Elementlommen af Julie Midtgaard



Elementlommen af Julie Midtgaard. 461 sider. Udgivet 2022. Tellerup

*Reklame/ anmeldereksemplar fra forlaget.

Wauw! Sikke en afslutning på en fantastisk serie, hvor man bliver blæst helt bagover af de vildeste afsløringer, som jeg på ingen måde havde forudset. Handlingen er så intens, nervepirrende og hæsblæsende, at man næsten konstant sidder neglebidende på kanten af stolen og har svært ved at trække vejret af bare spænding. Tempoet er højt og der er talrige farefulde angreb, intense kampe, trusler og flugt. Gry og hendes venner ved ikke engang, om de kan stole på deres egne sanser eller hinanden, for virkeligheden er ikke helt så normalt, som den plejer at være. Mystikken emmer ud af bogens sider og man higer efter at løse gåderne og kende svarene, inden tiden rinder ud og det er for sent at redde Luscuro og deres nærmeste. Sikke en følelsesmæssig rutschebanetur med både sorg, savn, smerte, død og hjertevarme øjeblikke. Aldrig er Gry og hendes venner blevet udfordret så meget på alle niveauer og aldrig er mange mind-blowing hemmeligheder dukket op til overfladen. Forfatteren afslører i denne bog, hvordan det hele hænger sammen. Hvad der i virkeligheden er sket og hvorfor. Jeg er meget imponeret over forfatterens enorme fantasi og kreativitet . Hun har virkelig formået at skabe en helt unik verden, som er total gennemtænkt og gennemført ned til allermindste detalje. Hold da helt fast! Det er den vildeste worldbuilding. Det må have taget årevis at finde på hele dette univers. Jeg kan ikke skrive mere, uden at afsløre for meget. 

Selvom det er dejligt endelig at få slutningen på serien, så er jeg også helt trist over at skulle tage afsked med Gry, hendes venner og hele Luscuro universet og alle dets vidunderlige væsner. Jeg håber så meget, at denne bogserie bliver filmatiseret.

Resumé: I denne sidste bog i serien, kommer Gry og hendes venner på den vildeste rejse i et forsøg på at redde Luscuro/ at forbedre ubalancen . Elementsygen hærger på ny og med en endnu værre bølge. Det er kampen mod tiden og alle de skræmmende og dødsensfarlige væsner, der findes i skovene og ørkenen. Men undervejs opdager de helt nye sider af Luscuro, som de slet ikke kendte til og vi lærer alle sammen Dronning Soras fortid og planer meget bedre at kende.

EKSEMPLER:

Julie Midtgaard er en meget dygtig forfatter, som virkelig formår at skabe karakterer med helt unikke træk og masser af personlighed.  De gennemgår virkelig en stor udvikling.  

På trods af at stemningen godt kan være lidt trist og barsk i denne bog, så er der også en dejlig humor: "Det blev det på ingen måde kønnere af" (side 384)

Der er masser af uhygge og spænding: "Det gibber i mig. Et sorthåret barn står foran mig. Hendes mund former et O, og hun skriger lydløst...hendes øjne er store, våde og fulde af angst. Jeg vil række ud efter pigen, men hun fordufter hurtigere, end hun opstod. Mit hjerte hamrer...(side 11-12).

Der er masser af action, flugt og mystiske hændelser: "Væsnet bliver stående og virrer med de spidse ører højt på hovedet, indtil det ... smelter. Hovedet faldet ned mod skuldrene, der vokser frem. Forbenene skrumper, bliver til arme... Uden varsel spurter det mod os... Hvordan bekæmper vi dem?" råber jeg. "Ingen ved det" svarer Norell...."De har omringet os". "De er for mange" (side 97)


Julie Midtgaard er virkelig god til at skabe uhygge og beskrive væsnerne, så man både kan se dem for sig og nærmest mærke dem:"En iskold fornemmelse springer på mig bagfra. Klamme, iskolde fingre griber min arm. Jeg vender mig og ser direkte ind i det første skyggevæsens mørke ikke-ansigt. Dets  alt for lange, leddeløse fingre strammer grebet om min arm. Mit indre eksploderer i en storm af dødsskrig, mørke, kulde og desperation..." (side 382)

Man kan tydeligt mærke, hvad karaktererne føler: "Det varmer indeni snarere end udenpå og lysner mit sind. Jeg retter mig op. Her dufter friskt som efter et regnskyl, og mit hoved føles lige så letsom Soraya under ritualet...Jeg stønner. Den snurrende, kildrende, bedøvende fornemmelse der spreder sig i hele kroppen, har jeg oplevet før. ..En kraft der hiver noget af mig uden for kroppen..." (side 271)

Der er også lidt romantik: "Godmorgen", siger han og giver mig et langt kram. Han drejer hovedet let og hvisker i mit øre "jeg er her". Det vækker en dyb glød inden i mig" (side 24). Jeg må indrømme, at jeg er særlig vild med de hjertevarme og romantiske øjeblikke.


TEMAER & BUDSKABER:

Denne fjerde og sidste bog i Sprækken til Luscuro serien er nok en af de mest barske af bøgerne. Der er meget fokus på savn og sorg og tiden efter at man har mistet en, som man har betydet alt for en. Det er en rejse gennem minderne og personlige dagbøger mm for at finde spor.  Det er en virkelig hård proces, men jeg synes, at Gry klarer det utrolig flot. Hun er blevet en meget stærk ung kvinde, der er i stand til at fokusere på målet og holde tungen lige i munden, på trods af sorgen, savnet, tårerne og alle de udfordringer, som hun møder. Hun udviser et enormt mod og viljestyrke. Hun er kommet så langt, siden vi som læsere mødte hende første gang. Hun er et forbillede og en motivation for aldrig at give op uanset, hvad man udsættes for samt at nægte at give ondskaben magten, nægte at lade frygten få overtaget. Hun kæmper for retfærdigheden og dem, som hun holder af. Så selvom dette er en fantasybog, så kan hendes udvikling, rejse og kamp ses som metafor for livet og dermed give læserne styrke og mod til at fortsætte, selv når tingene ser mørkest ud. Hun har nogle fantastiske venner og deres sammenhold betyder alt. Sammen er de stærkere. Det har også været en rejse, hvor hun selv og andre har haft en del fordomme om hinanden pga den race, som de tilhørte.  Men hvor hun har lært at ikke alle kan skæres over en kam. Alle er unikke.  Det er meget svært at tage afsked med det univers, karakterer og væsner, som Julie Midtgaard har skabt.  Hun har formået at skildre alt, så jeg kunne se det helt tydeligt for mit indre blik med farver, detaljer, lys og lyd på. Det føltes ægte.

Jeg er helt vild med den flotte forside og med farven på denne bog.

Jeg vil også benytte lejligheden til at nævne at lydbogen har ligge som nr 2 i en hel uge på #danskfantasy taglisten på mofibo. Der er over 640 titler på listen. 

Jeg giver 5,5 / 6 stjerner.


Årsagen til den manglende halve stjerne er, at jeg synes, at der mangler lidt flere hjertevarme scener, hvor karaktererne connecter lidt mere, hvor man rigtig kunne mærke deres forhold og forbindelse. (ligesom de har gjort i de forrige bøger). Jeg var total underholdt fra start til slut, fordi der var masser af spænding, action, uhygge og vilde afsløringer.













 






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva