Nattevandreren af Mads Brynnum


Nattevandreren af Mads Brynnum. udgivet 2021.  241 sider.  Forlaget Calibat. 

Er du vild med Buffy the vampire slayer, masser af spænding, fede actionscener, seje moves og virkelig god humor, så er denne bog lige noget for dig.

Wauw! Må jeg bare sige. Jeg var helt suget ind i denne nervepirrende, medrivende og humoristiske pageturner fra start til slut. Jeg fløj igennem den og havde ikke lyst til at slippe den i et sekund. Jeg glemte tid og sted og sad på kanten af stolen af bare spænding og grinte et højt et utal af gange på grund af alle de sjove formuleringer og jokes. Jeg blev også ramt dybt i hjertet af Vildes rørende historie. Alle karaktererne emmer af personlighed, selv monstrene. Ingen kampe foregår uden en frisk, levende, sprudlende og underholdende dialog med masser af ping pong spil og jokes. Jeg er helt vild med forfatterens skrivestil og måde at formulere sig på. Han har skabt sit helt eget dragende univers, som jeg slet ikke kan få nok af. Denne bog har bare hele pakken for mig og jeg håber meget, at der kommer mere. Men ellers kan denne bog godt læses som en standalone. Lydbogen tager kun lidt over 3 timer  og er indlæst af forfatteren selv og jeg må sige, at han gør det virkelig godt og med stor indlevelse. Han er helt klart en af mine nye favoritindlæsere. 

Den 14 årige Vilde er umiddelbart en helt almindelig skolepige, som desværre ikke har så mange venner og bruger meget af sin tid alene på biblioteket . Hun bliver også drillet og generet af den flotte Emma og hendes pigegruppe. Men i virkeligheden er Vildes fritid alt andet end kedelig og almindelig. Hun kæmper nemlig i alt hemmelighed mod overnaturlige væsner som ellepiger, trolde, lygtemænd og skræmmende huldre med hul i ryggen og barklignende hud.  Så hun falder ofte i søvn i skolen af bare udmattelse. Men en dag begynder dig en ny dreng i klassen og for at redde ham fra et farlig trold inviterer Vilde ham hjem til te. Bagefter kæmper hun mod trolden og erfarer, at der er en helt ny og dødsensfarlig fjende på færde. Vilde må tage alle midler i brug for at bekæmpe ham og samtidig dukker dybe hemmeligheder op til overfladen, som chokerer og vender alt på hovedet. 


EKSEMPLER:

Allerede fra de allerførste linjer i bogen, blev jeg suget ind i den nervepirrende handling fyldt med action og spænding: "Vild var presset. Huldren havde trængt hende op mod et træ, og dens angreb blev hurtigere og hurtigere. Vilde prøvede at danse til siden, væk fra de træagtige kløer, men snublede i det samme øjeblik..."Maaaaad", hvæste den hæst og slikkede sig om munden med en bladagtig tunge. Den bøjede hovedet for at bide..." (side 7-8)

Forfatterens sprog sprudler af liv og fede beskrivelser så man både kan se, lugte, mærke og høre væsnerne helt tydeligt for sig: " Sparket sad heldigvis solidt i huldrens ulækre fjæs, og en knasende lyd skar gennem luften..." . Takket være forfatterens levende sprog, så jeg hele bogens handling som en film for mine øjne. Det er seje lydeffekter...

Der er også masser af mystik og dyster stemning: " Udenfor havde tusmørket sænket sig. En antydning af tåge var krøbet op ad gadekæret og havde lagt sig rundt om træerne"...(side 102)

Bogen er spækket med underholdende og sjove oneliners og humoristiske udtryk og formuleringer. Jeg er helt vild med forfatterens humor og hans moderne, friske, levende og billedskabende skrivestil: Vilde. Vilde!" Hun vågnede med et sæt og sugede en streng af savl op fra bordet. "Ja, jeg er vågen". Vilde stirrede skeløjet på sin historielærer. "Det var du ikke for et øjeblik siden"...Resten af klassen grinede.." (side 13) samt  "Jeg er også lidt af en nørd. Hvad kan man gøre?" .

Og der er rørende øjeblikke, som rammer en lige i hjertet: Lige så snart hun åbnede øjnene væltede vægten af alting ned over hende (side 127)

Og der er øjeblikke, hvor man fyldes med hjertevarme og glæde: "Denne gang smilede Vilde oprigtigt. Elias smilede tilbage, og et øjeblik var det helt rart bare at stå der i solen og smile" (side 18).

KARAKTERER:

Forfatteren har virkelig formået at skabe nogle meget spændende og underholdende karakterer, som emmer af personlighed, humor og liv. Man har lyst til at lære dem alle bedre at kende, fordi deres personlighed og baggrundshistorie er så interessant. Mange af karaktererne er omgivet af masser mystik og man higer bare efter at vide mere. Jeg er fuldstændig vild med det univers, som forfatteren har skabt. Dialogen mellem karaktererne sprudler af liv og humor, så man keder sig ikke i et sekund, men underholdes max. De tre vigtigste hovedpersoner gennemgår alle en stor udvikling og det er enormt spændende at følge deres rejse. 

Vilde: Jeg er helt vild med Vilde på alle måder. Hendes personlighed, hendes måde at tænke og handle på, hendes rørende baggrund og hendes fede replikker og humor. Hun er enormt underholdende og jeg havde slet ikke lyst til at slippe hende igen. Jeg ville bare have mere. Forfatteren har virkelig formået at skabe en meget likable og cool karakter. Hun er en megasej pige, som gør sit allerbedste for at kæmpe mod monstrene og de overnaturlige væsner hver gang hun kan for at holde hverdagen tryg for almindelige, intetanende mennesker. Hun er meget uselvisk og beskytter alle så godt hun kan, selv dem som hun ikke kan lide og som har såret hende. Selvom Vilde er stærk og sej, så har hun også en blød side, som gjorde, at hun hurtigt kom ind under huden på mig og ind i mit hjerte. Det liv, som Vilde har levet og den baggrundhistorie, hun har haft rørte mig dybt. Hun er blevet holdt udenfor og drillet og har været meget ensom. Oven i det har hun mistet sin mor.  Disse hændelser har formet hende, så hun nogle gange har svært ved at tro på, at nogen virkelig kan lide hende. Hun kommer til at skubbe folk væk, fordi det er nemmere. Hun er jo vant til at være meget alene. Det er hjerteskærende, fx : "En lille stemme i hendes baghoved, som hun prøvede at ignorere, hviskede til hende: Han er ny, så han ved ikke, at man skal holde sig fra dig endnu" (side 19). Men heldigvis udvikler Vilde sig også meget i løbet af bogen og lærer at lukke folk ind i sit liv og acceptere sandheden, at de faktisk godt kan lide hende. At hun er god nok. Det er så rørende at læse hendes tanker om hele denne proces. Jeg er helt sikkert på, at mange vil kunne genkende sig selv i Vilde på dette plan og forstå alle de følelser, som hun går igennem. Hun er en karakter, som man virkelig kan mærke. Jeg ville gerne skrive mere om de andre karakterer, men jeg vil ikke spoile handlingen.  

TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog er ikke kun supergod underholdning, men har også fokus på nogle meget vigtige og relevante temaer som fx identitet, selvværd, savn, sorg, diskrimination på grund af race eller udseende, mobning, slemme øgenavne samt at føle sig udenfor, forkert og anderledes. Det er virkelig nogle emner, som rammer en i hjertet og man føler med karaktererne og mærker deres smerte. Jeg er helt sikker på, at mange kan spejle sig i karaktererne og det, som de går igennem. Bogen bliver heldigvis aldrig for trist eller tung, idet forfatteren har tilføjet masser af humor, spænding og action og denne stil tror jeg er perfekt til målgruppen. Igennem Vilde lærer vi som læsere også vigtigheden i at turde åbne sig, give folk en chance og tro på at ægte venskab findes. Vi er på en rørende og hjertevarm rejse med masser af sammenhold, samarbejde enorm vilje styrke og gå-på-mod. En fælles kamp mod det onde. Endnu et tema er: at lære at turde stå ved sig selv, se folk som de ægte er og ikke dømme dem eller diskriminere dem på grund af deres udseende, rigdom eller stil. Måske gemmer der sig  noget mere og bedre under overfladen. En bog der har noget på hjertet. Supervigtige budskaber.

Den flotte forside er lavet af Christian Guldager

Jeg kan slet ikke vente med at læse flere af forfatterens bøger. 

Jeg giver 6/6 stjerner 

Skrevet af Cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook


Bogen er et købt eksemplar 


SPOILERALERTS!! LÆS ikke videre medmindre du vil spoiles. Her kommer nogle af mine favoritpassager fra bogen, som godt kan spoile handlingen:

Omg! wauw! Jeg er helt vild med trampolinscenen, hvor er den bare megasejt fundet på. Den er total sej, underholdende og sjov (side 109)

Den søde lygtemand kom lige ind i mit hjerte. Han blev bare så overrumplet. og så hjalp han Vilde og hendes venner som en ægte lille helt. Han var slet ikke så ond, som de andre lygtemænd. 

Jeg er også helt vild med Naja. Hun er omgivet af masser af mystik og mega sej. Fx at hun kan tale inde i folks hoved. Hun er meget gammel og har en stor viden om alt muligt.  Jeg håber meget på at møde hende igen i andre bøger (hvis der kommer flere)

Jeg er også helt vild med troldescenen. Den er total nervepirrende og fyldt med humor. Vilde får helt nye informationer om en ny og farlig fjende:" vi skal nok få fat i dig. Den vil have dit blod " ( s.34 ) .

Jeg er helt vild med betegnelsen "morderhuset" og deres hvidløgs-vandpistol-opfindelse. 

Elias er også en af mine absolut favoritkarakterer. Han er bare så sød og synes at Vilde ser flot ud. Han er så positiv og hjælpsom og diskriminerer ikke.

Der er rørende øjeblikke, hvor man virkelig bliver ramt i hjertet og mærker Vildes smerte og sorg fx øverst i kapitel 15: " Lige så snart hun åbnede øjnene væltede vægten af alting ned over hende. Sandheden om hendes mor, Naja, der havde afvist hende, skænderiet med hendes far..." (side 127)



















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller