Anmeldelse af Livet illustreret af Lisa Aisato

Anmeldelse af Livet illustreret af Lisa Aisato. Straarup & co. 190 sider. 2019.

Livet illustreret er en fantastisk bog fyldt med helt vidunderlige, udtryksfulde,  rørende, dybe og  detaljerede og magiske illustrationer. Den illustrerer livets mange faser, situationer, særlige begivenheder og milepæle.  Den er inddelt i 6 afsnit: Et barneliv, Et teenageliv, Dit eget liv, et nyt liv, et voksenliv og et langt liv.

Illustrationerne ramte mig dybt i hjertet og jeg kom igennem hele følelsesregistret, mens jeg kiggede og læste bogen.  Lige fra stor indre barnlig glæde, forelskelse, tryghed, varme, livsglæde til ensomhed,  sorg og frygt. Det er som en " trip down memory lane " at læse denne bog.  Man kan ikke undgå at blive påvirket.  Illustrationerne vækker ikke blot følelser,  men giver også masser af stof til eftertanke,  refleksion og samtale.  Den siger ikke kun noget om livet generelt,  men også om os som mennesker, vores relationer til hinanden, om vores samfund og vores måde at leve på.  Den er et spejl.  Uanset hvem vi er nu, hvor gamle vi er, eller hvor vi er i livet nu. Så bliver vi set i denne bog og kan relatere til den, som om den var skrevet til netop os. Der er den turbulente teenagetid, som er fyldt med modstridende følelser. Parforholdet på godt og ondt, både den helt vidunderlige forelskelse og hverdagens store udfordringer med kaos, manglende overskud, hvor det gælder om at finde takten. En rytme, der fungerer for begge parter, så den ene ikke overskygges fuldstændig af en giga smartphone med teksten "Men der kommer en hverdag". Og til allersidst alderdommen, hvor man både beriges af børnebørn og store glæder, men måske også mister og frarøves sine bedste venner og andre man holdt af. Man kan vælge at se livet fra den lyse side og være optimist og nyde alt den tid man har fået på bedste vis eller fra den mere skræmmende side og lade sig overvælde af mørket, ensomheden og sorgen. Uanset hvad så har bogen en besked til os. Nogle vigtige budskaber: "Jeg håber, at du følte dig elsket" står der på en af de sidste sider. Og det rammer lige i hjertet. Denne bog minder en om at huske at nyde livet. Få det bedste ud af det. Bevare alle de magiske øjeblikke og forbindelsen og kærligheden til hinanden. Man vil altid kunne få noget ud af den. Man kan læse den igen og igen. Den er evigtgyldig. Det er en bog man skal eje og kan kigge i og læse igen og igen. Alene eller sammen med sine børn, familie og venner.  Der er masser af stof til samtale og til at analysere og til undervisningsbrug.  Jeg føler, at det er en must-read bog og den har mine varmeste anbefalinger.

Der er den smukkeste bog både i sit udtryk og sin fortælling. Et følelsesfuldt, udtryksfuldt og klogt kunstværk. Bogen er udkommet i over 10 lande.

En af mine favoritillustationer er også pigen med bogen, hvor der står: "hvordan vi opdagede nye verdener", som passioneret læser og bogblogger elsker jeg jo at opdage nye verdener!

Jeg giver 6 / 6 stjerner.