Når runesten revner 2, De dødes skib af Jakob Leth



Når Runesten revner 2 af Jakob Leth. 280 sider. Udgivet 2021.  Mellemgaard Forlaget.


Er du vild med nordisk mytologi, mysterier, spænding, og action, så er denne bog måske lige noget for dig.

Allerede i løbet af de første sider blev jeg suget ind i den nervepirrende handling, hvor mystikken og de dragende, farlige overnaturlige væsner lurer i skyggerne og lige rundt om hjørnet. Menneskene i Midgård har ingen anelse om, hvad der i virkeligheden foregår. De kender ikke til disse væsner og deres særlige evner og behov. Men lever deres liv som vanligt. Men sandheden er, at ragnarok kommer nærmere og nærmere og at muren mellem de ni verdener er væk, så væsnerne har frit spil og mange forbereder sig også på den endelige kamp. Men Omid, Jonas og deres venner ved, hvad der sker og de må hurtigst muligt forsøge at forhindre det. Jonas bliver sendt til det mest skræmmende og dødsensfarlige sted af dem alle, nemlig Helheim. Mens Omid vil forsøge at finde og redde deres forsvundne klassekammerater. Det er langt fra en nem opgave og tiden er ved at løbe ud. Jonas må bruge alt sin snilde og viljestyrke i Helheims ildelugtende, dunkende og isnende mørke. Kommer Jonas nogensinde tilbage igen? 

Det er en nervepirrende, rørende, overraskende og underholdende historie med masser af mystik, skræmmende drømmesyn, dødsvarsler, portaler, interessante overnaturlige væsner og store dybe hemmeligheder, der går langt tilbage i tiden. Der er virkelig er skruet op for den nordiske mytologi og forfatteren udviser en stor og grundig viden om emnet. Rejsen i og beskrivelsen af Helheim er helt fantastisk og en af mine absolut favoritsteder i bogen. Jeg ville bare have mere. Forfatteren har virkelig formået at beskrive stedet så levende og detaljeret, at jeg kunne se det helt tydeligt for mit indre blik.  Jeg kunne mærke kulden og frygten krybe sig ind under huden på mig. Jeg kunne se de skræmmende omgivelser og næsten lugte de dødes hår og negle.  Åh ! sikke et sted. Imponerende og creepy på en gang. Jeg sad neglebidende på kanten af stolen med store bekymringer for, om Jonas traf de rette valg og ville komme ud i live. Det er meget svært at vide, hvilke karakterer han kan stole på. Gradvist dukker den ene afsløring efter den anden op til overfladen; Sandheden om Jonas' familie, deres baggrund og ansvar samt Fenris' befriereres skumle, ondskabsfulde planer.  Vores gode venner skal virkelig holde sammen, holde tungen lige i munden, lægge hjernerne i blød for at overvinde alle disse fjender. Har de overhoved en chance? Eller er flugt deres eneste mulighed? Uden at afsløre for meget kan jeg sige at bølgerne går virkelig højt indtil det sidste og det bliver meget svært at vente på næste bog, for jeg må bare vide, hvad der sker.  

EKSEMPLER: 

Der er levende og smukke beskrivelser af omgivelserne: "En frisk varm vind strømmede ind fra havet og omfavnede Omid. Den blev båret ind med bølgerne, bøjet af ved foden af den høje hvide klint og fortsatte op mod kanten, hvor X stod. Han fyldte sine lunger med luften og pustede den ud igen med velbehag...Mens han stod der og kiggede ud over det glinsende hav, var alt for et øjeblik godt" (side 211)

Jeg er fuldstændig vild med forfatterens måde at beskrive Helheim: "En panik bredte sig i brystet...lyset dunkede rytmisk ned langs væggen og loftet, nærmest som om hulen havde en puls. Som om bjerget over ham var et levende væsen, og at han befandt sig i dets blodåre" (side 110).

Der er total spænding, hvor frygten strømmer ind i årene på en: "Vildskaben fik frit løb...og han gav et brøl fra sig. Blodårer pumpede ned over hans overarm, og sved løb ad ham...Så hørtes det de ventede på, ude på gangen...som et stormvejr, der kom rullende ind over land. X mærkede koldsveden i de knyttede hænder, mens hans hjerne skræmt gennemgik alle de måder, hvorpå dette kunne ende galt...Lyden fra de to giftpile hurtigt affyret efter hinanden hørtes...Der var ingen tid at spilde..." (side 194-195)  samt "X gøs. En kulde spredte sig gennem den underjordiske grotte. Den kom ikke som et vindpust eller brise, men krøb frem som på tusinde små ben, der snart dækkede hele hans krop." (side 188) Forfatteren har sprogligt  mange flotte passager, som stråler og beriger teksten. Man kan virkelig mærke en stor udvikling på dette område fra bog 1 til 2. Action- og spændingsscenerne er klart mine favoritter.

Der er klamme scener, som både er total underholdende og vækker stor væmmelse: "men X proppede hans mund med indholdet fra en sæk ved hans side. X fik tårer i øjnene, mens han prøvede ikke at kaste op i sin egen mund. Hårene derimod syntes at vokse ved hvert åndedræt "(side 183).


KARAKTERER:

Forfatteren bruger flere fortællersynsvinkler og det er virkelig med til at berige handlingen og give mere dybde, fordi vi får en tydelig indsigt i, hvad flere af karaktererne tænker og føler.  I denne anden bog i serien, kommer vi endnu tættere på vores to hovedpersoner og kammerater Jonas og Omid. Vi får mere baggrundshistorie, især om Omid og vi mærker deres følelser mere. Jonas har fx  skyldfølelse over det, som der er sket i bog 1. De forfærdelige fejl, som han og Omid har lavet: "En solstråle slap igennem skydækket og ramte de to kammerater uden at bringe det mindste varme med sig. Jonas følte sig som en mand på flugt fanget i lyskeglen fra politihelikopterens projektørlys. Han havde lavet lort i den, og verden omkring ham var begyndt at opleve konsekvenserne, mens skylden fandt sig til rette på hans skuldre..." (side 29) . Omid og Jonas er rigtig gode venner, men de er også meget forskellige og der opstår nogle gange uenigheder, misforståelser og konflikter og det går Jonas meget på : "Jonas tanker var et stort virvar ". De er ikke altid enige om, hvordan de skal løse konflikterne, men selvom man er forskellige og nogle gange uenige. Så kan man godt være gode venner alligevel. Omid går også igennem en krise i denne bog. Gamle følelser på grund af mobning i fortiden dukker op igen og han føler ikke, at han passer ind, at han er overflødig og anderledes (side 100), men synes, at alle andre passer ind og ligesom er ens. Men heldigvis har de to kammerater nogle gode, dybe og rørende samtaler fx side 222- 224), som får dem tættere på hinanden igen. Dette viser, hvor vigtigt det er at kommunikere, være åbne og ærlige for at forstå hinanden og undgå misforståelser. 

Jeg ville gerne skrive endnu mere ol karaktererne, men jeg vil ikke spoile handlingen.  Men jeg kan godt fortælle, at jeg er helt vild med både Jonas og Omid.  De er begge mega seje, har masser af gå- på-mpd og viljestyrke.  Selvom de ikke har valgt at være helte og kæmpe denne kamp,  så klarer de det supergodt.  


TEMAER OG BUDSKABER

Denne bog er ikke kun underholdning, action og spænding. Forfatteren har formået at sætte fokus på flere interessante, vigtige og relevante emner. Fx er der er også flere rørende og dybsindige passager, hvor karaktererne er mere eftertænksomme mht deres dybeste følelser og deres liv. Deres stærke venskab testes i den grad på grund af den ekstreme situation og det får store følelser til at dukke op til overfladen og de viser en helt ny side af sig selv, som man ikke så i bog 1. Det afsløres at de har følt sig forkerte og anderledes og ligefrem som om de ikke har værdi. Gennem karaktererne er der også fokus på vægten af et alt for stort ansvar, diskrimination og uretfærdighed. Karaktererne bliver også konfronteret med, hvad der er det allervigtigste for dem, når de i denne ekstreme -ragnarok- situation. De er nødsaget til at skære helt ind til benet og træffe beslutninger, som har store konsekvenser. Bogen giver også os læsere stof til eftertanke. Hvad ville vi vælge, hvis ragnarok kom? Hvordan ville vi handle? Ville vi kunne mande os op og træde i helterollen eller ville lade os overmande af frygten og flygte? Ville vi tænke på at redde flertallet eller kun dem, som vi kender og mest holder af? (denne diskussion af Omid og Jonas) Der er også fokus på, hvor vigtigt det er for mennesker at føle, at de hører til et sted, at de føler samhørighed med nogen, at de deler samme passion. Det giver tryghed og glæde og formindsker ensomheden og følelsen af at føle sig forkert. 

Hvis du vil vide mere om nordisk mytologi og alle de spændende historier knyttet til emnet, så er denne bogserie helt sikkert en jeg vil anbefale. Den er let at læse og underholdende. Jeg synes, at begge Jakob Leths bøger ville være oplagte og gavnlige at læse de højere folkeskoleklasser, når man har om emnet nordisk mytologi. 

Jeg ser meget frem til at læse videre i serien.

Jeg er vild med den nye forside.

Jeg giver 5 store stjerner /6.


Skrevet af Youlooklikeabook

Bogen er et købt eksemplar.


Følg gerne forfatteren Jakob Leth på instagram og tik tok. Han skriver ikke kun gode bøger, men er enormt underholdende og sjov samt skriver også gode boganmeldelser. Det er en stor fornøjelse at følge ham. 



 SPOILERALERT!!!

Årsagen til den manglende stjerne er, at jeg savnede lidt mere ping pong spil og dynamik mellem karaktererne og mere humor (som der var i bog 1) (Jeg var helt vild med humoren i bog 1. Den var bare lige mig) . Denne bog var en anelse mere alvorlig og trist, hvorimod bog 1 sprudlede af liv, humor og masser af ping pong spil. Men jeg nød min læsning fra start til slut og havde ikke lyst til, at bogen endte.

FAVORITPASSAGER:

 Herefter kommer mine favoritpassager og ting ved bogen, som godt kan spoile handlingen. Derfor står de under spoileralert. Så læs ikke videre, hvis du ikke vil spoiles:

Jeg er helt vild med elverkortet. Det er så sejt fundet på. 

Jeg er helt vild med Jonas seje ring, at den gøre sådan, at de kan komme til andre verdener. Den kan skabe portaler. Jubiii.

Jeg er også helt vild med den store mangfoldighed af væsner. Forfatteren har virkelig formået at få dem alle med: fx alle typer jætter: is-, ild- og udgårdsjætter, samt åmænd, elvere, alfer, helheste, selveste Hel og Loke og Hels hund. Det er så spændende . Denne bog inspirerer i den grad til at ville vide mere om nordisk mytologi.

Jeg er vild med, at Nagelfar - skibet, der er lavet af døde personers hår og negle er med. 

Kapitel 13, 14 og 28 er mine favoritter.

Jeg er helt vild med Loke og Hel. Der er nogle skønne og overbevisende karakterer i bogen, som man slet ikke ved, om man kan stole på.

Jeg er også helt vild med elverne og deres overnautrlige evner og behov. Det er meget velskrevet .

Jeg er også helt vild med beskrivelsen af Hel: " Fra den anden side af grotten kom Hel gående med majæstætiske skridt...(side 189)

Side 232: pælen kommer op ad vandet..Dette er en helt fantastisk scene. En af mine absolut favoritscener.

Jeg er også helt vild med,  at Hel vækker de døde op og bruger dem til at kæmpe for sig.  En af de bedste,  sjoveste og mest nervepirrende scener i bogen. Wauw !  Denne bog ville være god som film

Jeg er helt vild med den dramatiske slutning. Wauw! den var spændende, overraskende og velskrevet. 





 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller