Forklædt som voksen af Stine Stregen

 

Forklædt som voksen af Stine Stregen. 144 sider. Udgivet 2021.  Gads forlag

I denne sjove, vidunderlige, underholdende, rørende og tankevækkende tegneserie for voksne synliggør og illustrerer forfatteren virkelig hvilke fordele og hvilke ulemper, der er ved at blive voksen og flytte hjemmefra og klare sig selv samt de problematikker man kan møde i denne dannelses- og udviklingsproces. Der gengives alle typer situationer og følelser: glæde, begejstring, frihed, forelskelse, nydelse, men også kærestebrud, jobudfordringer, eksamenspres, stress, sorg samt dybt pinlige og tåkrummende situationer. StineStregen formår virkelig at komme hele vejen rundt om emnet på den mest underholdende og overraskende måder med både humoristiske tegninger og tekst. Både fra det helt praktiske, at det går op for en, at man SELV skal stå for alt oprydning og rengøring til evig tid. Men også det vidunderlige og næsten berusende ved, at man SELV kan bestemme ALT. Man kan spise lige, hvad man har lyst til uanset, hvor mærkelig eller ulækker kombinationen er. Her kan man som ung lige-flyttet ud-voksen virkelig mærke friheden og glæden. Man bestemmer selv, hvad man kan fylde sig køleskab med og om man blive i sengen hele dagen og endda hoppe i den uden, at nogen irettesætter en. Men der illustreres og skrives også om de mere alvorlige og psykiske aspekter ved pludselig at være alene og voksen. Der kan opstå en ubehagelig hjemve og savn efter sine forældre, at de vil komme og passe og pleje en, når man bliver syg og man kan også føle et stort og gentagent behov for sine forældres anerkendelse, at man er god nok,  samt at skændes og blive uvenner med sin kæreste eller miste en bedsteforældre.  Den unge kvinde i tegneserien forstår lige pludselig også nogle af sine forældres tanker for første gang. Der er også fokus på, hvor svært det er at finde sig selv. Hvilken type vil man gerne være? Hvordan vil man gerne se ud? Skal man prøve et helt nyt look? Er man overhoved god nok? Samt et fokus på alle de ting, som man anser for fejl ved sin krop. Dette er et meget aktuel og vigtigt emne, som jeg synes, at StineStregen formår at gengive på en både rammende og humoristisk måde, som virkelig giver stof til eftertanke. Så man kan se, at det slet ikke er gavnligt at have et negativt syn på sin krop.

Det er rigtig mange år siden, at jeg flyttede hjemmefra, men det er virkelig som en "trip down memory lane" at læse denne bog.  Jeg kan pludselig godt se og mærke følelserne igen og flere af situationerne kan jeg stadig relatere til. Nogle af eksemplerne er stadig mig og andre er ikke, men de er stadig sjove . Og det er rart at vide, at jeg ikke er den eneste, der har haft nogle af de følelser, som der gengives i bogen. Jeg smilede og grinte mange gange og følte mig meget mere normal og set efter jeg havde afsluttet min læsning af bogen. Normalt læser jeg ikke tegneserier mere. Jeg er mest til fantasybøger og romantik ol. Men jeg har i lang tid været nysgerrig på, hvad det var for nogle spændende tegneserier, som Stine Stregen har skrevet. Så nu fik jeg endelig lånt bogen på biblioteket og læst den flere gange. Og jeg fortryder det bestemt ikke.  Selvom jeg har været voksen i mange år nu, så gør jeg alt for at bevare min barnlige glæde på alle måder. Jeg hopper måske ikke i sengen så tit, men jeg synes, at det er vigtigt, at tingene ikke bliver alt for alvorlige, så hvis man kan lave lidt sjov, synge, danse og lege og lytte til magiske bøger, mens man laver de huslige pligter, så er de ikke så slemme og så bliver livet nemmere. 

Jeg er helt vild med de udtryksfulde, finurlige og sjove illustrationer. Man kan virkelig se mimikken på karakterernes ansigter og vide præcis, hvad der føler.

Supergod og særdeles velegnet læsning og gave til teenageren, der skal flytte hjemmefra snart eller lige har gjort det samt til  deres forældre, så de kan huske, hvordan det var at stå på egne ben for første gang. Med denne bog i hånden vil den unge voksen helt klart være bedre rustet til at møde sit nye liv uden at det på nogen måde virker som en belærende eller løftet pegefinger.  Tværtimod.  At flytte hjemmefra kan fremkalde så mange modstridende følelser og denne bog har det hele med. Så man ved, at man er helt normal!.

Jeg er især helt vild med en af de allerførste tegninger, hvor der hovedpersonen bliver sur over, at der er nogen, der har glemt at lukke skabene. Men hun bor jo helt alene, så det er hende selv, der har glemt at lukke dem. Det var vildt sjovt  (side 10)

Jeg giver 5 ud af 6 stjerner. 

StineStregen er både forfatter og illustrator. Hun har også skrevet Myntes dagbog og Det bliver et langt liv. 

Bogen er lånt på biblioteket.


Skrevet af Youlooklikeabook


Favoritpassager:

Side 16 er også vild sjov med rengøringen. " Jeg har gjort rent hver dag i en uge...og min belønning er, at jeg skal blive ved med at gøre rent, HVER DAG, hvis det skal blive ved med at være pænt (side 16).

Behovet for at få anerkendelse over, at man gør tingene godt nok (side 21) pludselig få hjemve og savne sine forældre (side. 23) samt hvordan man nogle dage kan være så træt, at man ikke orker noget og der er ingen andre til at gøre det for en.

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva