Bogens triumf af L Sherman




Det magiske manuskript af L. Sherman. 377 sider. Udgivet 2021. Augusta Publishing. 


Wauw! Sikke en følelsesmæssig rutsjebanetur fyldt med uforudsigelige dramatiske hændelser, som ramte mig lige i hjertet. En fortryllende slow-burn historisk fantasy-romance med sjæl. Der er masser af mystik og store velbevarede hemmeligheder samt skæbner forbundet gennem tiden på en måde, man slet ikke havde regnet med. Bogen er spækket med inspirerende historie, kultur, filosofiske samtaler, storslåede samt smukke imponerende seværdigheder. Der er hede og saftige øjeblikke fyldt med romantik, som får dit hjerte til at banke hurtigere og dine kinder til at rødme. Der er smertefulde tragedier og ondskabsfulde og hævntørstige fjender, der vil bryde næsten enhver grænse og bruge alle midler for at nå deres mål.  En helt unik fortryllende historisk fantasy-romance, hvor forfatteren virkelig har noget på hjertet på alle niveauer. Den giver virkelig stof til eftertanke og giver et meget spændende indblik i fortidens tankegang, datidens strenge regler og syn på moral og på kvinder samt på deres rettigheder. Forfatterens kærlighed og passion for litteraturen, for ytringsfriheden, for vigtigheden af at have litteratur og hvad den kan bidrage med emmer ud af bogens sider. Man inspireres og motiveres i den grad til at læse den litteratur, der nævnes samt besøge og udforske alle de beskrevne byer og deres seværdigheder. Det magiske manuskript er som den mest fortryllende historieundervisning. Forfatteren formår virkelig at tryllebinde en med sit levende, billedskabende og følsomme sprog, suge en ind i denne magiske verden, hvor handlingen foregår både nu og i fortiden. Karaktererne emmer af personlighed og medrivende baggrundshistorier, som gør, at man bliver mere og mere investeret i handlingen, rives med, kommer igennem hele følelsesregistret fra den ene ende af spektret til den anden fra total sorg, magtesløshed, ensomhed, håbløshed og fortvivlelse, til masser af kampgejst, motivation og viljestyrke, til stor succes samt enormt tilfredsstillelse og nydelse. Forfatteren udviser en enorm indlevelse i den måde hun skildrer og gengiver karaktererne.  Det var så nervepirrende at følge de fire hovedpersoner på deres rejse. Man anede ikke, hvor deres veje ville føre hen. Om deres veje ville mødes igen. Eller om det var endeligt og smerteligt farvel for altid. Jeg sad mange gange neglebidende på kanten af stolen af bare bekymring for, hvordan det ville ende. Jeg mistede endda håbet flere gange og tænkte, at der ikke var noget at gøre. Forfatteren har virkelig formået at skabe et plot, der var som en følelsesmæssig rutsjebanetur og samtidig som en fængende og lærerig tidsrejse i historien. Bøgernes indhold giver masser af stof til eftertanke og samtale. Der er fokus på emner som ægte kærlighed, lykke, ægte venskab og sammenhold, loyalitet, stærke bånd, tillid og mistillid, skam og stolthed. Hævntørst og tilgivelse. Det magiske manuskript duologien har hele pakken på alle niveauer.

INTRODUKTION & RESUME:

Det magiske manuskript-serien er en duologi, som består af Bogens bekendelser (udgivet 23/11 2020) samt  Bogens triumf (udgivet 18/9 2021). Man følger skiftevis to historier. En i fortiden og en i nutiden. I fortiden følger vi den unge tjenestepige Ariadne, som føler det nødvendigt at flygte midt i nattens mørke, fordi hun er gravid med hertugen Matteo og frygter for sin skæbne. I nutiden følger vi derimod den unge Matilde, som ejer i lille forlag i Jylland. Hun finder pludselig en mistænksom pakke hængende på sin dør indeholdende et meget gammelt manuskript. Matilde har ingen anelse om, hvem der har placeret manuskriptet ved hendes dør samt hvad det betyder. Det er et stort mysterium, som Matilde gradvist forsøger at løse. Der kommer den ene ledetråd frem i lyset efter den anden og det er op til Matilde at kæde det hele sammen. Man kan roligt sige, at hun overraskes over sandheden og hvordan alt viser at være forbundet. Hele hendes liv bliver vendt på hovedet og hun har nogle meget store beslutninger at tage og hun er slet ikke sikker på, hvem hun i virkeligheden kan stole på, fordi et utal af hemmeligheder afdækkes...

EKSEMPLER: 

Jeg er fuldstændig vild med den nervepirrende og dramatiske prolog. Jeg blev suget ind i handlingen med det samme og glemte tid og sted : " To ravne svævede konstant på den tusmørkeblå aftenhimmel. Jeg faldt udmattet på knæ i den hvide, nyfaldne sne og knugede bogen indtil mig under kappen...Mine hænder var røde af kulde...Ravnene sang klagende over mig..."Videre, du må videre, Ari. Du kan ikke hvile her, så dør du, hviskede jeg med dampende ånde i den frysende kulde..."   ( side 13 ). Prologen er skrevet med stor indlevelse og følsomhed. Man kan virkelig mærke Ariadnes følelser. 

Der er meget levende, detaljerede beskrivelser af omgivelserne, så man kan se dem helt tydeligt for sig og får lyst til at rejse hen til den beskrevne destination med det samme.

Der er hede og saftige øjeblikke, så ens kinder rødmer: "Jeg gemte mit hoved i rundingen mellem skulder og hals og indåndede hans duft. En blanding af aftershave, sexet sved og ham. Det føltes vidunderligt trygt som vores elskov. Glimt af tøj, der blev flået af og hud og hud for forbi mit indre. Hungrende havde vi kastet os over hinanden som frådende ulve. Det havde været vildt og intenst..."(side 102)

Og der er vidunderlig humor: "Shh, X, tror du ikke, at jeg fuldstændig ligeglad? Han stoppede os og trak mig ind til sig. " Om du så boede i en skotøjsæske, ville du stadig være lige så dejlig og min" (side 208).

Og der er spændende filosofiske samtaler om lykke og definitionen af lykke: "Min teori er, at alle uanset køn, alder, sprog, ophav kan blive sin egen lykkes smed, hvis han eller hun tør" (side 231)

Der er også fokus på datidens kvinders muligheder og rettigheder: "Til tider kunne jeg ikke lade være med at ønske, at jeg havde været født som mand. Deres muligheder var bare så meget bedre end vores"(side 258)

KARAKTERER:

Alle bogens karakterer har hver deres tydelige personlighed. Jeg er helt vild med, at forfatteren har valgt at bruge forskellige fortællersynsvinkler, så vi har mulighed for at komme helt tæt på alle vores fire hovedpersoner og vide præcis, hvad de tænker og føler. Dette giver karaktererne mere dybde og lag, som eller ville have gået glip af. De forskellige synsvinkler beriger i den grad historien, øger spændingen og gør, at man føler sig meget mere investeret i hver enkel hovedperson og rives meget mere med. Jeg følte med dem, mærkede deres smerte og glæde og heppede på dem og forsøgte måske ovenikøbet at advare dem (højlydt mens jeg læste bogen), når jeg havde mistanke om farlige hændelser eller suspekte personer. Karaktererne blev en del af mit liv og jeg er glad for, at jeg havde begge bøger stående, så jeg straks kunne fortsætte min læsning. Det var meget svært og hårdt for mig, at da de sidste linjer var læst og jeg måtte sande, at jeg ikke skulle være sammen med Ariadne, Matteo, Matilde og Felix mere. Forfatteren har kort sagt lavet et suverænt karakterarbejde. Et karakterarbejde så veludført, at jeg så alle karaktererne helt tydeligt for mit indre blik som en film.   

Jeg vil ikke skrive alt for meget om karaktererne her, fordi jeg vil ikke spoile handlingen for meget. Men jeg må indrømme, at Adriadne var min absolut favoritkarakter. Hold da op, hvor er hun bare modig, god til at holde hovedet koldt, se fremad, tænke fornuftigt, være eftertænksom og engageret og dermed blive en meget selvstændig og stærk kvinde. Hun er virkelig et sandt forbillede. Hun er i den grad blevet udfordret på alle niveauer. Jeg var også særlig vild med stemningen i fortiden og den måde de formulerer sig på og tænker. Det var ekstra underholdende og nervepirrende. Hvorimod i nutiden var det, for mig, Felix, der var den allermest interessante. Han var omgivet af så meget mystik og jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle tænke om ham i begyndelsen. Om han var god eller ond.  Og jeg må sige, at han formåede virkelig at overraske mig. Han havde en helt anden personlighed, end jeg havde regnet med. Hans baggrundshistorie var så hjerteskærende. Men jeg endte med at holde af alle vores fire hovedpersoner. Forfatteren har en utrolig indlevelse og evne til at skabe dybe karakterer, der kommer helt ind under huden på en. Vores fire hovedpersoner var  alle på en dannelsesrejse. Det var tydeligt. Deres rejse, problematikker, konflikter, følelser, begrænsninger og styrker fik en til at reflektere over ens eget liv. De valg man selv har taget og hvad der er det allervigtigste, når alt kommer til alt. At man ikke skal vente for længe. Man skal leve i nuet. Gribe chancen. Nyde livet og de muligheder, der kommer. Tage en chance. Ikke være bange for at åbne sig, satse og vælge tosomheden eller familielivet i stedet for den forudsigelige, genkendelige, hverdagsagtige ensomhed. Det er en meget underholdende, medrivende historisk fantasy-romance, men det er tydeligt, at forfatteren gerne har ville lære os læsere noget samtidig både historisk og menneskeligt. Samt at selvom man laver et utal af fejl, så må man aldrig give op, men forsøge at rette op, når man kan og nå målet alligevel.


Man kan tydelig mærke,  at der ligger et enormt researcharbejde bag tilblivelsen af denne duologi.  Og forfatteren har virkelig formået at flette alle historiske og filosofiske informationer ind i handlingen på den bedste måde,  så det ikke virker tungt eller som infodumping.

Åh! Hvor jeg håber, at Det magiske manuskript bliver filmatiseret.

Jeg må også rose de utrolig smukke forsider og selv indeni er der kælet for detaljerne med flotte kort og tegninger.  Det er virkelig en bog, der emmer af kvalitet og skønhed. Det er Rikke Andrup og Simon Zander,  der har lavet de flotte forsider og L Sherman selv, der har tegnet indeni i bog 1. Jeg er helt vild med det hele .

Jeg giver 6 stjerner / 6

Skrevet af Youlooklikeabook

Bøgerne er købte eksemplarer


Bøgerne har ligget rigtig godt på dansk fantasy tag listen på mofibo . Fornyligt var den ene af bøgerne på nr 17 pladsen ud af over 550 bøger.

Læs gerne mit interview med forfatteren L Sherman her på bloggen samt mine andre anmeldelser af hendes bøger. Forfatteren har skrevet hele 40 bøger, hvoraf 4 af dem er blevet nomineret til en Mofibo award.


SPOILERALERT!!!! Læs ikke videre, medmindre du allerede har læst bogen...

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


Jeg er helt vild med selveste det magiske manuskript.  Det er total uforudsigeligt og kan de sejeste ting. Blive som en levende bog, hvor man kan betragte personer bevæge sig og gå rundt.  Vise beskeder og breve og endda telefonnumre. Afsløre store hemmeligheder, som ingen kendte. Jeg synes,  at det er et meget originalt påfund, det som netop dette manuskript kan: "London, der er et kort over London,  har du set det.   Det ser nærmest ud som om mennesker går i gaderne". Han så bestyrtet ud og skubbede den læderindbundne bog over til mig...Der var huse med skorstene, det røg fra. Måger flaksede omkring Themsens bred. En vaskekone sad på knæ og skrubbede tøj i det beskidte flodvand, mens en pram gled forbi". Man kunne følge livet i hver en gade, smøge og krog" (side 75). Jeg er helt vild med de overnaturlige elementer i denne duologi. Denne passage er en af mine favoritter. så sejt.

Felix' baggrundshistorie rørte mig dybt i hjertet. Jeg må indrømme, at jeg havde på ingen måde regnet med, at han skjulte denne sandhed. Han var fra begyndelsen af omgivet af masser af mystik. Og jeg higede i den grad efter at vide, hvad han gemte. Jeg troede, at han var et dårligt menneske. Dårlig for Matilde. Men det viste sig slet ikke at være sandt. Han havde en helt vidunderlig personlighed og vidste sig at være en fantastisk far, der blot forsøgte at beskytte de mennesker, han holdt allermest af.  Og derfor kunne han ikke fortælle Matilde hele sandheden til at begynde med.  Jeg er fuldstændig vild med hans søn Jakob og den måde han knytter sig til Matilde og accepterer hende. Og at hun ender med at adoptere ham. Jeg er helt vild med passagerne med Jakob, deres dialog og den måde de gradvist knytter sig til hinanden. Det giver en enorm dybde til historien. 

Jeg er helt vild med Etienne. Han er bare en helt vidunderlig mand. Han er så gavmild, forstående, varm og empatisk. Han vil gøre alt for Ariadne. Man mærker virkelig hans godhed. Takket være forfatterens levende beskrivelser, kunne jeg se ham helt tydeligt for mit indre blik.  Da han fx siger til Ariadne: "Du er heldig, at du har oplevet ægte kærlighed. Nogle mennesker går gennem livet uden at mærke det" (side 112) Side 112 er så rørende, dyb og velskrevet. Og Fitz er også helt fantastisk. Fyldt med tålmodighed og kærlighed. Side 261 hvor han frier til Ariadne er en af mine absolut favoritscener. Åh! den er helt vidunderlig og romantisk den scene. De er også begge nogle af mine favoritpersoner. 

Favoritcitat: Ariadne " for dig mit barn,  kan jeg alt"  så rørende og ægte moderlige følelser og tanker.

Endnu et favoritcitat: "Hans berøring var det rene magi" (kapitel 16  Bogens bekendelser)

Jeg elsker teselskab-scenen med Matteo og Isabelle og hendes dukker. Den er bare helt vidunderlig og gik lige i hjertet på mig (side 49-50 i Bogens triumf)

Favoritcitat: "De ting han sagde. Jeg følte, at jeg var vågnet af en lang søvn og endelig kunne ånde og leve (side 51 Bogens triumf ).


Jeg elsker slutningen.  Der blev grædt glædestårer.  Jeg havde slet ikke regnet med,  at Matteo kom tilbage. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva