Interview med Søren Juhler

Interview med Søren Juhler


Det var en uforglemmelig og fantastisk oplevelse at møde Søren i virkeligheden til fantasy festival. Han virker som et utrolig rart og passioneret menneske og så havde han den absolut flotteste stand, jeg har set med to imponerende flyveøgler, der ovenikøbet kunne bevæge sig. Der var også dinosaur æg og smukke magiske krystaller ligesom i hans bøger. Og han havde lavet et kæmpe banner med citater fra boganmelderne.  Heriblandt et af mine citater.  Ydermere havde han tegneren Bob Katzenelson med, så man kunne få en tegning i sin bog. Det var gennemført eventyrligt og magisk. 

Jeg har jo læst begge hans bøger om Xana og er helt vild med hans spændende skrivestil. I Søren Juhlers bøger keder man sig ikke i et sekund. Han har en helt unik skrivestil, som jeg aldrig har set før nogle steder. Det er hæsblæsende, humoristisk, total uforudsigelig, finurligt og total crazy . Men hans bøger er også fyldt med hjertevarme, skæve dejlige eksistenser, der finder sammen og virkelig er der for hinanden, spændende seværdigheder og spændende historiske begivenheder. Og jeg har tænkt, at jeg gerne ville lære Søren Juhler bedre at kende samt hvordan han fik ideen til denne fantastiske og originale historie. Jeg er meget taknemmelig for, at Søren ville være med til dette interview. 

 

En lille intro om dig  

Jeg er på 25. år journalist på TV2 Nyhederne og en halvgammel jyde, der voksede op på landet tæt på Skanderborg. Her havde jeg fokus på alt muligt andet end at gå på gymnasiet, hvilket fik min generøse mor til at tilbyde at skrive mine danske stile. Det gav en tiltrængt stribe 13-taller, som ikke bare reddede min studenterhue, men også gav hende mod på at skrive i eget navn. Få år senere skulle landsbybibliotekaren pludselig forsvare en doktorgrad på Århus Universitet som den første ikke-akademiker nogensinde. Dermed var jeg bagud fra starten . Til gengæld fulgt jeg hendes gamle drøm om at blive journalist, som min morfar ikke ville give hende lov til at blive. Det kunne have været payback nok i sig selv, men der kom først for alvor balance i regnskabet, da hun som den første læste en tidlig udgave af Xanas bog. Den vakte kolossal stor glæde et par uger, før hun døde.

1. Hvornår og hvordan opstod ideen til Xanas bog ?
Ideen til at skrive kom, da jeg for mange år siden lavede et interview med den svenske journalist og forfatter, Liza Marklund. Bagefter sad vi og snakkede. Jeg roste hendes store karrierespring fra journalistikken til forfatteriet, men hun garanterede, at det kunne enhver journalist gøre. “Du är van att skriva korta texter. Det är bara att fortsätta skriva mycket länge,” sagde hun - og de ord blev hængende i baghovedet. Så jeg begyndte så småt at skrive en lille smule uden at ane, hvad historien skulle ende med. Og pludselig var der 10 - og lidt senere 25 sider. Så fik jeg en ny ide og slettede 20. Og sådan blev det ved. Metoden kan anbefales, men den kræver ekstrem tålmodighed. Ideerne kommer under skrivningen og kræver igen og igen, at man rykker tilbage til start. Ofte var hovedpersonerne trængt op i en så uundslippelig krog med onde munke i hælene, at der kunne gå mange uger, før ideen til deres redning pludselig stod klar.

2. Hvordan opstod ideen til netop de hovedpersoner?  Samt hvordan valgte du deres navne?
Storm var den første person, der tog form. En form for mig selv som 14-årig. Håbløs romantiker og ikke overvældende modig. Han skulle hedde Storm, for at have noget at leve op til. Og dengang for næsten ti år siden, var der ingen, der hed Storm. 
Lucy var en sammensmeltning af alle de piger, jeg var forelsket i som ung teenager. Ikke just den letteste lovestory, men det gjorde kun udfordringen større.
Den nørdede Dante hed først Julius, senere Kornelius, indtil jeg kom i tanke om et af de skønneste navne i verdenslitteraturen. Det er et navn, der stiller enorme forventninger til fantastiske tanker og gerninger. Og min Dante er allerede godt på vej!
Xana skulle først og fremmest have et navn, der hverken var nutidigt eller påtaget middelalderligt, men hellere lidt futuristisk. Hun er en meget tidløs person. Eller sagt med Dantes ord: “Xana er på alle måder det fineste og smukkeste menneske i hele verden.”

3. Hvordan debuterede du som fantasyforfatter? og hvor lang tid tog det at skrive Xanas bog?
Min debut trak ud i mange år. Første version af bind 1 tog et års tid at skrive. Redaktøren på det første store forlag, der var meget tæt på at udgive en tidlig udgave af bogen, sagde: "Du ærgrer dig sikkert nu, men engang vil du være glad for, at du fik lejlighed til at arbejde videre med bogen. For ideen i bogen er fremragende.” Så gik der otte år og mindst 50 omskrivninger. Undervejs havde syv-otte forlag bogen den til gennemlæsning - en del af dem brugte vanvittig lang tid og store overvejelser, før de gav afslag efter 5-6 måneder. Og man hører jo hele tiden, at man kun må sende sit manus til ét forlag ad gangen! I 2018 mødte jeg tilfældigt - med min TV2-mikrofon i hånden - en bibliotekar og kom til at snakke om bøger i stedet for de igangværende overenskomstforhandlinger, som jeg var sendt ud i byen for at dække. Hun blev så begejstret for ideen om handlingsmættede og fantasifulde ungdomsbøger, der i høj grad også skulle få drenge til at læse, at hun vendte hjem til Nordjylland og sammensatte et lille team af unge læsere, der alle fik manuskriptet. Et par måneder senere besøgte jeg hende og fik et bjerg af input - blandt andet om at gøre Dante til den vigtigste person (samt Xana naturligvis). De unge nordjyder syntes, at ham Storm var en tør kiks, hvilket naturligvis sved at høre om ens eget alter ego :-)


 4. Er du selv fascineret af tidsrejser? Hvornår begyndte det ? Og er du selv vild med dinosaurer?


At skrive på en bog så længe og lade den ændre og udvikle sig utallige gange, kunne have været kedeligt og demotiverende. Men jeg blev holdt fast af den konstante spænding - ikke så meget om, hvordan den ville ende, for den skulle naturligvis ende godt, men hvordan hovedpersonerne kunne overleve de mange livsfarlige situationer. Og her kom magien og tidsrejserne til at spille en afgørende rolle. Der er intet som at bladre i verdenshistorien som om den var et rejsekatalog og udvælge steder og tider, som kan drive handlingen fremad. At genoplive fortidens flyveøgler var en fristelse, som var umulig at afslå. Jeg har altid interesseret mig meget mere for dinosaurusser end for de traditionelle fag i skolen. Og jeg har altid dagdrømt mig på kryds og tværs i tiden.

5. Er der nogle særlige temaer og budskaber, der er vigtige for dig i dine bøger?

I de første versioner af bogen, var der ikke meget andet end action og ballade, men langsomt voksede historien til også at rumme store følelser og voldsomme personlige forandringer. Jeg blev klar over, at Xana ikke nødvendigvis behøvede at være den karakter, der oplever den største forandring. Alle personerne kommer kun gennem de ekstreme oplevelser ved at udvikle mod, venskab og grænseløs tillid. Det skulle være hovedtemaet i bind 1, Tidens Fange. I bind 2, Molks Hævn, er det primære tema, at vi alle er dybt afhængige af alle de mennesker, der levede før os. De har skabt den verden, vi lever i. Derfor skal vi være ekstremt påpasselige med, hvordan vi giver den videre til nye generationer. Det oplever Storm i en dystopisk fremtid, der kun kan ændres ved at kæmpe sig tilbage til nutiden og gøre det nødvendige for at undgå, at verden bryder sammen.

6. Hvordan er din skriveproces? Plotter du meget, inden du går i gang ? Eller Får karaktererne ligesom eget liv og styrer handlingen lidt?  Ved du allerede nu, hvordan Xanas bog ender?

De to første bøger i serien er blevet til i en meget sammenflydende ide- og skrivefase. Jeg har sjældent vidst, hvad der ville ske på den næste side. Det bliver ikke helt på samme måde med bind 3, hvor jeg for første gang mærker en form for deadline. Bind 3 skal være færdig inden efteråret 2022. Og så er der måske ikke tid til for mange svinkeærinder i fortællingen. Grundplottet er på plads, men lur mig om ikke det alligevel når at ændre sig flere gange.

7. Hvordan opstod ideen til bogforsiden og illustrationerne? 

Længe før Xanas Bog blev solgt til Byens Forlag havde jeg en aftale med min gamle ven og nabo, tegneren Bob Katznelson. Det var oplagt, at han skulle lave omslag og illustrationer. Hans streg bliver normalt brugt til at lave dagsaktuel satire, men hvis han får lov, kan han lave de mest rørende og poetiske tegninger. Omslaget til bind 1 har en meget stor del af æren for, at bogen blev så godt modtaget.

8. Hvad giver det dig rent personligt at skrive og skabe historier?

Jeg har brugt oceaner af fritid i selskab med Xana på at skrive og omskrive og om-om-omskrive de to bøger - og har elsket hvert minut i fantasiens tjeneste. Som journalist i over 35 år har jeg ofte følt mig som fange af virkeligheden, når der loyalt og præcist skal rapporteres om begivenheder. Derfor har det været en befrielse at slippe fantasien løs. Og så er der vokset en stor kærlighed frem til personerne, som er fantastiske at være i selskab med.

9.  Hvilke bøger var dine favoritter, da du var teenager og hvorfor?

Jeg havde meget svært ved at finde bøger som ung teenager, som kunne fastholde mig mere end 20-30 sider. Så gik jeg død i lange indre monologer og naturbeskrivelser. Ren action var heller ikke nok, for det skulle være umuligt at gætte, hvad der skete et par sider længere fremme i bogen. Derfor læste jeg mest krimier - ikke de bloddryppende, men de morsomme eller elegante. Og en hel masse tegneserier!

10. Hvordan er dine optimale skriveforhold? Stilhed/ musik? Særlige  skrivesnacks? Særligt sted og tidspunkt?

Optimalt sidder jeg i sofaen og lader som om, at jeg følger med i en eller anden krimi- eller Netflixserie. Med andre ord må der gerne være maksimal forstyrrelse rundt om mig. Det skærper koncentrationen. Bogstaverne hamres ned i tastaturet for ikke at forsvinde i vrimlen. Det absolutte favoritsted er dog ombord på et fly. Hjernen arbejder vildt meget bedre i syv kilometers højde! At kigge NED på skyerne vender op og ned på hverdagens verdensbillede og giver fantasien optimale betingelser.

12. Hvordan holder du styr på alt i din bog? Kladehæfter? Post-its?

Bind 1 fik lov til at udvikle sig ved knopskydninger og omskrivninger. Bind 2 med de mange tidsrejser krævede et væld af grafiske oversigter og regneark, før handlingen hang fuldstændig sammen. Det var lige dele forfatteri og ingeniørkunst!

13 . Hvilke typer bøger kan du bedst selv lide at læse?

Det bliver kun til ganske få læste bøger, når jeg er travlt optaget af at skrive mine egne. Lige nu læser jeg "Krigen Med Salamandrene" af Karel Capek, en helt crazy og utrolig dystopi fra 1936.

14. Hvad giver dig glæde i hverdagen?  Har du nogle særlige hobbies?
Skriveriet har kostet mig min eneste store fritidsinteresse i mange år, nemlig golf. Tidligere kunne jeg bruge enhver lejlighed til at ræse ud og banke til en lille, forsvarsløs bold. Nu har den fået fred, for bøgerne kræver - især i redigeringsfasen - absurde mængder af tid.

15. Andre fun facts om dig selv samt andet du vil tilføje?
Lige nu er jeg dybt splittet mellem at skrive bind 3 med et væld af ideer, der fylder hovedet op - og at skrive min morfar og mormors kærlighedshistorie. Under coronaen, mens alt var lukket, fandt jeg et par hundrede kærestebreve skrevet mellem 1916 og 1920. De fortæller en ufattelig smuk historie, der flugter med mit eget bind 2, Molks hævn - nemlig historien om, hvordan tilfældigheder former vores liv. De to var begge var rejst til USA for at udleve deres drømme, da de mødte hinanden i Los Angeles. Efter utallige omveje blev de forenet hjemme i Danmark - og skabte fundamentet for slægtens liv og historie. 

Tusind tusind tak til Søren Juhler, fordi du ville lave dette interview med mig. Det har været utrolig spændende at læse dine svar.

Læs gerne mine anmeldelser af Søren Juhlers bøger her på bloggen samt se mine reels, hvor Xanas bøger har sneget sig ind flere gange, fordi krystaller har en central rolle i bøgerne.

Læs også meget gerne anmeldelserne hos @lili_bog_elsker  og @bogeleven  og @trebbien83  samt  @benedictesbogblog

Som Benedicte skriver  " Hvis I ikke allerede har læst bind 1, synes jeg virkelig,  I skulle se at komme i gang!"

Jeg er helt enig med Benedicte. 

Skrevet af Youlooklikeabook












Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva