Ladyens livvagt af Sabrina Jeffries

 



Ladyens livvagt af Sabrina Jeffries. Udgivet 2022.  353 sider. Forlaget Flamingo.


En vidunderlig, medrivende, rørende og dampende hed historisk romance med masser af spænding, mystik, lyssky forbrydelser og store hemmeligheder.  Der er fængende og fortryllende, farlig flirten, intens lidenskab og forførelse, som får temperaturen til at stige og kinderne til at blusse. Allerede fra de første sider var spændingen og dramaet højt, idet en ondskabsfuld og pengegrisk mand fra bogens hovedperson Lady Gwens fortid, truer med at afsløre hendes dybeste hemmeligheder og dermed forårsage en gigantisk skandale og ødelægge hendes gode ry og fremtid.  Hun er bogstaveligt talt presset helt op i et hjørne og må forsøge snarest at give manden sin betaling for ingen må kende hendes hemmelighed. Krigshelten, Major Wulfe ser og melder hændelsen til Gwyns tvillingebror Thorne, som straks hyrer Wulfe til at beskytte hende. Wulfe tager situationen meget alvorlig og virker umiddelbart meget professionel og kølig, men indeni knitrer tiltrækningen og længslen i så høj grad, at han ikke kan ignorere den meget længere. Deres skønne drillerier, ping pong spillet, de flirtende bemærkninger og dialogen er så underholdende, romantisk, humoristisk og hed, at jeg ikke kunne undgå at få et stort smil på læben, rødmende kinder og glemme alt omkring mig. Jeg blev suget ind i bogen og så handlingen udspillede sig som en film for mit indre blik. Man kommer helt tæt på begge karakterers tanker og mærker deres varme kærlighed vokse, men samtidig afsløres det også, at de begge har en hjerteskærende fortid, som har fået dem til at føle sig ødelagte og mindreværd. Deres nedsættende tanker om dem selv er mærkbare og smertefulde og giver masser af stof til eftertanke og fik også mig til at tænke over de nedsættende tanker, jeg har om mig selv. Tænke over de begrænsninger vi sætter op for os sig, så vil ikke tør at følge vores sande drømme og leve fuldt i nuet.  Dette aspekt ved bogen rørte mig meget og berigede bogen med dybde og eftertænksomhed.  Begge karakterer kom helt ind under huden på mig og ind i mit hjerte. Joshua, hans personlighed og måde at behandle en kvinde slog benene væk under mig og jeg blev vist helt fortryllet af ham og ville slet ikke have, at bogen endte. Samtidig giver bogen et meget spændende indblik i 1800 tallets etikette, moral og tankegang. Kvinders rettigheder, eller mangel på samme. De forventninger der er til kvinder samt hvor nemt en kvindes ry kan blive ødelagt. Bogen har et skønt og farverigt persongalleri og handler også om ægte venskab, søskendeforhold og familierelationer, om tillid og mistillid, skam og frygten for at blive udskudt, afvist og set ned på. Der var meget hemmelighedskræmmeri på den tid pga alle reglerne for etikette ol. Der er også fokus på rigdom, indkomst og de forskellige sociale lag.  Sabrina Jeffries er helt klart en af mine nye favoritforfattere, når det gælder romance og jeg ser frem til at læse endnu flere af hendes bøger.   

EKSEMPLER:

Jeg er fuldstændig vild med den intense, flirtende, underholdende, hede og humoristiske dialog, der foregår mellem de to karakterer. Den var helt fantastisk og levende:

"Han ville gøre hvad som helst hun ønskede...så længe han fik denne kortvarige chance for at kærtegne hende til vanvid" (side 126)

"Hun trak munden til sig, "Tror du dette er klogt? Hendes øjne var store, og den grønne farve skinnede mørkere og dybere herinde i skoven..."Nej det er meget uklogt. Men det kan jeg ikke tage mig af. Kan du?" "Overhovedet ikke hviskede hun og lagde hånden over hans. Det sendte den sidste smule af hans fornuft ud i den blå luft". (side 126-127)

Det er så underholdende og nervepirrende den måde de tænker på. Alle deres tanker afspejler tydeligt, den tid de lever i, hvor meget bliver betragtet som skandaløst og skamfuldt, selvom de er to voksne mennesker over 25 år:

"Alle hendes omhyggeligt opbyggede forsvarsværker smuldrede og fik hende til at ønske at røre ham, kærtegne ham. Måtte Gud stå dem bi, hvis der dukkede nogen op, mens de opførte sig på denne skamløse, vanvittige måde." (side 132) 

Jeg er også helt vild med deres snak om bøger. Den er så sjov og underholdende : "Her er alt for mange mennesker og alt for lidt intelligens. Jeg vil vove at påstå, at ingen af dem har læst en bog i løbet af den sidste måned". "Jeg læste en bog i sidste måned", sagde hun drillende...."Hvilken bog har du læst i løbet af den sidste måneds tid?" "Jeg har læst 15. Skal jeg remse titlerne op?" "Ih! du milde, nej tak. Så skulle vi jo blive her hele natten" (side 176) 

"Og hvis jeg ikke gør det? Hvad skal De så gøre? Nu var der et glimt i hans øjne. "Stille mig for en krigsret? Få mig smidt i fangehul?" "Jeg vil få Dem smidt i frakkeskabet, indtil De er ædru igen", sagde Gwyn. For den slags åbenlyse løgne kan kun komme fra fra en beruset mand"  (side 180).


Denne bog er del 2 i Duke Dynasty serien.

Jeg er helt vild med bogens forside. Den er så smuk og elegant og fører straks ens tanker tilbage til 1800 tallets England. 

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af dygtige Kristine Brendstrup. 

Jeg giver 5,5 store stjerner/ 6

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar fra Forlaget Flamingo

Skrevet af Youlooklikeabook


&&&&&&&&&&&&&&&&6



SPOILERALERT!!

Årsagen til den manglende halve stjerne er, at jeg synes godt, at der kunne have været en anelse mere kød på historien  (have fået en anelse mere detaljer hist og her) og at den kunne have været lidt længere, så vi kunne have tilbragt mere tid sammen med Gwyn og Wolfe. Jeg nød bogen fra start til slut i fulde drag. Jeg ville bare gerne have mere og jeg ville ikke have, at den endte. 

Jeg er helt vild med alle de hede scener. De er så velskrevet på en meget romantisk og vidunderlig og blid måde. Man kan virkelig mærke Josua er en rigtig sød gentleman. 

Jeg er også helt vild med de rørende scener,  hvor man mærker deres smerte,  skam og sorg. Især Wulfes historie rørte mig dybt.  Den møde han skammede sig over sit skaldede ben og næsten ikke turde vise det.

Jeg er vild med humoren i bogen og dialogen var fantastisk. 

Jeg er helt vild med, hvordan handlingen foldede sig ud








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva