Wilmas verden 2, 3, 4 af Ulrika Louisa Bjerregaard

Wilmas verden af Ulrika Louisa Bjerregaard

Dette er en samlet anmeldelse af de sidste tre Wilmas verden bøger.

Wilmas verden serien er en helt vidunderlig, medrivende, hjertevarm, historisk og romantisk ungdomsserie, som fylder dig med boblende glæde. I de sidste 3 bøger stiger spændingen betydeligt især i Karolines kapitler, idet der tilføjes et helt nyt element med forbrydelser, flugt, kriminalitet, mord og efterforskning. som også kommer til at involvere Karoline. Så ens hjerte banker hårdere i brystet, hårene rejser sig på armene og man sidder på kanten af stolen af bare bekymring. Følelserne og dramaet bliver større og mere mærkbart. Forfatteren har taget Wilmas verden til et helt nye niveau, som gør denne pageturner serie endnu sværere at slippe. Både Karoline og Wilma møder større udfordringer end nogensinde før fx fysisk adskillelse fra dem de holder af, stort savn, skelsættende valg, større ansvar, starte forfra et helt nyt sted og at lære at knytte bånd endnu engang. Man er helt tæt på i deres opture og nedture og mærker deres følelser og udvikling helt tydeligt. Jo mere man læser, jo mere knyttes man til karaktererne og de bliver nærmest en del af ens eget liv. Karaktererne emmer af personlighed og føles som ægte personer. Jeg er vild med, at vi  har så mange forskellige synsvinkler og får mulighed for at vide både Wilmas, Karolines, Oscars og Magnus' tanker og følelser. Det er virkelig med til at øge spændingen og give en følelse af, at vi er helt tætte på karaktererne og kan mærke dem. Skiftet mellem de forskellige synsvinkler fungerer fuldstændigt perfekt uden på nogen måde at ødelægge flowet. Forfatteren er virkelig en sand mester til at flette at sammen på den mest naturlige måde. Jeg er også helt vild med forfatterens måde at flette historie og historiske facts ind i handlingen uden at det nogensinde virker som infodumping eller bliver tungt eller kedeligt. Hun formår at formidle historien så levende og spændende, at man nærmest har lyst til at hoppe på det første fly til USA for at opleve det hele selv fx beskrivelsen af Ellis Island (Wilmas verden bog 2). Forfatterens passion og glæde for historie og litteratur emmer ud af bogens sider og det er meget smittende. Forfatteren er virkelig en sand mester til at flette alt sammen på den mest naturlige måde. Dialogen er også helt i top. Den er altid levende, underholdende, fyldt med masser af ping pong spil og mærkbare følelser og rammer perfekt tonen for de forskellige tidsperioder.

EKSEMPLER

Wilmas verden serien har virkelig hele pakken på alle niveauer og spændingen stiger i bøgerne.

Der er fuldstændig levende beskrivelser af omgivelserne, så det føles, som om man faktisk står i rummet sammen med karaktererne fx Wilmas verden 2  kapitel 1: "Det var en drøm, der gik i opfyldelse, og jeg kunne næsten høre stemmer på alle mulige sprog, der summede, mens Karoline og hendes rejsekammerater ventede på at blive lukket ind i Amerika. På førstesalen var der endnu et stort rum med pulte for enden. Det var let at forestile sig, hvordan de nyankomne havde stået på rad og række og ventet på, at det blev deres tur til at vise legitimationspapirer " (side 20-21) . At rejse til USA  og se alle minderne fra Karolines historie komme til live i Wilmas moderne tid var så rørende og romantisk, jeg fik en klump i halsen og glædestårer i øjnene, især det med træet.

I bog 3, hvor Wilma er i USA er der også helt tydelige beskrivelser af skolelivet, omgivelserne, skabet " the locker", klasselokalerne, undervisningen mm.

Der er passager med total uhygge: "Hvis øjne kunne dræbe, var jeg død (side 159 Wilmas verden 3)  samt  "Der var bælgravende mørkt på havnen. Vi skuttede os i kulden og stod tæt op af muren...Jeg holdt vejret...En dør smækkede... Indenfor var der mørkt som et kælderrum uden vinduer....Der gik flere minutter, hvor jeg kunne høre mit eget hjerte banke...Jeg gøs..".(side 194-198 Wilmas verden 3).

Der er helt vidunderlige og romantiske øjeblikke, som rører en dybt og bringer glædestårerne frem i øjnene på en: "Jeg tog hans hoved mellem mine hænder og kiggede ham dybt i øjnene. " Jeg elsker dig, Magnus, så højt, og du er min bedste ven, kæreste, og den jeg vil opleve verden med". Jeg kunne mærke, hvordan tårerne truede. Han var mit ét og alt. Jeg blinkede et par gange og stillede mig på tæer for at nå hans mund " (side 168 - Wilmas verden 2)

Der er store, mærkbare følelser: "Hvorfor skulle du så partout i krig?" vrissede jeg, mens jeg forsøgte at holde tårerne tilbage. Jeg savnede ham hver eneste dag og tænkte på ham hele tiden...Når jeg kravlede i seng om aftenen, kom ensomheden krybende og lagde sig som en tung dyne over mig" (side 19-20 - Wilmas verden 3)

Forfatteren formår altid at beskrive den lækreste mad, så ens mund løber i vand med man læser og man kan næsten dufte og se maden for sig: " Fadet med smørrebrød stod på en opsats midt på bordet...I aften havde jeg forsøgt mig med den finere slags, og resultatet var blevet flot. Der var flæskesteg med rødkål, postej med asier, oksebryst med peberrod, hamburgerryg med italiensk salat og sild med løgringe. Jeg marinerede selv sildene og serverede en hjemmerørt karrysalat" (side 170 - Wilmas verden 3)

Ydermere er bøgerne spækket med referencer til historie og kendte literære værker. Så læselysten og inspirationen bliver i den grad øget af at læse denne serie. Skatteøen, den afrikanske farm, Stormfulde højder. referener til gotisk litteratur i Wilmas verden 2: fx Jane Eyre, Dracula og Rebecca.

Man kan virkelig mærke, at der ligger et meget grundigt researcharbejde bag denne serie, fordi der er så mange informationer og niveauer i bøgerne og forfatteren har i allerhøjeste grad formået at få det hele til at hænge sammen som om det er det mest naturlige i verden. Flowet i handlingen er perfekt. Man går ikke på noget tidspunkt i stå eller tænker at noget bliver tungt eller kedeligt, tværtimod er alle bøgerne pageturners, hvor siderne nærmest vender sig selv og hvor man har ekstremt svært ved at standse sin læsning, fordi man må bare vide, hvordan det går med vores karakterer.

Jeg synes, at spændingen og dramaet bliver højere og højere og mere intenst. I Karolines kapitler kommer der kriminalitet, efterforskning, trusler og, flugt og skyderi , bortkomne lig, så man sidder på kanten af stolen af bare spænding. Karoline udviser et enormt mod og stor retfærdighedssans.

KARAKTERER:

Karoline: er en meget moden og selvstændig ung kvinde, som tager nogle meget modige valg og er god til at stå på egne ben. Hun har ben i næsen, store drømme og et stort hjerte.  Hendes kapitler har for mig helt sikkert været de mest nervepirrende og i bog 2, 3, 4 bliver der virkelig skruet op for spændingen, dramaet og uhyggen (pga greven og på grund af krigen).  Karoline er før sin tid, som man siger, en meget moderne kvinde, der nyder at gøre karriere, at være en rigtig forretningskvinde og gøre en forskel samtidig. Det er ikke nok for hende "kun" at være en husmoder. Heldigvis accepterer Oskar denne side i hende fuldstændig. Han er også en ret moderne mand og går ind for ligestilling. Jeg er helt vild med formuleringerne og sproget i Karolines kapitler. Det er bare lige mig og det øger i den grad underholdningsværdien, dramaet, spændingen og romantikken. Den måde tingene bliver beskrevet på og siges af karaktererne . "Frygten må ikke styre om retfærdigheden sker" (side side 42, Wilmas verden 3)  " tag din klamme hånd af mig "hvislede jeg gennem sammenbidte tænder...Vi har fri presse, jeg skriver præcis, det jeg vil" (Wilmas verden 3)

Jeg håber ikke, at det er en hvepserede, vi har stukket hånden i, "svarede han...Min fornemmelse siger mig, at det her er større, end vi aner".Min stemme dirrede let, men jeg fik ikke kolde fødder. Retfærdigheden måtte ske" (side 131 Wilmas verden 3, Karolines kapitler)  Jeg synes, at spændingen og dramaet bliver højere og højere og mere intenst. I Karolines kapitler kommer der kriminalitet, efterforskning, trusler og, flugt og skyderi , bortkomne lig, så man sidder på kanten af stolen af bare spænding. Karoline udviser et enormt mod og stor retfærdighedssans.  I Karolines kapitler er der spændende fakta om krigen og om telegrafen mm. Man får et meget levende billede af , hvordan det var at være soldat gennem Oskars personlige beretninger.

Wilma: Forfatteren udviser stor indlevelse i, hvordan det er at være teenager. Hun rammer spot on angående de tanker, bekymringer, udfordringer, som man kan gå igennem i denne periode. Og hun rammer også total spot on på den måde de taler til hinanden på og kommunikerer via sms og twitter mm. Forfatteren har virkelig fingeren på pulse. Hun har formået at skabe en meget tydelig og varm karakter med ben i næsen, men som på trods af hendes stabile og trygge baggrund, gode varme familie, gode venner, møder udfordringer og svære valg og også (som så mange teenagere) kan føle sig usikker og blive slået ud af kurs. Nogle gange har man store drømme, som man rigtig gerne vil opfylde, men så passer de ikke helt sammen med andre ting eller personer i ens liv og man må tage skelsættende valg, som godt kan gøre ondt. Selvom Wilmas kapitler og mere hverdagsagtige, genkendelige og "normale" end Karolines, så rives man som læser helt med af hendes historie og føler sig dybt investeret i den, som om man kendte hende i virkeligheden. Man sidder på kanten af stolen nogle gange og kommer til at råbe af bogen eller karaktererne, fordi man er så investeret og gerne vil have, at det går dem godt og at de ikke tager de forkerte valg eller at de husker at få sagt alt det, som de føler og ikke holder det inde. Det er en svær tid og en svær balancegang.  Og i bog 3 og 4 er spændingen ekstra høj, fordi Wilma i bog 3 i en periode flytter til et helt nyt sted USA i et helt år. Dette får store konsekvenser og da hun kommer hjem er det lige pludselig svært at falde til ro og føle sig hjemme igen. Man sidder med bankende hjerte og følger med i det hele, mens man læser og krydser fingre og tæer for, at alt ender godt.

TEMAER & BUDSKABER:

I Wilmas verden serien er der fokus på mange relevante temaer som den allerførste kærlighed, det allerførste kys, den allerførste forelskelse, savn, brud, flugt, hjerte/ kærlighedskvaler, langdistanceforhold, parforholdets udfordringer gennem livet, moderne tid kontra gammel tid, forskellige kvindesyn på grund tiden. forventninger til at man fx drikker til en fest, modet til at sige fra. svære valg, samt også jalousi, hævn og digital mobning. Wilmas og Karolines udvikling, liv og dannelsesrejse giver ens eget liv et helt nyt perspektiv og sætter mange tanker i gang på flere niveauer. Wilmas verden serien får en til at reflektere over den person (kvinde) man er, hvad der er vigtigst, mærke og tænke over ens inderste drømme og mål samt de nære relationer, man har i sit liv. Serien giver et stort indblik i historien, hvordan man tænkte engang, hvilke rettigheder man havde og hvordan vilkårene var og man priser sig lykkelig over, at mulighederne, ligheden og friheden er større i dag.  Uanset hvor man er i livet; om man er lige så ung som Wilma eller midalderende, så synes jeg, at denne serie virkelig har noget på hjertet, som man kan bruge til eftertanke.  Den egner sig i allerhøjeste grad også til undervisningsbrug. Jeg ved allerede nu, at dette bliver en serie, som jeg har lyst til at genlæse mange gange, fordi den er så vidunderlig og har så mange lag, dybde, historie og karakterer, som føles ægte. Jeg er ikke parat til at slippe dem for altid. Denne serie er uden tvivl meget vanedannende.  Også lydbøgerne indlæst af Cecilie Fabricius og Mathilde Eusebius er helt fantastiske og indlæst med stor indlevelse, perfekt tempo og varme.  Indlæserne bliver til karaktererne, så man kan mærke dem og se dem for sig. Wilmas verden 2 blev også nomineret til en Mofibo Award i 2021.

Jeg giver 6/ 6 stjerner til alle bøgerne i denne serie, fordi de har hele pakken på alle niveauer. Jeg var ikke kun fuldstændig underholdt fra start til slut, men fik endnu mere med i bagagen, som jeg slet ikke havde forventet.

Læs gerne min anmeldelse af Wilmas verden bog 1 samt mine andre anmeldelser af Ulrika Louisa Bjerregaards bøger.

SPOILERALERT!!! Her kommer nogle af mine favoritscener fra bogen, som godt kan spoile handlingen.

FAVORITSCENER; kapitel 5 (Wilmas verden 2) hvor Magnus sidder udenfor Wilmas hus og venter på hende efter at hun er kommet hjem.

Da Oscar dukker op i San Francisco (kapitel 6 Wilmas verden 2)  Åh! det var så romantisk. Jeg troede slet ikke, at vi ville få ham at se igen. Og kapitel 8 Wilmas verden) hvor Karoline konfronterer/ finder  Oscar - åh så romantisk

Kapitel 7 i Wilmas verden 3. Så nervepirrende om underverden, kriminalitet, beskyttelsespenge mm. Man sidder på kanten af stolen af bare spænding i Karolines kapitler.

Side 146-147 : Jackson fortæller sine følelser til Wilma for første gang . Så romantisk og velskrevet (Wilmas verden 3)

Karoline er så modig: "Vi har fri presse, jeg skriver præcis det, jeg vil" ...vendte jeg mig om og kiggede ham direkte i øjnene. "Du er på dybt vand, gentog han og hvis øjne kunne dræbe, var jeg død. Jeg var lige ved at miste modet, men så tog jeg mig sammen. Det skulle være slut og en gang for alle var jeg færdig med at lade mig intimidere af ham. For første gang i flere år følte jeg mig stærk. Det var underligt, for jeg var alene, men måske deri lå styrken. Der var ikke nogen som kom og reddede mig eller gjorde tingene for mig. Jeg havde kun mig selv, og det var mærkværdigvis betryggende..." (side 159. Karolines kapitler. Wilmas verden 3)

Kapitel 16 i Karolines kapitler: Det mest nervepirrende, skræmmende og uhyggelige kapitel i alle bøgerne. Jeg sad helt oppe i loftet af bare spænding. De laver en undercover aktion og det går desværre galt, men de får taget nogle fotos. Kapitlet ender med den største cliffhanger og man ved slet ikke, hvem der er i live og hvem der er i live og hvem der er flygtet

Kapitel 17 i Wilmas verden bog 3: Så romantisk og hot.

WILMAS VERDEN 4

Afslutningsvis vil jeg skrive, at Wilmas verden 4 også var helt vidunderlig. Den var ekstra nervepirrende, fordi jeg vidste, at det var den sidste bog og jeg ville så gerne have at alt endte godt. Men jeg vidste ikke, om dette ville ske eller hvordan. Forfatteren formåede virkelig at holde spændingen høj hele vejen og jeg blev meget revet med og havde i bogens sidste kapitler en stor klump i halsen og glædestårer i øjnene. Det var en helt vidunderlig og romantisk afslutning lige som jeg ønskede den, men det var også så svært og hårdt at vende sidste side i bogen og vide, at der ikke kom flere breve fra Karoline eller romantiske stunder mm.  Denne serie er kommet helt ind i mit hjerte og jeg vil ikke glemme den.

Jeg har med vilje ikke skrevet så mange resumeer af bøgerne, fordi jeg vil ikke spoile handlingen for alle de nye læsere.

Skrevet af Youlooklikeabook