Interview med Louise H. A. Trankjær



INTERVIEW MED LOUISE H A. TRANKJÆR 


Jeg har længe ville lære Louise H.A. Trankjær bedre at kende. Lige siden jeg læste hendes meget spændende, medrivende, intense, eventyrlige og følelsesfulde fantasybog Lysets datter. Bogen blev nomineret til årets fantasybog i 2020 og det kan jeg sandelig godt forstå. Man bliver virkelig suget ind i det univers og den historie, som hun har skabt. Man kan virkelig mærke Enilias følelser, viljestyrke og indre kamp. Det er skildret meget autentisk.  

Men hvordan begyndte det hele? Hvad fik Louise til at skrive Lysets datter og hvad giver det hende i hverdagen at være forfatter?. Læs svarene i dette interview og meget mere.  

Lille intro om dig selv

Jeg er født i 1978, og jeg har siden 2017 været selvstændig redaktør, anmelder og oversætter. Jeg er uddannet kandidat i litteraturvidenskab, og jeg har udgivet tre bøger (The End of Immortality, 2017, Stalingrads Engel, 2020, Lysets datter, 2020), og inden længe udgiver jeg to mere (Eliors sang, Spillet). Der er planlagt yderligere 5 udgivelser i Syvstjernesagaen, og forhåbentligt flere andre ud over dem.



1. Har du altid vidst, at du ville være forfatter? Hvornår og hvordan opstod idéen? Hvordan reagerede folk omkring dig?

Ja, jeg har altid skrevet, og så snart jeg blev bevidst om, at der var noget, der hed at udgive bøger, vidste jeg, at det var det, jeg ville. Som tolvårig fik jeg udgivet min første bog, da jeg vandt kommunebibliotekernes skønlitterære konkurrence for børn og unge, og det satte noget i gang i mig, så jeg blev helt bevidst om, at det var den vej, mit hjerte ville. Jeg husker, at min farfar især var meget stolt af at jeg ville skrive, men han mente nu, at jeg hellere skulle blive journalist og skrive for at støtte fagsagen. Det sagde mig dog ikke meget, selvom mit hjerte gerne går på barrikaderne for en god sag. Mine forældre læser altid og har altid gjort det, så for dem var det helt naturligt, at jeg søgte den litterære vej. De er pivstolte af, at jeg selv har fået opbygget mig et liv i litteraturen.

2. Hvad giver det dig rent personligt at skrive og skabe dine helt egne historier?

Det virker lidt for nemt at sige alt, men det er på en måde svaret. Det er, som om jeg lever to liv sideløbende. Det ene er ude i verden, hvor jeg er vokset op, blevet gift, blevet mor, sørger for børn, hus og hjem; det andet foregår i de fiktive universer, hvor jeg hele tiden skriver, samler stof, betragter alting. Jeg ved ikke, hvad jeg kan sige, at det giver mig, men jeg ved, at jeg ikke kan lade være. Det er noget, der skal ud, skal skrives, skal skabes.

3. Hvordan er din skriveproces? Plotter du meget, inden du går i gang? Eller får karaktererne ligesom eget liv og styrer handlingen lidt? Ved du allerede nu, hvordan ”Lysets datter” ender og hvad, der skal ske?

Når det gælder Syvstjernesagaen, så ja, så ved jeg, hvordan den ender, for jeg skrev hele serien for tyve år siden. Jeg redigerer bøgerne nu, inden de bliver udgivet en for en, men jeg kommer ikke til at ændre de store træk i den. Det er mere det sproglige, der bliver finpudset, og måske bliver der ændret i mindre karakterer og udfald. Men nej, jeg er ikke en plotter. Da jeg begyndte at skrive Syvstjernesagaen og også alle mindre andre bøger, så begynder det altid med en scene, en karakter, en dialog eller noget andet, der på sin egen mystiske vis indeholder en enorm kraft for mig. Jeg ved, at der skal ske noget ud fra den karakter eller scene, jeg har måske en fornemmelse af den verden, scenen er sat i, et tema, en følelse, men jeg aner ikke, hvor det bærer hen. Jeg sætter mig ned og begynder at skrive den scene, og nu ved jeg efterhånden, at sådan begynder en roman hos mig. Så skal der knokles … 



4. Hvordan og hvornår opstod ideen til ”Lysets datter”?

”Lysets datter” opstod som eskapisme. Jeg var et sted i mit liv, hvor jeg drømte om store eventyr, den store kærlighed, heroisme og vilde rejser. Jeg ville selv leve det, jeg skrev. Jeg ville på en eller anden måde forsvinde ind i den verden og være Enilia, og derfor skrev jeg (i starten) noget, som jeg gerne selv ville opleve: At være denne vilde, stærke, ukuelige og alt for elskelige unge kvinde, som fik lov at opleve et kæmpe eventyr. Det endte dog med at stikke lidt af for mig, for Enilia havde sin egen vilje, og det havde historien også, og der skete en hel masse, som jeg nok gerne ville undgå at opleve på egen krop. Men det blev stadig et storslået eventyr, en enorm fortælling, som endte med at strække sig over både tid og rum, fra high fantasy til urban fantasy, fra eventyr med bue og sværd til motorcykler, mobiltelefoner, vampyrer og magiskoler.


5. Hvad er det vigtigste for dig, når du skaber og skildrer dine karakterer?

Jamen, det er uden tvivl, at de er ægte, nærværende, helstøbte personer med tanker, tvivl, kæpheste og kærlighed. Der er ingen, der er sort-hvid, ingen, der hele tiden er god eller stærk. Jeg vil have, at de træder frem som autentiske og som personer, man kan føle med og spejle sig i.

6. Er der nogle af dine karakterer, der minder om dig?

Ja, for pokker, uden tvivl. Som beskrevet ovenover, så er Enilia skrevet som mig, der fik lov at leve det vildeste eventyr. Men som jeg også beskrev, så stak det af fra mig, og Enilia endte som sin egen person. Der er træk i hende, som jeg selv har; jeg har kæmpet rigtig meget med mit selvværd, med følelsen af at stå alene og være uelskelig, men ligesom det er noget, som hun må igennem, så kom jeg også igennem det, og det kan man følge, når man læser videre i de kommende bøger. Og jeg er sikker på, at der også er aftryk af mig i andre karakterer. Det tror jeg ikke, man kan undgå som forfatter, for alt stoffet kommer jo indefra. 


7. Er der nogle særlige temaer og budskaber, der er vigtige for dig i dine bøger?

Der er mange, synes jeg. Men hvis jeg skal fremhæve noget, så er det ainatunaris tro på ligeværd for alle, deres tro på, at vi hver især er ansvarlige for vores egen historie og vores egen væren i verden. Det handler om at stå ved sig selv, at være rummelig, at kæmpe for det, man tror på, men uden at tromle andre. Det er en evig balance. Alt er lys, siger de, og det betyder, at set fra allerhøjeste perspektiv, så er alle og alting skabt af det samme, men hvis man ser det hele fra egen vinkel, så kan det være svært at få øje på, og derfor svært at holde balancen. Selv mørket er lys, siger de, og det betyder, at hvis man ser på det oprindelige udgangspunkt i alt og alle, så er det ønsket om kærlighed. Kærlighed er altings udgangspunkt, grundlaget for krig, ufred, drab, had, mørke … i sidste ende er alting opstået i kærlighed, i lys. Den kan være svær at se, men den er der.

8. Hvordan valgte du / fandt på navnene i din bog?

Uha, dengang jeg begyndte Syvstjernesagaen var jeg meget opsat på, at det skulle være helt unikke navne. Derfor sad jeg simpelthen og rodede rundt, indtil jeg fandt noget, der lød godt og som ikke kunne Googles. Jeg ville skabe mit helt eget univers uden lån, og jeg opfandt et sprog til ainatunari, Talviri, og et eller andet sted har jeg en bunke kladdehæfter fyldt med ord og grammatik. Oprindeligt var der rigtig meget af det sprog med i bogen, men det blev for tungt og svært at komme igennem for læserne, så jeg valgte at luge det ud, inden de blev udgivet.

9. Hvordan er dine optimale skriveforhold? Stilhed/ musik. Skrivesnacks? Yndlingstidspunkt?

Da jeg skrev Syvstjernesagaen, skrev jeg under to forhold: 1) På arbejde hvor jeg skrev i kladdehæfter eller på e-mails, som jeg sendte til mig selv. 2) Når jeg havde fri, skrev jeg det ind i dokumentet, og her skulle forholdene være: Tændte stearinlys, ”Syvstjernesagaens” playliste på shuffle & repeat og masser af sort kaffe. Jeg kunne skrive i timer og dage. Min rekord er sytten timer i stræk uden stop for andet end snacks eller badeværelse. Jeg hadede at blive forstyrret. Det gør jeg sådan set stadig, men mine forhold som mor og selvstændig gør, at det at skrive selv er hele nede i bunden af listen over gøremål, så jeg må nøjes med de smuler, der tilfalder mig. Ind imellem gør jeg det nu, at jeg river en weekend ud af kalenderen, tager i sommerhus eller lignende, og skriver tre dage i træk. Mine sidste to romaner (som ikke er ude endnu) er blevet skrevet på den måde.  Ydermere holder jeg meget af slik og chips og chilinødder som snacks.

10. Hvordan holder du styr på alt mht. dine bøger? Kladdehæfter? Post-its?

Det er stadig som håndskrevne noter. Det er sjovt nok en vane, jeg ikke kan lægge fra mig. Om så det er kort eller tidslinjer, så fungerer det bare bedst for min hjerne, at det er skrevet ned på papir med en masse overstregninger, ulæselige kragetæer og kaffepletter. Så ja, alt fra Syvstjernesagaen til det allernyeste ligger i bunker af ternet A4 og post-its.

11. Hvornår og hvordan begyndte din interesse for fantasy?

Det begyndte med Narnia og Astrid Lindgren. Til dels også ”Den Uendelige Historie” af Michael Ende. Jeg læste tidligt, og jeg var hurtigt i gang med de store historier, og så stak min hjerne af med at digte eventyrlege, som jeg tvang mine søster og venner til at rollespille sammen med mig. Jeg gav dem karakterer, de skulle være, og dialoger, de skulle udføre, og så prøvede jeg at forsvinde ind i eventyrene den vej. Det var det, der fik mig over i at skrive i stedet, skrive de historier ned, som jeg gerne ville leve. Men interessen for fantasy kom derfra, fra Narnia, Lindgren og Michael Ende.

12. Hvilken type bøger læser du helst selv?

Jeg læser meget alsidigt, dels fordi jeg anmelder, hvilket betyder, at jeg får rigtig meget forskellig litteratur leveret i min postkasse, men også, fordi min smag er meget altfavnende. Mit hjerte banker for de gamle, tunge russere, men også for Anne Rice, Stephen King, de latinamerikanske forfattere med alle deres farver og lette rytmer, de iskolde skandinaver med deres ordknaphed, og så knuselsker jeg Haruki Murakami, som er så drøndygtig til at lege med grænserne mellem magi og virkelighed. Det vigtigste for mig, er, at det er velskrevet, det vil sige, at forfatteren har været bevidst om sit sprog og har brugt sproget som kunst til at formidle sin fortælling.


13.Hvilke fantasybøger er dine favoritter? Og hvorfor? Nævn gerne mindst 5.

Åh, jeg kommer til at trække klassikerkortet her og nævne de fem store forfattere, for der ligger mit hjerte, hvis jeg skal have favoritter. Dvs. Astrid Lindgren, Anne Rice, Michael Ende, J.M. Barrie, J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis og George R.R. Martin. Var det mere end fem? Ej, det tror jeg ikke.

14. Hvad giver dig glæde i hverdagen?  Har du nogle hobbies?

Lige nu har jeg kun hus og børn i min fritid, sådan er det, men hvis man graver lidt ned og lidt tilbage, så har jeg faktisk masser af hobbies. Engang, da min tid var min egen, elskede jeg også at tegne, jeg spillede klaver, skrev digte, omarrangerede min bogreol, lavede store vægcollager, samlede på magiske ting, spillede computer hele natten og gik til kor og solosang. Nu? Nu er jeg bare mor 😊 Jo, for resten, jeg elsker morgenløbeture, og jeg elsker at læse i sofaen om aftenen, når børnene sover.

15. Andre fun facts om dig selv eller noget du vil tilføje?

Hm, jeg kan slet ikke få nok af lyskæder, booknooks, sjove nips i bogreolen og alt, der er stemningsskabende. Jeg er konstant splittet mellem at være uhyggeligt introvert og foretrække mit eget selskab og så have en enorm trang til at omgive mig med andre, som jeg kan snakke med om alt det, der rumsterer. 

16. Har du nogle gode tips til forfatterspirer?

Skriv og læs. Skriv og læs. Du skal læse lige så meget, som du skriver, og du skal bare blive ved. Lad være med at konstruere med hovedet, skriv med hjertet, og lær af dem, der trådte stien før dig. Du må ikke være bange for at slette og skrive om. Det er (meget sjældent) guld, der siver ud ad tippen på din fjerpen i første runde. Gør dig dygtig, lad dig inspirere og giv ikke op.  


Tusind tusind tak til søde Louise . Jeg er så glad for, at du ville være med til dette interview og at jeg og mine læsere måtte lære dig bedre at kende. Det er virkelig nogle spændende og dybe svar, som du har givet . Jeg ser meget frem til at læse videre i Syvstjernesagaen om Enilia og Elior.

Følg gerne @syvstjernesagaen på instagram for at holde dig opdateret og følge med i Enilia og Eliors liv, Louises skriveprocess, lækkert bogmerch, foredrag mm.


Skrevet af Youlooklikeabook







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva