Flintarkiverne af Thomas Arnt og K. L. Berger

Flintarkiverne af Thomas Arnt & K. L. Berger. Udgivet 2022. Forlaget Hi reader.

*Anmeldereksemplar fra forlaget.

Wauw! Spænd sikkerhedsselen og ta' beskyttelsesdragten på for i Flintarkiverne kommer du på den mest fantasifulde, lidt klamme, total crazy og eventyrlige rejse med en broccoli-spisende flyveøgle, en kidnappende kæmperobot, der har oprydningsvanvid og et usædvanligt fartøj fra en helt anden galakse. Jeg har aldrig læst noget lignende. Hovedpersonen, skoledrengen Storms historier er alles højdepunkt i den trivielle skoledag, selv for hans nye lærer, for Storm kommer altid for sent i skolen og der er ikke grænser for, hvad han bliver udsat for og hvilke mystiske væsner eller skøre opfindelser, som han møder eller hvilke virkelig klamme steder, han havner. Takket være forfatternes levende og billedskabende beskrivelser kunne jeg både, se lugte og mærke det hele. Jeg kunne faktisk se hele handlingsforløbet udfolde sig som en mega sej film for mit indre blik på godt og ondt! Åh! hvor jeg grinte højlydt mange gange og sad neglebidende på kanten af stolen. Handlingen er nervepirrende, humoristisk og total uforudsigelig med nogle meget farverige, underholdende og skønne karakterer. Selvom nogle af dem godt kunne være lidt truende, så blev man aldrig rigtig bange. Jeg var total underholdt fra start til slut og havde ingen anelse om, hvad der ville ske på noget tidspunkt. Forfatterne formåede virkelig at overraske mig igen og igen med skøre plottwists og seje overnaturlige hændelser Jeg er meget imponeret over forfatternes store kreativitet og fantasi. Den er helt vidunderlig.  Åh! hvor jeg håber, at denne serie bliver filmatiseret.  Jeg er helt vild med forfatternes måde at formulere sig på. Der er det ene skønne og sjove udtryk og sætning efter det andet. Sproget er bare spot-on, fængende og total underholdende. Ih! hvor jeg grinede og nød det i fulde drag. Denne serie bliver helt sikkert et hit hos målgruppen og deres familier. Den egner sig både til selvlæsning og højtlæsning. En bogserie der vil vække masser af glæde og grin samt uden tvivl øge kreativiteten og fantasien hos sine læsere. Denne serie har mine varmeste anbefalinger.

EKSEMPLER:

Allerede i de første linjer var jeg total underholdt af forfatternes skønne formuleringer: "I et madpakkelugtende klasseværelse på Flintrup Skole stod en høj mand med planetens mest velfriserede hår" (side 9) Disse linjer gav mig straks følelsen af, at dette ville blive en rigtig sjov og underholdende bogserie.

Jeg er fuldstændig vild med historien om Fru Nielskov: "Hun begyndte at strikke for at holde sammen på nerverne. I begyndelsen virkede det. Et halstørklæde. Et par sokker. Men efterhånden kunne hun ikke styre det. Hun strikkede og strikkede. Til sidst slog det klik for hende. En dag lå der kradsende sweatere på alle vores pladser, og vi så hende aldrig igen" (side 10)

Forfatterne er virkelig gode til at kæle for alle detaljerne mht, hvordan karaktererne ser ud, således at man kan se dem helt tydeligt for sit indre blik: " Storm hev efter vejret og sendte sin nye lærer et forpustet smil. Hans kinder var røde, og et par sveddråber løb fra hans brune hår...Storms tøj lignende noget, der havde været dyppet i en mudderpøl. På kinden lyste et par røde rifter mod den blege hud, og hans hår stak ud til alle sider." (side 11)

Jeg er helt vild med, at Storms historier bliver illustreret/ tegnet af klassekammeraten Astrid.

Jeg er også helt vild med den skønne dynamik og dialog mellem Storms forældre.

"Der er kun en kilometer fra mit hus og over til skolen, og klokken var 6.45. Der var masser af tid, hvad kunne gå galt?" (side 15)

Der er total nervepirrende og lidt uhyggelige øjeblikke: "Bæstet ruskede og flåede i min taske. Mine hørebøffer blev skubbet af, og en underlig skræppen lød tæt på mit øre. Jeg kunne mærke en hed ånde mod huden. En ånde der stank fælt af muggen ostehaps og tørre hundekiks...Hjertet bankede hårdt mod mit bryst..." (side 18)

Der er masser af action og spænding: "Da vi kom til enden af villakvarteret, var de kun få meter bag os...Vi zigzaggede ind og ud mellem morgentrætte bilister...Jeg flåede i styret alt, hvad jeg kunne. Vinden slog mod mig, og det var svært at fokusere...og så fløj vi..." (side 60-61) 

Der er et utal af humoristiske sætninger og udtryk: " Så så..Tålmodighed. Husk, det er ikke andres skyld, at du har ubalance i dit tredje Chakra. Har du husket at lave Cobraen?" (side 37)

Serien er lix 25. Min yndlingsbog i serien er helt klart operation Flyveøgle. Men jeg er også helt vild med dinosaur.

Jeg giver hele serien max stjerner 6/6 .

Bøgerne er meget flot og levende illustreret af @rienimart

Jeg kan også varmt anbefale lydbøgerne, som er indlæst af Michael Slebsager.

Skrevet af Youlooklikeabook



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva