Åndehvisken af Haidi Wigger Klaris


Åndehvisken af Haidi Wigger Klaris . Udgivet 2018. 328 sider. Tellerup.

Wauw! sikke en nervepirrende og creepy page-turner fyldt med mystik, romantik og overnaturlige hændelser.  Frygten krøb ind i mine årer, gav mig kuldegysninger ned ad ryggen og gåsehud på armene. Gyngestole der rokker af sig selv, elpærer, der pludselig tænder, en følelse af at nogen er i rummet og trækker vejret så lydløst som muligt, sagte skridt henover gulvet. Åh! Min hjerte slog hurtigere og jeg sad på kanten af stolen af bare spænding og bekymring for, om den 16-årige Evyn, som lige er flyttet ind i dette nye hus i den lille by Janmoor sammen med sine forældre. Er det bare indbildning, fordi huset er gammel, knirker og har løse forbindelser? Eller er der virkelig noget eller rettere nogen i huset ?    

Lige fra begyndelsen blev jeg suget ind i bogen. Den er nem at læse og fyldt med nervepirrende cliffhangere, jeg kunne slet ikke lægge den fra mig og var fuldstændig fanget fra start til slut.  Jeg glemte alt omkring mig og følte mig fuldstændig indhyllet i den mystiske stemning, som forfatteren havde skabt. Haidi Wigger Klaris er en sand mester til at skabe stemning og hendes beskrivelser af karaktererne og omgivelserne var så levende, at jeg så hele bogens handling som en film for mit indre blik. 

Jeg er helt vild med den måde handlingen foldede sig ud på og hvordan karaktererne ganske gradvist lærte hinanden at kende og knyttede bånd, mens der sideløbende dukkede flere spor op til overfladen. samt at vi som læsere også får mulighed for at lære noget om åndernes verden og hvilke redskaber, der findes...Jeg er også helt vild med forfatterens måde at flette venskab og romantik og de overnaturlige hændelser sammen, så det giver en rigtig god balance i bogen. Man kommer igennem hele følelsesregistret og får både et stor smil på læben og rødmende kinder samt hår der rejser sig på armene af bare frygt og en trang til at kigge sig over skulderen en ekstra gang.  Det er både en uhyggelig, romantisk og meget medrivende og rørende fantasyroman med hjertevarme venskaber, ægte kærlighed, sammenhold, hjælpsomhed og ægte omsorg og empati.  Om sorg og forkert opførsel. Den er meget underholdende, men den sætter også tankerne i gang på flere planer. Jeg synes, at forfatteren har lavet et rigtig godt karakterarbejde, hvor der også benyttes flere fortællersynsvinkler. Jeg kunne virkelig mærke karaktererne og se dem for mig. Der var en meget levende dialog med ping pong spil, store følelser, glimt i øjet og charme. Den romantiske stemning emmede ud af bogen og fik mig til at smile og rødme og føle mig som en forelsket teenager igen. Det var rigtig dejligt. Tempoet i bogen var helt perfekt og tingene fik lov til at udvikle sig, så man kunne følge med og så det føltes naturligt.  Jeg havde slet ikke lyst til at bogen endte. En vidunderlig, men skræmmende paranormal romance, hvor slutningen gav mig tårer i øjnene.


EKSEMPLER:

Der er vidunderlige romantiske øjeblikke: "Jeg genkendte stemmen og snurrede hurtigt omkring. Christophers grå øjne gnistrede af humor... Han sendte mig et blændende smil som gjorde mig helt forpustet (side 47)

Der er masser af uhygge og spænding, som får dit hjerte til at banke hurtigere og hårene til at rejse sig: " En svag lyd i værelset gjorde mig øjeblikkeligt lysvågen. Det lød som skridt...som om et eller andet var på vej henover gulvet. Jeg kneb øjnene sammen og afsøgte mørket, men kunne ikke se noget som ikke burde være der...Jeg ville sværge på at jeg hørte en stille vejrtrækning...I det samme hørte jeg lyden af noget som gled let hen over tapetet tæt ved mit hoved". (side 34)

Der er smukke og stemningsfyldte beskrivelser af omgivelserne:"Jeg gik over til den lille karnap og åbnede vinduet ud mod baghaven. Når man stod lige her, føltes det faktisk som om værelset var en del af skoven. Solens stråler fandt vej ind mellem de store trækroner og indhyllede baghaven og værelset i et overjordisk, grønligt skær...en brise smøg sig ind gennem vinduet, kildede min hud og legede blidt med hestehalen" (side 13-14)

samt "Foran os bugtede en bæk sig gennem skoven. Vandet flød stille hen over bunden af småsten med en svag klukken, og høje træer på begge sider af bredden hang ind over vandet som et levende tag. Sollyset blev filtreret gennem de grønne tagtoppe og bade alt i et overjordisk lys som fik vandoverfladen til at glimte som diamanter" (side 224)

Jeg er helt vild med forsiden. den er så flot lavet. Jeg kan også varmt anbefale lydbogen. 

En vidunderlig og uhyggelig ungdomsfantasy perfekt til målgruppen.

Jeg giver 6/6 stjerner. 

Skrevet af Youlooklikeabook





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva