Min i nat af Lisa Kleypas

Min i nat af Lisa Kleypas 338 sider. Flamingo Books. Udgivet 2021

NB! Originaltitel Suddenly you. Udgivet oprindeligt i 2001.

Wauw! en fuldstændig vidunderlig, rørende, humoristisk og meget saftig romance. Jeg var helt opslugt fra start til slut. Dette er en ægte page-turner, hvor siderne vender sig selv, spændingen er høj og hvor jeg kom igennem hele følelsesregistret. En historisk romance standalone, som med garanti vil få temperaturen til at stige, kinderne til at rødme, et stort smil frem på læberne og en del grin frem også. 

Dialogen, ping pong spillet, humoren er helt i top mellem karaktererne. Kemien er så knitrende elektrisk, at gnister nærmest hopper ud af bogen. Karaktererne emmer begge af personlighed og jeg er helt vild med den måde de formulerer sig på. Det er så underholdende at følge deres inderste tanker, mærke deres længsel, savn og sorg. Deres indre monolog var meget medrivende og ramte mig dybt. Især Devlin kom helt ind under huden. Jeg blev meget rørt over Devlins barndom, baggrund og hans personlighed. Han kom helt ind i mit hjerte. Jeg følte hans smerte. Jeg er helt vild med hans charme, glimt i øjet og hans særlige humor, måde at tale på og tænke på. Han er kort sagt helt fantastisk. En af mine absolut mandlige favoritkarakterer nogensinde. Jeg beundrede Amandas selvstændighed og styrke. Det var ikke nemt for en kvinde dengang at opnå så meget og det lykkedes hende at gøre sin største passion, at skrive bøger, til sit arbejde, så hun kunne leve af det. Hendes karriere, selvstændighed og uafhængighed betyder alt for hende (men den betyder også ensomhed, selvom hun både har gode venner og familie: "Amanda vidste med sig selv, at hun aldrig ville afgive så stor en magt til en anden...Der var slet ikke plads til en mand i hendes liv" (side 50) . Jeg er helt vild med den måde handlingen folder sig ud. Der er en del overraskende afsløringer og plottwists, som jeg slet ikke havde forudset og jeg var helt revet med af handlingen fra start til slut.   

RESUMÉ: Amanda Brier er en ugift, uberørt og snart 30 år gammel forfatterinde. Hun er en fin, ordentlig og respekteret kvinde. Men til sin fødselsdag vil hun give sig selv en helt usædvanlig gave, noget hun længe har ønsket sig, sin allerførste og nok eneste nat med en mand. Aftenen går over alt forventning og en brændende lidenskab og længsel, som hun aldrig har følt før, tændes i hende. Det havde hun slet ikke planlagt. Det er ikke passende eller belejligt for hende at have disse følelser. så hun forsøger at ignorere og bekæmpe dem. Men da hun pludselig genser manden til et middagsselskab, dukker store afsløringer op til overfladen og handlingen tager en helt ny drejning. Hele hendes liv kører over på et andet spor og hun må forsøge at holde hovedet koldt.

 EKSEMPLER:

Dette er Amandas holdning. Hun lever i en anden tid og det er ikke lykkedes hende at blive gift. Hun har en karriere som forfatter og dengang var det ikke let at kombinere at have et arbejde og være selvstændig med at blive gift. "Hun havde indstillet sig selv på at bære sin ægteskabelige status med værdighed...Hun havde ovenikøbet overbevist sig selv om, at den var forbundet med stor frihed. Men kroppen havde ikke indstillet sig på, at en kvinde  i hendes alder ikke længere burde føle begær. På en tid, hvor man som enogtyveårig blev betragtet som gammel, var tredive så afgjort hengemt. Hun var afblomstret for længst, hun var ikke længere tiltrækkende. En pebermø, kaldte man en kvinde som hende. Havde hun bare kunne acceptere sin skæbne" (citat side 10)

"Han var så stærk, vital og varmen nærmest dampede fra ham..." (citat side 36) " Hans duft pirrede hende, den var forførende og hun indsnusede den...mandehud, linned, et strejf af dyr cologne. Hun var ikke klar over, at en mand kunne dufte så godt". 

Amanda har en fast plan og hun vil gøre alt for at holde den. Bare en nat, så hun har et minde: "Amanda lukkede øjnene, mens hendes hjerte dunkede på en gang let og voldsomt...Jeg ser ham aldrig efter i nat, sagde hun til sig selv. Hun ville tillade sig selv at gøre forbudte ting med ham og bagefter gemme minderne et sted for sig selv. En minde kun for hende. Når hun blev gammel og havde vænnet sig til at være alene, ville hun stadig huske, at hun engang havde tilbragt en aften med en flot, fremmed mand" (side 35) 

Der er nogle meget romantiske hede scener " Med læberne strejfede han hendes. Hun fornemmede den chokerende varme. Et sus af nydelse paralyserede hende...Hans tunge gled ind i hendes mund...Åh, måden han tog for sig af hendes mund, var besynderlig og intim og spændende, og hun kunne ikke holde et lille støn nede" (side 33)

Jeg er også helt vild med de to karakterers store interesse og passion for bøger. Jeg er helt vild med, da Amanda ser forlaget indvendigt. Jeg følte nærmest, at jeg var til stede sammen med hende og blev blæst bagover at alle de flotte og betydningsfulde og unikke bøger.

TEMAER & BUDSKABER:

Dette er ikke kun en meget velskrevet og dampende hed historisk romance, men også en bog, som rørte mig dybt. Den har fokus på nogle vigtige og relevante emner. Mr Devlins enorme viljestyrke, gavmildhed, beskyttertrang og hjælpsomhed gennem hele sit liv rørte mig dybt. Hans personlighed er helt vidunderlig og man kan virkelig mærke, hvad han føler og forstå ham. Og Amandas udviser ligeledes en masse viljestyrke og gå på mod. Hun har nægtet at opgive sin passion på trods af konsekvenserne. Hun er en kvinde forud for sin tid. En bog om at give hinanden plads til at være dem man er, ikke fratage hinanden noget. Men derimod at finde ud af, at kærligheden kan berige ens liv og ikke kun er en praktisk, fornuftig, men til tider ubehagelig foranstaltning. "At leve et kærlighedsløst ægteskab er det værste". At give sig selv lov til at blive elsket og at elske. 

 Det var også en bog, der fik mig til at tænke på alle de negative kommentarer /indre monolog, man kan have om sig selv og ens udseende og muligheder. At man ikke skal nedgøre sig selv eller lade sig begrænse. Man må lære at tro på, at man er god nok, som man er og at der er nogen derud, der vil have en, vil være i stand til at elske en og begære en, selvom man ikke er helt ung mere. Alderen bør ikke være en hindring for, at man kan nyde livet fuldt ud.

Jeg må også benytte lejligheden til at rose den helt fantastiske lydbog indlæst af Mathilde Eusebius.

Jeg er helt vild med den smukke forside med de flotte guld detaljer på. 


Jeg giver 6/ 6 stjerner. En helt fantastisk læseoplevelse, som også rørte mig dybt. Helt sikkert en bog, som jeg kommer til at læse igen og igen. Dette var min første Lisa Kleypas bog og det bliver helt sikkert ikke den sidste. Hendes skrivestil er bare og måde at beskrive kærlighed, romance, kærtegn og elskov er bare lige mig. Ægte feel-good romance.

Tusind tak for det flotte anmeldereksemplar fra Flamingo Books

Skrevet af Youlooklikeabook


#historicalromancereader  #suddenlyyou # lisakleypas #historicalromance  #readromance  #romance  #romancebooks   #flamingobooks #romancereads  #romancereadersofinstagram #romancestagram








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva