Skovrå af Astrid B Z Madsen

 


Skovrå af Astrid B Z Madsen. 238 sider. Udgivet 2019.  Forlaget People's Press

"Alle tror, at skov dufter af blade og frisk jord og den slags. Men den stinker af død. Af træer i opløsning. Af dyrekadavere, der er ved at blive til noget andet"(side 6)

Wauw! Dette er en meget spændende, dragende, intens, romantisk, sanselig og stemningsfyldt pageturner fyldt med de vildeste overraskelser og afsløringer. Allerede i løbet af de første sider blev jeg suget ind i handlingen, draget af den mystiske stemning, der emmer ud af bogens sider og fyldte mig med en følelse af noget overnaturligt og magisk, som jeg ikke helt kunne sætte fingeren på.

Forfatteren formår virkelig at skildre omgivelserne, så man kan se dem helt tydeligt for sig og ligefrem lugte dem. 

Skovrå handler om den 16 årige dreng Cas, som lige er flyttet til byen Granhjem, fordi hans forældre skal arbejde på et spændende forskerprojekt, som handler om skovtransplantation. Forældrene er meget begejstrede. Der er alle typer på det nye gymnasie, også de slemme uromager. Men det lykkes Cas at få en rigtig god ven ved navn Herbert. Og det varer heller eller ikke længe, før Cas begynder at få følelser for pigen Sara.  Men selvom alting virker meget normalt på overfladen, så lurer der helt sikkert noget  meget mistænksomt, farligt og mærkeligt i Granhjem. Der dukker flere og flere mystiske spor og advarsler op og til sidst kan Cas heller ikke benægte den skræmmende sandhed længere.  Hvad foregår der? Hvilke konsekvenser har det ? Og kan Cas gøre noget ved det?

Forfatteren har virkelig formået at skildre gymnasietiden på en meget autentisk og levende måde. Hvor svært det kan være at begynde på en ny skole, få nye venner og falde til og vide, hvad man skal og ikke skal samt hvad der er trendy eller hvilke grupper eller personer, man skal være særlig opmærksom på. Astrid B Z Madsen har virkelig skabt nogle intense og vidunderlige karakterer og i den grad fanget, hvordan man kunne have det nogle gange: "Nogle dage har man bare lyst til at være en anden" (side 90) . Jeg følte mig suget helt tilbage i tiden og blev helt rørt og følelsesfuld. Men denne bog er en anderledes "gymnasiehistorie"...

Jeg er helt vild med den måde historien folder sig ud. Ganske gradvist får vi flere og flere spor og vores nysgerrighed og mistænksomhed øges. Forfatteren formår virkelig at vække sine læseres interesse og "fanger" os nærmest" ind i dette superspændende og meget sanselige mysterium. Vi higer efter svar og forhistorie på, hvad det er, der foregår.  Man mistænker alt og alle for at være mærkelige, fordi man ikke helt ved, hvad der foregår og hvad det er for en hemmelighed byen gemmer eller om det bare er Cas, der er blevet lidt skør og har spist nogle dårlige svampe!!! Sproget og dialogen i bogen er meget levende og velskrevet og man glemmer helt, at det er replikker i en bog. Bogen er nem at læse, har korte kapitler og er fyldt med nervepirrende cliffhangere.  Jeg nød bogen i fulde drag;  sanseligheden, mystikken, spændingen, romantikken og afsløringerne. Jeg fløj igennem bogen. Siderne læste nærmest sig selv, mens jeg så og mærkede handlingen som en film for mit indre blik og jeg var på ingen måde klar til at slippe bogen eller dens karakterer, da sidste ord var læst. En bog der krøb ind i mig, rørte mig, fangede mig og gav mig masser af stof til eftertanke. En bog med meget vigtige budskaber. 


EKSEMPLER: 

Der er meget grundige beskrivelser af omgivelserne, så man føler at man selv er der: " Gymnasiet ligger på toppen af en bakke. Jeg bliver stående et øjeblik og kigge ud over byen. Jeg kan se helt ned til det store havneområde med containerskibe og siloer. Længere væk, forbi industrihavnen, strækker  den store bro sig over Granhjem-fjorden, som en livline til resten af landet. Tykke bropiller støtter broen over hele det lange stræk over vandet. Der er et langt fald ned til vandoverfladen...Murværket er krakeleret og klatreplanter vokser frem fra sprækkerne...fortovet er bulet. Flere af fliserne er flækkede og skæve...." (side 23)

Der er en perlerække af humoristiske, som man virkelig kan relatere til: "Cowboystoffet er stadig lidt småfugtigt efter vask, og bukserne knirker lidt, når jeg bøjer knæene. Jeg var nødt til at vaske dem efter flytningen i går, og min fars forslag, om at jeg kunne låne noget af hans tøj, var bare ikke en mulighed. Der er en hårfin grænse mellem at være skødesløst klædt i sit slidte tøj, der passer perfekt, og at være ligeglad nok til at dukke op i sin fars . Det sidste er jeg ikke ikke ligeglad nok til. Eller sej nok til. (side 13) samt scenen, hvor Sara siger, at hun har 7 identiske t-shirts. Den scene var så sjov. Den kunne jeg virkelig relatere til, fordi jeg har faktisk 3 eller 4 af flere af mine t shirts. Så jeg grinede højt. Samt "Hans hår sidder så formstøbt, at det får mig til at tænke på en legofigurs"...(side 46)

Jeg er helt vild med sanseligheden i bogen. At man kan dufte omgivelserne og at nogle af personerne har sin helt egen særlige duft: "I kaosset af elever på pladsen foran gymnasiet lægger jeg pludselig mærke til en duft, der skiller sig ud. Af varm klippe. Eller solvarm hud. Tørre, gode ting. Og lidt af shampoo...(side 21) Jeg er vild med dette øjeblik i bogen. Det er så velskrevet.

Jeg er fuldstændig vild med mystikken, den creepy stemning og forfatterens fantastiske evne til gengive det: "Noget fanger min opmærksomhed. Solen kommer og går og bag drivende skyer og træernes bladre sitrer i vinden, så det er svært at fastholdedetaljer blandt skyggerne, der flimrerhen over skovbunden. Først tror jeg, at det er et laset spindelvæv, der blafrer lidt. Så ser jeg, at det er en tynd...." (side 76)

Jeg er vild med den ærlige dialog i bogen, som til tider også er meget sjov: " fx side 20-21

Milkskakescenen er også så sjov.


KARAKTERER:

Jeg synes virkelig, at forfatteren har skabt et meget spændende, nuanceret og farverigtig persongalleri. Der er alle type lige fra den ene ende af spektret til den anden. Der er de totale bøller, som alle kender, den mystiske mørke type (Morbus), som man ikke helt ved, hvad skjuler, og den mere nørdede søde type m.fl. Jeg var rigtig godt underholdt og jeg var især vild med en konstante underliggende mystik, som også gjorde sig gældende, når det gjaldt karaktererne. Man var aldrig helt sikker på, hvem man kunne stole på eller om nogle af dem havde suspekte hemmeligheder og lige pludselig ville vise sig at være onde. Det var virkelig med til at holde en på dupperne og øge spændingen. Og spændingen holdt indtil allersidste sætning i bogen. Først til allersidst i bogen, følte man sig sikker på, hvem der var de gode og hvem der var de "onde" og hvilken rolle de enkelte havde. Og der er måske stadig nogle spændende baggrundshistorier, som mangler at blive fortalt...  Der var masser af drama, spænding, ping pong spil og fede dialoger mellem karaktererne. Alt var så levende fortalt. 

Cas er bogens hovedperson og jeg holdt virkelig meget af ham. Han bliver skildret med meget stor indlevelse. Cas har personlighed og er generelt virkelig sød. Han virker autentisk og ægte. Cas bliver i den grad udsat for nogle ekstreme situationer, hvor man virkelig kan mærke både hans følelser, tanker, bekymringer, spekulationer og frustrationer. Man kom igennem hele følelsesregistret alt afhængigt af, hvad Cas gik igennem. Man svævede af lykke og forelskelse, man oplevede fuldstændig hjerteskærende øjeblikke, hvor man følte Cas-s smerte og høbløshed og man mærkede hans frustration over situationen.  Jeg heppede på Cas hele vejen igennem bogen. Han kom virkelig kom helt ind under huden på mig. Jeg må virkelig rose Astrid B Z Madsen for at være i stand til at skabe en så troværdig teenagedreng.  Det var meget medrivende, rørende og nervepirrende at følge ham. Jeg er vild med , at han ikke føler sig helt almindelig mere. "Hvis jeg skal være objektiv og kigge i et spejl, så er jeg en rimelig almindelig dreng på seksten ...Jeg kender mig selv. Jeg ved, jeg er almindelig. Jeg ved, jeg ikke har nogle særlige talenter. Men jeg ved én ting til. Indeni, et sted derinde er der noget særligt. Noget der er mit. noget kraftfuldt, der har ventet på at komme ud og brøle til hele verden. Jeg har aldrig vidst, hvornår det ville vise sig. Det er nu...." (side 111) Åh! en fantastisk passage med et supergodt buskab, synes jeg. Alle skal finde det sted inde i dem selv, der får dem til at føle sig unikke. For ingen er almindelige. Alle har et eller andet. Denne passage er så rørende og dejlig. (NB!  Jeg er vild med kapitel 13). Cas udviser en enorm viljestyrke og mod.  Han giver ikke op. Han vil finde sandheden og nå målet og  han nægter at give slip.  Det synes jeg er meget beundringsværdigt. 

Herbert er så sød. Jeg er helt vild med hans personlighed og type. Han er en virkelig god ven, en god lytter og meget hjælpsom. Han er der virkelig for Cas. Og han virker også meget livsklog og som om han har fingeren på pulsen mht hvad der foregår, også selvom han måske ikke kender alle sandheder. De to venner har mange spændende, ærlige, sjove og underholdende samtaler i bogen. 


TEMAER OG BUDSKABER:

Der er mange spændende temaer i denne bog. Det at være en ung teenager, som går igennem en spændende stormende forelskelse, hvor følelserne er så overvældende, at man ikke kan stoppe sig selv.  Om ægte venskab, hvor man virkelig er der for hinanden. Forældre-barn forhold. Set fra begge sider; Hvor svært det er at være teenager og skulle indordne sig under sine forældres regler, når man bare prøver at leve sit teenageliv så godt som man kan og man nogle gange opsluges helt af sine stormende følelser samt set fra forældrenes side  hvor meget man gerne vil passe på sin søn, være sikker på, at han ikke gør noget irrationelt eller grænseoverskridende og derfor måske ender med at sætte for hårde grænser. De misforståelser der kan opstå mellem forældre og deres børn/ teenagere, fordi de ikke lytter ordentlig efter eller ikke forstår hinanden.  Man kan hurtigt glemme,  hvor store ens følelser var, dengang man var teenager,  hvor meget pres, drama og kaos, der kan være.  Jeg er helt sikker på, at mange unge vil kunne relatere til denne bog. Men den vil også være supergod for teenageforældre at læse, så de bedre kan fotstå deres teenagere. Samt emnet: At passe ind i skolen. At være anderledes. At være den nye. Identitet som godt kan føles meget foranderlig,  når man er teenager. 

Samt under hele historien ligger der et meget vigtigt budskab, som jeg også mener er indeholdt i citatet på bogens forside. Der står på forsiden af bogen "når træerne vokser ind i hjertet" . Den referer både til noget af handlingen, som jeg ikke vil afsløre og så mener jeg også, at den indeholder et budskab om, at vi faktisk bør tage træerne og naturen ind i vores hjerte og behandle den ordentligt, passe og pleje den og give den ordentlige forhold at leve under. Ikke bare fjerne og ødelægge naturen med hård hånd uden betænksomhed. Men huske at tænke over konsekvenserne og også plante nye træer, skabe ny natur.  

Dette budskab synes jeg også kommer til udtryk i bogens forside. En masse grene, der vokser og er snoet sammen med noget rødt, som blod i midten. Vi er alle forbundet på kryds og tværs og vi bør ikke "save den gren over, som vi selv sidder på" !!!  Jeg er vild med forsiden. Den er både smuk og meget sigende og symbolsk på flere planer. 

"En spiral er et natursymbol på de ting, der er udenfor menneskets kontrol "..."Det er ikke det samme som kaos" (side 46). Denne bog er ikke kun underholdning, men giver meget stof til eftertanke. Den fortæller en historie på flere niveauer. 

Skovrå blev nomineret til årets lydbog hos Mofibo i december 2019 i kategorien ungdomsroman. Det kan jeg sandelig godt forstå. Det er en supergod lydbog, som bliver læst med stor indlevelse af Mikkel Hansen. Man glemte helt tid og sted, mens man lyttede til lydbogen. Og jeg var vild med, at man kunne høre forskel på, hvem der talte.  

Skovrå var en fantastisk læseoplevelse, som jeg ikke lige glemmer. En historie, der krøb sig ind under huden på mig og gav mig mystiske, intense, creepy både romantiske og skræmmende læseoplevelser. Jeg havde slet ikke lyst til, at bogen endte . Karaktererne , især Cas, Herbert og Sara kom helt ind under huden på mig og jeg havde ikke lyst til at slippe dem. Jeg håber så meget, at der kommer en bog 2 i denne serie. Jeg synes stadig, at der er så meget jeg vil vide...

Jeg giver 5.5 store stjerner/ 6 til Skovrå.

 Jeg ser meget frem til at læse flere af Astrids bøger fremover.  Læs gerne min anmeldelse af Knogledrengen også samt se min reel med Knogledrengen og lidt info om Astrid.


Spoileralert !!!

Årsagen til den manglende halve stjerne er, at jeg synes, at bogen er lidt for kort. Jeg ville gerne have haft lidt mere længde på forholdet mellem Cas og Sara. Handlingen går lidt hurtigt nogle steder 

Her er nogle af de andre elementer, som jeg er vild med. Men sol jeg ikke kan skrive i selve anmeldelsen,  da det vil spoile handlingen. 

Jeg er helt vild med kapitel 12. Det er bare så romantisk og dejligt samt naturligvis hele kærlighedshistorien mellem Cas og Sara.  Jeg nød den fuldt ud, hvordan den udvikles, deres søde beskeder,  alle de romantiske øjeblikke, intensiteten,  tiltrækningen mm ( men jeg synes godt,  at selve beskrivelsen at deres forhold  / og forholdet, før der sker en forandring godt kunne have været lidt længere)

Og jeg er naturligvis helt vild med forfatterens beskrivelse af skoven og naturen.  Men jeg har med vilje undgået at skrive det i selve anmeldelsen,  da jeg ikke ville spoile handlingen for meget.

Jeg higer efter at vide mere om den mystiske patient, der havde samme "symptomer" som Sara. samt vide mere om den gamle mands kone, var hun også ligesom Sara eller vidste hun noget? og hvordan? Hvad er der sket i fortiden.  Jeg er vild med det univers som Astrid B Z Madsen har skabt.  Og så er jeg jo romantiker og håber så meget, at der kan findes en løsning, så Cas og Sara kan være sammen.

Denne bog er helt sin egen, men jeg synes helt klart også, at den har noget "Twilight vibe" over sig og det var jeg meget glad for.

Bogen er et købt eksemplar.

Skovrå er en af Mullesbogblogs favoritbøger, når det gælder dansk fantasy.  Hendes andre favoritter er Dragesværdet og Verdensherrerene.  Skovrå er også en af Sofiesbogverden absolut favoritter . Hun har læst den 3 gange.  Og jeg kan kun sige,  at jeg virkelig godt kan forstå dem.




Her er Astrid B Z Madsens nyeste bog nemlig Knogledrengen.  Læs min anmeldelse af den lige her på bloggen. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva