Livseliksiren af Line Wenzel


Livseliksiren af Line Wenzel. 304 sider.  Udgivet 2022. Tellerup.

* Reklame/ anmeldereksemplar 

Wauw! Der er virkelig skruet op for spændingen, uhyggen og magien i denne helt unikke gangster fantasy. Allerede fra de første sider blev jeg suget tilbage i tiden og ind i den meget stemningsfyldte handling, hvor det dystre, New Yorker gangsterkvarter beskrives så levende, at jeg tydeligt kunne se det for mit indre blik, ja ligefrem lugte det. Forfatteren formår virkelig at gengive alle rammerne og detaljerne, så man føler, at man er i fortidens 1920'erne også med hensyn til den måde karaktererne opfører sig på. Nia og Aden efterforsker stadig kollapset af bygningen og i de berygtede Bianchi brødres skumle laboratorium, finder Nia helt nye meget overraskende forbindelser og svar, som hun på ingen måde havde regnet med. Disse nye fund fører til nye spørgsmål, som igen skal undersøges nærmere.  Åh! jeg sad helt på kanten af stolen med blikket limet til bogens sider, mens jeg sugede alle de mind-blowing nye afsløringer til mig. Jeg higede bare efter at kende sandheden. Mit fantasyboghjerte hoppede af begejstring over alle de nye overnaturlige elementer og hændelser. Wauw! De var bare så seje. Samtidig sker der en hel del meget dramatiske og alvorlige hændelser, som virkelig var med til at øge spændingen og mysteriet. Jeg er helt vild med den måde handlingen folder sig ud på. Forfatteren formår virkelig at holde læserens interesse i et jerngreb med masser af cliffhangers og ved hele tiden at tilføje nye spor og forbindelser, så hver gang man tror, at man kan regne det hele ud, så kommer der nye brikker til puslespillet og man bliver blæst helt bagover og sidder med åben mund og nye spørgsmål.  Jeg var på ingen måde klar til at slippe karaktererne og det nervepirrende og skumle 1920'ernes New York, da bogen endte. Jeg vil have svaret nu. Hvad i hulens navn foregår der, hvem står bag og hvorfor? 

EKSEMPLER:

Jeg er helt vild med indledningen til bogen. Den er så nervepirrende, stemningsfyldt og meget levende beskrevet. Man kan virkelig se det hele for sig og lugte det! . Forfatterens sprog stråler virkeligt: "Bianchi-brødrenes sprutbrænderi lå i et anonymt udseende pakhus langs East River. I de dunkle morgentimer klukkede det ildelugtende flodvand stilfærdigt, og kajen henlå øde under de spredte gadelamper" (side 5)

"Lucca smilede og trak hende ind til sig i et kram. Hun smilede forvirret, da han slap hende. "Hvad skulle det til for?". "Du lignede en der trængte". Han smilede skævt og fandt en papkasse frem som han fyldte med bagværk fra kølestativet ved ovnen. "Lidt italiensk kærlighed til at forsøde dagen" (side 129)  Lucca er en af mine favoritkarakterer. Han er bare så sød, beskyttende og varm.

Der er rørende øjeblikke, der går lige i hjertet: "Uanset, hvad jeg gør i øjeblikket, kan jeg ikke overskue konsekvenserne. Det virker som om jeg aldrig har tid til at overveje dem. Det er bare handle og handle hele tiden. Jeg ville ønske at jeg havde tid til bare at tænke først." Tårerne prikkede i øjenkrogene, men hun lod dem ikke falde. Det var ikke tidspunktet at græde nu, selvom Aden så på hende med dyb respekt i blikket, og det hele var alt for meget at kapere". (side 81)

Der er spænding, action, katastrofale situationer og flugt: " Hver en muskel i kroppen spændtes da han satte i løb. Der var kun plads til at tage tre lange trin. Han satte af med al sin kraft og håbede at det var tilstrækkeligt. Det føltes som om han hang længe i luften inden den ene fod landede på øverste trappetrin...Hænderne gled..(side 292).

KARAKTERER:

Forfatteren har lavet et suverænt karakterarbejde. Alle karaktererne har deres helt tydeligt personlighed og udseende. De er interessante og man higer efter at lære alle deres lag at kende og vide, hvad de gemmer i skabet! Relationen, dialogen og ping pong spillet i mellem karaktererne er virkelig også noget af det, der stråler i bogen. Om det er mellem Nia og Aden, den varme, men bestemte Nonna eller de skønne Bianchi-brødre og deres ansatte. Alle karaktererne er meget farverige, underholdende og emmer i højere eller mindre grad af mysterier, som man higer efter at kende. En af mine absolut favoritkarakterer, udover Aden og Nia er Lucca. Han er bare så sød, varm, betænksom og beskyttende. Han er virkelig en karakter, man har lyst til at møde i virkeligheden. 

Nia har gennemgået en kæmpestor udvikling, som blæser mig helt bagover. Hun har virkelig rejst sig i forhold til bog 1 (hvor gulvtæppet/ fundamentet nærmest bogstavelig talt med revet væk under hende fra den ene dag til den anden) og fundet et enormt mod. Hun nægter at give op , før hun har renset sine forældres navn og er kommet til bunds i sagen. Hun er blevet en megasej kvinde, der på trods af at de store følelser ulmer under overfladen, så er hun god til at holde tungen lige i munden, holde hovedet koldt og handle, når det kræves: "Det er bare handle og handle hele tiden. Jeg ville ønske at jeg havde tid til bare at tænke først." . Hun formår at tænke over, hvad der er det rette at sige og afsløre i de forskellige situationer, så hun hele tiden bevarer kontrollen og gør et godt indtryk. Hun er kommet helt ud i det mørke gangstermiljø, på dybt vand så at sige. Men hun klarer det virkelig flot og lærer endda nye egenskaber for at øge sine chancer for at klare det.  Jeg er meget imponeret og begejstret for Nia. Jeg er også helt vild med den meget gradvise/ slowburn romance . Der er virkelig nogle vidunderlige hjertevarme øjeblikke, som jeg nød fuldt ud. 

TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog er ikke kun en nervepirrende gangster fantasy, men giver også et meget spændende indblik i kultur- og klasseforskelle, rig kontra fattig, At komme fra en rig akademikerfamilie og at komme som immigrant til USA. Forskellen på de to miljøer er meget tydelige, især set igennem Adens øjne. Men det er også en form for dannelsesrejse, især for den unge Nia, der nærmest er blevet helt transformeret siden bog 1. Den situation, som hun er havnet i, de konsekvenser, som det har haft samt de handlinger, Nia føler, at hun må gøre for at rette op på situationen, er virkelig noget, der giver stof til eftertanke. Hvor langt ville man selv gå, hvis man var i en lignende situation? Bogen har også fokus på forudindtagede holdninger og fordomme angående, hvordan personer fra særlige kvarterer eller med bestemte uddannelser eller jobs er. 

Denne serie har mine varmeste anbefalinger. Især hvis du er vild med efterforskning, magi, spænding og historie. Jeg glæder mig helt vildt til at læse bog 3. 

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen, som er indlæst af superdygtige Jesper Platz, som er en af mine absolut favoritindlæsere. Jesper Platz har indlæst et hav af bøger, blandt andet den meget populære Woodwalkers og Seawalkers samt Lysets datter af Louise Trankjær, Atlan og ulvene af Lone Halkjær samt de hyldende morsomme Doktor Fusk bøger skrevet af Casper Grundtvig.

Jeg giver 5,5/ 6 stjerner

Skrevet af Youlooklikeabook


SPOILERALERT!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles!

Årsagen til den manglende halve stjerne er, at jeg synes, at relationen og romancen mellem Aden og Nia går lidt langsomt. Det går meget stille og meget gradvist for sig. Der mangler jeg en anelse intensitet og lidt større følelser og mærkbar tiltrækning. Jeg er helt vild med både Nia og Aden. Men i denne bog er det virkelig Nia, der stråler, viser et enormt mod og handlekraft og dette er meget imponerende og fantastisk at se. Jeg var meget begejstret. Men jeg synes godt, at Adens karakterer, personlighed og følelser kunne fylde lidt mere eller være lidt stærkere. Jeg savner ham lidt.

Jeg er helt vild med side 120 hvor der er et varmt øjeblik mellem Aden og Nia (der måtte dog godt være sket en anelse mere!)

Men jeg nød historien fuldt ud og jeg synes helt klart, at den overgik bog 1. 




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva