Interview med Ulrika Louisa Bjerregaard /L Sherman






INTERVIEW MED ULRIKA LOUISA BJERREGAARD/L SHERMAN


Jeg har lige læst en hel række bøger af Ulrika Louisa både den nervepirrende børneserie Augustamysterierne, som har masser af mystik, hjertevarme, venskaber og spændende arkæologiske fund. Den letlæste superkræfter- serie med vidunderlige venskaber, store overraskelser og helt nye overnaturlige evner samt den prisnominerede historiske romantiske ungdomsserie Wilmas verden samt den fortryllende historisk fantasy-romance Det magiske manuskript og den nervepirrende historiske romance Den maskerede gentleman samt de to prisnominerede saftige romantiske kort-romaner Kærlighed på glatis og Vi vil altid have Paris. Og jeg må sige, at jeg er helt vild med hendes fortryllende og levende skrivestil, hendes dybe karakterer og den måde handlingen folder sig ud på i hendes bøger samt alle de interessante, historiske, kulturelle, filosofiske og politiske emner, som hun tager op.  Derfor synes jeg, at det kunne være enormt spændende at lære denne meget dygtige og meget produktive forfatter bedre at kende og vide, hvordan hun skriver sine bøger samt hvordan det hele begyndte. 

Efterfølgende kommer mit interview med Ulrika Louisa Bjerregaard. Rigtig god læselyst.


  1. En lille intro om dig selv.  Din uddannelsesmæssige baggrund og arbejdsmæssige baggrund ol.  Udgivelser ol

 

Jeg er født op opvokset i Aalborg. Efter gymnasiet flyttede jeg til Aarhus, hvor jeg er uddannet tolk/translatør, Cand. Ling. Merc i fransk (bachelor i spansk) Efter jeg blev kandidat, arbejdede jeg i mange år i forskellige jobs og de seneste 10, inden jeg blev selvstændig med HR og kommunikation. Jeg har også været sprog- og dokumentationsansvarlig, været corporate trainer i projektledelse og procesleder. I 2017, som 40-årig, valgte jeg at starte mit eget firma inden for HR og kommunikation. Det er sidenhen blevet udvidet med min uddannelsesmæssige baggrund som oversætter og manuskriptredaktør.  Jeg har indtil nu udgivet 40 bøger, både børnebøger, ungdomsbøger, historiske romancer, erotiske romancer og historisk romantisk fantasy og så har jeg også fornyligt skrevet et kapitel i Den fantastiske skrivestafet.

 


2. Hvornår og hvordan opstod din passion for at skrive?

Min skrive- og læsepassion er vist kommet ind med modermælken. Som datter af en journalist var tekster og skrivning en del af hverdagen hjemme hos os. Min mor var alene med min søster og mig, og vi var tit med hende på arbejde. Hver anden lørdag, når hun ikke havde vagt, var vi på biblioteket, Hasseris bibliotek i Aalborg. Så lånte vi bjerge af bøger og tog hjem og læste dem. Nogle af dem alene, andre fik vi læst højt. Jeg husker også, hvordan jeg legede bibliotek med bøgerne i bogreolen, var fascineret af dem. I folkeskolen har jeg altid elsket dansk og at skrive stil. Jeg var især glad for fristil. Der kunne jeg slippe fantasien løs. Men jeg stræbte aldrig efter at blive forfatter. Det var for de særligt udvalgte og noget uopnåeligt.


3. Hvad var den allerførste historie, som du skrev som barn?  Det var en meget romantisk historie i fristil i folkeskolen. Den hed Når mandeltræerne blomstrer. Den blev læst op i klassen. Den handlede om et par, der mødtes, blev revet fra hinanden. Så blev hun gravid, og de mødtes flere år efter. 



4- Hvordan og hvornår opstod ideen om at blive forfatter?

Efteråret 2017 var jeg ved at bygge min enkeltmandsvirksomhed op. Jeg havde en masse kaffemøder med virksomheder. Det var ude af mine hænder, hvem der ville samarbejde med mig, og jeg havde brug for noget, jeg kunne kontrollere. Egentlig troede jeg, at jeg skulle skrive en bog om HR og den gode arbejdsplads. Efter jeg havde lavet outline, følte jeg ikke fortællingen, og jeg gav mig til at skrive den første bog i New York-serien, Cooper's Craving, Cooper Begær på dansk. Det blev til fire bøger på engelsk, som nu udkommer på dansk på Gyldendal Stereo.

5. Hvad skete der den dag du besluttede dig for at blive forfatter? Hvordan debuterede du ? Hvordan og hvor lang var processen? Og hvordan føltes det?

Jeg havde skrevet de tre første bøger i New York-serien, da jeg før sommerferien 2018, besluttede mig for at kontakte Forlaget Nelumbo og Rikke Ella Andrup i Hirtshals. Jeg kontaktede slet ikke de store forlag. Det tænkte jeg slet ikke på. Igen alt for uopnåeligt. I Rikke og Nelumbo fandt jeg et fantastisk samarbejde og venskab, som består i dag med en masse spændende projekter for og med Gyldendal og andre forlag. Jeg debuterede på engelsk i efteråret 2018. Men det var en julenovelle i december 2018, der satte gang i det danske. Så der gik et lille år fra jeg skrev den første bog, til den udkom.

6. Hvad er det vigtigste for dig, når du skaber dine karakterer?  Hvordan gør du dem så " ægte"?

Det er, at man kan forstå dem og deres motiver, tanker. Det må gerne føles, som om de kunne være en, man kendte, en ven, et familiemedlem, en chef. Ofte drysser jeg lidt lækkerhed ud over dem, men mest af alt er de "rigtige" mennesker med gode og dårlige tanker. De oplever medgang og modgang.

Ift. at gøre dem ægte, så ved jeg det ikke rigtigt. Der er ikke en hemmelig opskrift, men jeg forsøger at sætte mig i deres sted, hopper ind i hovedet på dem. Det hjælper måske også, at jeg skriver i første person. Jeg'et hjælper mig med at forestiller mig, at jeg er mine personer.



7. Er der nogle af dine karakterer, der minder om dig eller har nogle af dine træk?

Ja, der er mange, der har træk både fysiske og psykiske, men der er ikke en person, der er mig. Laura i Vild i natten, udkommer 3. maj, er målrettet studerende og opvokset kun med sin mor. Det var og er mig. Matilde i Bogens Bekendelser og Bogens Triumf minder også om mig og mine erfaringer i forlagsverdenen.

Og så er der Wilma fra Wilmas Verden. Hun er alt det, jeg gerne vil sige til mine børn og deres jævnaldrende. Lev, studer, rejs ud, giv kærligheden en chance og tro på, at du kan blive det, du sætter dig for.


8.  Man kan tydelig mærke din passion for historie emme ud af dine bøger.  Hvornår og hvordan begyndte din passion for historie? Er der nogle særlige historiske perioder, der er dine favoritter?

Jeg har altid været historisk interesseret. Det var i gymnasiet, at det virkelig gik op for mig, at det både var noget, som jeg gik op i, men også noget jeg kunne finde ud af. Jeg synes alle tider har noget forskelligt at byde på, men gennemgående for mig, har jeg en forkærlighed for kvindeliv i forskellige historiske perioder. Jeg forsøger både at inkorporere historie, men også filosofi og politik sat i perspektiv til, hvordan det var at være kvinde.

9. Der må ligge et stort researcharbejde bag især dine historiske bøger.  Fortæl gerne lidt om processen? 

Inden jeg går i gang med at skrive, mens jeg stadig er i plotfasen, læser op på den eller de specifikke perioder. Det er på sådan et mere generelt plan. Jeg læser artikler på nettet, finder relevante bøger og tager også gerne på museer for at få inspiration. I selve skriveprocessen nærlæser jeg de kilder, jeg har. Jeg har et dokument, hvor jeg kan finde tilbage i dem i, og hvis jeg glemte at få skrevet noget specifikt ned, så finder jeg informationen løbende. Der er mange fakta, der skal være i orden, og dem får jeg på plads løbende.



10. Man kan også tydeligt mærke din store viden og passion for litteratur. Hvilke klassikere er nogle af dine absolut favoritter og ( kort ) hvorfor?

Jeg bliver helt bange for at glemme nogen, hvis jeg nævner andre. Jeg har en meget bred smag og en sproglig uddannelse.

 

C.S. Lewis fortryllede mig med sine Narnia-fortællinger, da jeg ikke var ret gammel. Det var nok mit første møde med fantasy. Nøj, hvor jeg åd historierne råt og tog med til Narnia og var ombord på Morgenvandreren

Senere læste jeg Hobbitten og Ringenes Herre, og elsker dem. Bøgerne var vildere og mere dystre.

Jules Verne, Jorden rundt på 80 dage, talte til min enorme rejse- og eventyrlyst

Anne fra Grønnebakken-bøgerne, hvis vi skal bevæge os over i den romantiske genre. Jeg var jo Anne. Den videbegærlige og eventyrlystne pige.

Jeg kan også anbefale Stolthed og Fordom, Stormfulde Højder, Rebecca

La femme rompue af Simone de Beauvoir gjorde et stort indtryk på mig. Eksistentialisme i det hele taget.

Astrid Lindgren må vi ikke glemme. Jeg har flere favoritter. Men Allerkæreste Søster og Fiolito og de fyrretyve røvere vender jeg tilbage til igen og igen.

Jeg har læst en del klassikere, fordi jeg skulle, de var pensum, og det er jeg glad for i dag. Men dem, jeg har nævnt, kan jeg anbefale.

Af nyere klassikere har jeg bla. læst Outlander, A Discovery of Witches, Shadow and Bone-bøgerne og kan anbefale dem, hvis man både er til romance, historie og fantasy.

11. Hvilke genrer kan du bedst selv lide at læse nu ? Nævn gerne mindst 5 favoritbøger fra moderne tid. 

Outlander-bøgerne af Diana Gabaldon, historisk romance med et twist af fantasy/tidsrejse og eventyr

All Souls trilogien af Deborah Harkness, historisk romance med fantasy og væsener, filosofi og eksistentialisme

Shadow and Bone – klassisk ny fantasy, som fanger en med det samme.

The last bear og The lost whale, de er helt nye og af den engelske forfatter Hannah Gold. Der er noget specielt over dem. Klima-bøger med et stærkt element af mental sundhed og familie.

12.  Når man læser dine bøger, så er omgivelserne så levende beskrevet, at det føles, som om man selv virkelig er der.  Har du selv været alle de steder, som du beskriver? Og er du meget observerende, så du kan huske så mange detaljer?

Jeg har været de fleste steder, som jeg beskriver, men jeg har fx ikke været i Kolkata, men så har jeg været i Goa. Jeg elsker at rejse. Dog er det ikke en forhindring for mig at skrive om et sted, jeg ikke har været. Så skal der bare mere research til. Ja, jeg er nok meget observerende og tror, at jeg husker ret godt. Jeg fornemmer stemninger, ser farver og former. I disse år har jeg gavn af min måde at opleve verden på, fordi jeg kan bruge det i mine fortællinger. Før var det en måde at indprente mig minder på.


13. De fleste af dine bøger er romantiske. Er du selv romantisk anlagt? Ja, jeg er romantisk, men ikke meget. Jeg husker ikke så godt mærkedage og giver blomster eller lignende. Min egen mand siger, at jeg er mere praktisk end romantisk.


14. Hvordan er din skriveproces? Plotter du meget, inden du går i gang? Eller Får karaktererne ligesom eget liv og styrer handlingen lidt? Både og og begge dele. Det kommer helt an på historien, og hvem den bliver til sammen med. Jeg er nok en traditionel "pantser" og foretrækker, at historien, handlingen og karaktererne får liv undervejs. Jeg er meget intuitiv, når jeg skriver og elsker ikke at vide, hvor mine karakterer skal hen. Samtidig har jeg som regel altid slutningen i sigte. Jeg ved, hvor vi skal hen, og jeg sejler os stødt og roligt i havn. Nogle projekter laver jeg udførlige synopser på, andre mere korte beskrivelser.

15. Hvad giver det dig rent personligt at skrive og skabe dit helt eget univers og karakterer?

En helt ny verden at gå ombord i. Tænk at kunne skabe sin egen verden? Jeg fantaserer og drømmer historier. Der er altid inspiration til nye. Jeg synes, at det gør mit liv endnu rigere. Med mine karakterer kan jeg jo afprøve måder at agere i verden på. Jeg kan udsætte dem for rigtig mange ting og se, hvordan de klarer sig igennem.

16. Hvad er dine optimale skriveforhold? Stilhed/ musik? Favorittidspunkt? Skrivesnacks?

Jeg kan skrive de fleste steder. Musik vil jeg gerne have til rådighed og kaffe. Jeg kan godt finde på at supplere med chokolade. For tiden skriver jeg mest om aftenen. Konsulentopgaverne fylder det meste af mine arbejdstimer i dagtimerne. Jeg forsøger at få mere tid til at skrive, og det er et klart mål.

17. Hvordan holder du styr på alt i dine bøger? Med post-its?  Kladehæfter?

Jeg bruger notesbøger, Word-filer – jeg skriver i Word og Noter på mine telefon, hvis jeg lige kommer på noget, jeg skal huske på farten.

18. Er der nogle særlige temaer og budskaber, der er vigtige for dig i dine bøger?

Kvindeliv

Kærlighed

At være chauffør i eget liv

Partnerskab

Respekt og ærlighed

Aldrig glemme sin fantasi og eventyrlyst



19. Kæmpestort TILLYKKE med at hele 3 af dine bøger blev nomineret til en mofibo award på en gang i år.  Hvordan føles det? Og havde du forventet det ?  Vælger du selv de personer, som indlæser dine bøger? 

Tusind tak, det var også helt vildt. Jeg er så taknemmelig for, at jeg havde ikke mindre end tre titler, som var lyttet mest til på Mofibo sidste år. Sådan noget regner jeg aldrig med.

Ja, for det meste. Men jeg får også gode forslag fra Gyldendal, som det er nu, og jeg er altid interesseret i at indgå nye samarbejder.

20.  Har du nogle gode råd eller tips til forfatterspirer mht at skrive en god bog ol.?

Det er så svært med råd til forfatterspirer. For vi er alle forskellige i vores proces. Dybest set handler det om, hvorvidt man kan fortælle en historie, der fanger. En historie, hvor vi bare vil have mere uanset hvilken genre, der er tale om. Det skal så helst ikke forplumres af, at teksten er for svær at læse, hvis man ikke helt har styr på grammatikken. Så jeg vil sige, at det handler om at øve sig i at skrive spændende historier, som også er velformulerede og få hjælp til det, der driller.

21. Hvad giver dig glæde i hverdagen? Har du nogle særlige hobbies? Er du mest til skov eller strand?

At skrive og have tid til det. Jeg har ikke andre hobbies for tiden. Jeg elsker også at tegne og male, illustrerer lidt til egne bøger. Naturen er meget værdifuld for mig, der finder jeg energi og et frirum. Jeg er både til skov og strand.



22. I dine bøger løber ens mund nærmest altid i vand, når du beskriver maden.  Er du selv glad for mad og en god kok?

Jeg ved da heller ikke, hvad det er. LOL. Jeg bliver selv helt sulten, når jeg gennemlæser mine bøger. Jeg ved ikke, om jeg er en god kok, men jeg kan godt lide at lave mad og hygge om mine nærmeste på den måde. Der er et eller andet med mad i bøger, som sætter en stemning, uanset om det er kardemommesnurrer, makrelmadder eller lemonade.

23. Andre fun facts om dig selv?

Jeg har været på high school i USA og universitetet i Frankrig

Min far var svensker

Jeg elsker dyr. Men en gang havde vi en papegøje, den hed ikke Ben Gunn, men Jakob og var ondskabsfuld.

Jeg har været alene på Interrail efter gymnasiet. Jeg skulle til Spanien og mødes med en masse andre unge gennem Mellemfolkeligt Samvirke og arbejde på en arkæologisk udgravning. På turen ned stoppede jeg i Paris og blev forelsket på stedet, var der alene i 10 dage og vandrede rundt i gaderne.

Jeg var spejder i mange mange år og har været på verdensjamboree i Korea.

 

24. Kan du løfte sløret for nogle af dine kommende udgivelser/ bøger? Ja, jeg kan fortælle, at Vild i natten udkommer den 3.maj og fortsættelsen til den prisnominerede Kærlighed og bølgesvulp, som hedder Kardemomme og kornblomster udkommer til juni. Og så er jeg ved at skrive på Vild i varmen 2, Forført i Aahus og 9000 chancer for Flamingo samt tre børne-ungdomsbøger.


Tusind tusind tak til søde Ulrika Louisa Bjerregaard, fordi du ville være med til dette interview. Det har været så spændende og berigende at læse dine svar og lære dig bedre at kende.  Også tusind tak for lån af fotos til dette indslag.


Læs gerne mine anmeldelser af Ulrika Louisa Bjerregaards / L Shermans bøger her på min blog eller på min instagram @you.look.like.a.book   


Skrevet af Youlooklikeabook 



Alle disse bøger er blevet nomineret til en Mofibo Award.  Wilmas verden 2, Kærlighed og bølgesvulp, Vi vil altid have Paris samt Kærlighed på glatis. 










Simon Zander, som også er forfatter til den anmelderroste Inden det blå lys falmer, har lavet flere af Ulrika Louisa Bjerregaards bogforsider. Fx Kærlighed og bølgesvulp samt den helt nye Kardemomme og kornblomster, som udkommer til juni i år.
Rikke Andrup, som ejer både forlaget Petunia og  Nelumbo og selv er forfatter, har også lavet flere af L Sherman bogforsider fx den smukke og stemningsfyldte Vi vil altid have Paris, Kærlighed på glatis, Trevors hemmelighed sant den helt nye Vild i natten.  

Næsten alle Ulrika Louisa Bjerregaards bøger findes også som lydbøger indlæst af meget dygtige indlæsere som fx Heidi Keller,  Mikkel Hansen og Pelle Emil Hebsgaard,  Cecilie Fabricius.  De kan virkelig anbefales.  Louisa Bjerregaard bruger oftest flere indlæsere, så det passer med historien og karaktererne.  Den maskerede gentleman er lige kommet på lydbog i går. Det er en helt fantastisk bog, som jeg varmt kan anbefale. 


Ulrika holder meget af skoven og naturen. Dette er hendes egne fotos. 


Dette indslag indeholder både mine egne fotos samt forfatterens fotos.  Forfatterens fotos er blevet benyttet med hendes tilladelse. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller