Vild i natten af L Sherman




Vild i natten af L Sherman. 344 sider. 2022. Forlaget Flamingo.

Wauw! L Sherman er bare en sand mester til at skabe en medrivende, intens, saftig og rørende romance, som får hjertet til at slå hurtigere og kinderne til at rødme. Hun skaber et univers, som er så velskrevet, levende og fyldt med lækre detaljer, at man kan se alt helt tydeligt for sit indre blik som en film. Et komplet sanseindtryk, hvor man kan dufte, smage samt mærke hjertevarmen, kemien, ping pong spillet og amorinerne emme ud af bogens sider, i en sådan grad, at man selv føler sig helt forelsket med et stort smil på læben og vidunderlige sommerfugle i maven. Allerede i løbet af de første linjer var jeg helt fanget og indhyllet af den stemningsfyldte og sansemættende handling, hvor de varme blikke mødes i et intenst øjeblik for første gang: "Hun smilte til mig, og smilet nåede hele vejen op til de intelligente, brune, næsten ravfarvede øjne...Jeg stod som hypnotiseret og forsøgte at finde på noget smart at sige" (side 8). Åh! Jeg har lyst til at bo i L Shermans bøger.

Laura og William er jævnaldrende studiekammerater, men de er to vidt forskellige steder i livet. Laura lever et trivielt og ret forudsigeligt singlemorliv med stort ansvar uden fester og fornøjelse. Mens William har masser af frihed og muligheder samt tid til at være studiets festabe, hver gang lejligheden sig byder. Han ønsker at se verden og have en spændende international karriere. Men i takt med at venskabet vokser mellem dem, stiger tiltrækningen, længslen og behovet også. Kan Laura og William blive ved med at ignorere deres følelser? Eller må de handle? Og hvor langt vil de gå?  Jeg sad på kanten af stolen af bare spænding for, hvad der ville ske. Forfatteren har virkelig formået at skabe en historie, der holder en fanget fra start til slut. Takket være brugen af flere fortællersynsvinkler, får vi skiftevis indblik i både Williams og Lauras inderste tanker, spekulationer, bekymringer, overvejelser og følelser. Det er enormt nervepirrende og man opsluges og rives mere og mere med af handlingsforløbet og karakterernes følelser. Det er meget intenst og mærkbart og jeg er vild med det. Det var uden tvivl en følelsesmæssig rutschebanetur, hvor karaktererne i den grad udfordres på den ene eller anden måde, idet de er så forskellige steder i deres liv og har så modsatrettede mål og planer. Der er flere uforudsete overraskelser og plottwists samt drama og intriger, som pludselig vender alt på hovedet og får en til at miste håbet og tænke, at nu går det helt galt. Der tages svære beslutninger, som får øjnene til at fyldes med tårer. Denne bog har hele pakken og den har en rigtig god balance mellem studie, familiehygge, tætte venskaber, hjertevarme, og meget saftige, hotte øjeblikke. Alt er doseret i den rette mængde og flettet godt sammen, så det virker naturligt og samtidig enormt underholdende og medrivende.

KARAKTERER & EKSEMPLER:

Forfatteren har virkelig lavet et suverænt karakterarbejde, som gjorde, at Laura og William føltes som ægte personer, der kom helt helt ind under huden på mig. Jeg havde slet ikke lyst til at slippe dem. Men forfatteren har også lagt et stort arbejde i at skildre Laura og Williams nærmeste omgangskreds, både deres venner og familie, så man lærer dem endnu bedre at kende også i deres andre relationer. Dette er virkelig med til at tilføje dybde og ekstra hjertevarme til historien. Karaktererne, deres relationer, samtaler og minder er så levende beskrevet, at man nærmest selv føler, man har fået en ny familie. Forfatteren har også formået at skabe et universitetsmiljø, som er total gennemtænkt og levende gengivet ned til mindste detalje mht omgivelser, bygninger, fag, specialeskrivning og projekter mm og hun formåede at gøre det, så det hele tiden virkede spændende og som en naturlig del af handlingsforløbet. Det må have krævet et stort researcharbejde. Forfatteren rammer også helt plet mht at give bogen en moderne og ungdommelig vibe, som passer perfekt til handlingen og karaktererne.

Jeg er naturligvis helt vild med kemien og de hotte øjeblikke mellem William og Laura. Helt fra begyndelsen er det helt tydeligt, at det fik et stort smil på mine læber: "Han smilte, så øjnene strålede, og et smilehul kom til syne. Selvfølgelig havde han et smilehul. Mit hjerte bankede lidt hurtigere, og jeg kiggede ned og fumlede med taskens strop"... (side 14) samt "Ingen af os ænsede, hvor vi var. Der var kun os. Læber, der smagte på læber, tunger, der dansede i takt med musikken...I det samme øjeblik vores munde mødtes, var det, som om jorden forsvandt under mig..." (side 116)  

Begge karakterer går igennem en meget stor udvikling i løbet af bogen og takket være at der er flere synsvinkler, får vi som læsere mulighed for at komme helt tæt på alle deres tanker undervejs. 

Laura går fra en singlemor, der er helt overvældet af det store ansvar som mor og at være en seriøs studerende til at begynde at tænke og mærke et behov for at være mere: "Du ved, at min tid bliver brugt på studierne og Elias, men jeg trænger sådan til at mærke, at jeg er noget andet end nogens mor". Hendes længsler og behov vækkes og hun føler, at det måske er tid til at høre dem. (side 32) Jeg tror, at rigtig mange kan relatere til Lauras måde at have det på som singlemor.  Men hvordan skal hun få det til at fungere? Det må I læse bogen for at finde ud af...

Jeg vil ikke skrive mere om karaktererne, fordi en beskrivelse af deres personlighed og udvikling vil komme til at spoile handlingen for meget.  Men jeg kan sige, at L Sherman har skabt et meget levende, spændende og velfungerende persongalleri, der skaber god dynamik i bogen.


TEMAER & BUDSKABER:

Dette er dansk romance på højt niveau, hvor der kælet for alle detaljerne og lavet et meget grundigt karakterarbejde og gengivelse af følelser, stemninger og sanseindtryk. En fortryllende bog om savn, længsel og behov, som ikke kan slukkes. Et hjerte der banker og tørster for kærligheden også selvom, der ikke er plads til det. En bog som både er rigtig god underholdning men også har fokus på de svære følelser og situationer i et parforhold. Fokus på nogle af udfordringer, som man kan møde især i den moderne tidsalder, som vi alle lever i nu. Hvordan når man sine mål at have fede og spændende rejseoplevelser og se verden samt at få en international karriere samtidig med, at man gerne vil have et kærlighedsliv? Hvordan får man overhoved tid til at have et kærlighedsliv, hvis man er en singlemor og studerende? Hvordan skal det hele hænge sammen? Det hele virker håbløst og umuligt på forhånd og man beslutter måske at begrænse sig selv helt. Men er det det rette at gøre? Hvad er det vigtigste, når alt kommer til alt?  Dette er også en bog, der har noget på hjertet og som giver masser af stof til eftertanke. Den tager os igennem alle udfordringerne og situationerne og får os til at reflektere over ens eget liv, den måde vi ser det på og de beslutninger, vi selv har taget. Har vi også begrænset os selv og ikke turde leve rigtigt? Ikke turde satse på kærligheden, fordi det er for besværligt og umuligt? Jeg tror, at L Sherman vil sige til os, at det er nu vi lever og vi fortjener at følge vores hjerte, at elske og blive elsket. Måske skal alt ikke beregnes i tal og planlægges til punkt og prikke. Lyt til dit hjerte og vær vild i natten...  

Jeg vil benytte lejligheden til at rose den superflotte forside lavet af dygtige Rikke Andrup. Der er virkelig kælet for detaljerne og farverne er så flotte og sommerlige. 

Lydbogen kan også varmt anbefales. Der er to indlæsere, så det passer rigtig godt til de skiftende fortællere i bogen. Især Oliver Due gør det helt fantastisk. 

Det var næsten umuligt at løsrive sig fra bogen og dens uforglemmelige karakterer. Jeg glæder mig meget til at læse videre i serien. 

Hvis du er vild med romance, så er denne bog en must-read.  

Jeg giver 6/6 stjerner 

Skrevet af cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook


Spoileralerts!!! Læs ikke videre. Efterfølgende citater og udtalelser kan spoile handlingen.

Jeg er helt vild med, at forfatteren har gjort sådan et stort arbejde ud af alle karaktererne også bipersonerne. Fx er jeg helt vild med det hjertevarme og tætte forhold Laura har til din mormor.  Og mormorens spændende og rørende historier om fortiden og hendes liv med morfaren.  At han sendte hende tonsvis af postkort. Så romantisk. 

William er bare så sød allerede fra begyndelsen, at han fx gerne vil hjælpe Laura ved at passe/ gå tur med lille Elias. Det er perfekt, at han  pga sin søster allerede er god til børn . Jeg fyldtes med så stor glæde, hjertevarme og et stort smil på læben, når jeg læste, hvordan William var sammen med børn. Det var virkelig med til at berige historien.Og det var så spændende at følge hans indre kamp  og modsatrettede følelser indeni angående, hvad han skulle gøre. Hans hjerte og hans fornuft ville ikke samarbejde. Og han prøvede at kæmpe imod , så længe han kunne. Jeg er vild med, at venskabet og spændingerne gradvist opbygges og at det ikke går for hurtigt. At der er flere scener, hvor der er hed øjenkontakt og begær, men hvor der ikke sker så meget. Det er virkelig med til at øge spændingen og gøre handlingen endnu mere nervepirrende.

Jeg er helt vild med tarotkort/ spåkonen.  Det tilføjer ekstra spænding og mystik til historien. Jeg kunne se hendes telt for mit indre blik mm. Og speeddating var også mega sjovt.

Jeg er også helt vild med Williams forhold til sin familie. Han har et meget tæt forhold til sin søster. De er fortrolige og hygger . Hun er storesøsteren og er rigtig god til at give gode råd og få William til at se situationen i et nyt lys. Forfatteren har virkelig formået at give læseren en rigtig god helhedsindtryk. Man får ligesom hele pakken og der er kælet for detaljerne også mht til venskaber og familie. Så det ikke kun er Laura og William men også deres vigtigste omgangskreds, så man på den måde lærer dem endnu bedre at kende i andre sammenhæng også.  Det beriger læseoplevelsen og gør den meget dybere og mere levende. Det gør karaktererne mere ægte.

Og de hotte scener er meget velskrevet og også helt klart nogle af mine favoritscener.

Side 301 er så rørende. Det er så medrivende at læse Williams følelser. 

Jeg er helt vild med William og Laura. Ja, faktisk nærmest alle karaktererne. Det er næsten umuligt at slippe dem. Så derfor har jeg allerede nu læst bogen 2 gange.  





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva