oplevelser:

Den allerførste som jeg mødte var dygtige Mette Breth,  som har skabt mere end 500 fantastiske forsider og Ydermere sælger noget af det lækreste bogmerch, man kan få på  hjemmesiden www.overlapp.dk 


Herefter mødte jeg søde nye bogblogger Maria Lauring,  der er lige som jeg er vild med Dansk fantasy.  Hun er en lynlåsen, som skriver nogle dejlige anmeldelser fyldt med bogglæde. 


Det første jeg så var et spændende foredrag med Kenneth Bøgh Andersen om sin nye bog Åmanden og gys på lille scene B, hvor der også blev vist klip fra filmen til Åmanden. 

Herefter mødte jeg selveste den total underholdende, kreative og sjove Lakserytteren, som har skrevet den eventyrlige, dramatiske, total uforudsigelige og rørende Legenden fra Odysia serie, som ikke kun er almindelige bøger, men faktisk såkaldte smartbooks, som nærmest kan blive levende, mens man læser dem (ved hjælp af en særlig Odysia app. Læs gerne min anmeldelse).


Herefter deltog jeg i Turbines bogreception, hvor jeg fik talt med både Gry Kappel,  Julie M Day og Karin Hald. Julie M Day har lige har udgivet den anden bog i Sagakvarteten Af Ild og vind i september. En barsk, meget nervepirrende & velskrevet, intens, gribende og magisk serie. Gry Kappel har lige udgivet de to første bøger i serien om Venja. Det er en nervepirrende serie fyldt med store hemmeligheder, mystik og overnaturlige elementer. Og sidst men ikke mindst Karin Hald, som lige har udgivet bogen Fabeldyr. 




Til Turbines bogreception mødte jeg endelig for første gang nogensinde selveste Nor og far læser. Det var et stort øjeblik.  Det er en ren fornøjelse, inspiration og stor glæde for mig at følge deres boginstagram i hverdagen. De vandt prisen som Danmarks bedste bogbloggere sidste år. Det var så velfortjent. 


Jeg mødte også supersøde bogblogger Klavs Gerdes, der har haft sin boginstagram siden 2012. Han er vild med feel-good romaner og spændingsromaner. Han nyder bøger, som går lige i hjertet på en og gør en forskel med smil og masser af tårer. Jeg er vild med hans velskrevne anmeldelser, skønne underholdende og flotte fotos. Hans profil stråler af hjertevarme og bogglæde.


Så overværede jeg også et meget underholdende, lærerigt og sjovt foredrag med Merlin P Mann og Kim Ace på børnescenen om fantasy og om deres bøger henholdsvis Merlins historiske fantasyserie Rane og det magiske museum, hvor Rane finder en magisk runestav og pludselig befinder sig tilbage i tiden samt Kim Aces prisvindende trilogi Geminiforbandelsen, hvor vi følger de to venner Rasmus og Xander, der pludselig finder ud af, at de med fælles kraft, kan komme ind i en helt anden og meget anderledes verden. I begge serier kommer karaktererne på det vildeste eventyr, som overgår ens fantasi. Der er masser af spænding, action, humor og underholdning men også rørende øjeblikke, der rammer en lige i hjertet. 


Kl 17.00 tog jeg hen til Plusbogdk for at overvære den nervepirrende overrækkelse af bogbloggerprisen, hvor jeg var nomineret til årets bogblogger.  


Ydermere mødte jeg dygtige forfatter Camilla Wandahl, som har skrevet et utal af bøger for både børn og unge. Min absolut favorit, som blæste mig helt bagover på alle måder og som var så nervepirrende, at jeg næsten ikke trak vejret, er Øglejægerne.


Om lørdagen deltog jeg i bogreception hos forlaget Leitura for den supersmukke Dragernes Æra 3, Dragedronningen skrevet af C.G. Valentin. Den smukke forside af lavet af dygtige Mette Breth fra Breth design. Mandag den 7. november begynder vi en hyggelig readalong med bogen.Vi er hele fire værter til readalongen. Bookworm_dk, Bogormensverden og Pipaluklæser.

Her mødte jeg også dygtige Laura Helena Pimentel da Silva,  som life har udgivet den nervepirrende og flotte Asfrid og spindlernes dal. Hendes uhyggelige Myrepatter 1 er netop nu nomineret til en Orla Pris. 


Til bogreceptionen mødte jeg søde bogblogger Pipaluk for første gang. Pipaluk er 40 år. Hun er vild med de fleste genrer, men lige pt er det mest romance, der er hendes favorit, men hun er også glad for fantasy, biografier, faglitteratur om de kongelige og adelige, samt dystopi, krimi og graphic novels. Hun begyndte at være bogblogger i november 2020. Hun vil gerne dele sin begejstring for de bøger, som hun læser med andre. Boginstagram er blevet et sted, hvor hun ikke kun føler sig velkommen, men også hvor hun føler, at hun hører til. Det er så skønt. Pipaluk anmelder ikke kun bøger, men skriver også selv. Til næste år udkommer hendes første novelle officielt.  Hun har også skrevet en bog, som skal redigeres og sendes ind til et forlag. Imens Pipaluk venter på betalæsernes tilbagemelding, så er hun i gang med at skrive to bøger mere.



Ydermere mødte jeg forfatterspiren @bibliotekvaren . Morten Gottschalck er selvstændig i eget kommunikationsfirma, som fokuserer på oversættelser og sociale medier. Drømmer om at blive forfatter og lydbogsindlæser. Han holder meget af klassiske værker, underlige fagbøger, unik fantasy og skæv science fiction, samt tegneserier i lange baner. Morten har arbejdet på et bibliotek og antikvariat i årevis, deraf hans instanavn @bibliotekvaren .  


Herefter mødte jeg dygtige Henriette Hesselholdt, som lige har udgivet den femte og sidste bog i sin nervepirrende, intense, gribende og actionmættedeserie Gudernes krig.


Samt Line Wenzel, som lige har udgivet anden bog i sin nervepirrende, hemmelighedsfulde og mind-blowing New Yorker. efterforsker serie, som emmer af mystik, gåde og magi Academia. Line Wenzel har også skrevet fantasyserien Mindelandet samt nogle spændende YA-bøger. 



 Jeg var også så heldig at møde dygtige fantasyforfatter Haidi Wigger Klaris, som udgivet Dæmonherskerens arving, Åndehvisken og den helt nye, total nervepirrende serie Sort måne serie, som emmer af mind-blowing store hemmeligheder og mystik.


Samt Sidsel Katrine Slej, som lige har udgivet hele serien Asgårds datter, som er spækket med nordisk mytologi på den mest eventyrlige og dramatiske måde samt romantik og action. Hun har også udgivet serien Asgårds døtre samt børneserien Magiske væsner i Danmark (Læs gerne mine anmeldelser samt mit interview med Sidsel Katrine Slej her på bloggen). Samt Christina Bonde, som bl.a. har skrevet den overraskende og dramatiske fantasytrilogi Izola, som jeg læste i en readalong, som jeg var vært for.



Så mødte jeg også søde Stine Bahrt, som har skrevet den prisnominerede, steampunk dystopi serie Urværkerne, som jeg lige har læst i en readalong, som jeg var vært for. (Læs gerne mit interview med Stine Bahrt her på bloggen)


Og jeg mødte Lone Halkjær, som har skrevet en hel række nervepirrende fantasybøger samt en romance og lige nu er udkommet med en nervepirrende bog, som tager udgangspunkt i minecraft. (Læs gerne mit interview med Lone Halkjær her på bloggen).

Og jeg mødte endelig forfatter Clara-Amalie Vorre Grøntved, som har skrevet en række letlæste, rørende, hjertevarme, uhyggelige børnebøger. Den nyeste hedder Åndssvage ånder (Læs gerne mit interview med Clara- Amalie her på bloggen).


Og jeg mødte Casper Grundtvig,  som blandt andet har skrevet den hylende morsomme Doktor Fusk serie,  som jeg er helt vild .

Samt Dina K Sjöblom, som lige har udgivet Mellem Verdener,  en nervepirrende og mind-blowing fantasybog fyldt med nordisk mytologi og kæmpestore afsløringer, det får dig til tabe både næse og mund .

Herefter overværede et meget spændende foredrag med Boris Hansen, Nanna Foss, Julie Midtgaard og Nicole Boyle Rødtness. Her blev talt om fantasy, det at skabe sit eget univers, som også skal virke troværdigt for læserne og have regler, så man tror på det, samt at fantasybøger også har genrer og budskaber, som giver stof til eftertanke. Det er nemmere at behandle mere alvorlige temaer, når det hele foregår i et helt univers. Samt om repræsentation i litteraturen og at sørge for at ens måde at formulere sig på ikke diskriminerer særlige folkegrupper for meget. Samt hvordan man efterligner nogle helt særlige genrer, som man aldrig har skrevet i før som fx i Tavse Verdener serien, hvor karaktererne jo rejser ind i bøgerne. Disse bøger læser vi læsere også og derfor skulle Boris Hansen skabe / efterligne en rigtig romance bog, en horror bog mm. Faktisk er der flere, der mener, at han gjorde det helt fantastisk med romancegenren. I fantasy og dystopi kan man virkelig sætte tingene på spidsen som fx i Nicole Boyle Rødtness Ilttyv-serie, hvor ilt ikke bare er noget, der er der. Dette giver virkelig stof til eftertanke. Og Nanna Foss Spektrum serie blev helt gennemredigeret for diskriminerende eller umoderne udtryk og udgivet igen. 


Ydermere mødte jeg søde bookworm_dk , Lærke fra @my.fantasy.book.world  , The competent reader (Christoffer), Karina Frederiksen, Bogdoktor, fantasiturist, bøger med Rebecca og mange flere. 

Skrevet af Youlooklikeabook





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva