Interview med Charlotte Mandrup



Interview med Charlotte Mandrup


Lige siden jeg læste den imponerende og rørende Estrid Ulvfare, har jeg ville lære den dygtige forfatter bag bogen bedre at kende.  Hendes evne til at beskrive vikingetiden så levende og tydeligt, at jeg troede jeg var der selv, mens jeg læste bogen samt hendes evne til at skabe karakterer, der med deres historie, tanker og følelser ramte mig dybt i hjertet.  Det hele blæste mig bagover og gjorde det til en uforglemmelig og gribende læseoplevelse og jeg ser i høj grad frem til at læse videre i serien.  Estrid historie føles virkelig, sand og meget vigtig.  Hun er et forbillede for,  at man aldrig skal give op og at der ikke er nogen,  der skal fortælle en, hvad man ikke kan. En motivation og inspiration. En bog der vækkede store følelser i mig og fik tårerne frem. Samtidig kan man i høj grad også mærke passionen for historie emme ud af bogens sider og det vækker lysten til at vide endnu mere om denne dramatiske og barske tid.

  1. En lille intro om dig: 

 

Jeg har i 30 år været rådgiver for ledere i Danmark og internationalt. Mit speciale ligger i snittet mellem forretning og eksistens, mellem præstation og mindfulness. Desuden holder jeg foredrag og har skrevet en lang række fagbøger. Jeg er HD i afsætning og psykoterapeut, med speciale i Jung.

 



2. Hvornår og hvordan opstod din passion for at skrive? 

 

Min farmor fortalte historier om alfer og trolde, om Gud og menneske og opmuntrede mig til at skrive fra jeg var en lille pige.

 

 


3. Har du altid vidst, at du ville være forfatter? Eller hvornår opstod tanken?

 

Da jeg lå på Ewalds bakke i 1978 ved siden af Karen Blixens barndomshjem. Jeg var 18 og vidste med al sikkerhed at jeg måtte være forfatter.

 



4. Hvornår og hvordan begyndte din interesse for vikingetiden?

 

Jeg ved det ikke, jeg tror den altid har været der.

 



5. Hvad synes du er det mest fascinerende ved vikingetiden?

 

Æresbegreberne, at Danmark var et imperium, at kvinder havde magt (der skulle gå tusinde år før vi fik det igen), kampen mellem de gamle guder og kristendommen, vikingernes åbne udtømmende sind, deres sejlerevner og håndværkskunst etc.

 

 


6. Hvordan og hvornår opstod ideen til Estrid ulvfare? Og hvor lang tid har det taget at skrive bogen?

 

Estrid har været undervejs i mange år. Mindst 6 år er gået med research. Den første bog blev skrevet om 8 gange. Det var svært at lave skiftet fra fagbøger til skønlitteratur. Fx skal man i faglitteratur beskrive alt, flere gange og på forskellige måde, så det er forstået … mens man i skønlitteratur skal bygge spænding.

 



7. Når man læser din bog er det fuldstændig som at være tilbage i vikingetiden.  Der må ligge et kæmpe researcharbejde bag.  Fortæl gerne om det. 

 

Tak! Det er jeg glad for at høre. Det er jo det, jeg gerne vil … skabe et univers og en kvinde, der udvikler sig, som læsere kan spejle sig i – selvom tiden er en anden.
Jeg har læst hundredevis af bøger, set alle film og dokumentarer jeg kunne finde om emnet, interviewet eksperter, tilbragt månedsvis med google-research på et utal af emner, besøgt vikingemuseer etc.  Faktisk er jeg vild med at researche.

 

 


8. Kæmpestort TILLYKKE med at Estrid Ulvfare er nomineret til en Mofibo award.  Hvordan føles det ? Havde du forventet det ? Jeg synes, at Jesper Paasch gør et fantatistisk job.


Det var en meget stor ære. Idet hele taget har @mofibo været gode ved mig. Da jeg første gang lyttede til @jesperpaasch fortolkning af Estrid, var jeg meget berørt. Det var ret vildt at opleve et andet menneske fortolke mit arbejde.

 



9. Hvad er det vigtigste for dig, når du skaber dine karakterer?

 

At de udvikler sig gennem bogen. Jeg trættes selv, når karakterer ikke har ændret sig fra begyndelse til slutning.

 



10. Er der nogle af dine karakterer, der minder om dig?

 

Det lyder måske mærkeligt, men det gør de alle sammen. Jeg kan ikke skrive noget, jeg ikke kender til. Men efter et liv tilbragt med at kortlægge hvert et mørkt hjørne i min egen psyke og finde alle hemmelighederne i andre menneskers indre  – er der ikke meget i menneskets adfærd, der er mig fremmed.

 



11. Er der nogle særlige temaer og budskaber, der er vigtige for dig i dine bøger?

 

Ja  kvinder og magt. Men også at vise at vi kan udvikle os og tage livgreb med skæbnen, selv når den er hård, hvilket jeg også selv har måttet gøre.

 


12. Hvordan er din skriveproces? Plotter du meget, inden du går i gang? Eller Får karaktererne ligesom eget liv og styrer handlingen lidt? Ved du allerede nu, hvordan Estrid Ulvfare ender?

 

Ja, jeg ved hvordan bøgerne ender. Jeg har styr på dramaet og karakterernes udvikling i grove træk, før jeg går i gang, men selvfølgelig får karaktererne deres eget liv og historier tager masser af afstikkere, jeg ikke havde set komme. Det svarer lidt til at jeg kender destinationen og tre eller fire steder, vi skal besøge undervejs, men resten er ukendt når jeg starter.

 


13. Hvad giver det dig rent personligt at skrive og skabe dit helt eget univers og karakterer?

 

Alt! Det er det vigtigste i mit liv. Det er forelskelse, moderskab og religion.

 


14. Hvad er dine optimale skriveforhold? Stilhed/ musik.  Favorittidspunkt ? Skrivesnacks?

 

Stilhed. Absolut stilhed. Jeg kan skrive alle vegne, men helst morgen. Kaffe i litervis. Sort, tyk, stærk som tjære.



15. Hvordan holder du styr på alt i din bog? Med post its? Kladehæfter?

 

Jeg bruger flere teknikker, men en af dem er overskrifter og underoverskrifter, der beskriver kapitlets indhold. Ellers bruger jeg powerpoint med karakterbeskrivelser og billeder, excell til at holde styr på den historiske tid etc.

 


16. Hvilke type bøger kan du bedst selv lide at læse?  Nævn gerne mindst 5 favoritbøger. 

 

Lawrence Durrell: The Alexandria Quartet

Alt af Evelyn Waugh

Peter Høeg: Forestilling om det tyvende århundrede

Simone de Beauvoir: All Men are Mortals

William Makepeace Thackeray: Vanity Fair

 

Jeg læser nogle meget anderledes bøger, end dem jeg selv skriver og efter at have boet 12 år i udlandet, er det næsten udelukkende engelske bøger.

 


17. Hvad giver dig glæde i hverdagen?  Har du nogle særlige hobbies?  Er du mest til skov eller strand?

 

Jeg bor på landet, med udsigt over eng og skov, med fjorden i ryggen, høns i haven og to store hunde og naboer der er kunstnere. De søde høns hedder Alma, Bertha og Clothilde.( Se fotos af dem længere nede i interviewet).

 



18 . Andre din facts om dig selv. 

 

Jeg kan sy sofistikerede kopier af filmkostumer til dukker .


Tusind tusind tak fordi du ville være med til interviewet. Det har været meget spændende at læse dine svar.  Følg gerne Charlotte Mandrup på hendes spændende instagramprofil @estridulvfare . Bog 2 i serien Nornernes løfte er næsten lige udkommet. 


Skrevet af bogblogger Youlooklikeabook


Tusind tak for lån af fotos fra forfatteren selv.





 



 



 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller