Fantasy festival 2022

FANTASY FESTIVAL 2022  (del 1)



Wauw! Sikke et fantastisk Fantasy Festival i år med masser af dejlige bogreceptioner, boghygge, spændende foredrag og en meget vidunderlig, nervepirrende og rørende prisoverrækelse, hvor jeg fik glædestårer i øjnene og krammede vinderne. Det er et uforglemmeligt minde at deltage i dette festival og have mødt så mange dejlige, bogglade mennesker på et sted. Man kunne virkelig mærke magien, eventyret samt passionen for litteraturen og fantasygenren. Jeg havde bare lyst til at blive der i flere dage eller uger. Men tiden fløj afsted og jeg nåede ikke at møde alle og deltage i alt det, som jeg havde planlagt. Men jeg er så taknemmelig og glad for alt det, som jeg nåede og alle de mennesker, som jeg mødte. 

Efterfølgende er en beskrivelse af nogle af de arrangementer, som jeg deltog i samt de danske fantasyforfattere, som jeg mødte.

Jeg så den nervepirrende og rørende Fantasy Festival, hvor hvor C.G. Valentin og Mette Breth vandt prisen for årets flotteste forside for Dragesværdet, bog 2 i Dragernes æra trilogien. Bog 3 udkommer til november. Den glæder jeg mig så meget til at læse. 


Og Andreas Boeskov modtog prisen for årets bedste debut med sin helt fantastiske De glemte vogtere.  Og forleden blev De glemte Vogtere også nomineret til en Orla Pris.  Læs gerne mit interview med Andreas Boeskov her på bloggen samt min anmeldelse af De glemte vogtere.

Herefter var jeg henne ved forlaget Klippes stand og mødte for første gang Dina K. Sjöblom, som har skrevet den helt nye Mellem verdener, som er en nervepirrende meget uforudsigelig fantasyroman fyldt med nordiske mytologi.  Sammen med Dina K Sjoblom står forfatter Eva Munk, som blandt andet har skrevet klimafiktionsserien Grøn klode.  (Læs gerne mit interview med Eva Munk og med Dina K Sjoblom her på bloggen).   

Herefter deltog jeg i Stine Bahrts bogreception med den fortryllende steampunk dystopien Urværkerne 2 Mekaniske hjerter, som jeg netop nu læser i forbindelse med min readalong, som jeg er vært for sammen med @bogormensverden og @bookworm_dk . Læs gerne mit interview med Stine Bahrt her på bloggen. 


Ydermere deltog jeg i Julie M Days bogreception Af Ild og vind, som er  bog 2 i  Sagakvarteten. Jeg fik en dejlig hilsen og også en flot dragenøglering. Sagakvarteten er en barsk, magisk og nervepirrende fantasyserie, hvor man følger hele 9 hovedpersoner, men deres skæbne flettes ganske gradvist sammen. Den er fyldt med mystik, magi, alliancer, sammensværgelser, hævn, død og kærlighed. Der er også mange spændende væsner med i den.  Julie M Day er også kendt for sin prisbelønnede trilogi Grænsen til Trafallas. 



Herefter deltog jeg i Tellerups store bogreception med hele tre udgivelser: Julie Midtgaards Elementlommen. Den sidste bog i serien Sprækken til Luscuro- serien.  Henriette Hesselholdts Månens mørke, som er Den fjerde og sidste bog i Gudernes krig- serien. Og Line Wenzels Academia 2.  Men køen var for lang og jeg måtte komme tilbage senere for at møde forfatterne. 



Herefter deltog jeg i Kat Lassens bogreception med den helt nye Fru Kuk. Den har allerede fået fantastiske anmeldelser og ser så flot, farverig og eventyrlig ud. Kat Lassen har også skrevet den helt vidunderlige Ellebæt-serie, hvor der indtil videre er udkommet 2 bøger. 

Og her mødte jeg også Laura Helena Pimentel da Silva, som få ganske kort tid siden udgav sin første fantasyroman Asfrid og spindlernes dal.  Hun har også skrevet den uhyggelige I Kina spiser de børn, Myrepatter 1, som lige er blevet nomineret til en Orla-pris. Samt en hel række andre romaner for både børn og voksne.


Herefter var jeg henne og tale med Merlin P Mann ved Bog og Ides stand. Han har udgivet et hav af børnebøger. Heriblandt den nervepirrende historiske fantasyserie Rane og det magiske museum serien, hvor der er udkommet to bøger, hvor Rane ved et uheld ryger tilbage til fortiden og møder Gunhild  og hvirvles ind i en hel del vigtige historiske begivenheder. Tredje bog udkommer meget snart. Det er virkelig en serie, der vækker historielysten og trangen til at gå på museum hos både børn, unge og de voksne.


Herefter var jeg henne ved Dansk fantasys stand for at snakke med Rikke Alrø og Louise Trankjær for at få signeret deres helt nye bøger: Modvind ( bog 2 i den nervepirrende De underjordiske) og Eliors sang  ( bog 2 i  Syvstjernesagaen). 




Herefter mødte jeg for første gang Claus Holm, som er forfatteren bag den nervepirrende, imponerende og storslåede Skyggefjenden serien, hvor den nyeste bog hedder Slaget ved Dostov. 

Jeg nåede også at møde Kim Ace og få signeret hans fantastiske,  prisvindende trilogi Geminiforbandelsen Geminiforbandelsen.

Jeg mødte også sidste års vinder af årets debut Jeanette Sigtenborg, som har skrevet den nervepirrende fantasyserie Legendens ridder om den modige prinsesse Elena, der gerne vil kæmpe med sværd og beskytte landet. Jeg ser meget frem til at læse den tredje og sidste bog i trilogien for bog 2 endte med en stor cliffhanger og en hel del uopklarede mysterier



Og forfatter Jakob Leth, der har skrevet den nervepirrende, actionmættede og humoristiske Når runesten revner, som er spækket med nordisk mytologi.



Samt Simon Zander, som er en af de superdygtige frivillige kræfter bag www.danskfantasy.dk siden og #mere danskfantasy. Han har skrevet den nervepirrende dystopi Inden det blå lys falmer, hvor man er så opslugt og underholdt, at man næsten ikke trækker vejret samt den helt nye Sortørnens øje. 


Ydermere mødte jeg Nanna Foss, som har skrevet den fantastiske tidsrejse-serie Spektrum.  Bog 5 om Alban er ved at blive skrevet lige nu og jeg glæder mig helt vildt. Nanna og Boris Hansen dokumenterede meget af deres skriveproces i over 60 uger i programmet 60 uger.




Til allersidst mødte jeg også vidunderlige Christina E Ebbesen,  som har skrevet den prisnominerede Bondekongens rejse samt Sumpbaronens rejse.  Christina E Ebbesen er meget aktiv på både instagram og tiktok og laver nogle af de mest underholdende videoer.  Ydermere har hun lavet en masse merch til sine bøger blandt andet de magiske agern og meget mere.
Jeg mødte også kort nogle forfattere, som jeg desværre ikke nåede at få taget foto af fx søde:
- Thea Astrid: forfatter til Langt væk fra Asgård og den helt nye Langt væk fra Midgård, 
-Silja Okking:  forfatter til Jeg er Saga
- Astrid B Z Madsen, forfatter til Skovrå og Knogledrengen, 
. Mikkel Wendelboe forfatter til Skæbnekløver. Ainafablen, Natteblod og den helt nye Dinoblast 
- Thomas Arnt: forfatter til den helt nye Flintarkiverne og Du gætter aldrig hvad de gjorde...
- Sissel Moody: forfatter til Forbandelsen til Laitana trilogien
 -Sidsel Katrine Slej: forfatter til Asgårds døtre, Asgårds datter og Magiske væsner i Danmark
 -Majken Fosgerau Salomonsen forfatter til Trine Loppelil sørøverhjerte.  
- Ulrika Louisa Bjerregaard: forfatter til fantasiduologien Det magiske manuskript samt en hel række hotte romancebøger og nogle skønne børnebøger fx Superkræfter.
- Rikke Andrup:  forfatter til en række hotte romancebøger.

Tiden fløj afsted den dag, hvor jeg var på Fantasy festival og mange af bogreceptionerne lå meget tæt på hinanden, så jeg fik desværre ikke deltaget i alt det, som jeg gerne ville eller mødt alle de forfattere og bogbloggere, som jeg gerne ville. Men jeg fik talt med rigtig mange og det er jeg meget glad for. Det er et evigt vidunderligt minde, som jeg altid vil bære med mig. Det er en meget stor oplevelse, når man er helt vild med fantasybøger at møde forfatterne bag bøgerne. 

Tusind tusind tak for dette fantastiske fantasy festival og tusind tusind tak til alle forfatterne for altid at være så høflige, varme og imødekommende. 

Der kommer også snart en del 2 med nogle af alle de søde bogloggere, som jeg mødte på Fantasy Festival samt et opslag eller reel med alle de nye danske fantasybøger.


 
Skrevet af Youlooklikeabook 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller