Bogforum 2021

 

BOGFORUM 2021.

Det var første gang i mange år, at jeg var på bogforum og selvom det ofte var meget svært at finde vej og jeg farede vild en hel del gange i løbet af weekenden, så var mine to dage på Bogforum en helt fantastisk og uforglemmelig oplevelse. Jeg mødte så mange dejlige mennesker, både medbogbloggere og forfattere.  Så mange af mine allerstørste drømme gik i opfyldelse og jeg var så glad og taknemmelig. Et eller andet sted, kan jeg stadig ikke helt forstå, at jeg faktisk har mødt alle de dejlige mennesker.  Jeg fik mødt næsten alle dem, som jeg havde skrevet ned på forhånd, at jeg meget gerne ville møde. Men der var desværre også nogle, som jeg ikke nåede at finde. 

LØRDAGEN:

BOGRECEPTION HOS FORLAGET KRABAT kl 14.00

Jeg var med til forlaget Krabats spændende bogreception med udgivelsen af Noget er på vej novellesamlingen kl 14.00 . Jeg købte novellesamlingen og var så heldig at få den signeret af en hel del forfattere. Jeg mødte søde Thea Astrid igen. Hun har skrevet novellen Bortledt og ydermere den uhyggelige roman Langt væk fra Asgård, som er bog 1 i en trilogi. Thea Astrid er selv ved at indtale bogen som lydbog nu.  Thea Astrid er en meget spændende og aktiv forfatter at følge på instagram.  Hun laver ikke kun almindelige indslag,  men også sjove,  underholdende og lærerige reels.


Og jeg mødte endelig søde og dygtige Signe Fahl for første gang. Hun er kendt for den fortryllende Tågespindsserien om malkepigen Karen, som pludselig opdager en helt anden verden fyldt med ellefolk, mosevæsner og ildvætter mm.  Der er udkommet 2 bøger i serien og tredje bog udkommer snart. Signe Fahl har også skrevet novellen Den vilde jagt i den nye novellesamling Noget er på vej.  Hun har også skrevet andre noveller fx i novellesamlingen Hvad Skjuler skoven.  Samt i den nye novellesamling Evigheden udgivet hos Forlaget Klippe. 


Jeg mødte også søde Kat Lassen for første gang og købte naturligvis den superflotte helt nye vidunderlige Ellebæt illustreret af dygtige Anita Sølver.  Kat Lassen har også skrevet den uhyggelig novelle Glemslens sø I den nye novellesamling Noget er på vej.  Kat Lassen har skrevet flere bøger for børn og unge og ydermere er hun også en meget dygtig kunstner.  Hun laver fx de flotteste, mest eventyrlige og imponerende skulpturer.  Se dem på hendes instagram profil.  



RIKKE HAVNER ALRØ

Jeg mødte søde Rikke Havner Alrø, som har skrevet den helt nye nervepirrende og medrivende fantasyroman Stormtid som handler om den tidsrejseagenten Maren, som også er en ellekvinde. Den har en utrolig flot forside skabt af Betina Drews. Rikke har også skrevet den uhyggelige novelle Har du mønt? i den nye novellesamling hos Krabat. Den handler blandt andet om lygtemænd (jeg vil ikke røbe mere nu) . Rikke har en meget underholdende instagram med sjove reels, hvor hun både mimer og danser til sange samt spændende indslag.

Så mødte jeg også den total underholdende og meget høflige Ruben Greis. Han lavede en masse sjov sammen med Casper Richter. Ruben Greis er kendt for bogen Udød, som er fyldt med farlige og grænseoverskridende eksperimenter og zombier. Og Casper Richter har lige udgivet sin flotte bog Vinterherrens Arving hos forlaget Krabat.  Casper har selv illustreret bogen. Det er en meget smuk bog. 

Og jeg mødte stifter af Forlaget Krabat samt forfatter Tanja Bisgaard. Hun har blandt andet skrevet serien Midgårds beskyttere (som jeg købte til fantasy festival i år) Her ses Tanja sammen med Signe Fahl ved alle Krabats bøger. 

STINE BAHRT
Jeg mødte også søde Stine Bahrt for tredje gang. Hun er forfatter til den supergode steampunk dystopi Urværkerne. Udgivet på Forlaget Krabat. Den kan varmt anbefales. Jeg er helt vild med den. Den er meget gennemtænkt og har et helt unikt univers. Der kommer flere bøger i serien. Læs gerne min anmeldelse af Urværkerne her på min blog eller en kortere version på instagram. 


Så mødte jeg også for første gang søde Mette Engel Holm og Malene Fabricius Holm. De er søstre og har begge skrevet en novelle i Noget er på vej novellesamlingen. Mette har skrevet novellen Usynlig og Malene har skrevet Lilli-Rose. De har begge skrevet hele deres liv, men det var først, da de blev voksne, at de begyndte at dele det med hinanden. De har begge fået deres debut som forfattere i år og det er så dejligt at følges ad i processen. Forfatter Ruben Greis kalder Mette og Malene for " The fabulous Holm sisters og det synes de er superskønt. Malene  (@fabricius_tales) skriver mest til børn, ofte i en humoristisk tone og er i år også udkommet med novellen "Under den store eg" hos Forlaget Klippe og digtet Natmad hos Read.die.repeat.  Mens Mette  (@fab_holmbooks) skriver YA i den noget mere dystre ende. Næste år udkommer de begge med deres første roman hos Krabat. Malene med en børnekrimi og Mette med en YA klimafiktion/ dystopi.  Mette skriver mest fantasy og sci-fi, mens  Malene er mere til det realistiske elker magisk realisme. 
Dette foto er lånt af Mette. 

Til KRABATS BOGRECEPTION var jeg også så heldig også at møde min søde veninde Lærke / my.fantasy.book.world  og samt Michelle/Trebbien83 og den helt nye bogblogger Randi / _my.boook.world_  samt Pernillesboghimmel. Det var så hyggeligt at se dem i virkeligheden.  Jeg blev simpelthen så glad.


OVERLAPP - BOGMERCH 

Herefter gik Lærke og jeg hen til Mette Breth fra Overlapp for at købe den særlige bogforums bogpose, så vi kunne få signeringer på bogposen. Total genialt koncept. Mette havde den flotteste dansk fantasy nederdel på med forsider fra danskefantasybøger, hvor hun selv har lavet forsiden. Overlapp.dk er et helt fantastisk firma, som laver det flotteste bogmerch både bogposer, bogmærker, plakater, bogkrus, t s-shirts og muleposer.  Jeg har købt mange varer hos Overlapp. Det kan varmt anbefales at handle hos Overlapp,  der bliver man altid forkælet.  Overlapp havde en af de flotteste stande på bogforum 2021.  Her ses Mette Breth i sin flotte nederdel foran den flotte stand. 

TURBINE FORLAGET

Så gik vi hen til Turbine forlaget. Der var megalang kø, men det lykkes os at møde søde Bettina Liane, som jo er forfatter til den fantastiske Awen-serie, Kaldet fra Galathea og Arven fra fortiden. Dette er en supergod eventyrlig fantasyserie med en helt fantastisk og unik worldbuilding.  Den kan varmt anbefales.  Forsiden på bog 2 blev kåret som årets forside i år til fantasy festival.  Bettina og Nathalis bøger har blandt andet startet min interesse for krystaller ( og fantasyforfatter Haidi Wigger Klaris)


Så gik vi også forbi forlaget Superlux, hvor jeg var så heldig at møde søde Louise Trankjær, som er forfatter til fantasybogen Lysets datter. Lysets datter blev nomineret til årets fantasybog i 2020.   Jeg har læst den, skrevet en anmeldelse af den og en reel, hvor den flotte hvide hest Vanil er med.   Det er en meget intens, følelsesfuld og spændende bog med hovedpersonen Enilia, der vil gøre alt for at finde sin bror,  men hun bærer på en meget stor hemmelighed, som ingen må finde ud af.


Og jeg fik købt et flot Bogforums krus hos Aksels forlag 

EVA MUNKS BOGRECEPTION HOS FORLAGET KLIPPE 15.30

Så deltog jeg også i bogreception hos Forlaget Klippe, nemlig Eva Munks helt nye roman Tørke, som er fortsættelsen til Stormflod i serien grøn klode. Det var så dejligt at se Eva og snakke med hende i virkeligheden blandt andet om Stormflod, som jeg lige havde læst færdig. Vi snakkede også om hvordan hendes interesse for klimaet var opstået og om hvordan hun selv var som teenager. Hvilke passioner hun havde dengang.  Eva Munk er jo ikke kun forfatter, men også en supergod sanger og det var en af hendes største passioner, da hun var meget teenager og fremadrettet. Eva Munk synger  helt fantastisk. Eva har skrevet en hel række bøger blandt andet Du kommer med natten og Dicte.  De er begge meget anmelderroste. 

Til bogreceptionen var jeg også så heldig at møde forfatter Sissel Moody, som har skrevet Forbandelsen over Laitana, der består af 2 bind.  Hun er ved at skrive på tredje bind lige nu.  Jeg har ikke læst dem endnu, men de har nogle meget smukke forsider skabt af Mette Breth fra Breth Design.  Og jeg mødte kort søde Luna Harley,  som lige har udgivet en ny bog Bare Alice,  som har den sejeste og flotteste forside . Bogen er blevet meget anmelderrost. Jeg mødte også for anden gang søde og dygtige C.G. Valentin, som har skrevet Dragernes æra 1 og 2, som jeg er helt vild med og som har nogle af de flotteste forsider, jeg nogensinde har set. De er skabt af Mette Breth fra Breth Design. Jeg ser meget frem til at læse bog 3 i serien. Og en fantastisk nyhed er at bog 1 og 2 udkommer til lydbøger næste år.



BOGSIGNERING HOS TELLERUP kl 16.15

Derefter var jeg til signering med Haidi Wigger Klaris, Sidsel Katrine Slej og Louise Haiberg hos forlaget Tellerup.  De har alle skrevet nogle meget spændende bøger.  Det var et stort øjeblik for mig. Jeg har ville møde Haidi i mange år. Hun var en af de første fantasyforfattere, som jeg læste som voksen og en af mine favoritter fx Dæmonherskerens arving og den nye total spændende  Blodarv, hvor man sidder helt oppe I loftet af bare spænding og den ender også med den vildeste cliffhanger.  

Sidsel Katrine Slej, forfatter til Sanddrømmeren serien og Asgårds døtre serien , som også er blandt mine absolut favoritter fyldt med spænding,  nordisk mytologi og romantik.  samt Louise Haiberg, som har skrevet de supergode, spændende og saftige Dinea og  Låsen og vogteren.  Jeg snakkede rigtig længe med Haidi og Sidsel og måtte knibe mig i armen bagefter for at forstå, at jeg endelig havde mødt dem Og at vi havde snakket så længe og endda givet hinanden krammere.  Det er så vildt når ens store drømme går i opfyldelse.  Haidi Wigger Klaris og Sidsel Katrine Slej har også en meget spændende instagramprofil,  der hedder Tusmørketimen. Her forsøger de at forske og undersøge emner som åmanden,  helheste og hekse nærmere igennem læsning af  kilder og udtalelser i gamle bøger.  Tilsidst  laver de en spændende video,  hvor de fortæller om alle deres fund og konklusioner.  Jeg er helt vild med programmet.  Det kan virkelig anbefales. 





I denne forbindelse var jeg også så heldig at møde sjove Pernille Eybye. Hun har skrevet et hav af bøger for både børn, unge og voksne, mange af dem er også indtalt som lydbøger. Jeg har næsten lige læst I månens skygge af Pernille Eybye og lavet en readalong med den. Den bog var jeg bare helt vild med. Masser af spænding, humor og romantik. Pernille Eybye er utrolig underholdende og sjov på sin instagram.  Hun laver rigtig mange vittigheder. 

Så mødte jeg også søde Lotte Kontala, som jo er forfatteren til den vidunderlige Den mystiske julebog, som er min nye julefavoritbog. Det var også så hyggeligt, selvom tiden var knap og vi ikke fik talt så meget, som jeg ville.  Der er 3 bøger i serien og der er flere på vej . Den første bog findes også som lydbog indtalt af den superdygtige og meget erfarne Lars Thiesgaard.  Det er en fantastisk lydbog.  



BOGRECEPTION HOS FORLAGET PETUNIA Kl 17.00

Jeg var også til bogreception hos forlaget Petunia kl 17.00 hvor jeg mødte både Dorthe Klyvø, som har skrevet den spændende og eventyrlige Landet i tæppet.  

Samt Ane Gudrun der har skrevet Forbandet OnDsdag og illustreret fx Du gætter aldrig hvad de gjorde serien af Thomas Arnt samt skrevet et hav af bøger for børn, flere af dem findes også som lydbog. Hun laver mange smukke illustrationer, plakter og kort, som man kan købe. Læs gerne min Booktalk her på min blog med Ane Gudrun og hendes nyeste bog . Bare søg på Booktalk. 


 Og jeg mødte Ulrika Bjerrregaard, som har skrevet Wilmas verden og Augusta-mysterierne ( hvor der er indtil nu er udgivet 2 bøger)  samt serien Superkræfter sammen med sin datter Clara-Amalie. Her købte jeg Ulrikas/ L.Shermans Bogens bekendelser, Bogens Triumf samt Wilmas verden 1 og var så heldig også at få en flot goodiebag i gave fra Forlaget Petunia. Der var en flot t-shirt, en gratis kærlighedsbog og en masse lækkert bogmerch/ bogmærker.  Ulrika Bjerrregaard/ L .Sherman har skrevet en hel række spændende romancebøger. Mange af dem er oversat til andre sprog og de findes også som lydbøger fx den anmelderroste og flotte Kærlighed og bølgeskvulp. 






Jeg var også så heldig at møde Simon Zander og Nicoline Møller. De har begge lige udgivet nogle af deres allerførste bøger nemlig den populære og anmelderroste Inden det blå falmer. Og Nicoline har lige fået udgivet to noveller, en meget uhyggelig og velskrevet novelle ved navn Bare grave i Noget er på vej, som hedder Bare grave og en anden i forlaget Klippes novellesamling om psykiatrien. Simon Zander laver også de flotteste forsider fx Landet i tæppet. 



 Til denne bogreception mødte jeg også for første gang søde Mullesbogblog / Maria samt Rinas bogblog / Karina Frederiksen samt @fuglebakkens bogorm. Det var så hyggeligt at snakke med dem i virkeligheden. Du kan læse et spændende interview med Mullesbogblog lige her på min blog.


OM SØNDAGEN:

Om søndagen fik jeg endelig mødt Silja Okking og hendes søde dejlige datter. Jeg har længe ville møde Silja Okking, men missede hende desværre til Fantasy festival og kunne desværre ikke komme til hendes bogreceptioner i diverse boghandlere. Så jeg var så glad for, at det endelig lykkedes.  Jeg har lige læst hendes allerførste fantasybog  Jeg er Saga. Og den er bare så god.  Jeg var helt inde i bogen og Saga var bare helt vidunderlig.  Jeg kunne ikke lade være med at holde af hende.  Læs gerne min anmeldelse her på bloggen. 

Og endelig efter en del år, fik jeg også opfyldt min meget store drøm om at møde søde Malene Sølvsten i virkeligheden og hun kunne, selvom hun har så utrolig mange følgere og fans, godt huske mig fra instagram. Det var jeg meget rørt over. Lige siden jeg læste hendes første bog har dette været min drøm, som jeg aldrig havde troet kunne blive opfyldt.  Hun er, som alle nok ved , forfatter til den fantastiske og meget populære  Ravnenes hvisken serien.  Da jeg mødte Malene Sølvsten havde jeg faktisk en rød Ravnenes hvisken t-shirt på , men jeg tror, at jeg var så nervøs,  at jeg glemte at vise den.


Og jeg mødte endelig Nanna Foss og talte med hende face to face.  Åh ! Det var bare så dejligt.  Jeg har jo fulgt med i 60uger, været med til finalen og set epilogen. Og jeg er helt vild med Spektrum serien.  Jeg stod i kø i over 1,5 time for at se Nanna Foss, men det var helt sikkert det værd. Jeg fik en dejlig hilsen i min ene bog (jeg havde ikke medbragt dem allesammen) og jeg fik en superflot plakat. Jeg farede vild, inden jeg skulle se Nanna Foss og det var faktisk sjovt nok Boris Hansen, der hjalp mig på rette spor igen. Det var bare så sødt af ham. Boris Hansen har skrevet den fantastiske og anmelderroste Tavse verdener 1 og Pantheon sagaen.  Tavse verdener 1 kommer allerede i 2.oplag efter kun 6 mdr .




JEANETTE VARBERG FOREDRAG

Jeg hørte Jeanette Varbergs spændende foredrag om den nye vikingeudstillingen Togtet,  som jeg allerede selv har set 3 gange. Jeg er helt vild med udstillingen og har både lavet en reel med den og skrevet et langt indslag på denne blog. Det var et meget spændende, underholdende og også sjovt foredrag.  Jeanette Varberg er en meget levende og underholdende historiefortæller.  Jeg skal helt sikkert ind at se vikingeudstillingen igen.  Jeg får noget nyt ud af den hver gang  og jeg suges tilbage i en anden tid, fascineres og imponeres af det hele.  Efterfølgende skrev Jeanette Varberg en hilsen i mine bøger Togtet og børnefantasybogen Swarta. Swarta har jeg lige læst og den er bare fantastisk. Den er en sand pageturner og så spændende.  Jeg håber meget , at hun skriver flere fantasybøger. 



Ydermere mødte jeg også søde Julie Midtgaard, forfatter til den prisbelønnede Sprækken til Luscuro serien og Julie M Day, som har skrevet den prisbelønnede Grænsen til Trafallas og Af blod og støv samt er kvinden, der står bag den fantastiske profil @danskfantasy og #meredanskfantasy, som jo betyder alt for mig også, da jeg er helt vild med fantasy. Jeg har været så heldig at møde dem flere gange. De er bare så søde.




Samt søde Salina Schjødt Larsen /@skrivekrampe, som har skrevet et hav af bøger. Hun var blandt andet med i 60uger, hvor hun gjorde et meget stort indtryk på mig, da hun fortalte om sin rørende forfatterrejse, om afslagene og folk, der endda fortalte hende, at hun ikke var god nok til at blive forfatter. Men lige pludselig vendte situationen og hun vandt en konkurrence og blev udgivet og har været en succes lige siden.  Salina er bare så vidunderlig at følge. Hun laver spændende livestreams om forfatterlivet, skrivetips, berettermodellen samt rørende indslag om hendes eget liv, fordomme og diskrimination samt om at være nybagt mor. 



Jeg mødte også de søde bogbloggere Bookgirl2009 samt bogdoktor, sofiesbogverden, Lauras bogreol,  sofieamalielitt, 1000bøger1år, Booknerd, Hjarsenbogblog og Henriettes bogblog.

Her ses Sofiesbogverden 


Her ses Sofie Amalie litt, Bogdoktor og 1000bøger1år.  De var så søde.  Sofieamalielitt har blandt andet skrevet en historie i Tror du på magi,  som jeg er er vild med .

Tusind tusind tak til bogforum og alle de søde bogbloggere og forfattere for nogle helt fantastiske dage.  Jeg håber, at der snart kommer flere arrangementer, hvor vi kan møde hinanden i virkeligheden for det er bare vidunderligt. Sikke mange krammere og hyggelige snakke vi havde allesammen.  

Skrevet af Youlooklikeabook.


Alle fotos har jeg selv taget. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva