Doktor Fusk 3 af Casper Grundtvig

 


DOKTOR FUSK 3 AF CASPER GRUNDTVIG. 177 sider. Udgivet 2021. Forlaget Dreamlitt

Spænd sikkerhedsselen godt fast, hold på hat, briller og løse tænder og forbered dig på det vildeste eventyr med alt fra gigantiske talende havmonstre, skræmmende zombievikinger, gazeindbundne væsner. nervepirrende politijagt og klamme ildelugtende lortebleer, for der er virkelig skruet op for action, spændingen, humoren og de overnaturlige hændelser og væsner i denne tredje bog om Rune, Mick, Viggo, Kung Fu Bjarne og Doktor Fusk. Casper Grundtvigs fantasi, kreativitet og opfindsomhed har nået nye højder og vil ingen ende tage. Jeg var total underholdt fra start til slut, tabte kæben et utal af gange, grinede højlydt, krummede tæer og fik en ubehagelig kvalmende fornemmelse af de klamme passager. Men det var helt vidunderligt og aldrig for meget. Jeg nød hele den vilde og total uforudsigelige app-rejse med den total skøre Doktor Fusks nye opfindelse.  Jeg er vild med Casper Grundtvigs humor og hans vidunderlige, skæve karakterer, som emmer af personlighed og humor på hver deres måde samt hans måde at formulere sig på. Han har overgået sig selv i både indhold og rent sprogligt. Der var også flere rørende øjeblikke, som gik lige i hjertet på mig. Og denne bog indeholdt nogle af de allersjoveste passager, jeg nogensinde har læst i en bog. Hvis jeg havde drukket te, mens jeg læste den, så havde jeg spruttet den lige ud i skødet på mig selv af bare grin (fx i sær i kapitel 13). Dette er en nervepirrende, total crazy og fantasifuld, uforudsigelig, klam og rørende historie, som jeg synes alle skal læse.  Jeg er helt vild med, at denne Doktor Fusk bog er spækket med overnaturlige elementer og væsner. Det fik mit fantasyboghjerte til at hoppe af begejstring. Jeg følte mig som et barn igen og var fuldstændig opslugt af alt det, som Casper Grundtvig havde skabt og fandt på.  Det er som at se en film at læse denne bog, for forfatteren er supergod til at beskrive tingene helt tydeligt samt at lave lydeffekter og gengive, hvad tingene lugter af. Det er en totaloplevelse. Det er den bedste Doktor Fusk bog til dato. Jeg havde slet ikke lyst til at standse min læsning. Det er også den bog, hvor man kommer tættest på karaktererne, deres inderste drømme og hvor de udvikler sig mest. Selv den total utiltalende, ildelugtende og mega selvcentrerede Kung Fu Bjarne tager nogle enorme skridt i den rigtige retning. Det gjorde meget indtryk på mig og jeg fik lidt glædestårer i øjnene og en stor klump i halsen. Doktor Fusk er mine feel-good-læsning og jeg ved at jeg kommer til at læse eller lytte til dem igen og igen. Jeg kan sandelig godt forstå, at Doktor Fusk bøgerne ligger på den populære serier liste hos e-reolen. Det er så velfortjent.


EKSEMPLER:

Der er uhygge og frygt: "Bjarnes læber bævrede, hans blik flakkede fra side til side for at undgå at se ind i doktorens uhyggelige øjne"...Argh!" Skreg Doktor Fusk...Doktoren fik antydning af savl i mundvigen og håb om hævn i øjnene...Jeg vil have dem alle derind hurtigst muligt, så jeg kan få hævn!" skreg Doktor Fusk efterfulgt af et bifald af lyn og torden fra himlen udenfor" (side 40)

Der er rørende øjeblikke, som går lige i hjertet på en: " Hvad så Viggo?! Viggo rystede på hovedet. "Jeg troede, at jeg skulle hygge mig med min far i aften. Jeg troede faktisk, at han ville gøre sig umage, men han er her bare for at blære sig og vinde den kamp"..."Det er jeg sgu ked af", sagde Rune og lagde armen om Viggo. " Lad os tage hjem". Viggo var tavs hele vejen" (side 48) samt det rørende tilbageblik på side 102 (med Runes mor)

Der er action og spænding: "Høje sirener hylede overalt...husene suser forbi...Mick trykkede endnu hårdere på speederen. Foran dem kørte en sort Lamborghini. Ud af den hang to store brød med maskingeværer. Radioen begyndte at larme...Mik slingrede fra side til side for at undgå regnen af kugler" (side 61-62).

Jeg er vild med forfatterens måde at formulere sig på og lave sammenligninger, så man får et helt tydeligt billede for sit indre blik af hvordan situationen ser ud: "Børnene skreg, som var det Godzilla, der var sluppet løs..." (side 56) samt " ved siden af ham lå Doktor Fusk og lignede et barn, der var blevet snydt for en tur i Disneyland og nu var på vej til tandlæge". (side 61)

Flotte og imponerende beskrivelser af omgivelserne: "omkring dem bevægede store vandmænd sig i slowmotion, havplanter dansede i mørket under dem, og over dem prøvede solen af trænge igennem vandoverfladen...havplanterne lignede blækpruttearme, der stod ud til alle sider... over Mick gled en djævlerokke og skyggede for solen" (side 148-149) samt "Himlen var kulsort over dem og omgivelserne blev kun lyst op, når lyn fik alt til at glimte. Gadelygterne blinkede, og i den store lagerbygning inde bag det ødelagte pigtrådshegn tårende Doktor Fusks skygge sig op ad væggene, mens hans skraldene latter kunne høres på flere kilomenters afstand" (side 168)

"Det har jeg fortjent" Dette er en af mine favoritudtryk, som jeg nu er begyndt at sige til mig selv. Men jeg har desværre ikke noget boblebadekar. Men Kung Fu Bjarnes kommentar/ motto har lært mig, at huske at forkæle mig selv lidt i hverdagen, så det ikke kun er huslige pligter. Det er så nemt at glemme sig selv, når man altid har lange to-do lister, som man desperat prøver at komme igennem. Så selvom han er / har været ekstrem egoistisk, utiltalende og ildelugtende, så bærer han et vigtigt budskab også.

Og selve Doktor Fusks opfindelse i denne bog minder os alle sammen om ikke at glemme at mærke efter, hvad vi virkelig godt kunne tænke os, hvad vores allerstørste drømme er.  Runes mor havde helt glemt, hvad hun allermest havde lyst til..Hun har bare brugt de seneste mange år på at arbejde som om hun løb hovedløs rundt i et hamsterhjul. Hun havde aldrig nogle fridage.  

KARAKTERER

Jeg er stadig helt vild med alle karaktererne. De har alle en enorm underholdningsværdig og emmer af personlighed og sjove og helt særlige karakteristika. I denne bog lærer vi virkelig karaktererne bedre at kende. Hvad deres inderste drømme er også Runes mor og Anne, som ellers ikke har haft så stor en rolle i bøgerne før.  Det er virkelig med til at give bogen mere dybde. 

Jeg er vild med forfatterens måde at gengive Doktor Fusk, hans ondskab, hans temperament, følelser og udseende: " Doktor Fusk rystede, sydede og boblede. Fråde stod ud af munden på ham, og hans øjne vendte vrangen udad" (side 127)  Se tegning side 128 i bogen. 

Kung Fu Bjarne er stadig en meget utiltalende, klam, selvcentreret mand, men jeg er helt vild med hans motto : "Det har jeg fortjent" Dette er en af mine favoritudtryk, som jeg nu er begyndt at sige til mig selv. Men jeg har desværre ikke noget boblebadekar. Men Kung Fu Bjarnes kommentar/ motto har lært mig, at huske at forkæle mig selv lidt i hverdagen, så det ikke kun er huslige pligter. Det er så nemt at glemme sig selv, når man altid har lange to-do lister, som man desperat prøver at komme igennem. Så selvom han er / har været ekstrem egoistisk, utiltalende og ildelugtende, så bærer han et vigtigt budskab også.

Jeg er vild med, at Casper Grundtvig kan skabe onde karakterer, som har dybde og en personlighed, som gør at man føler med dem, på trods af deres ondskab. At der knyttes bånd mellem karakterer, som betyder meget mere, end man havde forventet. 

Jeg kunne sagtens skrive endnu mere om karaktererne, men jeg vil helst ikke spoile handlingen for meget.

TEMAER & BUDSKABER:

Karaktererne tvinges til at samarbejde for at overleve og de lærer så meget i processen. 

Kung Fu Bjarne er en af dem, der udvikler sig allermest og det havde man slet ikke forventet. Endelig er lyset gået op for ham og han formår at fravælge det forkerte og vælge det rigtige og det er så rørende. 


Selvom Doktor Fusk bøgerne umiddelbart er total crazy humor, så er der fokus på nogle meget vigtige temaer fx på forældre-børn forhold og far-søn forhold. At det er vigtig, at man har ægte kvalitetstid med sine børn, viser dem at man holder af dem og at de betyder noget for en. Selvom man måske har nogle andre store passioner eller rigtig meget overarbejde. Dette er helt sikkert et stort problem eller udfordring, som mange kan relatere til i vores moderne og travle tid.  Casper Grundtvig har endnu engang fingeren total på pulsen med hensyn til, hvad der rører sig i vores moderne samfund blandt de unge. Hvad de går op i og prioritere på den mest underholdende måde. Han sætter tingene på spidsen og karikerer det på den bedste måde, så det bliver supergod underholdning, men så der samtidig er nogle underliggende vigtige temaer og budskaber . Hvad er det allervigtigste når alt kommer til alt. Om ægte venskab, samarbejde og sammenhold. Om ægte kærlighed. At lære at sige fra og prioritere det rigtige. Om at få helt nye perspektiver på livet og huske at bruge tiden på det, der betyder allermest. Denne bog er topunderholdning og total feel good og jeg vil anbefale den til alle for at forsøde deres hverdag og få masser af sjov og glæde i den . Men denne bog giver og så masser af vigtig stof til eftertanke.

Jeg vil også benytte lejligheden til at anbefale lydbogen. Den er indtalt af den meget dygtige Jesper Platz og er helt fantastisk.

Jeg ser meget frem til at læse videre i serien. Næste bog udkommer senere i år.

Bogen er lånt på biblioteket.

Jeg giver 6 /6 stjerner.

Skrevet af Youlooklikeabook


Spoileralert!!!!!!!!!!!! Læs kun videre, hvis du har læst bogen

Følgende citater eller betragtninger kan spoile handlingen . læs ikke videre.

Casper Grundtvig har så mange af mine personlige favoritting med i denne bog:  dinosaurer, vikinger, mumier, seje blæksprutter og havvæsner, flotte havomgivelser, referencer til interessant historie, kærlighed & romantik, rørende øjeblikke, masser af action og spænding. 

Jeg er helt vild med denne formulering; "Børnene skreg, som var det Godzilla, der var sluppet løs, mens Bjarne hældte en hel karton instantnudler ned i svælget og lignede en, der havde vundet Champions League (side 56)

En af mine favoritscener er dansescenen i rumskibet (side 103)

Samt side 109, hvor glæden bare lyser ud af Annes øjne .

Jeg er vild med at denne bog nærmest har lidt Indiana Jones og Jurassic Park og En nat på museet agtige elementer i sig - som Casper Grundtvig har brugt på sin helt egen måde.

Tempelscenen er helt fantastisk og så velskrevet. Den er en af mine absolut favoritter (side 114 og frem)

Jeg er helt vild med kapitel 12: især beskrivelsen af hammerhajen, der sammenlignes med to traktordæk

Omg! Hospitalsscenen i kapitel 13 er en af de sjoveste scener jeg nogensinde har læst Især kommentaren til Kung Fu Bjarne om han er en kvinde og søde Aages reaktion og forsvar . Men hele scenen er jo helt fantastisk og genial.

Jeg elsker slutningen og at Kung Fu Bjarne endelig har valgt sin søn: "Fra nu af skal jeg og Viggo hygge os sammen. Jeg vil lære ham Kung Fu, vise ham landsbyen, hvor jeg voksede op, og så skal vi på biblioteket og finde den bog om havets gåder" ...(side 172)

"Rune smilede og mærkede glæden helt ned i maven"  (side 175) åh hvor er det bare en helt vidunderlig slutning.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva