Interview med Stine Bahrt

INTERVIEW MED STINE BAHRT


Lige siden jeg læste Urværkerne har jeg ville lære forfatteren bag denne smukke og unikke bog bedre at kende. Urværkerne er helt særlig bog, som jeg aldrig vil glemme. Jeg blev helt blæst bagover af det helt unikke, total gennemførte,  gennemtænkte, eventyrlige og fantastiske univers,  som forfatteren har skabt.  Sikke en enorm opfindsomhed,  kreativitet og fantasi.  Der er tænkt på alle detaljerne ned til mindste detalje.  Alt er så velskrevet,  at selvom jeg aldrig i virkeligheden har set et ligende sted, så kunne jeg se alle omgivelserne for mit indre blik som en helt tydelig film. Det var så imponerende,  spændende og dragende. Ydermere er der de vildeste afsløringer og baggrundshistorie,  som man slet ikkr kan forudsige. Bog 2 er ved at blive skrevet og udkommer i år. Jeg glæder mig som et lille barn til juleaften til at læse den.  Jeg må vide, hvad der sker. Efterfølgende kan du læse mit spændende interview med Stine Bahrt og måske også få svar på nogle af dine spørgsmål. 


En lille intro om dig. Dit hverdagsjob, uddannelsesmæssige baggrund ol.

 

Jeg er forfatter til steampunk-serien: Urværkerne. Første bind udkom efteråret 2021 og fortsættelsen ligger lige nu hos redaktøren.

 

Det har været lidt svært for mig at finde min rette hylde, så jeg er både uddannet nærorientalsk arkæolog og kjoledesigner. Jeg havde min egen brudekjolebutik i nogle år, derefter arbejdede jeg med vuggestuebørn. Og ved siden af tog jeg alskens småuddannelser og kurser – heriblandt rigtig mange skrivekurser.

 

Nu er jeg forfatter, kjoledesigner, børnetøjssyerske og hjemmegående mor. Mine rette hylder var tilsyneladende en fin, lille reol fyldt med kreative udfoldelser og rarhed.

 

Jeg bor i et lillebitte hus i Nordsjælland tæt på skove og en smuk slotspark, sammen med mand, barn og babykanin.

 

 

 

1.  Hvornår og hvordan opstod ideen til Urværkerne?

 

Idéen opstod nok gradvist, men den blev skrevet under min første deltagelse i NaNoWriMo (National Novel Writing Month). Jeg havde ikke planlagt handlingen inden jeg gik i gang med at skrive.

 

Jeg vidste tre ting:

 

- Det skulle være steampunk, fordi jeg elsker tøjstilen og de forunderlige maskiner.

 

- Den skulle foregå under en kuppel. Sandheden er, at jeg er rigtig dårlig til at se kort for mig. Så med én by, var der en chance for at jeg ikke fór vild.

 

­- Og til sidst skulle jorden være gået under, fordi vi glemte at passe på den.

 

 

2. Hvorfor valgte du steampunk genren? Har du selv læst steampunk bøger, som du var glad for?

 

Jeg blev introduceret til steampunk via rollespil, men opdagede derefter at jeg allerede kendte genren fra både tv-serier og bøger. Jeg vidste bare ikke det var dét det hed.

Jeg gik herefter på jagt og læste endnu mere steampunk og forelskede mig i genren.

 

Jeg kan anbefale: Sjælesluger af Gail Carriger, Djævelske mekanismer af Cassandra Claire, Stardust af Neil Gaiman – Stardust findes også som film (Virkelig god)

Andre steampunkfilm og serier jeg vil anbefale, er Carnival Row og Hugo

 

Det er alle meget forskellige versioner af steampunk, og Urværkerne er så sin helt egen og mere moderne version af den alsidige genre.


3. Hvordan opstod ideen til netop de hovedpersoner? Minder du om nogle af dine karakterer?

 

De fleste af personerne kom helt af sig selv.

 

Nil kom til under en skriveøvelse, hvor jeg for første gang ville forsøge mig med en jeg-fortæller. Nils tone og personlighed opstod allerede i første linje.

 

Cirillia tænkte jeg lidt mere over. Jeg ønskede mig, at hun skulle være sød, smuk og perfekt – Det er der så ingen der er. Især ikke karakterer med deres eget liv. Heldigvis.

 

Dorian var en lidt nørdet bi-karakter, der tiltuskede sig en hel del mere taletid end jeg havde tænkt mig. Det samme gjaldt absintfeen, Felina. Begge blev karakterer jeg ikke ville have undværet.

 

Jeg har ikke bevidst forsøgt at lægge min egen personlighed i nogle af karaktererne, men det kan nok aldrig helt undgås, det er jo mig der har skabt dem alle. Nil er nok den, der kommer tættest på, med hendes sarkastiske tone og en selvtillid, der til tider afhænger af tøjvalg. Men hun er ikke mig.

 


4. Hvordan debuterede du som fantasyforfatter?  Hvordan var processen?

 

Der gik ret præcist et år, fra jeg fik et meget fantastisk opkald fra Krabat, om at de ville udgive min bog, til jeg udkom med Urværkerne 1 på Fantasyfestivallen 2021.

 

I den periode havde jeg tre redigeringsrunder med min redaktør. Hvorefter den blev sendt til korrekturlæsning, sats og til sidst til trykkeriet.  

 

Alt sammen utrolig spændende og lærerigt.

 

 

5. Hvor lang tid tog det at skrive Urværkerne?


Det tog mig omkring en måned at skrive første udkast, og så var jeg til gengæld virkelig længe om at redigere den. Den har været igennem en hel del betalæsere, og især slutningen kom igennem rigtig mange omskrivninger før jeg var tilfreds.

 


6. Din bog er helt unik og indeholder meget særlig viden. Du må have lavet virkelig meget research til din bog. Fortæl gerne om din research?

 

Alt det omkring kjoler og korsetter kunne jeg på rygraden, fordi jeg selv har arbejdet med den slags i mange år. Mens jeg måtte læse en del om landbrug, hvilke afgrøder der høstes hvornår og hvilke der har brug for bestøvning. Jeg brugte en hel del tid på at researche alternativer til insektbestøvning, da jeg opfandt pollen-pixierne.

 

Jeg vidste præcis lige så lidt om værktøj, som Nil i Urværkerne, og værktøjet kom derfor til at hedde hapsedimser mm., fordi jeg ikke vidste hvad det hed, og så blev det en sjov del af historien. Jeg spurgte guldsmede i mit netværk om hjælp, da jeg skulle skive værktøjsscenen.

 

I det hele taget har netværk og google været til rigtig meget hjælp. Nogle steampunkede detaljer har jeg også bare fundet på, eller muligvis opsnappet i læsning af andre steampunkbøger, uden at være bevidst om det.

 

7. Er der nogle særlige temaer og budskaber, der er vigtige for dig i dine bog og hvorfor?

 

Urværkerne er en dystopi baseret på de skræmmende tanker om, hvor vi er på vej hen, hvis ikke vi snart passer på vores jord. 

 

Og på et lidt lavere plan: At tro på sig selv og sin mavefornemmelse. Rigtig mange – især teenagere – kan have svært ved at mærke efter, og lader sig bare flyde med. Men det kan være sundt at stoppe op og mærke efter om det nu også føles rigtigt.

 


8. Tænker du selv meget på klimaet, at det er vigtigt at genbruge og biodiversitet ol?

 

Jeg tænker rigtig meget på det. Spiser økologisk og vegetarisk, køber meget gerne brugt og giver ting væk der kan genbruges. Jeg begrænser plastikposer til det absolut nødvendige. Men det er nær ved umuligt at undgå plastik, når ”alt” er pakket ind i det.

 

Min have er desuden ”Vild med vilje,” og vi slår græs uden om de største samlinger af mælkebøtter og tusindfryd. Det er de små bier og mine øjne glade for.

 

Men, jeg køber og bruger også miljø-u-rigtige ting, ligesom alle andre. Det er svært at undgå.

 


9. Hvordan er din skriveproces? Plotter du meget, inden du går i gang ? Eller Får karaktererne ligesom eget liv og styrer handlingen lidt?  Ved du allerede nu, hvordan Urværkerne ender?

 

Jeg plotter generelt slet ikke. Jeg begynder med en meget spæd idé og ser hvad der kommer ud af det. Dog blev jeg nødt til at tænke en smule over, hvad Urværkerne 3 skulle handle om, mens jeg redigerede bog 2. Og så må jeg se, om mine karakterer går med til det.

Jeg ved ikke, hvordan den ender, så det bliver spændende.  


10. Hvordan opstod ideen til bogforsiden og vidste du hvordan den skulle se ud? Farver, detaljer samt hvem der skulle lave den ?

 

Krabat fandt en illustrator til mig, og det tog mig ikke mange øjeblikke at sige ja til ham. Rasmus Jensen er superdygtig.

Jeg sendte ham lidt tekst-stemningsbilleder fra handlingen, som han kunne gå ud fra. Jeg havde ingen fast idé om, hvordan forsiden skulle se ud, eller hvordan sådan noget med forsider normalt foregik. Det eneste jeg specifikt ønskede mig, var en ramme af snirklede tandhjul. Og så ønskede jeg mig jordfarver og blå toner.  

 


11. Hvad giver det dig rent personligt at skrive og skabe historier?

At skrive er mit fristed. Det er her min overflod af fantasi kan få frit løb. Skrivning hjælper mig desuden, når vinterdepression presser sig på. Når jeg virkelig er i flow, føles det som at opleve en virkelig spændende film indefra. Jeg føler og oplever alting sammen med mine karakterer. Så har jeg brug for et skud lykkehormon, kan jeg bare skrive sjove eller romantiske scener. Og har jeg lidt frustrationer i overskud, opstår der pludselig ildspyende alfer. Det betyder langt fra, at alle scener er skrevet i det humør jeg er i – eller har brug for at være i – men til tider er det sådan uventede drejninger opstår i handlingen. Og til tider skaber det en masse scener, der skal redigeres ud igen bagefter. Men jeg har stadig haft det sjovt med at skrive det. Og det er lige præcis dét der driver mig.

 

  


12.  Hvilke bøger var dine favoritter, da du var yngre og hvorfor?

 

Dragonlance-serien var de bøger der for alvor fik mig hooked på fantasygenren. Jeg havde også læst nogle før det. Men jeg vidste ikke, det hed fantasy.

 

Ildøglernes sang af Anne McCaffrey. Jeg var vild med hovedpersonen, Menolly, med musikken og med de små, søde ildøgler.

 

Jane Austens bøger: Jeg elsker hendes humor, al romantikken og det historiske aspekt.

 

 


13. Hvordan er dine optimale skriveforhold? Stilhed/ musik? Særlige  skrivesnacks? Særligt sted og tidspunkt?

 

Om sommeren nyder jeg rigtig meget at sidde ude på min veranda og skrive. I de køligere måneder sidder jeg på mit lille kontor med udsigt til haven.

Jeg hører næsten altid musik imens. Til tider giver musikken mig stemning til nogle scener. Andre gange kan jeg høre den samme sang i timevis, mest for at lukke verden ude.

 

Jeg sidder også gerne på café. Enten alene eller sammen med andre forfattere. Jeg har høretelefoner med noise cancelling, der kan lukke næsten al caféstøj ude. På den måde får café-stemningen, samtidig med at jeg kan koncentrere mig om at skrive.

 

Jeg skriver i dagtimerne, mens min søn er i skole. Men når jeg har travlt, eller ikke kan slippe en historie, skriver jeg igen om aftenen, når han er puttet.  

 

Skrivesnacks: Altid Pepsi Max, ofte Chai latte og lidt for ofte Marabou daim.



14. Hvordan holder du styr på alt i din bog? Kladehæfter? Post-its?

 

Som sagt, plotter jeg ikke mine bøger, men skriver dem som udgangspunkt på få uger. I den proces har jeg ikke brug for at holde styr på så meget. Det hele er friskt. Jeg laver små noter i parentes inde i manuskriptet, hvis jeg har glemt navne eller detaljer. Så kan jeg nemt gå tilbage og rette til.

 

Når jeg redigerer, er det en helt anden sag. Jeg har endnu ikke fundet det perfekte system for mig. Og overblik er ikke min stærke side. Til Urværkerne havde jeg noter på min Supernote, et utal af word-dokumenter med ”huskere,” og endnu flere post-its hængt op på en stor rude ved siden af mit skrivebord.

 

Indtil jeg finder en bedre metode, vil mit vindue nok fortsat være plastret til med post-it’s.   



15 . Hvilke typer bøger kan du bedst selv lide at læse nu? Nævn gerne mindst 5 favoritbøger. Gerne flere.

 

Jeg foretrækker fantasy, dystopier, steampunk og light sci-fi.

Indtil nu har jeg hovedsageligt læst Young Adult (YA). Dog forsøger jeg i øjeblikket at udvide min horisont til både at læse og skrive for en lidt ældre målgruppe (NA) også.

Jeg foretrækker serier, fordi jeg ikke kan lide at give slip på en verden, når jeg først er fanget. Nedenstående liste er derfor alt sammen serier.

 

Udpluk af favoritbøger:

 

Spektrum af Nanna Foss

Ilttyv af Nicole boyle Rødtnes

Rosenholm-trilogien af Gry Kappel Jensen

Hvidt støv af Line Kyed Knudsen

Sprækken til Luscoro af Julie Midtgaard

Wings af Aprilynne Pike

Magisterium af Cassandra Clare og Holly black



16. Hvad giver dig glæde i hverdagen?  Har du nogle særlige hobbies? Er du mest til skov eller strand? Har du nogle særlige cravings?

 

Udover min søn, som er den der gør mig allermest lykkelig, har jeg en del hobbies:

Skrivning, syning (kjoler og børnetøj), brætspil og rollespil - Jeg mødte min kæreste på en brætspilscafé, og vores lille hus er fyldt til randen med brætspil.

Teater og musicals har også været en meget stor del af mit liv – jeg har medvirket i en del opsætninger, men de sidste par år jeg har nøjedes med at være tilskuer.

 

Og så nyder jeg rigtig meget at gå ture i skoven sammen med familien eller med en god lydbog i ørerne.

 



17. Andre fun facts om dig selv samt andet du vil tilføje?

 

Jeg er helt vild med nåleskove. Gerne så ”dyster” og tilgroet med mos som muligt. Magisk!

Jeg elsker at danse, og har gået til alt fra ballet og burlesque til standard og latin.

Min kanin er opkaldt efter min yndlingspokémon: Eevee

Jeg nynner ubevidst, når jeg godt kan lide maden

Min retningssans og genkendelses-evne er så ikke-eksisterende, at jeg jævnligt ikke kan finde hjem.  


Tusind tusind tak til søde Stine Bahrt for at du ville være med til dette interview. Det er nogle meget spændende svar.  Jeg har været så heldig at møde Stine Bahrt hele tre gange i virkeligheden; til fantasy festival,  bogforum og til hendes  bogreception. Det var så hyggeligt at møde hende i virkeligheden.  Hun er et meget varmt, spændende og høfligt menneske.   Læs gerne min anmeldelse af Urværkerne,  mit indslag om hendes hyggelige bogreception og se min reel med hendes bog og flotte kjoler. 


Skrevet af Youlooklikeabook 



Her ses Stine Bahrts flotte bog Urværkerne.  Forsiden er lavet af dygtige Rasmus Jensen. 

Her ses alt det flotte bogmerch til Urværkerne.  Der er endda særlig Urværker-chokolade 


Her ses Stine Bahrts seje post-it system.


Her ses Stines søde kanin Eevee.


Stine holder meget af skoven. 

 Stine er ikke kun forfatter,  men skaber også de smukkeste kjoler. Se gerne min reel på instagram. 

Her ses Stines hyggelige og stemingsfyldte skrivested. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva