Molois forbandelse af Thomas Stordal



MOLOIS FORBANDELSE af Thomas Stordal.  105 sider.  Udgivet 2022. Forlaget Krabat 

Allerede i de første linjer blev jeg suget ind i den nervepirrende, dramatiske, dystre og eventyrlige handling: "Regnen piskede ned og blandede sig med blodet på sletten i et rødbrunt pløre. Øverst oppe på de sylespidse klipper knejsede en stor borg...Borgen tilhørte troldmanden Molois, og om dens slanke tårn med det blodrøde tag kredsede tretten sorte ravne, der fyldte luften med deres hæse skrig...Himlen blev igen og igen oplyst af lyn, og tordenen rumlede konstant og blandede sig med råbene og dødskrigene på sletten..." (side 7)

13-årige Viktor er helt vild med at spille computerspil, især spillet Dautanis, som hans egen "gamle og støvede" far faktisk  har været med til at opfinde. Det er et meget udfordrende spil og Viktor forsøger endda at få noget insideinformation eller gode råd ud af sin far for, at han kan komme op på næste level. Men det vil hans far desværre slet ikke hjælpe ham med. Men en dag sker der noget meget uventet og mærkeligt, en af de dødsensfarlige og blodtørstige riddere fra computerspillet, ved navn Zarvas, havner simpelthen pludselig på Viktors værelse. Det er mildest talt en meget overraskende og alvorlig situation...Hvordan i hulens navn er han havnet der og endnu mere vigtigt, hvordan kan han hurtigst muligt få ham ind i spillet igen, inden han bliver opdaget, forvolder alt for meget skade og det går helt galt både derhjemme og i skolen? Viktor og hans venner har ingen anelse om, at eventyret kun lige er begyndt. Zarvas er den mindste af deres bekymringer, for farerne, magien og ondskaben lurer lige om hjørnet... Eller skulle jeg sige ...lige inde i computerspillet... 

Dette er en meget underholdende, humoristisk og nervepirrende historie med masser af spænding fra start til slut. Bogen er meget nem at læse og det føles nærmest som om siderne læser sig selv. Jeg var rigtig godt underholdt hele vejen og nød forfatterens sjove, levende og billedskabende fortællerstil, som var spækket med skønne og beskrivende formuleringer og udtryk, der fik mig til at grine mange gange. Der er lidt falden-på-halen kommedie over noget af handlingen, som jeg rigtig godt kan lide. Et mix mellem spænding, uhygge, action og let-karikeret humor. Jeg er vild med forfatterens skrivestil, som leder mine tanker lidt hen mod Dennis Jurgensen i fx Knusum Kranikum serien, som var en af mine absolut favoritter som barn. 

Hele Victors liv bliver fuldstændig ændret fra det ene sekund til det næste og han må bruge alt, hvad han har til at holde hovedet koldt og ikke lade frygten og bekymringerne få overtaget i denne total uvirkelige, faretruende og uforudsete situation.  Det er enormt sjov og underholdende at følge Viktor og  jeg kom hurtigt til at holde af ham. Selvom han holder meget af at spille og måske lever lidt i sin egen verden, så er han rigtig god til at være betænksom, omsorgsfuld og forstående overfor sin lillesøster Rebekka. Det var meget rørende. Jeg kunne tydeligt mærke hans bekymringer, tanker og følelser. Men selvom han tydeligvis er skræmt over den faretruende situation, så lykkes det ham at finde alt sin viljestyrke og mod til at forsøge at løse situationen og undgå at hans familie og gode venner kommer til skade. Beskytterinstinktet i ham kommer op til overfladen og der opstår derved nogle både hjertevarme og også lidt romantiske øjeblikke til historien, som tilføjer ekstra dybde til historien. Det kan jeg rigtig godt lide. Men min absolut favoritkarakter er helt klart ridderen Zarvas, fordi han er bare så underholdende og sjov. Han har de bedste replikker, som jeg ikke kunne undgå at grine af. Det er ekstra sjovt at følge Zarvas reaktioner på at befinde sig i vor tids virkelige verden fyldt med moderne teknologi, hvor der er fred og regler for, hvordan man må opføre sig. Zarvas er jo slet ikke vant til at leve i den moderne tid og har ingen anelse om, hvordan ale de nye og for ham fremmede ting fungerer.  Forfatteren har virkelig formået at gengive dette på en meget underholdende måde.


EKSEMPLER:

Der er masser af humor i historien: En fjerde angriber blev et hoved kortere, da Zarvas elegant roterede i luften og halshuggede ham" (side 9). "Et hoved kortere" det er bare en sjov formulering

Og masser af action, spænding og blodige kampe, der beskrives med dramatisk og til tider lidt klamt og humoristisk: "Aaargh!" skreg harakineren, mens han stirrede vantro på sin afhuggede arm. Ridderen stødte sit ene sværd ind i den skrigende mund med en sådan kraft, at sværdspidsen gik ud gennem nakken på modstanderen, som sank til jorden" (side 22-23) samt "Havde det hele bare været en drøm? Jeg så mig om i værelset. Selvfølgelig havde det det. Computerspil kommer trods alt ikke til live. Hvad er det næste? At Super Mario kommer kørende hen over stuegulvet? I det sammen lod der et hjerteskærende skrig..."(side 49)

Meget uforudsete hændelser, som Viktor slet ikke havde regnet med og som vækker en anelse frygt: "En stor skygge blev kastet op på væggen. Jeg gemte mig bag stolen og holdt vejret. Jeg tog mod til mig og kiggede forsigtigt frem. Midt i mit værelse stod en høj, veltrænet mand med sort strittende hår, der osede...I hver hånd havde han et bloddryppende sværd..."(Side 28-29)

Der er tydelige beskrivelser af karaktererne, så man kan se dem for sit indre blik: "Deres ansigter var grå og indsunkne, og de havde sorte rande under øjnene. Hænderne var også grå, og fingrene var lange og slanke. De lignende knogler med spidse negle" (Side 23)

Der er skønne og sjove formuleringer og sammenligninger:" Jeg sad blot og kørte skeen gennem cornflakesene, som var den en isbryder, der skulle gennembryde tyk is..."  (side 14)

Molois forbandelse er kort sagt en meget underholdende, humoristisk letlæst bog spækket med action, spænding og rørende øjeblikke. Hvor der er fokus på hvordan det er at være teenager med skoletræthed, passion for computerspil, store varme følelser og drillerier i skolen, men også om mod, viljestyrke, ægte venskab og sammenhold. Selvom Viktor holder meget af at spille, så ved han godt, hvad der er det allervigtigste, når alt kommer til alt. Han er ansvarsfuld og forsøger at rette op på situationen på den bedste måde. Så han er et rigtig godt forbillede. Men også et autentisk forbillede, som jeg tror mange kan relatere til.  Jeg ser meget frem til at læse videre i denne nervepirrende serie.

Lydbogen har mine varmeste anbefalinger. Jeg nød den i fulde drag. Den er supergod og indlæst med stor indlevelse og humor af dygtige Mathias Elmose.

Jeg må også lige benytte lejligheden til at rose den flotte, dramatiske og farverige forside, som er lavet af dygtige Christian Guldager. Den er jeg helt vild med. Det er en meget lækker hardback bog med skinnende forside.

 Jeg giver 5 store stjerner / 6

Skrevet af Youlooklikeabook


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

SPOILERALERT!!! Læs ikke videre medmindre du har læst bogen allerede eller gerne vil spoiles . Efterfølgende kommentarer kan nemlig spoile noget af handlingen.

Årsagen til den manglende stjerne er, at jeg synes bogen var en anelse for kort og at jeg gerne ville have brugt lidt mere tid på at lære karaktererne bedre at kende. Jeg synes, at tempoet i handlingen var rigtig godt, men karaktererne kunne godt have været en anelse dybere /der måtte godt have været brugt lidt mere tid på at beskrive karaktererne og deres forhold, mere dialog og ping pong spil ).  Jeg følte, at bogen blev afsluttet lidt for hurtigt. Ydermere var der nogle få steder, hvor der var lidt for mange eller lidt for komplicerede informationer om spillet. Disse informationer kunne måske være blevet udfoldet lidt mere gradvist.  ( men jeg er heller ikke en ekspert i computerspil . Jeg har nydt at spille for mange år siden)

Jeg er helt vild med den helbredende krigseliksir. Det er en god og praktisk opfindelse.

Jeg er vild med de sjove formuleringer og udtryk: " Jeg sad blot og kørte skeen gennem cornflakesene, som var den en isbryder, der skulle gennembryde tyk is..."  (side 14)

Jeg er helt vild med denne sætning. Den er bare så sjov. "Jeg Havde opgivet at forklare dem, at det var bedre, at jeg blev hjemme i dag, nu hvor jeg havde en blodtørstig ridder boende på mit værelse" (side 51) 

Jeg er vild med, at der er et tvist af romantik også. De hjertevarme og romantiske scener mellem Shiroun og Viktor er meget velskrevet. De føles meget autentiske og man blev helt varm om hjertet.  Jeg kunne også rigtig godt lide, hvordan Viktors usikkerhed og tvivl angående om Shiroun kunne lide ham eller ej blev beskrevet. 

"Jeg havde svært ved at fatte, at min ellers så distræte far var en af dem, der havde været med til at lave spillet. At tænke sig, at sådan en støvet, gammel nørd som min far lavede den slags. Jeg var da lidt stolt af det. måtte jeg indrømme" (side 13) Supergod passage, hvor forfatteren virkelig lever sig ind i, hvad det vil sige  at være teenager og hvordan teenagere ofte ser deres forældre. Det er meget sjovt og underholdende.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller