Ruin and Rising af Leigh Bardugho (skyggernes trone)

 


Ruin and Rising af Leigh Bardugho  (Skyggernes Trone) 406 sider. 

Wauw! Sikke en slutning på Leigh Bardughos trilogi. Jeg nød min læsning i fulde drag og blev fuldstændig revet med og kom i den grad igennem hele følelsesregistret. Jeg fik både mit hjerte helt knust af Baghras og Genyas hjerteskærende og rørende historie og mit hjerte fyldtes også med masser af kærlighed og varme på grund af de hjertevarme og tætte venskaber og sammenhold. Man går virkelig fra den ene ende af spektret til den anden på alle niveauer også rent handlingsmæssigt. Alina er total svækket og næsten uden overnaturlige evner efter opgøret i bog 2, næsten i sin afgrunds dyb. Hun bliver nærmest total isoleret og afskåret fra både Mal og sine venner. Men så tager handlingen fat og der skrues virkelig op for alle knapperne. Der er spænding, action, ondskabe, snedige planer, total vilde og sindsoprivende plottwists, afsløringer og overraskelser, så man taber både næse og mund. De sande forbindelser bliver synlige og brikkerne faldet på plads på en måde, som man slet ikke forudset. Meget skæbnesvangre valg bliver taget, som gør ondt helt ind i sjælen. Leigh Bardugho har skabt et fuldstændig fascinerende, imponerende, total gennemtænkt univers, som man ikke har lyst til at slippe. Universet udvides endnu mere i denne bog og giver os viden og historier (fx Morozovas historie), som overgik min vildeste fantasi og slog benene væk under mig. Karaktererne er helstøbte, dybe, indtryksfulde og uforglemmelige. Selvom mørkningens ondskab når nye højder, så fascinerer og drages man også af ham. Jeg er helt vild med de overnaturlige elementer og de seje mindblowing opfindelser. Jeg sad helt oppe i loftet af bare spænding og mistede næsten håbet flere gange og var ved at smide bogen ud af vinduet, fordi jeg troede, at alt gik helt galt. Jeg havde på ingen måde set slutningen komme. Men åh! hvor jeg elskede den. Jeg havde glædestårer i øjnene og en stor klump i halsen. Den var bare lige mig på alle måder.  David, Genya, Baghra, Nikolai, Alina og Mal kom alle ind i mit hjerte. Sikke en medrivende rejse. Nikolai strålede igen i denne bog, men i denne bog gjorde Mal det også for første gang i hele trilogien. Alina og Mal udviklede sig betydeligt i denne bog.  Ruin and rising / skyggernes trone er min favorit i trilogien. 

EKSEMPLER:

Leigh Bardugho er en sand mester til at lave levende, billedskabende og detaljerede beskrivelser , sp man kan se alt for sig: "Vi steg højere op. Luften blev isnende kold, da vi fløj ind i de skyer, der skjulte de stejleste tinder. Jeg gispede af benovelse, da vi kom ud i lyset igen og så skyerne oppefra. De få bjergtoppe, der var høje nok til at stikke op gennem skyerne, lignede paradisiske øer i et mælkehvidt hav. Den højeste af dem så ud, som om den var omklamret af vældige frosne fingre, og da vi svingede omkring den, syntes jeg, at jeg kunne se mønstret i isen..."(side 140). 

En af de sjoveste scener, at da de kommer hen til et maosulæum og de er bekymrede for, at , hvis der nogle mennesker udenfor, at de vil tro, at de er genfærd, når de kommer ud fra maosulæet.

Meget rørende og dybt: Alinas højeste ønske er at kunne sove i sin seng om natten uden frygt samt at blive elsket for den hun er og ikke det hun kan (side 97)

Kæmpestore følelser: "Hans hånd gled ned ad min arm. Blidt tog han mig om håndleddet og lod sine fingre krumme sig om det...Min hals snørrede sig sammen - jeg følte mig tynget af sorg, forvirring og en voldsom længsel, jeg kun kunne skamme mig over....Som altid når Mal holdt om mig, følte jeg mig tryg og hel - som om jeg omsider var vendt hjem" (side 309).

Masser af spænding, action, overraskelser, vilde opfindelser og afsløringer. Denne bog har bare hele pakken.


KARAKTERER:

I denne bog kommer man i den grad endnu tættere på karaktererne. Der kommer meget store afsløringer angående, hvordan deres baggrund/ fortid var samt hvordan det hele i virkeligheden hænger sammen. Det er nogle meget overraskende og rørende sandheder, der kommer op til overfladen og de gør, at man bliver endnu mere investeret i karaktererne og deres skæbne. Dialogen er denne bog når nye højder. De er meget mere levende og dybe. Der bliver virkelig kommunikeret og talt ordentlig ud om tingene. Og Nikolai Lantsau farverige personlighed stråler stadig på alle måder. Han er et multigeni uden lige, kan lægge de mest snedige og imponerende planer og han har en meget høj underholdningsværdi og emmer af personlighed og i denne bog får han for første gang sin helt egen "personlige krise", som rammer en dybt i hjertet og jeg kunne næsten ikke klare det. (jeg kan ikke sige mere uden at spoile) . Genyas historie og tilstand ramte mig også dybt i hjertet. Men samtidig har hun også lavet en enorm udvkiling. Hun er blevet et bedre menneske og hun har fundet ægte kærlighed i sin søde opfindergeni David. Ham er jeg også helt vild med. 

Baghra er også en mine absolut favoritkarakterer. Hun er bare så sej og spændende. Jeg higer efter at vide alt om hende. I denne bog får vi endelig sandheden om Baghras liv, fortid og hemmeligheder. Det overraskede mig så meget, jeg blev så rørt at der kom tårer i mine øjne og en stor klump i halsen. Hendes historie blæste mig helt omkuld. Dette er mit favoritkapitel kapitel 6.


TEMAER & BUDSKABER:

Denne bog handler i høj grad om dannelsesrejse. Alina har gennemgået en enorm udvikling. hun har fået evner, som overgår enhvers forstand og så han hun (i denne bog) også prøvet at miste dem igen efter opgøret med mørkningen. Hun har prøvet at gå fra den ene yderlighed til den anden. Hun kæmper for retfærdigheden og hun har et enormt mod og er villig til at gå hele vejen for at redde Ravka og dem, hun holder af. Hun har et meget stort hjerte. Men følelserne er også store og vi mærker tydeligt hendes smarte, sorg, savn, ensomhed og længsel. I denne bog bliver hun total isoleret, afskåret fra sine venner og nærmest frihedsberøvet. Den handler om kampen mod mørket og ondskaben og for friheden. Den handler også i høj grad om ægte venskab, sammenhold og samarbejde. At stå sammen, når det det virkelig gælder, bevare håbet og troen på, at de kan vinde og bevare viljestyrken og gå-på-modet til at blive ved med at kæmpe så længe det kræves, også selvom man næsten ikke kan mere.   

Det er en helt vidunderlig, romantisk, hjerteskærende, rørende, medrivende, uforglemmelig og helt fantastiske historie. 

Jeg giver 6/ 6 stjerner . Jeg havde på slet ikke forventet denne slutning. Men jeg elsker den. Den er lige mig på alle måder.

Det eneste minus er, at der er ekstremt lange kapitler.  

Skrevet af Youlooklikeabook


Ruin and Rising er udgivet 2014

Dansk udgave Skyggernes trone , Forlaget Alvilda 2017.


SPOILERALERT!!!! Læs ikke videre, medmindre du vil spoiler. Her kommer nogle af mine favoritpassager ol.

Kort resumé: Alina har bogstavelig talt levet under jorden i 2 måneder lige siden angrebet. Hun er meget svækket til at begynde med, men det bliver bedre og bedre. Mørkningen er "konge" nu. Han har en hel hær af almindelige mennesker og Grishaer. Kun én person har udfordret ham og det er Nikolai Lantsov. (Han har et flyvende skib. Præsten overbeskyttet Alina, så hun nærmest er konstant isoleret. Mal må ikke besøge Alina. Præsten sørger for det. David prøver at finde oplysninger om den sidste forstærker ildfuglen. Han tjekker alle Morozovas dokumenter. Toyla og Tamar, Zoya og Ruby er også under jorden.

Jeg er vild med side 49-50, hvor de lukker præsten inde.

Favoritscene side 52 hvor Alina påkalder lyset . Citat. Endelig har hun fået sine evner tilbage. "Sammen med lyset kom følelsen af at være hel, sammenhængende igen for første gang i flere måneder" (kap. 2). En helt fantastisk beskrivelse og glæde.

Favoritscene side 77, så nervepirrende.

De finder endelig en trappe op til overfladen. Men det er lidt creepy for trappen fører op til et maosuleum. Så sjovt!!. Det skal være lidt forsigtige, når de kommer ud af maosolæet, fordi ellers tror folk måske, at de er genfærd.

side 130 131:  Så sejt af Alina.

Jeg er helt vild med den imponerende grotte, ildfulgen, Morozovas hjerteskærende historie, alle de overnaturlige elementer, ale de romantiske øjeblikke, Nikolais fantastiske personlighed og alle hans geniale opfindelser og hans flyvende skib Pelikanen (side 129 : flyvetur) David og hans geniale opfindelser og søde personlighed oghans store rene kærlighed til Genya.  At det er Nikolai, der kommer og redder dem, da de bliver taget til fange.  

Side 145 : citat. Nikolai er genial

side 180 meget vigtigt

Favoritord om Genya: "Beauty was your amour. ...And it doesnt need fixing kapitel 14

Romantiske favoritpassagee: side 311: "Den nat sov jeg i Mals favn, hyllet i pelse under stjernerne. Vi hviskede sammen i mørket. stjal små kys fra hinanden...". Så romantisk og side 354-355. Mal siger at han elsker Alina og de er sammen "Du er alt, hvad jeg nogensinde har ønsket mig" (kapitel 16). så romantisk.

Side 358. Så rørende. Mal trækker vejret igen  Jeg fik total tårer i øjnene

Den vildeste afsløring. Hvad der er den tredje forstærker. Det havde jeg slet ikke forudset.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva