Asgårds datter 1 af Sidsel Katrine Slej

Drømme om sne og blod, Asgårds datter 1 af Sidsel Katrine Slej. Udgivet 2022. Tellerup

Wauw! Sikke en intens, nervepirrende, medrivende og dramatisk fantasyroman fyldt med masser af action, overraskende plottwists og store hemmeligheder. Spændingen og uhyggen eskalerer mere og mere i takt med, at en hel ny verden spækket med væsner og elementer fra den nordiske mytologi viser sig for den 15-årige hovedperson Frea. Hun troede bare, at hun var en helt almindelig teenager, men fra den ene dag til den anden ændres hendes liv fuldstændig og hun kommer på det vildeste og mest farefulde eventyr nogensinde. Hun udfordres i den grad på alle niveauer og må overvinde sin frygt og finde alt sin viljestyrke og mod, for mørke kræfter lurer i Asgård og de har nogle meget skumle planer, som Fréa ufrivilligt involveres i. Der er fangeskab, trusler, flugt, kampen for overlevelse samt for at redde dem, som hun holder af. Bølgerne går højt og man kommer virkelig igennem hele følelsesregistret, for karaktererne er meget mærkbare. Men heldigvis skaber Frea også helt nye tætte venner, som hjælper hende i kampen mod uretfærdigheden og med at afsløre de sande skurke bag forbrydelserne. Allerede i løbet af de første sider, blev jeg suget helt ind i bogens dramatiske handling og fortryllet af forfatterens måde at livagtiggøre nordisk mytologi på den mest eventyrlige, levende og fængende måde. Man ser ikke kun væsner og karakterer helt tydeligt for sit indre blik, men også de smukke, barske og imponerende omgivelser. Jeg er helt vild med forfatteren skrivestil samt hendes evne til at kombinere hendes store viden om nordisk mytologi med hendes eminente og billedskabende fantasi. Mit fantasyboghjerte hoppede af glæde, mens jeg sugede det hele til mig med sultne og eventyrlystne øjne. Jeg glæder mig så meget tilat læse de næste bøger i serien, for jeg er slet ikke parat til at slippe dette fantastiske univers endnu. 

Resumé: Bogen handler om 15- årige Fréa.  Hun bliver holdt ude og drillet i skolen, men har sin gode veninde Lea.  Ellers er hendes liv almindeligt, bortset fra at hendes drømme nogle gange bliver til virkelighed.  En sen aften bliver hun vækket af larm og finder sin mor med et sværd og en afhugget blodig behåret jættearm.  Det viser sig, at Fréa er Valkyrie og de må straks flygte til selveste Asgård, hvor Fréa oplæres som Valkyrie, får nye venner og måske kærlighed.  Fréas liv er forandret for altid og en skræmmende drøm om en uhyggelig grotte omgivet af blodplettet hvid sne og en hviskende stemme bliver ved med at gentage sig.  Hvad betyder drømmen? Hvad foregår der ? Er hun i fare ? Hvem er hendes venner og hvem er hendes fjender?  Fréa kommer på sit livs farefulde og romantiske eventyr med med alt fra einhejrer, valkyrier, svartalfer, dværge, utiltalende  behårede jætter, nordiske guder, flyvende heste, kæmpeørne, Fenrisulven, skræmmende drømmesyn og forudanelser, healerevner til ægte venskab og sammenhold samt den første store forelskelse.

EKSEMPLER: 

I denne bog bliver nordisk mytologi virkelig livagtiggjort på den mest eventyrlige, spændende og overraskende måde.  Der er så mange eventyrlige detaljer, scener og væsener.  Jeg er fx vild med ørnescenen og hesten Torden ( Åh! så magisk).

Jeg er ligeledes så vild med alle actions- og spændingscenerne. De er så nervepirrende og velskrevet, når fx Fréa bare flygter derudaf.  Man kan se det for sig og mærke blodet løbe hurtigere rundt i kroppen fx: " Fréas hjerte hamrede, da hun løb igennem skoven.  Hun ventede hvert sekund på at blive pågrebet.  Hun sansede knap, når en gren rev hende til blods... med et stivnede hun. En lyd!...pludselig forsvandt jorden under hendes fødder" ( side 121: så velskrevet). 

Samt beskrivelserne af drømmesynene er så uhyggelige og gode:

"Foran hende var grotten. Det tog ikke lang tid denne gang før den ændredes til et bloddryppende dyb. I baggrunden lød den hviskende, lokkende stemme. Hun blev draget af grottens mørke" (s. 70) 

Jeg er også vild med de rørende scener  med alt fra usikkerhed, frygt, tårer, varme kinder, stor glæde og hjertebanken.  Bogen er så romantisk flere steder og det er lige mig.  En rigtig feel good bog, som har fået en plads i mit hjerte.  

Beskrivelserne af landskabet, omgivelserne og især dværgenes rige er så velskrevet og smukke.  De sidste to kapitler/ slutningen wow.  Den var så overraskende, sej og eventyrlig.

KARAKTERER:

FRÉA: Jeg er vild med Fréa som person og karakter.  Hun føles ægte og naturlig.  Man kan virkelig mærke hende, hvad hun føler og tænker, både hendes glæde, savn, ensomhed og hjemve.  Hun er både følsom, omsorgsfuld, intelligent, viljestærk, modig og meget handlekraftig.  Hun er selv blevet holdt ude i skolen og ser rødt, når andre bliver udsat for uretfærdighed fx scenen med jættepigen Ranveig.  Den er så rørende,  går lige i mit hjerte og giver historien ekstra dybde: "Hun gik hen til pigen og tog om hende.  Hun skælvede som et espeløv. Hold da kæft. Det er jo bare for sjov! Sagde en af drengene.  "Det er overhoved ikke sjovt!" råbte Fréa.  Drengene så på hinanden og vendte øjne. "Lad hende være", sagde Fréa... såså, det er ovre nu.  De er væk" .


FREDRIK: Jeg er ligeledes vild med Fréa og hendes venskab med Fredrik.  De har en god kemi, empati, ping pong spil og humor.  Sammen undgår de ensomheden og de er der virkelig for hinanden: " Fredrik smilede til hende.  Intet problem. Efter at have lært dig at kende, er jeg blevet en ekspert i tøsesnak " .    Personerne i bogen er generelt spændende og nuancerede og gemmer på historier, som man higer efter at vide mere om. Især Magne er meget interessant.  Skjuler han noget? Hvor kommer han fra ? Og Od.  Hvad er hans sande planer?  Jeg kan slet ikke regne ud, hvad der kommer til at ske i de næste bøger. Og jeg kan slet ikke vente med at læse videre i denne bogserie.  Der er tre bind i serien. 

TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog er ikke kun en spændings- kærlighedsbog med nordisk mytologi.  Den belyser vigtige temaer som uretfærdighed, mobning, lavt selvværd, påduttede kønsroller, fordomme og diskrimination. Folk, der tror, de er bedre på grund af, at de kommer fra en fin slægt eller race. Den omhandler ligeledes magtbegær, hævn, løgne, enormt mod, tillid og mistillid. Det er i høj grad en dannelsesrejse for den unge Fréa, hvor hun (og vi som læsere), kommer igennem hele følelsesregistret. Fréa må begynde helt forfra et nyt sted og meget af tiden, er hun helt alene. Der er også fokus på ægte venskab (Frea og Ranveig, Frea og Frederik...savn efter sine forældre, den første forelskelse). Denne bog giver vigtig stof til eftertanke angående, hvordan vi ser på hinanden og behandler hinanden. Der er ikke nogle racer eller økonimisk baggrund eller lignende, som gør, at nogen er mere værd end andre. Alle skal have lov til at være her og have samen rettigheder.

Denne bog har mine varmeste anbefalinger, hvis du er til nordisk mytologi med masser af spænding og dejlig romantik. 

Jeg er helt vild med den flotte forside. Der er superflotte detaljer og farver og så har den træet fra Asgårds døtre med også, så man kan se at de to serier passer sammen. (På trods af , at der er mange år i mellem dem) 

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af prisvindende Susanne Bonde.

Jeg giver denne bog 5.5 store stjerner ud af 6 mulige.  


Skrevet af Youlooklikeabook 

Læs gerne mit interview med Sidsel Katrine Slej her på bloggen samt mine andre anmeldelser af hendes bøger.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva