Trine Loppelil Sørøverhjerte af Majken Fosgerau Salomonsen


TRINE LOPPELIL SØRØVERHJERTE - NORMALFESTEN
- af Majken Fosgerau Salomonsen, 157 sider. 2020 Udgivet af Forlaget Gyldendal. Illustreret af Anne Hoberg.


Bogen handler om Trine, som umiddelbart er en helt normal skolepige, men hendes forældre og hendes liv liv er faktisk ikke helt så almindeligt. Hendes mor er nemlig sørøver med et skib, mandskab og klap for øjet og det hele og hendes far er loppedomptør og elsker sine lopper, som om de var mennesker.  Men ikke nok med det. De bor også i et ganske særligt samlehus, som er et skib i den ene ende og et cirkus i den anden ende, der er endda en udkigspost. De flytter en hel del og derfor skal Trine nu igen begynde i på en ny skole. Det er ikke lige noget, som hun ser særlig meget frem til, fordi det plejer ikke at gå så godt på grund af hendes ganske særlige forældre. Og på denne skole bliver det heller ikke helt vellykket. Der kommer de vildeste og mest fantasifulde sørøverhistorier, tyverier, undslupne, bidende og kløende lopper, ildebrand, drillerier og tårer ned ad kinderne, men der opstår også helt nye hjertevarme tætte venskaber og et helt nyt syn på tilværelsen og sig selv. Det er en tåkrumende, rørende, hjertevarm, humoristisk, meget fantasifuld og eventyrlig historie, som virkelig kommer ind i ens hjerte. Man drages ind i fortællingen, som om man var et barn, der oplever Tivoli for første gang, idet handlingen er spækket af overraskelser og imponerende og fantasifulde konstruktioner og ideer. Man sidder flere gange neglebidende på kanten af stolen af bare spænding og nervøsitet over, hvordan det hele udvikler sig. Historien er spækket med helt vidunderlige, skønne og meget underholdende karakterer, som er meget uforudsigelige. Jeg er vild med den måde historien folder sig ud og karakterernes udvikling og forandring.  Dialogen er levende, velskrevet, underholdende og føles autentisk.  Jeg er også vild med forfatterens skrivestil, hendes humor og måde at forklare særlige ord og begreber på undervejs. Hun formår at gøre det på en helt naturlig måde, så det ikke ødelægger flowet eller virker tungt eller kunstigt.  Denne bog har mine varmeste anbefalinger. En rigtig feel-good bog med supervigtige budskaber, som samtidig giver masser af grin og hjertevarme. 

KARAKTERER: 

Jeg er helt vild med karaktererne i denne bog. Selvom de alle er lidt karikerede, så virker de faktisk alle som ægte personer. De emmer af personlighed og er meget underholdende og sjove på hver deres måde. Dialogen er levende og føles autentisk og der er masser af underholdende ping pong spil i mellem karaktererne. 

Trine Loppelil er en rigtig dejlig karakter, som hurtigt kommer ind i ens hjerte. Hun har masser af personlighed og man føler med hende og forstår hendes store dilemma og udfordring lige fra begyndelsen af. Jeg synes virkelig, forfatteren har formået at skabe en karakter som føles ægte med følelser og tanker som er mærkbare og forståelige. Det har aldrig været nemt at være Trine Loppelil, fordi hendes forældre ikke er så almindelige som andres. Og det er heller ikke nemt at de har flyttet så mange gange, så Trine hele tiden skal starte forfra:"Dér gik det op for mig, hvor unormale forældre jeg egentlig har. Og det unormale smittede. For selvom jeg gjorde alt for at vise, at jeg var normal, så hjalp det ingenting. Alle de andre børn syntes ligegyldigt hvad, at jeg var så unormal som mine forældre." (side 47) . 

Jeg er sikker på, at alle børn kan relatere til Trine og at hun nogle gange skammer sig over sine forældre. Selvom der nok ikke er så mange forældre, der minder om Trines forældre, så kender man godt det med, at man synes, at ens forældre siger eller gør noget virkelig pinligt, hvor man tænker åh nej " det sagde de bare ikke".Og selve situationen med at være den nye i klassen og bare gerne blive accepteret og ikke skille sig for meget ud er også meget velkendt. Det er ikke nemt at begynde i en ny klasse. 

Man kan virkelig mærke Trine Loppelils følelser, forstå dem og relatere til dem."Jeg bemærker overhoved ikke, hvad det er jeg spiser. Jeg frygter bare for i morgen" (side 54)  samt " Min mave knuger sig samme, og små stjerner danser for mine øjne...Mit hjerte banker hurtigt og koldsveden pibler frem på panden..." (side 28-29)

Forfatteren formår virkelig at gengive, hvor svært det kan være at begynde i en ny klasse. Luften er fyldt med spænding og man kommer måske ikke med i legen eller grupperne med det samme: "Ingen af os sagde noget til hinanden, og situationen blev bare mere akavet, da jeg prøvede at smile til X for at lette stemningen. I stedet lod hun bare, som om hun ikke så det..." (side 37).  Man kan mærke disse følelser helt ned i maven.

SØREN: Jeg er helt vild med Søren. Han er bare så sød, positiv og imødekommende overfor Trine. Han ser op til hende og hendes forældre og synes at de er megaseje. Man har bare lyst til at kramme ham og blive bedste venner med ham med det samme. Dette er en af mine favoritpassager med søde skønne Søren:

"Er din mor sørøver eller hvad? fortsætter han. Jeg tøver lidt, inden jeg svarer. "Ja". Sørens øjne bliver kæmpestore. "seriøst" spørger han. "Altså sådan helt rigtigt?" Jeg nikker. "Vildt. Min mor er pædagog. Jeg ville ønske, at hun var sørøver ligesom din", siger han. Skørt. Jeg ville ønske, at min mor var pædagog.  (side 14)

Trines mor er også helt vidunderlig. Hun emmer af personlighed og er enormt underholdende. Jeg er helt vild med hendes besøg i klassen, hvor hun fortæller om sine meget eventyrlige rejser. Gennem hende kan forfatteren virkelig udfolde sin enorme fantasi og opfindsomhed.  Jeg blev helt suget ind i morens fortælling I klassen) , som om jeg var et lille barn og glemte alt omkring mig. Jeg havde slet ikke lyst til at den spændende eventyrhistorie standsede. Jeg håber, at der kommer flere eventyrlige sørøverhistorier i den næste bog også. (Læs hendes fantastiske historie i bogen)

TEMAER & BUDSKAB

Denne bog har i høj grad fokus på nogle meget vigtige og relevante temaer og formår at formidle dem på den mest underholdende og humoristiske måde, så det aldrig bliver belærende, tragisk, unaturligt eller tungt.  Der er fx fokus på mobning, drilleri og udelukkelse, fordi man er anderledes. At skulle starte helt forfra i en helt ny klasse og i en helt ny by.  Lysten til bare at kunne blende ind med alle andre og være en del af gruppen. Usikkerheden overfor de nye mennesker og omgivelser. Men igennem historien erfarer man, at man skal have lov til at være sig selv, uanset hvem ens familie eller venner er, også selvom man måske stikker lidt ud og er anderledes. At være anderledes eller lidt mærkelig behøves faktisk ikke at være noget dårligt. Det giver alle et helt nyt perspektiv på deres liv, beriger det, øger spændingen og bryder hverdagens kedsommelighed og gentagne væsen og starter måske en hel ny trend... Denne bog er helt vidunderlig. Den har supergode og vigtige budskaber og den giver masser af stof til eftertanke og til samtale, mens eller efter man læser bogen.  En samtale og eftertanke, som jeg tror,  mange familier og skoler har brug for. Alle er unikke og det er helt i orden og vi behøves ikke at ligne hinanden eller følge samme trends, hvis vi ikke har lyst.  Jeg synes virkelig, at denne bog bør være en must read i skolen.  

Jeg vil også benytte lejligheden til at anbefale den supergode lydbog indtalt af den meget dygtige og erfarne Mathilde Eusebius, som også har indlæst Tavse verdener 1 af Boris Hansen, Urværkerne af Stine Bahrt samt Wilmas verden-serien af Ulrika Louisa Bjerregaard.

Bogen er meget flot illustreret af Anne Hoberg. Illustrationerne er virkelig med til understøtte handlingen og karakterernes personlighed. De er flotte, farverige, udtryksfulde, humoristiske og underholdende. 

Jeg er vild med forfatterens skrivestil, hendes humor og måde at forklare særlige ord og begreber på undervejs. Der er nogle dejlige illustrationer i bogen. Denne bog har mine varmeste anbefalinger.  Kan bruges som højtlæsningsbog fra ca 5 år og selvlæsning fra ca 9 år.


Jeg ville ønske, denne bog var skrevet, da jeg var barn . 

Jeg ser meget frem til at læse bog 2 i serien.

Jeg giver 6 / 6 stjerner

Skrevet af Youlooklikeabook

Bogen er lånt på biblioteket.


SPOILERALERT!!! læs kun videre, hvis du har læst bogen eller vil spoiles

Efterfølgende kommer nogle af mine favoritpassager fra bogen, som måske kan spoile handlingen, så derfor har jeg skrevet dem her:

Jeg er fuldstændig vild med Trine Loppelil og hendes forældres hjem. Det er simpelthen genialt, så sejt og meget fantasifuldt fundet på af forfatteren. Jeg ville ønske, at jeg var vokset op i sådan et hus.  Læs mere om det i kapitel 2.

" Jeg skal lige til at smide mig på sofaen, da far springer op fra lænestolen. "Stop" råber han. "Pas dog på! Kan du ikke se, du var lige ved at mase dem". Jeg kigger ned på sofaen. Jeg kan ikke se noget. ..."Lopperne har trænet hårdt de sidste par dage, så jeg lovede dem, at de efter træningen måtte slappe af på sofaen til en musical,,,"(side 19-20)

Åh! jeg er helt vild med denne sofa-musical-loppe scene. Den er bare helt vidunderlig. 

Min absolut favoritkarakter er Søren, fordi han er så imødekommende og positiv. Jeg er vild med hans gode humor og vidunderlige replikker: "Laver din far seriøst loppeshows?" . Jeg nikker igen. "Fedt! "råber han. "Min far er sygeplejerske. Det ville være meget federe, hvis han lavede loppeshows" (side 33)

Læreren Grethe siger noget meget klogt til Trine, nemlig, at hun skal finde ud af , hvem hun selv er. 

Den allerbedste slutning og budskab:"I behøver ikke at være normale", siger jeg ind i mors og fars bryst. "Bare jeg kan få lov til at være mig selv". Så kan I være som I har lyst"

Jeg er helt vild med slutningen. Den er bare vidunderlig og helt perfekt.. Den havde jeg slet ikke set komme. At Julie faktisk er vild med Trines tøj og at Trine er vild  Julies tøj. Så da Trine kommer kørende i skole med sine forældre i deres rugbrød og ser alle pigerne fra klassen, så har de alle sørøvertøj på, mens Trine kommer i glimmertøj. Så Trine er et modedyr, men moden lige nu er faktisk sørøvertøj. Så sjovt.  Det er bare en helt vidunderlig bog.

Skrevet af Youlooklikeabook.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva