Den mystiske dukke af Lotte Kontala

Den mystiske dukke af Lotte Kontala. Udgivet 2021. 109 sider. Forlaget Mellemgaard


Wauw! Der er virkelig skruet op for spændingen, mysterierne og uhyggen i denne tredje bog om de to gode veninder Cecilie og Clara, som ofte kastes ud i nogle forbrydelser eller mysterier, som de skal opklare. Og denne gang er den mest nervepirrende og creepy historie af dem alle, hvor jeg blev suget ind i handlingen allerede i de første linjer: "Hun åbnede besværligt øjnene. Det var mørkt, og det var helt stille. Hvor var hun?...Hun ville dreje hovedet og se sig omkring, men hun kunne ikke...Hun blev bange. Virkelig bange! Hvad pokker var det her for noget? ...Hun ville skrige, men kunne ikke. Hendes mund ville ikke bevæge sig" (side 5)

I denne bog er det sommerferie og Cecilie skal til England med sin familie for at besøge sine bedsteforældre og faster. Hun glæder sig rigtig meget. Det er noget ganske særligt for Cecilie, at hun skal ud at rejse med fly og det hele, fordi det har der aldrig været råd til før.  Men pludselig, nogle dage inden afrejsen, finder Clara og Cecilie en halskæde tilhørende en lærerinde fra deres skole, som forsvandt sporløst for 10 år siden. Hvem var hun? Hvad skete der med hende og er hun stadig i live? De to veninder har rigtig mange spørgsmål og de går straks i gang med at undersøge det nærmere. Ganske gradvist dukker der flere svar og mystiske spor op til overfladen i sagen om den forsvundne lærerinde og jeg kan godt fortælle jer, at jeg sad på kanten af stolen af bare spænding. Hårene rejste sig på mine arme og det løb mig koldt ned af ryggen, mens jeg læste. Jeg har aldrig læst en lignende forbrydelse før og forfatteren formåede virkelig at overraske mig. Hun har skabt en ægte krimifantasy-pageturner, hvor selv jeg, som voksen, var helt opslugt af fortællingen og havde svært ved at løsne blikket fra bogens sider. Sikke en historie. Jeg kedede mig ikke i et sekund, fordi spændingsniveauet er så højt og der er masser af cliffhangers i slutningen af kapitlerne. Der var flere steder, hvor jeg lige holdt op med at trække vejret. Det er supergod krimi-fantasy for børn. Jeg er meget imponeret over forfatterens gode fantasi og kreativitet og jeg er helt vild med alle de overnaturlige og magiske elementer i historien. Det var så sejt og originalt fundet på. Forfatteren har skabt sit helt eget koncept, hvor nisser også er med uanset årstid eller højtid. Jeg er også helt vild med, at der er flere fortællersynsvinkler i denne bog. Det er virkelig med til at øge spændingen og berige handlingen, fordi det giver et større indblik i flere af karaktererne, så man ved præcis, hvad de tænker og føler. Forfatteren er også rigtig god til at referere tilbage til de tidligere bøger, uden at det virker som infodumping, men derimod bliver det flettet godt ind i historien på en naturlig måde. Jeg er også helt vild med, hvordan handlingen folder sig ud og jeg havde på ingen måde forudset slutningen og omfanget af skurkens forbrydelse og forfærdelige gerninger. Dette er helt klart en af mine favoritter i serien. Cecilie, Clara og Malthe er virkelig modige og gode til at samarbejde. Jeg ser meget frem til at læse videre i serien. Den næste bog i serien udkommer snart og det bliver meget spændende at finde ud af, hvad forfatteren har fundet på denne gang.  

EKSEMPLER:

Der er rigtig gode beskrivelser af omgivelserne fx lufthavnen og hvordan det foregår, når man skal igennem lufthavnen og ud til flyet. Det er jo allerførste gang, at Cecilie flyver: "Og i det samme larmede flyets motorer, og det satte fuld fart hen ad landingsbanen. Hurtigere og hurtigere. Cecilie blev helt bange og knugede mors hånd...Hun lukkede øjnene..Pludselig kunne Cecilie mærke en mærkelig fornemmelse i maven...Hun kunne se husene blive mindre og mindre" (side 53)

Der er rørende beskrivelser: "Oh dear" sagde damen og krammede Cecilie ind til sig. "Cecilie, hvor er det dejligt endelig at møde dig. Og Malte." ...Cecilie var overvældet over alle de glade mennesker. Selvom alle var glade, det tænkte hun, de var i hvert fald, så græd de alle sammen, så tårerne trillede ned ad kinderne". (side 59-60) 

Og der er masser af uhygge og spænding, som får pulsen til at stige, hjertet til at slå hurtigere og hårene til at rejse sig på armene: "Bag ved muren, der skilte indkørsel fra fortovet, stoppede han. Cecilie stod og kiggede forsigtigt frem bag gardinet. Lige pludselig kiggede han op. Lige op til hvor hun stod. Han pegede op på hende. Han havde set hende. Hun skyndte sig væk fra vinduet..."(side 78)

Hvis du er vild med uhygge, spænding, magi og hjertevarme venskaber, så er denne bog lige noget for dig. Hovedpersonen Cecilie er 10 år gammel i bog 3.

Bøgerne kan læses fra ca 10 år og opefter. Meget vigtigt ! Læs bog 1 og 2 inden denne bog. Alle bøgerne kan lånes på biblioteket som fysisk bog og som e-bog og den første bog findes også som lydbog indlæst af den superdygtige og meget erfarne Lars Thiesgaard. Bøgerne kan naturligvis også købes.

Jeg giver 6/6 stjerner.

Min eneste kritik er, at skriften inde i bogen godt kunne være en anelse større og derved mere læservenlig, især når man tænker på målgruppen.


Skrevet af cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva