Den spanske kærlighedsaffære af Elena Armas



Den spanske kærlighedsaffære af Elena Armas. Udgivet 2022. 462 sider. Politikens forlag

Wauw! Sikke en intens, sprudlende, følelsesladet og saftig romance, der gik lige i hjertet på mig og fik mine kinder til at rødme. Jeg kom i den grad igennem hele følelsesregistret. Jeg mærkede karakterernes smerte og glæde. Jeg fik glædestårer i øjnene og en klump i halsen. Den har gjort et stort indtryk på mig . En uforglemmelig kærlighedshistorie 

Indledningen er meget slow-burn og man mister næsten håbet og tålmodigheden, men i takt med at karaktererne åbner sig og kemien imellem dem stiger til dampende hede bliver bogen til en ægte romance pageturner, der bare bliver bedre og bedre og er fuldstændig umulig at lægge fra sig. Spændingen stiger mere og mere og jeg sad på kanten af stolen, mens den intense og mærkbare stemning indhyller en. Jeg blev fuldstændig opslugt og fortryllet af karaktererne, deres sprudlende og levende dialog, det underholdende og intense ping pong spil samt begæret, længslen og følelserne, som voksede gradvist mere og mere. Forfatteren er en sand mester til at beskrive karakterernes følelser og reaktioner, så levende at man nærmest selv kan mærke dem. Temperaturen stiger, mens man læser, ens hjerte banker hurtigere og kinderne rødmer. Beskrivelserne af deres tiltrækning, forspillet og elskovsscenerne er eminente og noget af det bedste og mest romantiske, jeg har læst. Fyldt med følsomhed og store følelser. I sidste del af bogen, hvor vi virkelig lærer karakterernes personlighed, bevæggrunde og fortidshistorie at kende, blev jeg dybt rørt og de kom begge helt ind under huden på mig og ind i mit hjerte. Især Aaron. Hans personlighed, handlinger, betænksomhed, gavmildhed, uselviskhed og enorme tålmodighed er helt fantastisk og der er ingen tvivl om, at han er en af de mest fortryllende og vidunderlige mandlige karakterer, jeg nogensinde har "mødt" i en bog. Han har så meget følsomhed, lag og dybde. Jeg er helt vild med hans måde at være på og tænke på. Han er virkelig den perfekte mand med de mest dragende "ocean blue eyes". 

Denne bog er ikke kun en intens følelsesladet romance page-turner fyldt med tiltrækning, begær og kemi, men har også fokus på mange vigtige og relevante temaer samt giver masser af stof til eftertanke. Jeg kommer helt sikkert til at læse denne bog igen og igen. Dens budskaber ramte virkelig plet. 

Men jeg må indrømme, at jeg ikke var et stort fan af indledningen, Catalinas negativitet og vrede fyldte alt for meget der og Aaron havde også en lidt hård facade. Det var en ægte "grumpy" atmosfære. Men så fra ca kapitel 5 tager handlingen en helt ny drejning og stemningen ændres fuldstændig. Så der kommer mere "sunshine". Grumpy-sunshine -tropen. Det er fake-dating,  som bliver til meget mere end man nogensinde havde forventet. Jeg er helt vild med, hvordan handlingen folder sig ud og det er så nervepirrende at følge Catalinas tanker, bekymringer og tvivl mht hvad der er "skuespil" og hvad det er ægte.  Catalina ved ikke hvilket ben, hun skal stå på for det er svært at ignorere hendes ulmende og spirende følelser.

Resumé

Bogen handler om Catalina Martin. Hun skal til sin søsters bryllup og har kun 4 uger til at finde en date/ fake boyfriend, for hun vil ikke tage til brylluppet alene. Det er simpelthen for ydmygende og hårdt for hende. Hendes eks kommer nemlig også til brylluppet med sin forlovede. Aaron fra hendes arbejde overhører hendes samtale med veninden Rosie og tilbyder at "spille" hendes kæreste, men Catalina er ikke meget for det. Hun stoler ikke på ham og forstår ikke hans motiver for at hjælpe hende, fordi de har generet hinanden en del på jobbet. Catalina vil gøre alt for at finde en anden, men det er ikke nemt. Tiden er ved at løbe ud og Catalina bliver mere og mere presset og desperat. Skal hun vælge Aaron? Kan han spille rollen og hvilke konsekvenser får det?

EKSEMPLER:

Der er en hel del humoristiske passager i bogen: fx er der scenen, hvor Catalina taler højt med sig selv: "Det var mærkeligt", sagde den samme dybe stemme igen. "Men det er vel en del af din personlighed..."Jeg bandede stille, for det skulle selvfølgelig være ham, der overhørte, at jeg peptalkede mig selv. Jeg lagde mit ansigt i neutrale folder og så op fra mit skrivebord. "Mærkeligt?" Jeg finder det charmerende". "Nej", sagde han hurtigt. Alt for hurtigt. "Det er lidt foruroligende, når siger mere end bare et par ord. Og du havde en hel samtale med dig selv" (side 41).

Jeg er også vild med "Clark Kent" scenen. Den er helt vidunderlig og sjov. Her kan man virkelig mærke den spæde start på voksende kemi imellem dem. De søde og nogle gange grove drillerier har noget helt andet under sig...: "Jeg kan hjælpe". "Det kan du muligvis, men det behøver du ikke. Jeg aner ikke, hvorfor dit instinkt siger, at du skal flyve ind med en rød kappe, som en nørdet Clark Kent og redde dagen, men nej tak. Du ligner ham muligvis lidt, men jeg er ikke en jomfru i nød...Han rettede sig op i sin fulde højde. " En nørdet Clark Kent". Han rynkede panden. "Skulle det være et kompliment?" Jeg snerpede munden sammen. "Nej". Jeg himlede med øjnene, selvom han måske havde en smule ret. Han lignede lidt manden bag Supermands hemmelige identitet... som arbejdede ni til fem og var rimelig...sexet af en kontortype at være. Ikke at jeg nogensinde ville indrømme det. End ikke til Rosie. Aaron studerede mit ansigt i et par sekunder. "Jeg tror, at jeg vil tage det som et kompliment, sagde han, mens hans ene mundvig gik næsten umærkeligt opad." (side 45 -46. Kapitel 3 )

" Man ved, at universet ikke bryder sig særligt om én, når man har haft en udmattende uge og især en katastrofal fredag, og det så begynder at øsregne i det sekund, man træde  ud af døren fra arbejdet" (side 77 kapitel 5)

Jeg er helt vild med den måde følelserne og begæret får sin spænde begyndelse: "Jeg var ved at blive ledt ud på et sidespor...af ham. Hans tilstedeværelse, nærheden, måden, han så ud på. Igen. Objektivt set var det svært at gøre meget andet end at stirre på ham...Der var intet objektivt ved den måde mine øjne ufrivilligt vandrede op langs hans arme på og hen over hans skuldre og hele vejen op til hans profil...Jeg havde på en eller anden måde været i stand til at overse, hvor tiltrækkende Aaron var" (side 120)

Der er hotte saftige scener, som får dit hjerte til at banke hurtigere, temperaturen til at stige og kinderne til at rødme: 

Der er de mest romantiske og vidunderlige scener: "you feel complete in my arms. You feel like home "(kapitel 22).

Der er rørende scener, som rammer en lige i hjertet og tilføjer dybde til karaktererne og vækker meget medfølelse og forståelse. 


KARAKTERER:

Forfatteren har virkelig lavet et godt karakterarbejde med nogle skønne karakterer, der emmer af personlighed, sprudler og er meget farverige. Dialogen er meget levende og der er masser af ping pong spil spydige og sjove kommentarer og drillerier. Men også de mest vidunderlige søde og hjertevarme, rørende øjeblikke. 

Catalina var desværre ikke så likeable i begyndelsen (Hun var grumpy. Grumpy -sunshine tropen) Hun var lidt irriterende, negativ, kritisk og uhøflig i den første del af bogen. Hun er meget afvisende overfor Aaron og siger endda: "Jeg ville hellere tage en chimpanse i en smoking med " ( citat kap.1). Hun vil seriøst hellere prøve at hyre en ekskorte eller skuespiller, hvis det er muligt, for at undgå Aaron. Catalina har været single i hele 6 år. Catalina har et stort temperament og bobler over af vrede nogle gange fx da hun bliver tvunget til at påtage sig endnu en arbejdsopgave, når hun allerede har taget ekstra i forvejen:  "ta det som et kompliment at du er blevet valgt til denne opgave" siger hendes overordnede, men så slår det klik: . "uden at kunne kontrollere mine mærkede jeg mine ben rette sig ud og og at jeg rejste mig. Min stol hvinede bag mig ...jeg hamrede begge håndflader i bordet, så det gav et smæld, mærkede mit hoved være helt tomt et øjeblik, og så så jeg rødt. Bogstavelig talt rødt. I det præcise øjeblik forstod jeg hvor udtrykket kom fra. Jeg så fucking karmosinrødt, som havde jeg taget briller med de dybrødeste glas på." (side 31. Kapitel 2)  

Catalina har været single i 6 år og har meget svært ved at lukke folk ind og se tingene i det rigtige lys, fordi hendes "beskyttelsesmure" er blevet så høje, tykke og uigennemtrængelige pga nogle dårlige hændelser i fortiden. Hun har meget svært ved at give slip på sin smerte, er ekstrem stædig og laver derfor en del fejl. Catalina har fx en tendens til at snakke højt med sig selv og sludre derudaf, nogle gange uden af tænke først. Hun kommer til at sige flere ting uden at tænke først.  Hun kan virke meget hård.  Hun bliver længe ved med at holde fas ti sin "grudge" og være hård ved Aaron. Hun har en tendens til at bekymre sig for meget . Hendes indre monolog og diskussioner med sig selv er meget underholdende. Men heldigvis udvikler Catalina sig og bliver gradvist meget bedre. I takt med at handlingen folder sig ud, ser man hendes sprudlende, sjove og underholdende personlighed. Catalina kommer igennem den vildeste dannelsesrejse og bliver nærmest et helt andet menneske og meget bedre menneske. 

Aaron: Er også lidt "grumpy" og irriterende og kommer med nogle sårende og nedladende bemærkninger i begyndelsen: Han så stoisk ud. Så stoisk og så alvorlig. Han smilede ikke - det gjorde Aaron aldrig "(side 120). Men efterhånden, som han åbner sig, bliver han bare bedre og bedre. Han smiler mere og det viser sig, at han har det flotteste smil. Han har også de vildeste "ocean blue" øjne og han er muskuløs, høj og maskulin. Han gemmer på en helt vidunderlig personlighed og baggrund, som Catalina slet ikke kendte til og forfatteren formår at beskrive ham, så vi som læsere, også forelsker os fuldstændig i ham.


TEMAER & BUDSKABER:

Selvom dette er en intens og meget saftig romance har den også fokus på nogle meget vigtige og relevante temaer og budskaber, som giver masser af stof til eftertanke. Den ramte virkelig plet hos mig. Det kan være meget svært at komme videre, når man har fået sit hjerte helt knust og er blevet ydmyget. At lade sine tykke beskyttelsesmure falde og tro på, at nogen er til at stole på og vil elske en rigtigt. Men det er vigtigt, at man tager en chance, vover pelsen og giver slip på fortidens smertefulde ar. Giver sig selv lov til at være glad. Lukke nogen ind og lade sig elske. Ikke blive ved med at sidde fast og blive i fortiden. Man skal leve livet fuldt ud og fylde det med vidunderlige og meningsfulde øjeblikke og minder. Man må tillade sig selv at håbe. Livet kan godt lige pludseligt blive bedre, faktisk helt vidunderligt. Der er også fokus på mere alvorlige temaer som kønsdiskrimination på jobbet.

Jeg ser meget frem til at se filmen samt til at læse den næste bog i serien, som handler om veninden Rosie.

Jeg giver 5 store stjerner/6

Skrevet af Youlooklikeabook

Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.


Originaltitel: The Spanish Love Deception . Vinder af Goodreads choice 2021 for bedste debutroman.

301 bedømmelser på mofibo. (engelsk version) Feel-good, romantisk -hyggelig .

Godreads: 299,696 ratings.  37,708 anmeldelser


SPOILERALERT!!! læs ikke videre medmindre du vil spoiles.

Årsagen til den ene manglende stjerne er den meget negative indledning, hvor Catalina er lidt forfærdelig. Samt at bogen nogle steder er lidt langtrukken og gentagende. Den kunne godt være strammet en anelse op. Men fra ca kapitel 5 blev det til en pageturner, som jeg slet ikke havde lyst til at slippe.   Catalina opfører sig virkelig  dårligt i begyndelsen. Men fra " auktionsscenen/ dansen der bliver bogen meget meget bedre og Catalina fremstår meget mere likeable, underholdende,  varm og sjov. Hun sprudler med sin farverige og meget levende personlighed.


Det ville have været rart med flere fortællersynsvinkler. Så man også vidste, hvad Aaron tænkte 

Gerald er helt forfærdelig. Han diskriminerer så meget fx i kapitel 2 til mødet.  

Sjovt passage med hjerteoperation. Fordi Catalina synes, at Aaron mangler et hjerte. (side 38) Men hendes gode veninde Rosie synes, at Aaron og Catalina har stirret en del på hinanden og insinuerer,  at der måske er noget varmt imellem dem. Catalina er helt chokeret. Hun er jo slet ikke interesseret i Aaron. (s.38 - 39). Dette er en af mine favoritscener. 

Jeg er helt vild med Granolabarscenen. (kapitel 3)

"Frøkjole-scenen" er også meget underholdende. Her ser man en meget levende og underholdende scene mellem Catalina og sin mor, hvor Catalina prøver kjoler til sin søsters bryllup. Hun prøver en grøn kjole og moren er virkelig grov og kritisk og siger at Catalina ligner en frø. Men så siger Catalina, at hun skal have den røde kjole på. Åh! det er hendes mor glad for. Den er flot. Men når man har den på, så "ankommer barmen først" , siger moren.

Dette er den meget sårende kommentar, som Catalina overhører og som gør, at hendes hjerte bliver knust og Aarons negative kommentar om hende:"He would rather work with anyone else than Catalina" "Anyone than her, Jeff. Just not her. I don't think I could take it. Is she even capable of taking on this project? She looks young and inexperienced" (kapitel 4) Puha! han havde kun arbejdet sammen med hende i to dage da han sagde dette om Catalina og hun har ikke kunne glemme det siden overhoved. Derfor stoler hun ikke på ham.

Jeg er helt vild med alle de romantiske scener, hvor Aaron redder Catalina og virkelig er der for hende. Fx da det er øsende regnvejr og han insisterer på at køre hende hjem.  Og da hun besvimer og han tager hende i sine arme og passer på hende og giver hende hjemmelavet granolabar og vand mm. Aaron er så hjælpsom og givende, at man næsten får glædestårer i øjnene.

De kigger på hinanden i noget tid, da der er rødt lys . Han har flotte øjne. 

Jeg elsker plottwistet i slutningen af kapitel 5.

Favoritsted slutningen af kapitel 5. Der er endelig lidt kemi og varme imellem dem og hun får lidt sympati for ham.  At han siger,  at han ikke dater nogen. Han venter på, at han møder en særlig person. 

Jeg er helt vild med slutningen af kapitel 7,, hvor Aaron åbner sig for allerførste gang og følelserne begynder at blive vækket til live...

Jeg elsker dansescenen i kapitel 9. Den er så romantisk.

Jeg er vild med krammet i kapitel 13 i lufthavnen

Jeg er vild med at Aaron er så forstående i kapitel 15 og beroliger Catalina. Det er han så god til.

Jeg er vild med massagescenen. Aaron er så fantastisk givende og en god lytter også.

Stolescenen er også en af mine absolut favoritter. Så romantisk

Jeg elsker kapitel 24, hvor vi som læsere finder ud af, hvordan det hele hænger sammen og forstår det.

Aaron lærer Catalina så meget. Han får hende til at se tingene i et nyt liv og forbedre og beriger hendes liv. Han elsker hendes familie og værdsætter dem som de er selvom de er meger farverige og overthe top. Familie og kærlighed er det vigtigste. Det er et smukt budskab.

De sætninger, som Aaron siger er helt vidunderlige: "You always have my undivided attention" siger Aaron

Begyndt den 14.juli 2022 læst færdig den 17. juli. 








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva