Genlyd af Eva Munk



Genlyd af Eva Munk. Udgivet 2022. 93 sider. Forlaget Straarup og Co

Bogen handler om Cecilia. Hun er 14 år og helt vild med at synge. Det betyder alt for hende. Det giver hende en enorm glæde. Men det er ikke kun en fritidsinteresse. Cecilia vil det med hele hjertet. Hun træner flere timer om dagen for at blive bedre, fordi hendes mål er at være i et rigtig band og stå på en scene og optræde.  Hendes forældre støtter hende heldigvis også, men hendes klassekammerater synes, at Cecilia fylder alt for meget og hævder sig, så de gør grin med hende og sårer hende dybt. Det er virkelig hårdt. Men en dag, da det ser allersortest ud og Cecilia har haft en virkelig dårlig skoledag på grund af drillerierne, så har hendes mor fundet noget, som kan ændre Cecilias liv på den bedste måde....

Allerede i løbet af bogens første linjer blev jeg suget ind i den meget levende, mærkbare og stemningsfulde scene . Jeg kunne se hele scenariet for mig, mærke musikken i min krop og høre Cecilias smukke toner. Jeg har selv sunget, så længe jeg kan huske og denne scene fyldte mine tanker og hjerte med glæde og gode minder. Eva Munk har virkelig indkapslet alt det mest vidunderlige ved at synge og optræde på den bedste og mest mærkbare måde. Man kan i den grad mærke, at hun har prøvet dette på egen krop. Hun er selv en fantastisk sanger og ved, hvad der kræves og kender følelsen af at stå på en scene og nærmest flyve af lykke, mens man synger: "sangen er som hypnose. Jeg elsker den. Kender hvert ord. Kunne synge den i søvne...Publikum hujer...Jeg mærker et sug i maven,,,mit hjerte fyldes med glæde...Jeg hører publikum juble. Deres klappen er det bedste. Jeg føler, at jeg kan klare alt. Jeg er i live" (side 7-9)

Dette er en meget velskrevet, inderlig, følelsesfuld, hjerteskærende og hjertevarm historie. En must-read ungdomsbog, som gik lige i hjertet på mig. En bog, der lærer en, at det er ok at følge sine drømme og være anderledes. Man har lov til at være glad for sit talent og stråle. Der skal være plads til os alle. En bog om at føle sig anderledes, forkert og nedgjort. Om ubehagelige drillerier fra sin klasse. Men også om at finde styrken til at blive ved med at tro på sig selv og arbejde for at nå sit mål, uanset om andre prøver at nedgøre en og standse en. Om endelig at finde ægte venskab, samhørighed, empati, forståelse, støtte og opbakning. Nogle gange må man finde sine venner udenfor sin klasse. Man må ikke give op, bare fordi man ikke matcher sine klassekammerater. Denne bog er perfekt til undervisningsbrug, da den kan lære eleverne, at alle er forskellige og der skal være plads til alle, uanset hvilke talenter man har. Samt at vi skal behandle hinanden ordentligt, fordi kan det give evige smertefulde ar indeni. Bogen kan også i den grad fungerer som inspiration og motivation for dem, som har en passion og vil vide, hvad der kræves for at forbedre sig og nå sine mål. At man fx skal planlægge sin uge grundigt og gøre plads til træning mm. Have en rigtig plan. I bogen er der endda et skema, så man kan se, hvordan Cecilia får sin hverdag til at fungere.   

EKSEMPLER:

Jeg er helt vild med forfatterens måde at formulere sig på. Man glemmer fuldstændig, at bogen kun er lix 17. Forfatteren formår virkelig at gengive karakterernes følelser, så man ved præcis, hvordan de har det, fordi hun benytter sammenligninger eller tydelige billeder fx " Hans ord føles som en mavepuster. Men også som det største kram" (side 71) samt  " Lykken bobler i maven, bare jeg tænker på det" .(side 15) "Jeg mærker en varme i kroppen. Deres ord beroliger mig" (side 51). "Men det er for sent. De har sagt det. Jeg har hørt det. Det er allerede ved at lave ar indeni" (side 67) .

Mens man læser bogen kommer man igennem hele følelsesregistret både kæmpestor glæde, hvor man har et smil helt op til begge ører og næsten flyver af lykke, til nervøsitet og bekymringer, til en overvældende følelse af at være forkert, for anderledes, udstødt af sine kammerater til en dyb uretfærdighedsfølelse til en nogle dejlige sjove passager. Bogen har en rigtig god balance mellem de forskellige elementer og følelser, så de vigtige budskaber skinner tydeligt igennem, men uden at bogen nogensinde bliver for tung eller trist.  Forfatteren formår virkelig at flette tingene godt sammen og udfolde handlingen på en meget spændende men også rørende måde. 

Der er også sjove passager og humor: "Jeg øver sangene så meget, at mor flere gange må vække mig om natten. Hun siger, at jeg synger i søvne" (side 73) samt "Jeg håber ikke, at de synes, at jeg stinker. Både til at synge og under armene" (side 35)

Jeg holdt meget af at følge Cecilia. Jeg kunne 100% relatere til hende og forstå hende.  


ILLUSTRATIONER:

Bogen er kommet som e-bog, men jeg synes helt klart, at man skal læse den fysiske bog, da den er fyldt med flotte, farverige illustrationer lavet af Emilia Rubæk, som passer perfekt til målgruppen og som understøtter og beriger historien. Man kan tydelig se mimikken i karakterernes ansigter og ved, hvad de føler og farverne understøtter stemningen.  Forsiden er meget fængende, flot og dragende, Man får lyst til at læse bogen. Den er en lækker hardback kvalitet med dejlige bløde sider/ skinnende sider, som helt sikkert vil appallere til målgruppen. Den er også helt up-to date og moderne, i det, der også gøres brug af sms'er. Det synes jeg er virkelig godt.

Kort sagt. Denne bog har hele pakken på alle niveauer. Det er en meget velskrevet, rørende must-read ungdomsbog spækket med supervigtige budskaber og rørte mig dybt i hjertet. Jeg ville ønske denne bog var skrevet, da jeg var barn og ung. Den ville have hjulpet mig meget.

"Piger skal støtte hinanden. Girlpower. Ikke sige lort om hinanden. Længere er den ikke"

Bogen giver masser af stof til eftertanke og samtale. Ikke kun mht at at man skal lytte til sig selv og følge sin passion, men også med hensyn til, hvordan vi behandler hinanden og snakker med hinanden. Vi skal behandle hinanden ordentligt og accepterer hinanden. Alle har noget de er gode til og de skal have lov til at følge deres hjerte og ikke føle, at de skal skrue ned for deres talent eller leve deres liv under en sten eller skæppe. Hvis noget gør en rigtig glad, så er det ikke forkert. Det er godt at have en passion. Det beriger ens liv.

Jeg giver 6/ 6 stjerner   

Jeg ser meget frem til at læse videre i serien.

Bogen er et købt eksemplar

Skrevet af Youlooklikeabook


SPOILERALERT!!! LÆS IKKE VIDERE, medmindre du vil spoiles


Jeg ville bare skrive, at jeg er helt vild med, at der er romantik i bogen . Og jeg er helt vild med, hvordan handlingen gradvist folder sig ud, så det virker naturligt og ekstra spændende, fordi man ikke er sikker på, om interessen og kærligheden er gengældt før til sidst. Jeg er helt vild med slutningen. Den var bare lige mig. Jeg havde slet ikke lyst til, at bogen sluttede. Jeg ville bare have mere. Jeg ser meget til at læse videre i serien. Men jeg må indrømme, at jeg kommer til at savne Cecilia  og hendes nye "ven"....



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva