The Ravenboys af Maggie Stiefvater


The Ravenboys af Maggie Stiefvater  (419 sider) . Udgivet i 2012. 11 timer lydbog.   

Wauw! Jeg er blæst helt bagover af denne bog. Det er en helt unik og uforglemmelig læseoplevelse. Allerede i løbet af de første sider blev jeg suget ind i bogens univers, følte nærmest at luften og atmosfæren omkring mig ændrede sig. Jeg blev indhyllet i den helt særlige energi i byen Henrietta, hvor magi, mystik og hemmeligheder emmer ud af hver en sprække pg hvor mørket og det overnaturlige lurer om ethvert hjørne. Det var både fascinerende, dragende og skræmmende på en gang. De spændende clairvoyantiske evner, gådefulde spådomme og forudsigelser, skræmmende ritualer, hviskende træer samt den tætte kontakt med de døde. Hårene rejste sig på mine arme, kuldegysninger løb ned ad min ryg, da den 16-årige hovedperson Blue fik sin allerførste kontakt til en ånd og tænkte: "Nu hvor hun omsider havde set en ånd, føltes det ikke spor magisk. Det føltes som at stirre ned i en grav, som stirrede tilbage på én".  Handlingen var så nervepirrende og uforudsigelig, at jeg næsten ikke trak vejret. Jeg higede efter at vide, hvad der foregik, hvad mødet med ånden betød og om Blue kunne gøre noget for at forhindre drengens død. Der kom den ene cliffhanger efter den anden og jeg kunne ikke løsrive mit blik fra bogens sider. Spændingen var konstant i top. Forfatteren formåede gradvist at grave den ene afslørende overraskelse op efter den anden, som efterlod mig med åben mund og polypper og hun fortryllede mig med sit imponerende, billedskabende, sanselige, metaforiske og næsten poetiske sprog. Bogens persongalleri er så farverigt, underholdende, sprudlende og spændende med masser af ping pong spil og gådefulde spådomme og forudsigelser. Karaktererne havde hver deres helt tydelige personlighed med masser af lag, der dækkede over både rørende, smertefulde og skræmmende baggrundshistorier, som man slet ikke havde regnet med. Jeg blev meget revet med og ramt i hjertet af karaktererne og jeg nød deres interaktion, dynamik, dialog og store følelser. Man kunne virkelig mærke dem. Dette er en historie med sjæl og med de skønneste karakterer, der kommer helt ind under huden på en.

Blue kommer på sit livs farefulde eventyr og mest magiske mission. Hun lærer en helt ny verden at kende og får samtidig sine allerførste tætte og hjertevarme venskaber med masser af sammenhold. Blues stærke fordomme om Aglionby eleverne smuldrer væk. jo mere hun lærer dem alle at kende og hun føler for første gang i sit liv, at hun er en værdifuld del af et team, der kan lide hende, accepterer hende og kan bruge hendes særlige evne til noget meningsfuldt. Hun er ikke længere en ensom weirdo, som folk tager afstand fra. Hun er modig, målrettet og megasej.


EKSEMPLER:

Der er masser af uhygge og spænding: "nærheden til ham gjorde hendes hænder kolde. Hendes hjerte koldt. Usynlige ånder, der ikke selv havde nogen kropsvarme, sugede hendes energi til sig og gav hende gåsehud på armene" (kapitel 1)...Kom nu, sagde Blue lidt mildere end før. Hun rakte forsigtig hånden frem og  rørte forsigtigt ved hans næsten usynlige trøje. Både kulde og rædsel gennemstrømmede hende.".

Samt "Nu hvor hun omsider havde set en ånd, føltes det ikke spor magisk. Det føltes som at stirre ned i en grav, som stirrede tilbage på én" (citat kapitel 1).  

Neeve svarer: "Der kan kun være to grunde til,  at en ikke-seer ser en ånd på Skt Marks aften siger. Enten er du hans store kærlighed eller også har du slået ham ihjel." (kapitel 1)

"Henrietta lignede netop et sted, hvor magiske ting kunne ske. Det var næsten, som om dalen hviskede om hemmeligheder. " (kapitel 2)

"Hvis man har en særlig evne til at finde ting, skyldte man verden at lede" (citat)

"A secret killed your father, and you know what it was" (siger Calla. kapitel 15)

"Stay away from them"

Neeve siger, "Det er i år, du bliver forelsket".

" A place for leaving " husker Blue at Adam har sagt .


KARAKTERER:

Forfatteren har virkelig skabt et farverigt persongalleri med karakterer, som har hver deres helt tydelige personlighed og de er alle så spændende, at man higer efter at vide alt om dem og deres baggrund. Men hver gang man får noget at vide om en karakter og man tror, at man kender dem, så fjerner forfatteren endnu et lag og man kommer endnu dybere ind og lærer endnu flere hemmeligheder og minder at kender, som overrasker en og rammer en lige i hjertet eller skræmmer en. Forfatteren har lavet et kæmpestort spind og masser af lag i denne historie, men alt bindes sammen henimod slutningen, så det giver mening . Jeg er helt vild med, at forfatteren bruger flere synsvinkler, så man har mulighed for at komme helt tæt på alle karaktererne og vide, hvad de tænker og føler inderst inde.

Jeg er helt vild med Gansey. Han er min absolut favoritkarakter. Han er så spændende og passioneret. Han er slet ikke som en ung mand, Han arbejdet fuldstændig målrettet på sit projekt om at finde leylinjerne (og andre ting, som jeg ikke vil spoile). Han er utrolig gavmild overfor sine venner og er ikke nøjeregnende. Han vil gerne hjælpe alle dem, han kan og har flere boende i sin lejlighed.  Men mange misforstår ham, fordi han ikke går op i penge og bruger dem så skødesløst. Men det er jo fordi for ham er de ikke det vigtigste,. De er ikkehans lykke. Han vil gerne forfølge sin allerstørste drøm. Leve livet fuldt ud som om det var et eventyr og passe godt på sine nærmeste. Han er meget omsorgsfuld og forsøger også at gøre alt, hvad han kan for at holde det han lover.  Han har en meget rørende baggrundshistorie, som gjorde et stort indtryk på mig. Denne baggrundshistorie har nok også ændret hele hans livssyn. 

Adam er også en af mine favoritkarakterer. Hans baggrundshistorie og liv knuste mit hjerte. Han er så sød og høflig og vil så gerne have et bedre liv med flere muligheder og han kæmper så hårdt for det.  Adam kom meget hurtigt ind i mit hjerte. Han kalder sig hjem for " A place for leaving " overfor Blue, da hun spørger, hvor han bor. Denne sætninge giver så meget mening, når man har læst hele bog 1. Det er så hjerteskærende.

Blue er nærmest på en søgen efter sandheden. Mange har holdt sandheden fra hende på mange områder og i denne bog afdækkes de en efter en.

Jeg er også helt vild med Maura, Calla og Persephone. De er så underholdende. Der er en vidunderlig dialog mellem dem.

 Jeg kunne skrive meget mere om karaktererne, men jeg vil ikke spoile handlingen for meget.


TEMAER & BUDSKABER:

En gribende, medrivende total nervepirrende fantasyroman med masser af sæl og farverige karakterer, der kommer helt ind under huden på en. Om at have fordomme for en særlig gruppe mennesker, som man ikke kender. Og finde ud af , at det slet ikke passer. Folk er ikke altid det miljø, som de kommer fra. De kan sagtens rumme noget helt andet. Om bog om store klasseforskelle og økonomiske forskelle. . Om at ville være noget mere og bedre, end der hvor man kommer fra. At have muligheder, at have en fremtid, hvor der er lys og håb og ikke en daglig kamp for at holde sig oven vande. Om at leve livet fuldt ud og følge sine drømme også selvom de måske umiddelbart er total crazy. Man skal gøre det, som gør en allermest glad, fordi man ved aldrig hvornår livet tager en uventet drejning (det har Gansey lært som ganske ung) . Det er ægte sammenhold og venskab . En fælles mission og drøm.  Kampen for retfærdighed og mod død og drab. 

Det er en helt fantastisk lydbog på engelsk indlæst af Will Patton. Jeg har både læst den fysiske bog og hørt den engelske lydbog på Mofibo.


Jeg giver 6 /6 stjerner.

Skrevet af Youlooklikeabook

De to første bøger er oversat til dansk  og udkommet på Forlaget Turbine. 



&&&&&&&&&&&&&&&&&6

SPOILERALERTS!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles

Kapitel 15 er en af de mest nervepirrende og mystiske kapitler, Hvad er der så specielt ved Gansey og hans venner? Hvad er det han "skaber".  Hvorfor er det farligt for Blue at være sammen med dem?

Favoritscene: Jeg elsker blomsterscenen. Adam er bare så sød. Jeg er helt vild med ham og jeg synes, at det er så synd for ham, at Blue ikke må kysse nogen og at han ikke ved hvorfor. Han har ikke det bedste selvværd i forvejen og han er så glad for hende.

Hold da fest en slutning.  Kuldegysninger ned ad ryggen.  Hårene der rejser sig på armene 

Bogen ender med en giga cliffhanger...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva