Heartstopper af Alice Oseman


Heartstopper 1 af Alice Oseman. Udgivet 2019.

Åh ! sikke en vidunderlig, sød, rørende og hjertevarm historie om ægte, uskyldig og ren kærlighed og venskab. Jeg kom igennem hele følelsesregistret. Jeg grinede. Jeg blev helt varm om hjertet. Jeg blev ked af det og såret og jeg fik glædestårer i øjnene flere gange, mens jeg læste. Jeg havde slet ikke forventet at blive så påvirket og investeret i handlingen, da jeg slet ikke er vant til at læse graphic novels.( Jeg skulle da også lige vænne mig til det og faktisk læse langsommere, give mig selv tid til at studere tegninger samtidig). Bogen består af sort/ hvide enkle tegninger, men udtrykkene på karakterernes ansigter er helt tydelige og meget udtryksfulde. Så selvom der ikke var så meget tekst, så ramte karakterernes ansigtsudtryk, følelser og reaktioner plet og lige i mit hjerte. 

Vi følger Nick og Charlie helt fra deres allerførste møde på skolen, hvor de kun hilser kort på hinanden hver dag igennem en længere periode. Men så en dag springer Nicks fyldepen og han bliver helt blå på hænderne og læreren beder Charlie hjælpe Nick. Dette bliver den spæde begyndelse på et helt nyt venskab, som udvikler sig og spirer mere og mere for hver gang, de er sammen. Vi får som læsere lov til at komme helt på og se/opleve netop de hjertevarme, rørende og skelsættende øjeblikke, som kommer til at blive de bedste og mest betydningsfulde minder i Nick og Charlies venskab. Hjertevarmen, glæden og humoren emmer ud af bogens sider, når man læser (og ser) om deres oplevelser. De bliver tættere og tættere og selvom de sort hvide tegninger er enkle, så er glæden i deres øjne ikke til at tage fejl af. De stråler af glæde. De åbner sig og deler nogle af deres mest sårbare historier og de er der virkelig for hinanden. Som Nicks mor en dag konstaterer: "You seem more yourself around him" (side 157).  Charlie er queer og alle på skolen ved det, men for Nick er det en stor overraskelse, at hans egne følelser overfor Charlie ikke kun er venskabelige. Jeg er helt vild med det øjeblik, hvor det går op for ham. Det ses helt tydeligt på tegningen. Jeg er meget overrasket og imponeret over, at forfatteren har formået at udtrykke så meget, så tydeligt og rørende i en graphic novel med begrænset tekst. Uanset hvilken seksuel orientering man har, så synes jeg, at dette er en must-read ungdomsbog (for alle), fordi den sætter fokus på supervigtige emner som det at være anderledes, mobning, fordomme, diskrimination og skadelig sladder. Den kan lærer de unge, hvor vigtigt det er, at vi accepterer og respekterer hinanden uanset hvilken seksualitet, hudfarve, størrelse mm vi har. Alle skal have lov til at være, den de er. Mobning og udelukkelse fra fællesskabet kan have alvorlige konsekvenser og det bør undgås og forebygges og her er denne bog virkelig velegnet og gavnlig. Jeg tror også, det er derfor, at den er så populær. Alle uanset om de er queer eller ej bliver rørt af denne bog og føler sig set på den ene eller anden måde. Jeg er ikke queer, men følte det, som en trip-down memory lane" at læse, om hvordan skoletiden, karakterernes relationer og dynamik foregår i denne bog. Den indkapsler alle de følelser og problematikker, som man ofte går igennem i denne skoleperiode fx identitet, usikkerhed, tvivl, mindreværd, bekymringer, image, forventninger og image. Ydermere så har begge hovedpersonerne en helt vidunderlig personlighed. Nick er meget åben og ikke fordomsfuld eller snævertsynet. Han lytter ikke til folks sladder og tænker ikke på seksualitet eller diskrimination, mens de andre fra Rugbyholdet bagtaler Charlie, fordi han er queer. Men Nick ser Charlie som et menneske ikke som en kategori. Både Nick og Charlie er nogle meget varme karakterer, som man ikke kan undgå at holde af. De viser, hvordan et ægte venskab er (også selvom det i dette tilfælde evt udvikler sig til mere...) 


EKSEMPLER:

Der er mange sjove eksempler fx : "He smells bad like cat food" (side 17) og at Nick måske kommer til at have blå hænder for evigt.

Der er også mange hjertevarme og skønne scener, fx mens de sidder og spiller Mario Kart: "Nick siger: "Argh! Why are you so good at this? . Charlie svarer: " I have a six-year-old brother. Mario Cart is my life. And you get to be good at real sports. I get to be good at fake ones" Nick svarer: "You're just good at everything, you nerd!" (side 143). 

Jeg kunne godt have nævnt endnu flere eksempler, men jeg vil ikke spoile handlingen for meget. Så mine yndlingspassager fra bogen er nævnt under "Spoileralerts!" afsnittet.

Dette var en meget berigende og rørende læseoplevelse.  Jeg ser meget frem til at læse videre i serien. Denne bogserie har mine varmeste anbefalinger. Alle bør læse den. 

Jeg giver 6/6 stjerner

Bogen er et købt eksemplar

Bogen er udgivet på dansk af Politikens forlag

Jeg vil også benytte lejligheden til at nævne, at jeg også har set netflix-serien af Heartstopper og den er også helt vidunderlig og ramte mig også lige i hjertet. De har fundet nogle superdygtige og velegnede skuespiller, der virkelig passer til bogversionen. 

Skrevet af Youlooklikeabook


SPOILERALERTS!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles. Dette er nogle af mine favoritpassager, som godt kan spoile handlingen.

Side 93 favoritscene: Nick får et sjovt udtryk i ansigtet på vej hjem i bilen. Man kan tydeligt se, at noget går op for ham. Noget vigtigt og stort (nemlig et crush/ forelskelse) 

Jeg er vild med den måde Nick og Charlie betror sig til hinanden på. Fx Charlie fortæller sin rørende historie om, hvordan ham om Ben indledte et forhold, Hvad Ben sagde (for at smigre ham og hvordan Charlie nu har fundet ud af, at Ben bare udnyttede ham).

Favoritscene side 82, hvor Nick redder Charlie fra Ben

Det kræver stor styrke for dem begge bare at holde fast i deres venskab, fordi deres vener (fx Tao og rugbyvennerne) er i mod det. 

Jeg er helt vild med tegningen side 135, hvor man kan se Nick være så glad, da han åbner døren. Hans øjne er fyldt med glæde.

Jeg er helt vild med, da Charlie møder Nicks hund. Der er bare en vidunderlig, hjertevarm connection.

Jeg er vild med dette citat:"I have a six year old brother... (som jeg også nævnte tidligere i min anmeldelse)

Så sød favoritscene: hvor Charlie er faldet søvn, mens de ser en film og Nick kigger på ham  (lidt efter side 157) og Nick synes, at han ser sød ud, mens han sover og rører hans hånd i et kort stykke tid, uden at Charlie ved det.

Stor åbenbaring side 187: "What is happening to me" da han forstår, at han nok er interesseret i Charlie og derfor biseksuel.

"You seem more yourself around him" siger Nicks mor til ham en dag. Dette sætter også en del tanker i gang hos Nick angående, hvad der går hans forhold/ venskab til Charlie til noget særligt.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva