Fantasticon 2022

FANTASTICON 2022

I dag var jeg til et meget hyggeligt og spændende Fantasticon for at høre foredrag, deltage i bogreceptioner og tale med en hel del dygtige danske fantasyforfattere samt medbogbloggere.


Jeg mødte Mikkel Wendelboe, som netop i dag udkom med Skæbnekløver 2. En meget nervepirrende, underholdende, og humoristisk fantasyserie, som foregår i sit helt eget unikke rumunivers og har de mest farverige og skønne karakterer. Jeg var helt vild med bog 1 og kan slet ikke vente med at læse bog 2. Mikkel Wendelboe har også skrevet fantasyserien Ainafablen, hvor der er dinosaurer med, Natteblod, samt en spændende motorcross-serie for børn. Læs gerne mit interview med ham her på bloggen samt mine anmeldelser af hans bøger. 


Jeg mødte ligeledes Laura Helena, som også netop i dag udkom med Asfrid og spindlernes dal. En helt ny, unik, nervepirrende, eventyrlig og rørende fantasyroman.  Den flotte forside er lavet af Rasmus Jensen illustrator. Laura Helena har også skrevet serien Mørkevæsner samt Myrepatter 1 samt en hel række andre udgivelser. Læs mere på Laura Helenas hjemmeside: www.laurahelena.dk . Hendes nyeste fantasyroman er udgivet hos Forlaget Leitura og er også tilgængelig som lydbog indlæst af Mikkel Hansen og Susanne Bonde.  


Og jeg mødte Pernille Van Dijk,  som netop i dag debuterede med fantasy/ sci- fi romanen Nøglen til fortiden- arternes oprindelse, som jeg fik signeret.  Den ser jeg meget frem til at læse. Den er udkommet på forlaget Krabat. Den flotte forside er lavet af Rie Skovgaard. 


Her ses C.G. Valentin, som har skrevet de supersmukke Dragernes æra bøger. Hun har også skrevet vidunderlig anmelderrost dansk romance Som møl om månen samt en række børnebøger. Forsiden til Dragesværdet er lige nu nomineret til årets danske fantasyforside samt til årets danske fantasyroman på longlisten. Drageægget er lige udkommet som lydbog også.


Her ses Kat Lassen, som lige er udkommet med den vidunderlige serie Ellebæt. Jeg ser meget frem til at læse den. Den flotte forside er lavet af Anita Sølver. Kat Lassen har også skrevet en hel række ungdomsbøger og en af novellerne i Noget er på vej og så laver hun helt fantastiske og eventyrlige skulpturer. Se hendes instagram. 


Her ses Anita Simonsen, som holdt et spændende foredrag på engelsk om repræsention af elvere i videospil. Hun udkommer snart med Trinbyen 1 hos forlaget Alinea. Det er en spændende dystopisk sci-fi med temaer som fx klimaforandringer. Læs mere på Anita Simonsens instagram og hjemmeside. 


NOGET ER PÅ VEJ FOREDRAG

Her ses fotos fra det spændende foredrag om novellesamlingen Noget er på vej, hvor Kat Lassen, Malene Fabricius Holm, Lars Ahn og Alexandra Vinther fortalte om deres noveller, om folketroen samt hvordan de researchede deres særlige folketros væsen, før de gik i gang med at skrive. De læste alle et lille stykke højt af deres noveller. Lars Ahn fortalte om sin nervepirrende og rørende novelle E.høj, som handler om en ellekvinde, der er lejemorder. Kat Lassen fortalte om sin uhyggelige novelle Glemslens sø, som handler om en mosekvinde og en lygtemand. Malene Fabricius fortalte om sin overraskende og nervepirrende Skiftning og sidst men ikke mindst fortalte Alexandra Vinther om sine to noveller Løftet og Nis, som er to meget forskellige noveller, men begge meget rørende og uforglemmelige. På nogle væsner var der rigtig meget materiale, men på andre var der ikke. Krabat havde egentlig heller ikke begyndelsesvis tænkt, at novellesamlingen skulle være så omfangsrig, men de modtog over 100 noveller til konkurrencen, så novellesamlingen blev på 24 noveller. Det mest populære væsen i de indsendte noveller var åmanden. Læs gerne min anmeldelse af Noget er på vej her på min blog.



Ydermere mødte jeg Marianne Mide, som også har bidraget med en novelle til Noget er på vej, nemlig den særlige Acqua Sapiens. Til fantasy festival i år udkommer hendes helt nye fantasyroman Novice på forlaget Krabat.  Den handler om Anina og hendes problemer med at acceptere den verden,  hun mod sin vilje befinder sig i.  Læs mere om Mariane Mide på hendes hjemmeside:www.marianemide.com



Og Judith Annette Sølvkjær, som har skrevet novellen Æ Krochmand i novellesamligen Noget er på vej, som var en af de mest nervepirrende og uhyggelige noveller i bogen.



Og jeg mødte søde Stine Bahrt, som har skrevet den helt unikke og fantastiske steampunk dystopi Urværkerne. Læs gerne min anmeldelse og mit interview med Stine Bahrt her på bloggen.



Her ses forfatter Christina E. Ebbesen, som har skrevet Sumpbaronens rejse og Bondekongens rejse. Den ene blev nomineret til dansk fantasy prisen sidste år og kom i finalen.  Forlaget Ulven og uglen havde en flot stand med mange spændende og anmelderroste udgivelser.

 

Der er også Fantasticon i morgen kl 10.00 til 18.00

Skrevet af Youlooklikeabook



Sikke nogle flotte forsider 







Kommentarer

  1. Laura Helena Pimentel da Silva25. juni 2022 kl. 20.26

    Wauw, flot blogoplæg. Mange tak. :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller