Lygtemandens datter af Jette Kjær Petersen


Lygtemandens datter af Jette Kjær Petersen. Udgivet 2014. Forlaget Egolibris. 335 sider.

Wauw! En total nervepirrende og rørende pageturner med masser af mystik, romantik, store dybe hemmeligheder, seje overnaturlige væsner, skumle besværgelser, forbandelser og farer. Jeg sad på kanten af stolen af bare spænding og kunne slet ikke slippe bogen. Jeg kom i den grad igennem hele følelsesregistret. Der er både de mest vidunderlige, søde, romantiske øjeblikke, hvor man fyldes med boblende glæde, varme kinder og et stort smil på læben. Der er spænding, uforudsigelighed, kamp og action, så ens hjerte banker hurtigere og hårene rejser sig. Der er øjeblikke, hvor ens hjerte bliver helt knust og tårer kommer frem i ens øjne. Sikke en læseoplevelse! Alt er skrevet med stor følsomhed, indlevelse og inderlighed. Dialogen er levende og helt i top. Jeg er helt vild med forfatterens skrivestil samt den måde handlingen folder sig ud på. Plottet er uforudsigeligt, fyldt med twists og masser af spændende lag, fængende worldbuilding og rørende baggrundshistorie, der blæser en helt bagover. Jeg var helt opslugt af bogen og ville slet ikke have, at den endte. Man kan tydeligt mærke karaktererne, deres relationer der bliver tættere og tættere og jeg blev meget revet med af deres tanker og følelser.  Denne bog er bare lige mig; fantasy, romantik og masser af spænding og mystik i en. Denne bog har hele pakken. Tusind tak for anbefalingen til @fantastiskefamiliebøger

Forfatteren har virkelig formået at indkapsle og gengive den stemning, følelser og problematikker, som man kan møde i de højere klasser i skolen. Alle de akavede, pinlige og hjertevarme følelser, som man får ved sin allerførste forelskelse er så velskrevet, at man næsten mærker dem i sin egen krop.  Det er både sjovt, vidunderligt og rørende. Men der er også de ubehagelige, gribende og sårende øjeblikke, som rammer ind hårdt i hjertet:  Fx "X slog sit hår bagud."Jeg var kærester med ham sidste år. Tænk at han er sunket så lavt" (side 46)  Det er en turbulent tid med store forandringer og følelser. Det ene øjeblik er alt perfekt og det næste går alt galt: "Nu kunne jeg umuligt blive gladere. Mit liv føltes helt perfekt" (side 48)

Hvis du er vild med SkovråBlodarv og Twilight vil denne bog måske også være dig. Den emmer af mystik, ung kærlighed, romantik og creepy stemning...


KARAKTERER:

Jeg synes, at forfatteren har gjort et fremragende karakterarbejde.  Man kan virkelig mærke karaktererne og de virker som ægte personer. Man kommer helt tæt på flere af karaktererne og ved hvad de tænker og føler og dette er virkelig med til at øge spændingen og give bogen dybde. Forfatteren udviser en stor indlevelse for, hvordan det er at være teenager og få sit allerførste kys. Hun rammer fuldstændig plet med at gengive alle følelserne, reaktionerne mm. Det er så velskrevet, at man nærmest selv mærker det i sin egen krop. Det er som en trip down memory lane.  Jeg er helt vild med hovedpersonen Calluna. Det er meget spændende at følge hendes måde at tænke på og hendes store udvikling gennem bogen. Hun er en modig ung kvinde, der ikke giver op så nemt og er god til at være tålmodig og holde fast, på trods af den modgang, som hun møder. Jeg kunne ikke undgå at holde af hende. Hun har et stort hjerte og ønsker det bedste for folk. Hun behandler folk høfligt, men er heldigvis også god til at mærke efter, når nogen er ved at overtræde hendes grænser. Her er hun virkelig et forbillede og inspiration for mange unge. Det er helt sikkert ikke alle, der ville kunne være lige så stærke i hendes situation. Scenen var meget velskrevet og ramte mig dybt i hjertet. Calluna vil så gerne vide, hvem hun er og hvor hun kommer fra. Hun søger svar, så hun bedre kan forstå sig selv og den måde hun har det på. Calluna er beskrevet med stor indlevelse og følsomhed og hun virker meget autentisk og ægte. Der er en rigtig god dynamik mellem hende og de andre karakterer i bogen. Jeg ville gerne skrive endnu mere om de andre karakterer, men jeg vil helst ikke spoile handlingen for meget.  Jeg kan kun fortælle, at der er de vildeste afsløringer, som blæser dig helt bagover...Så læs bogen før din nabo!!!

EKSEMPLER:

Der er romantiske øjeblikke, hvor ens kinder rødmer og man får et stort smil på læben. Det er som en trip down memory lane: "Vores læber mødtes. Sommerfuglene summede omkring i maven, og en ny følelse tændte sig i mig. Noget helt fantastisk og varmt..." (side 39).

Der er masser af mystik, uhygge og uforklarlige, både skræmmende og fascinerende hændelser: " Jeg gik gennem skoven. Der var mørk og stille. Det var, som om jeg var usynlig; ikke til stede...Som om jeg havde efterladt min krop hjemme på værelset...mørke træer strakte sig mod himlen og deres blade raslede stille i vinden. Pludselig hørtes skridt, der fik skovbunden til at knase...ganske lydløst gled en mørk skygge over de tørre kviste...Jeg var hjælpeløs, kunne ikke røre mig..." (side 50)

samt: "Pludselig slog stilheden mig. Fuglene var holdt op med at synge, og skoven var dødstille. Der var noget galt...Jeg følte mig iagttaget, og det løb mig koldt ned ad ryggen. Jeg svang mig op på cyklen og skyndte mig væk. Jeg så mig ikke tilbage" (side 67)

Calluna finder sin indre ro i skoven: "Søen dampede stadig i den tidlige morgensol. Alting virkede roligt herinde. Den eneste lyd var fuglenes morgensang. Jeg lukkede øjnene for en stund og nød freden. Et bedre sted at samle tanker fandtes næppe. Jeg elskede det. Lydene og duften fra skovbunden. Det var som et andet hjem" (side 65). Wauw! jeg er helt vild med denne smukke, sanselige og billedskabende beskrivelse. Den er nærmest poetisk. Man kan virkelig mærke, hvor godt Calluna har det med skoven (Det er præcis sådan jeg har det med stranden og havet) Det er hendes magiske - at være i -et- med naturen-sted. Sådan sted har alle brug for en gang i mellem.

Der er også de mest vidunderlige romantiske scener: "Kysset var så intenst, at jeg følte det, som om der lysede gnister ud af os " (side 136)

Og der er rørende øjeblikke, der rammer en lige i hjertet: "bare hun havde kendt hende" siger Calluna om sin mor...


TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog er ikke kun en fantastisk paranormal fantasy-pageturner om en ung kvindes første ægte kærlighed. Den har også fokus på nogle meget vigtige og relevante temaer og budskaber; Den indkapsler og gengiver den svære teenagetid og belyser nogle af alle de udfordringer og problematikker, som man kan møde. Fx det at man er ved at finde sin identitet. Finde ud af hvem man er og hvem man gerne vil være. Men i Callunas tilfælde besværliggøres denne process, da hun ikke rigtig kender sine egne forældre. Ydermere handler den om, hvor vigtigt det er, at man mærker efter, hvad man virkelig har lyst til og ikke lader sig presse og påvirke af, hvor meget folk forventer af en. Man må aldrig lade andre overskride ens personlige fysiske grænser, men derimod lære at sige fra. Forfatteren har virkelig formået at skildre denne situation og dilemma samt alle de modstridende følelser, der kan opstå i en, når dette sker.  Der er også fokus på sorg og savn. Hvor svær en proces det kan være, samt hvordan man giver slip og kommer videre.  At alle har behov for at vide, hvor de kommer fra for at skabe deres identitet og forstå sig selv. Endelig handler bogen i høj grad også om ægte venskab, sammenhold, mod og den mest vidunderlige kærlighed. Love conquers all. Om sorg og savn. Om hvordan man giver slip og kommer videre. En helt vidunderlig og nervepirrende læseoplevelse, som har mine varmeste anbefalinger.

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af Katrine Jenne. Den findes både på e-reolen og mofibo

Den flotte og mystiske forside er lavet af Karin Hald 

Jeg giver 6/6 stjerner . 


Bogen er et købt eksemplar

Skrevet af Youlooklikeabook


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&6

SPOILERALERT! Læs ikke videre, medmindre du vil spoiles

En af mine favoritscene da Calluna får sit første kys til festen af X.

Jeg er helt vild med Callunas mareridt / drømmesyn. De er så nervepirrende og fyldt med mystik ...(fx side 48 Wauw!!!)

Jeg er helt vild med scenen side 63-64, hvor Calluna får en æske med ting og fotografier af sin mor "bare hun havde kendt hende"

En særlig halskæde.

Citat ide 135: Jeg har aldrig i mit liv følt sådan for nogen, som jeg gør for dig. Jeg tror, det er skæbnen, der har ført os sammen" Åh! en af mine favoritpassager. Så romantisk

Side 161-162: Så romantisk

Det er så gribende, at lygtemændene alle var almindelige mennesker der blev ofret til guderne og dræbt og smidt i en mose (uden at de havde gjort noget som helst galt) Det er gribende, da Calluna ser ser Bjørns fortid... 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva