Skandar af A.F Steadman


Skandar og enhjørningetyven af A. F. Steadman.  Udgivet 2022. Forlaget Gyldendal.  410 sider.

En vidunderlig, eventyrlig og meget rørende fantasyroman med store afsløringer og vilde, uforudsigelige plottwists, som du slet ikke havde set komme. Jeg nød bogen fra start til slut og følte mig som et barn med store ivrige, begejstrede øjne og eventyrlyst, mens den imponerende, fantasifulde og eventyrlige worldbuilding gradvist blev foldet mere og mere ud. Forfatteren har virkelig kælet for alle detaljerne, så jeg kunne se alt helt tydeligt for mit indre blik, mens jeg læste. Jeg higede efter at bo i trætophusene på denne særlige enhjørningeø, udforske alle de spændende faciliteter, biblioteker og de skjulte indgange samt at lære alle øens dybeste hemmeligheder og magi at kende. Worldbuildingen er virkelig gennemtænkt og dragende og der fortælles om både faciliteter, kultur, skikke, traditioner, magi samt de vigtigste historiske øjeblikke. Forfatteren har skabt sit helt eget unikke univers på enhjørningeøen. Hun har også formået at skabe et vidunderligt, farverigt og meget spændende persongalleri, hvor man også kommer helt tæt på Skandars nye venner og lærer både deres dårlige og gode sider at kende samt deres inderste hemmeligheder. Det er enormt spændende og meget medrivende at følge deres bekendtskab gro og udvikle sig til tætte venskaber gennem rørende samtaler og hændelser, hvor de gradvist åbner sig mere og mere og ærligt afslører deres dybeste følelser, problemer og hemmeligheder. De tætte bånd fører til et enormt stærkt og meget beundringsværdigt sammenhold, der tilfører dybde til historien og som betyder alt i alle de total uforudsete udfordringer og farer, som de udsættes for. De fire venner får brug for alt deres mod, viljestyrke, snilde og stærke sammenhold, hvis de skal vinde kampen mod det onde, misforståelserne og fordommene. Og lige da de tror, at alt går efter planen og de har regnet alt ud, så dukker helt nye afsløringer op til overfladen og gulvtæppet rives total væk under deres fødder. Jeg sad med åben mund og polypper, da sandhederne kom frem.  Jeg kan slet ikke vente med at læse næste bog i serien for sikke en slutning og overraskende nye informationer. Jeg higer efter mere. 

Resumé: Den 13- årige Skandar bor sammen med sin ældre søster Kenna og deres far i England. Moren er desværre død.  Faren er arbejdsløs og derfor har de desværre ikke særlig mange penge. Skandar og Kenna har næsten passet sig selv meget af tiden.  Skandar har ingen venner. Men Kenna og ham er meget tætte.  Der er kun et år imellem dem. Hun er mega sej og har også hjulpet ham mod hans fjende og mobber i skolen Owen.  Kenna klarede desværre ikke eksamen til at blive enhjørningeridder.  Men nu er det Skandars tur og han glæder sig helt vildt.  Det er en meget stor ting at blive enhjørningeridder. Det kan vende hele ens liv til noget bedre, også ens økonomi. Men vil det overhoved lykkes for Skandar? Eller bliver han kasseret? 


EKSEMPLER:

Der er masser af spænding: "Skandar betragtede de femogtyve enhjørninger, der var dobbelt så store som heste, styrte frem, da startbarren løftede sig op over deres horn. Rytternes pansrede ben hamrede mod konkurrenternes på begge sider...Og nu kom Skandars yndlingstidspunkt. Enhjørningerne strakte deres fjerklædte vinger ud og lettede, højt op over arenaens sand....Men man kunne også høre noget andet, en lyd, der stadig fik det til at løbe Skandar koldt ned ad ryggen, selvomhan havde hørt den hele sit liv på væddeløbsdagen...Det var en lyd, der gav en lyst til at flygte" (side 14)

Samt "Udenfor var det dybe brøl og tordenende hove og fjerne skrig, der fyldte natten...Der var en hæslig stank...Stanken af levende død. Stormløbet af vilde enhjørninger kom nærmere. Skandar styrtede alt hvad han kunne, hen mod Scoundrels skjulested...Han forsøgte at lade være med at lytte til menneskeskrigene, der blandede sig med de vilde enhjørningers brølen og hylen...Skandar måtte trække vejret gennem munden for ikke at kaste op, og brølene var øredøvende"(side 264-265)

Der er meget grundige, levende, fantasifulde og imponerende beskrivelser af omgivelserne: "Skandar så op og standsede brat. Intet kunne have forberedt ham på dette....Der hang metalstiger fra lavthængende grene, og tykke stammer dannede base for trætophuse, der lignede metalfæstninger...Nogle var otte etager høje...Trætophusene var en eksplosion af gråt i et hav af grønt, men mange af dem med havde farvestrålende graffiti på væggene, blå for vand, rød for ild, gul for luft og grøn for jord...Broerne svingede i den tidlige eftermiddagssol...Oppe på himlen svævede enhjørningerne rundt. (side 115-116).

Jeg er helt vild med at læse om Skandars begejstring over dette syn: " Skandar vidste, at han aldrig ville blive i stand til helt at fange magien i det, selvom han tegnede tusind tegninger i sin skitseblok..."(side 117)

Der er også en god humor og flere sjove eksempler fx: " min numse har flere blå mærker end en blåbærtærte "  ( side 228).

Der er mange gode budskaber i bogen: " Min mor og far tror på, at man skal give alle en fair chance. Og det gør jeg også" . Dette siger Flo på side 147.


KARAKTERER:

Forfatteren har gjort et grundigt karakterarbejde ikke kun med hovedpersonen Skandar men også med hans familie og venner. Man lærer dem virkelig godt at kende på både godt og ondt. De emmer af personlighed og de udvikler sig også en hel del undervejs både alene og i deres forhold til Skandar. Man kender deres styrker og svagheder samt hvordan deres relation til deres familie er. Man kommer helt tæt på Skandars nye venner også og det er virkelig noget der beriger historien og rører en dybt om læser.  Jeg er helt vild med de tætte familiebånd og de venskaber, der er mellem karaktererne. De har dybe samtaler, hvor de virkelig åbner sig og fortæller ærligt om deres liv og følelser. Dette er meget medrivende og tilføjer dybde til historien.  Jeg er helt vild med Skandar,  Kenna og Flo. Man kan virkelig mærke deres personlighed og deres rørende historie. 

Skandar har den mest vidunderlige personlighed og hans rørende historie ramte mig lige i hjertet, så der kun gik ganske kort tid, før jeg holdt af ham. Han har et kæmpestort hjerte og tænker meget på andre. Selv når han selv har risiko for at komme i fare, kan han finde på at hjælpe andre, fordi han kan ikke bare ignorere uretfærdighed. Dette er en fantastisk egenskab. Hans liv er virkelig hårdt og man onder ham bare så meget, at det skal blive bedre på den ene eller anden måde. Er der kan ske noget fantastisk. 

TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog er ikke kun en eventyrlig, spændende fantasyroman med "The chosen one-tropen". Den har også fokus på mange vigtige og relevante temaer som fx ensomhed, manglende venner, mobning, omsorgssvigt, savn og sorg. Hvordan en hel familie kan blive tynget af sorg og have svært ved at se, hvordan de kan  komme helt ud af det og bryde det vanlige mønster. Men også en bog om tætte familiebånd og venskaber og masser af rørende øjeblikke, som går lige i hjertet på en.  Om ægte sammenhold, at være der for hinanden, når det virkelig gælder, ikke at gå på kompromis med hvad der er retfærdigt og det rette at gøre. At følge og nægte at give slip på sine allerstørste drømme og nyde dem fuldt ud, når de endelig går i opfyldelse.  Om dysfunktionelle forældre-barn forhold, hvor forældrene ikke ser og anderkender barnet fuldt ud. 

Denne bog har alle ingredienserne til at være et eventyrlig fantasybog, en unik worldbuilding, skræmmende enhjørninger, magi, mystik, stærke venskaber og kampen for retfærdighed.

Jeg ser meget frem til at læse videre i serien.

Jeg er helt vild med den meget flotte og farverige forside. Der er virkelig kælet for detaljerne.

 Bogen skulle udkomme på hele 38 sprog. og filmrettighederne er blevet solgt.  Der er over 1024 ratings på goodreads af bogen med et gennemsnit på 4,05 stjerner/ 5. 63 bedømmelser på mofibo.

Jeg giver 5,5 stjerner/ 6

Skrevet af Youlooklikeabook 

*Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal. 


Spoileralerts!!!Læs ikke videre, medmindre du vil spoiles

Årsagen til den manglende halve stjerne er, at jeg synes, at der mangler lidt detaljer i handlingsforløbet hist og her og nogle få steder kunne der også være lidt mere spænding. Men jeg nød historien i fulde drag fra start til slut. 

Jeg er helt vild med den meget rørende scene , hvor Skandar hjælper en dreng fra hans skole, der også bliver mobbet af den onde Owen. Han lader drenge vælge nogle af sine seje kort. selvom han selv er så vild med dem.  Skandar har virkelig et stort hjerte. Og bagefter hjælper Kenna dem begge to mod Owen og Skandar er bare så stolt af sin søster. Han synes, at hun er den sejeste storesøster. (s.23-26)

Jeg er også helt vild med scenen, hvor faren og Kenna gør noget ekstra særligt ud af morgenmaden, den dag hvor Skandar skal til ryttereksamen, for at se, om han kan komme ud på øen.

En af mine andre favoritscener er der hvor Agatha kommer. Den er så nervepirrende og jeg sad helt på kanten af stolen.

Jeg er også helt vild med, da Skandar går igennem gangen og ser alles navne og da han skal finde sin enhjørning. Det er så eventyrligt og nervepirrende.

Jeg er også helt vild med side 268, hvor Skandar flyver for første gang. Han nyder det så meget. Han elsker det. 

Også sjovt at titlen hedder "Enhjørningetyven". Dette kan faktisk referere til flere af karaktererne. Væveren stjæler en enhjørning. Men på en måde gør Skandar også, fordi han ikke har bestået den normale godkendelseseksamen.  Og Det kan også referere til alle de vilde enhjørninge, som på en måde bliver stjålet og tvunget sammen med nogle ryttere, som de måske ikke passer til....

Jeg er helt vild med karaktererne Flo, Bobby, Skandar og Mitchelle. De er alle kommet ind i mit hjerte.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva