Åndssvage ånder af Clara Amalie Vorre Grøntved

Åndssvage ånder af Clara Amalie Vorre Grøntved. Udgivet 2022. Forlaget Elysion.

Åh! Sikke en underholdende, humoristisk og rørende historie, som er helt unik og total uforudsigelig. Jeg blev suget helt ind i bogen og dens univers allerede i løbet af de første sider og havde slet ikke lyst til, at bogen endte. Den var virkelig spændende og jeg kedede mig ikke i et sekund. Der var masser af handling, et godt tempo samt gode, levende beskrivelser, som jeg kunne se helt tydeligt for mit indre blik. Der var uhygge, men hele tiden pakket ind i lidt humor. Ydermere var der de skønneste karakterer, hvor især Max kom helt ind i mit hjerte. Man kunne virkelig mærke hans personlighed, følelser, indre kamp med angst samt se hans store udvikling, så jeg blev helt stolt i hjertet. 

Max er umiddelbart en helt almindelig dreng, som bor sammen med sin forældre og bror. Han føler sig dog ofte meget uheldig og så er han også mega bange for at gå ned i den mørke skræmmende vaskekælder. Men han skal derned nogle gange for at hente vasketøjet. En dag starter der to nye børn i klassen. De er tvillinger og vil begge gerne være venner med Max. Tvillingerne viser sig at have en ganske særlig hobby. De er nemlig åndejægere. Fra den dag ændres Max's normale trivielle liv fuldstændig. Han kommer ud på de mest uforudsigelige og total crazy, overnaturlige udflugter, som helt overgår hans vildeste fantasi. Det viser sig, at Max's frygt for kælderen ikke var helt uden grund, for der findes faktisk noget dernede... Men er Karl, Karla og Max i stand til at konfrontere og besejre det? og hvilke andre overnaturlige væsner eller skabninger findes der? Hvordan tiltrækker man dem og hvordan besejrer man dem? Max går igennem en meget stor udvikling fra at være lidt af en bange, indelukket enspænder til at finde sit indre mod og viljestyrke og blive tæt ven til de to tvillinger uanset , hvad livet byder dem. Det er ægte rørende tæt venskab og sammenhold, kampen for at opretholde balancen i samfundet. Ydermere er der fokus på at være bange og have angst. Præcis hvordan det føles og hvor hårdt det er, når ens nærmeste ikke forstår eller accepterer det. At det synes, at man er barnlig og bare skal tage sig sammen. Men det er faktisk slet ikke, så nemt som det lyder. Sidst men ikke mindst er der fokus på, at det er helt ok at være anderledes eller mærkelig. Faktisk kan det være lidt af en fordel i nogle henseender, som de tre bøger vil afsløre. 

Denne bogserie har mine varmeste anbefalinger. Den er både total god underholdning og har fokus på nogle meget vigtige og relevante temaer, som vil give de unge læsere mere perspektiv og forståelse samt evt genkendelse, så de føler sig set og forstået. Det er en meget vigtig bog mht at acceptere, at alle er forskellige både som mennesker inden i og udenpå, men også at alle familier og familiestrukturer heller ikke er helt ens og det er helt ok. Der skal være plads til alle. En serie der giver stof til eftertanke og til samtale i klassen eller med sine nærmeste. Alle kan være bange for noget uanset, hvilken alder de har. Det er ikke barnligt.  

Jeg er helt vild med de skønne illustrationer, lavet af Britt Berg, der er i bogen. Karaktererne har deres helt tydelige træk og mimik, så de fremstår meget levende og unikke hver især. Man kan tydelig se, hvad de føler ud fra deres mimik. Der er også nogle dejlige farver på illustrationerne. Det er helt sikkert med til at berige og understøtte handlingen i de tre bøger. Jeg håber, at der kommer endnu flere bøger med Max, Karl  og Karla, fordi de er et vidunderligt slæng!!!

EKSEMPLER:

Jeg blev meget rørt over den måde, som Max beskriver sig selv: "Lige meget hvad jeg gør, så går det galt...Det er som der er noget ved mig, der er forkert. For eksempel bliver mine ting altid væk. Eller også går de i stykker. Især hvis de er elektriske...Der er noget galt med mig, og jeg forstår ikke, hvad det er. Ingen kan forstå, hvor svært det er at være mig. Hvor svært det er at være Max" (side 5, bog 1)

Max er bange for kælderen: "Far har bedt mig hente mors nederdel. Den hænger til tørre i kælderen...Først sagde jeg nej. Jeg vil jo gerne hjælpe...Men der er altså noget med den kælder. Jeg hader den. Mor siger, at jeg skal tage mig sammen. Jeg er for stor til at være bange for en kælder. Jeg ved, det er dumt. Men der er noget ved det rum. Det giver mig myrekryb. Hver gang jeg er dernede, banker mit hjerte hårdt i brystet. Det føles som om der er nogen dernede. Én jeg ikke kan se . En der holder øje med mig. Jeg ved godt, at der ikke findes spøgelser og ånder. Men når jeg er i kælderen bliver jeg lidt i tvivl. "  (side 6. bog 1)

Forfatteren er rigtig god til at beskrive omgivelserne, så man både kan se dem for sit indre blik, men også så man ved præcis, hvordan det lugter: "Her lugter indelukket. Som om der aldrig bliver luftet ud ...gammelt og fugtigt" (side 7, Bog 1)

Der er masser af uhygge og spænding: "Netop som jeg skal til at slukke for lyset, mærker jeg noget ramme mit baghoved. Jeg vender mig om for at se, hvad det er... Mit blod fryser til is. Jeg skriger og løber så hurtigt, jeg kan. Jeg er ligeglad med, at lyset stadig er tændt. Jeg skal bare væk...Jeg vil aldrig ned i den kælder igen...(side 8. bog 1)

Jeg er også helt vild med den rørende samtale om ensomhed i bog 2: " ...Men er det fair, at jeg skal være ensom?...Nej det er ikke fair, svarer jeg...Hun er usikker. Jeg tager et skridt tættere på. Jeg rækker min hånd ud mod hende. "Når man er ked af det, hjælper det at tale med andre...Men K. er bare ensom. Og det er noget, jeg selv har prøvet at være. Det er ikke rart. Ingen fortjener det." (side 41)

Jeg giver 6/6 stjerner .

Skrevet af Youlooklikeabook




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller