Skæbnekløver 2 af Mikkel Wendelboe



Skæbnekløver 2 af Mikkel Wendelboe. 257 sider. Udgivet 2022. Forlaget Krabat

*Anmeldereksemplar fra forlaget.

Spænd sikkerhedsselen og hold tungen lige i munden, fordi du skal ud på den vildeste, mest dramatiske og overraskende flyvende sejltur i det magiske, sagnomspundne skib Skæbnekløver. Intet kan forberede dig på det galaktiske eventyr, som du møder i denne bog, der er så nervepirrende, humoristisk og uforudsigeligt, at du aldrig har set mage. Wauw! der er skruet op for spændingen, uhyggen, de rørende øjeblikke og romantikken. Beskrivelserne af omgivelserne blæste mig helt bagover og der var de sejeste kamp -og actionscener. Bølgerne slår højt og afslørende informationer kommer op til overfladen, som man slet ikke havde forventet. Jeg kom igennem hele følelsesregistret og blev fascineret, imponeret, dybt rørt og fik rødmende kinder og et bankende hjerte i selskab med de farverige, underholdende og sprudlende karakter, der emmer af personlighed, mystik og masser af lag. Dialogen var levende og meget underholdende med masser af ping pong spil og humor.

Mikkel Wendelboe har formået at skabe sit helt eget unikke univers, hvor der er kælet for hver mindste detalje samt helt særlige imponerende galaktiske kreationer. Man keder sig ikke i et sekund, men sidder med store eventyrlystne øjne og suger alle indtrykkene til sig som et lille barn i Disneyworld for første gang. Jeg er helt vild med, hvordan handlingen folder sig ud og den måde vi ganske gradvist lærer karaktererne, deres personlighed og baggrundshistorie endnu bedre at kende. Jeg blev meget rørt og overrasket. Vi kommer helt tæt på Emilia og lærer hendes sande værdier at kende. Hun er følsom og har et kæmpestort hjerte samt et enormt mod og viljestyrke til at kæmpe mod uretfærdighed på trods af konsekvenserne. Hun nægter at give sig eller gå på kompromis. Emilia gennemgår en stor udvikling og klarer udfordringer, nye omgivelser og modgang flot. Hun overraskede mig virkelig og har fået en stor plads i mit hjerte. Det var der også andre karakterer, der fik (jeg spoiler ikke!!!) Forfatteren har en fænomenal fantasi og kreativ evne på alle planer. Der er ingen slinger i kursen i denne bog og forfatterens sprog stråler. Jeg var på ingen måde klar til at tage afsked med karaktererne, da bogen endte. Jeg sad på kanten af stolen og higede efter mere da den endte med den største og mest nervepirrende cliffhanger... Jeg har brug for bog 3 nu. Skriv Mikkel Wendelboe. Min tålmodighed er minimal. Jeg må vide, at alle klarer den.  

EKSEMPLER:

Allerede fra de allerførste linjer blev jeg suget ind i bogens nervepirrende og eventyrlige univers: " Mareridtet hvirvlede afsted. Der var Hammere, brølende eksplosioner og personer, der skreg i mørket. Langt borte kunne hun høre et kor af grove stemmer synge... " (side 9) 

Forfatterens beskrivelser er så detaljerede, levende, fascinerende og imponerende, at man ligesom Emilia, bliver blæst helt bagover af synet. Mikkel Wendelboe har et helt fantastisk sprog: "Synet blæste Emilia bagover, så hun måtte støtte sig til vindueskarmen. Udenfor bredte rummet sig uendeligt foran dem. Det var sort som fløj, hvor stjernerne sad som lysende knappenåle. Planeter, astroioder, og alt hvad Emilia havde drømt om at opleve, roterede om hende i smukke, dybblå nuancer. Det var så smukt. Så smukt, at hun ikke bemærkede, at tårerne igen var begyndt at løbe. Rystende lagde hun en hånd mod glasset" (side 14) (side 14 og 15 er helt fantastisk)


Emilia kan tydeligt mærke, at der er noget hun ikke vil acceptere. Hun tror på retfærdigheden og vil kæmpe for den uanset hvad, Uanset konsekvenser. Hun er mega sej og meget modig :"Det her var hun ikke klar til. Det var en scene, som hun ikke anede kunne finde sted, og overværelsen gjorde hende svimmel. Hun ville aldrig kunne se sig selv i øjnene igen, hvis hun ikke gjorde noget" (side 88) 

Der er masser af spænding, så man sidder helt på kanten af stolen: "Latteren forstummede på et øjeblik, og stilheden bragede  ned mellem de forsamlede. Et sprøjtende svup vidnede om, at manden med den kløvede tunge var blevet delt i to, og som to tunge bylter faldt han sammen på gulvet...og han var endda stivnet med sin brutale grimasse på læberne" (side 89)

Hvad foregår der i virkeligheden? Hvilken side er de på? Er de de gode eller de onde? Hvad er sandheden? "Er vi heltene, Stacy? Eller er vi skurkene? ""Vi er det hele på en og samme gang, min due", nikkede Stacy. Skæbnekløver sejler en kurs for sig selv her i galaksen...Vi navigerer imellem føderationen  og de lovløse og prøver at hjælpe, hvor vi kan, imens vi bringer retfærdighed til dem, der fortjener den og ikke kan skaffe den selv...Vores hverdag er blod og død" (side 96). 

Der er også en hel perlerække af humoristiske passager, som er virkelig skønne: " Du kunne ikke finde din egen bagdel i mørke, om du så havde et kort" (side 127)

Der er rørende øjeblikke, som skærer en i hjertet:"Emilia ben gav efter, og hun faldt på knæ i støvet. Lysten til at græde tordnede fra hendes bryst og ud i kroppen, og et par dybe hulk forlod hende". (side 201)

TEMAER & BUDSKABER:

I denne bog er både handlingsforløbet og karaktererne blevet meget mere kompleks og der tilføjes mange ekstra lag. Der er nu fokus på meget mere alvorlige temaer. Emilia er ikke længere i sine "trygge" hjemlige, ordnede rammer, hvor systemet laver reglerne og har magten. Hun er nu ude i det "virkelige" og meget uforudsigelige liv, hvor kaos, uro og de kriminelle herske og tager sig friheder på andres bekostning. Der er nu fokus på langt mere alvorlige emner fx uretfærdighed i form af slaveri, grov udnyttelse og plyndring, manglende hensyntagen til folks rettigheder, tilhørsforhold, hjem og ejendomme. Emilia kan ikke bare stå og se på, hun kan mærke følelserne bølge i hende. Hun finder sit indre mod og viljestyrke og kæmper for det som, hun tror på. Hun nægter at give sig. Hun får et helt nye syn på det liv og det system, som hun troede, at hun kendte så godt. Men det er også en bog om ægte venskab, sammenhold, hjælpsomhed, romantik, store følelser og masser af hjertevarme. Emilie finder sin indre viljestyrke og kampgejst. Denne bog viser virkelig alle karaktererne fra en helt ny vinkel. De indeholdte meget mere, end jeg havde forventet og overraskede mig. Denne bog har virkelig hele pakken. Der er humor, rørende øjeblikke, spænding og romantik. Det er topunderholdning, som også giver stof til eftertanke angående ens egne værdier og hvilke fordomme man har. Jeg kan slet ikke vente med at læse bog 3.

Denne bog har mine varmeste anbefalinger.

Jeg giver 6/ 6 stjerner

Skrevet af Youlooklikeabook


Tusind tusind tak for mit citat på bagsiden af bogen. Det betyder utrolig meget. 


SPOILERALERT!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles

Rørende scene i kapitel 8: Midt i det hele opdager Emilie at der er slavehandel.  

Kapitel 9: meget nervepirrende. Stacy viser en ny side af sig selv. lidt skræmmende

Kapitel 11. Meget imponerende tour på skibet

Kapitel 22 : Min favoritscene - store afsløringer angående Marcus. Så romantisk . Jeg elsker romantik

Opholdet/ scenerne på øen er nogle af mine absolut favoritter, fordi de er så rørende. Her kommer i helt tæt på karaktererne og ser deres følelser og ståsted helt tydeligt. Jeg er så vild med søde Marcus og jeg håber, at han klarer den. Han er så hjælpsom, betænksom, opmærksom og beskyttende.  Jeg håber så meget på mere romantik i bog 3. Og at vi kommer endnu tættere på Marcus.

Jeg er helt vild med side 201 og 202 og 203 . Det er så rørende og Marcus viser en helt ny følsom side af sig selv. Han er bare så sød. Helt sikkert en af mine absolut favoritkarakterer.







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva