Fire finurlige fortællinger af Ane Gudrun

Fire finurlige fortællinger af Ane Gudrun: boganmeldelse

Vanddragen

"Så de fik ikke den kattekilling. De fik en hund. Og en ret grim én af slagsen, faktisk. Slaskede, dumme ører, poter så store som bagekartofler og et gab, der lugtede af svovl og sure sokker"

Vanddragen handler om Isabella Buller Hansen. Hun har altid ønsket sig en kat. Men så får hun desværre en hund og er meget utilfreds: "Og det her barn ville hellere spise en nullermand med chili på, end at gå med sådan en møghund" Men gradvist kommer hunden Draco alligevel ind i Isabellas hjerte, også selvom den ikke var hendes højeste ønske og pludselig en dag sker der noget helt magisk, vidunderligt og helt uventet.  Jeg var helt suget ind i handlingen fra start til slut og følte mig som et barn igen. Jeg blev overrasket og rørt mange gange og jeg grinede også af forfatterens sjove måde at formulere sig på. Jeg er helt vild med den måde handlingen foldede sig ud på samt at Isabella og hendes hund gradvist bliver tættere og tættere. Den store utilfredshed forsvinder gradvist og deres bånd bliver stærkere og stærkere: Det beskrives med stor hjertevarme, indlevelse og humor. Man kan næsten selv mærke de varme bløde ører under sine hænder.  Det var en helt vidunderlig, magisk, rørende, overraskende historie, som fyldte mig med stor glæde. Om ægte venskab og hjælpsomhed samt hvordan man er en god ven. Den har også fokus på mere alvorlige temaer som mobning, diskrimination og at skille sig ud og bogen formår at belyse emnerne på en rigtig god måde og har nogle rigtig gode budskaber fx at man ikke kun skal tænke på sig selv, men at det er en god ting at hjælpe andre (der fx bliver mobbet) og at det ikke er i orden at mobbe eller drille eller give folk nedsættende navne, fordi de skiller sig ud. At man skal forsøge ikke at være for fordomsfuld, men give folk (eller sin nye hund) en chance. Måske er tingene ikke så slemme, som de ser ud. Måske sker der noget magisk!  Denne fortælling viser læseren, at der er mange flere muligheder og synsvinkler, end vi tror.  Jeg ville ønske, at denne bog var skrevet, da jeg var barn.  Denne historie har virkelig fået en plads i mit hjerte.  Den er helt fantastisk. En af de allerbedste børnebøger.  Supergod til selvlæsning og højtlæsning og til undervisningsbrug, hvor der fx kan tales om mobning og diskrimination bagefter.  Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Bogen er udgivet hos forlaget Calibat. Jeg har selv lånt den på biblioteket.

PIGEFEST FOR SØREN

Pigefest for Søren handler om Tulle Mulle Myntheberg. Hun har længe drømt om at få en helt rigtig pigefødselsdag med både enhjørninge-cupcakes, kaninservietter, glimmersugerør og Barbie-kage med pink fondant. De andre piger fra hendes klasse har holdt rigtig pigefødselsdage, men det har hun ikke prøvet endnu. Desværre ved Tulle Mulle ikke rigtig, hvordan det skal kunne lade sig gøre, fordi hun har desværre ikke en mor og hun tror ikke, at hendes far kan finde ud af det. Hun tænker, at det er noget mødre er bedst til. Så hun spørger sin far, om de ikke kan købe en mor og dernæst hvordan en ægte pigefødselsdag skal være. Tulle må gerne holde en pigefødselsdag for klassen, men hun har ikke så store forventninger til, hvordan det bliver. Hun regner med, at hun selv og alle pigerne bliver skuffet. Men man kan vist rolig sige, at Tulle bliver overrasket på den bedste måde. Læs selv historien for at vide, hvad der sker. Jeg må bare sige, sikke en velskrevet, dejlig, overraskende, rørende, hjertevarm og humoristisk historie. Den var så underholdende og gik samtidig lige i hjertet på mig.  Den ville jeg gerne have læst, da jeg var barn. Så havde jeg måske ikke følt, at jeg var mindreværd, fordi mine forældre var skilt (det var der ikke så mange der var i min klasse) . Den har fokus på nogle meget vigtige og aktuelle temaer. Om savn, om at føle sig anderledes og forkert, fordi ens familie ikke er helt som normen samt at have en forestilling om, hvordan en rigtig familie skal være og bare at ønske at man passer ind og er lige så god som de andre. Heldigvis tog historien den mest vidunderlige, hjertevarme og sjove drejning, som viste, at selvom ens familie er anderledes, så kan den sagtens være lige så god og endda bedre end en almindelig familie. Jeg nød historien i fulde drag.  Denne bog har mine varmeste anbefalinger både til selvlæsning, højlæsning: Den bør virkelig være mustread i de mindste klasser i folkeskolen samt i børnehaven, så man kan snakke om, at alle familier er forskellige og ingen er mere rigtige end andre uanset, hvor mange forældre eller søskende eller lignende, man bor med og hvilket køn, de er. Det vigtigste er, at man er elsket, tryg og glad. Bogen er udgivet på Forlaget Petunia i 2019. Den er lix 25. Jeg har lånt bogen på biblioteket.

EN ELEFANT PÅ VÆRELSET:

En elefant på værelset handler om drengen Otto. Lige pludselig en dag ser han en lille elefant på sit værelse. Den fylder ikke så meget, men den kigger på ham med intense øjne. Otto har en ret irriterende lillesøster ved navn Ebba. Hun har ikke særlige gode manerer og tænker mest på sig selv. Hun kan for eksempel finde på at tage Ottos tøjdyr uden at spørge om lov. Det er Otto ikke særlig glad for, men han ka heller ikke lide, når Ebba bliver sur og vred, så han har lidt svært ved at sige fra over for hende, for han vil helst undgå skænderier. Åh! sikke en rørende, hjerteskærende, hjertevarm og lærerig lille historie om at lære at mærke efter og at turde at sige nej. Historien er fortalt på den mest vidunderlige og rørende måde, som man virkelig forstår, hvad det er, man gør ved sig selv, når man ikke mærker efter, hvad man føler. Den gjorde et stort indtryk på mig. Ottos følelser er beskrevet med stor indlevelse, så man næsten kunne mærke dem selv.  Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Den har fokus på et meget vigtigt emne om at lære at mærke efter, hvad man selv føler og at acceptere og respektere hinandens grænser, samt at have ordentlige og gode manerer. Høflighed er altid bedst.  Samt at man aldrig kan blive ved med at ophobe sine følelser, fordi så går det helt galt, at det er vigtigt at sige, vad man føler. Denne bog er også helt perfekt til brug i børnehaven eller de mindste klasser i folkeskolen. Der er også allerede nogle gode forslag til, hvordan man kan bruge bogen i undervisningen i bogens sidste sider, som er supergode. Bogen er udgivet på forlaget Calibat i 2019.  Jeg har lånt bogen på biblioteket.

"Ingen gider rigtig snakke med Solvej, som elsker ord. Hvem gider at spørge: "Vil du have noget at spise og så få svaret " Tomgang, biknøf a la carte". Eller hvem gider at spørge "Skal vi lege?" og blive svaret med "Kålhoved om sandpyf mæ niksbøf. Det er der ingen, der gider. "

SOLVEJ ELSKER ORD OG MONSTRE

Solvej elsker ord samt at finde på sine helt egne ord. Hun mener intet ondt med det. Hun er bare så glad for ord. Men andre synes, at det er irriterende, de tysser på hende og gider slet ikke at høre på hende. Til sidst så går Solvej for sig selv, så hun kan få lov til at sige alle sine dejlige ord i fred uden at nogle tysser på hende og så en dag sket der noget helt nyt, anderledes og vidunderligt. Dette er dejlig rørende, sjov, underholdende, og meget lærerig lille historie om søde lille Solvej, der slet ikke får lov til at være den hun er. Ingen vil acceptere hende eller rumme hendes passion og store glæde. Men pludselig en dag finder hun nogle, der er vilde med hendes særlige talent. De værdsætter hende præcis, som hun er. Ord og sætninger er jo en fantastisk ting og der er da ikke noget bedre, end et barn der taler og fortæller. Måske kunne man finde på nogle sjove nye ord sammen!

Det er helt ok at have en passion, der gør en glad. Der er ikke nogen, der skal komme og ødelægge eller fratage en ens passion. Glæde og passion er en god ting, Passion og glæde er vidunderlige og et lys i mørket.

Denne bog har mine varmeste anbefalinger som højtlæsningsbog fra ca 3 år og opefter. Supergod til at lære børn, at alle børn har noget, som de er gode til og noget de er glade for og at det er helt ok. Bogen er udgivet på Forlaget Ravn. Jeg har lånt bogen på biblioteket.

ILLUSTRATIONERNE TIL DE FIRE BØGER:

Illustrationerne understøtter virkelig handlingen og karakterernes personlighed. De er superflotte, detaljerede og meget udtryksfulde og emmer af stemning. De har også nogle flotte farver og skygger. Man kan tydelig se mimikken i personernes ansigter og hvad de føler. Illustrationerne var så gode, at jeg følte, at jeg havde set en lille film for mit indre blik, mens jeg læste. Jeg håber, at bøgerne en dag bliver filmatiseret.

Jeg er helt vild med lydbogen til alle disse fire fortællinger. Den er indtalt af superdygtige Lars Thiesgaard.

Jeg giver alle fortællingerne max stjerner 6/ 6 stjerner, fordi de alle fyldte mig med stor glæde og ramte mig lige i hjertet. De var velskrevet og passede perfekt til målgruppen. Karaktererne var skrevet med stor indlevelse, så man kunne mærke dem og relatere til deres følelser og situation. Der var fokus på meget vigtige og aktuelle temaer i alle bøgerne og budskaberne var supergode. Jeg kan varmt anbefale alle bøgerne. Jeg føler virkelig, at de alle er mustreads, så man lærer at acceptere sig selv bedre samt at føle man er god nok samt ruste børnene bedre til at tackle diverse situationer og konflikter i deres liv.

Jeg ser meget frem til at læse flere af Ane Gudruns hjertevarme bøger. De er bare lige mig.

Læs gerne mit indslag med Booktalk med Ane Gudrun,  hvor hun fortæller om sin nyeste bog Forbandet OnDsdag samt min anmeldelse af den supersjove Du gætter aldrig hvad de gjorde serien,  som er illustreret af Ane Gudrun med de mest vidunderlige og humoristiske illustrationer.

Alle bøgerne er lånt på biblioteket

Skrevet af Youlooklikeabook