Interview med Thomas Arnt

 Interview med Thomas Arnt

Thomas Arnt er en af de mest underholdende forfattere på instagram og jeg nyder virkelig at følge ham. Der er aldrig en kedelig stund og man ved heller aldrig, hvad han kan finde på. Han har mange talenter, idet han også kan synge, spille diverse instumenter og er komiker. Jeg var helt vild med hans fantasyserie Zombier vs Troldmænd, både karaktererne, hans fantasi og kreativitet samt hans måde at fortælle historier på. Det er både meget eventyrligt, underholdende, rørende og humoristisk. Og fornylig læste jeg også hans helt nye fakta-serie Du gætter aldrig hvad de gjorde med Ane Gudruns fantastiske illustrationer til. Og jeg var helt vild med den. Viden, underholdning og total god humor, så man griner højlydt, selv flere dage efter. Det er bare en fantastisk serie og et genialt koncept, som helt sikkert vil motivere mange unge til at vide mere om historie. Så jeg har længe ville lære denne  underholdende multi-talent forfatter bedre at kende.

Så nu begynder interviewet!

1. En lille intro om dig selv og dine udgivelser
Mit navn er Thomas Arnt . Jeg er 39 år, forlovet med forfatter Katja L. Berger og i år udkommer min bog nr 11, hvilket jeg selv er temmelig imponeret over, for jeg føler mig stadigvæk som den nye dreng i klassen.
Jeg er født og opvokset i Nordsjælland, og kommer fra en kernefamilie hvor jeg havde en utrolig tryg barndom hvor der var masser af plads til leg og fantasi. 
Når jeg ikke skriver bøger og tosser rundt på de sociale medier, så arbejder jeg på en skole hvor jeg underviser i musik og historie. Om eftermiddagen arbejder jeg som pædagog i en klub for mellemtrinnet (3. til 5. klassetrin).


2. Har du altid vidst, at du ville være forfatter og hvordan opstod ideen?
Nej, slet ikke. Som barn og ung havde jeg en klar ide om, at jeg skulle være rockstjerne. Mit største idol var Freddie Mercury fra Queen, og i mange år jagtede jeg drømmen om et liv som musiker. Noget med at stå på Wembley stadion med røgmaskine, lysshow og et ocean af fans der sang med på mine sange. Intet mindre. I realiteten var det mere noget med at stå på Jyllinge Centerpub og synge Elvis Presley-covers foran 10 stive mennesker, men det havde nu også sin charme.
For 6 år siden blev jeg skilt, og jeg havde også lige sat alt det med musik på pause. Generelt var jeg gået lidt kold i det hele.
Som 7/7-far havde jeg pludselig en hel masse alenetid hver anden uge som jeg ikke anede hvad jeg skulle bruge til. Det er begrænset hvor meget Netflix og HBO man kan se før man begynde at kede sig, men jeg kom da up to date på Game of thrones.
... og så begyndte jeg at skrive små historier. Jeg havde i mine yngre dage skrevet et par noveller, men ikke taget det særlig seriøst. Men pludselig havde jeg masser af tid, og så begyndte jeg at tage skrivekurser og tale med mere erfarne forfattere. Og så voksede ideen om at få udgivet mine ideer.


3. Hvornår og hvordan debuterede du?
 I 2018 udkom min første bog, Sådan bliver du en tjekket zombie. Det var det Københavnske forlag Calibat som tog en chance med mig og mine ideer. Der skulle en del justering til da jeg var voldsom uerfarne, men jeg synes den endte rigtig flot ud. Det var samtidig også min første bog jeg lavede i samarbejde med illustrator Ane Gudrun. Det er blevet til seks bøger i fællesskab nu. Det var dog ikke den første bog jeg skrev færdig, hvilket var Hvordan far blev skaldet, som udkom året efter.


4. Hvordan er din skriveproces?
Jeg tager altid et langt tilløb når jeg skal starte noget nyt op. Det med at holde fokus er heller ikke min stærkeste side, så jeg skriver sjældent særlig lang tid af gangen. Derfor er min skriveproces utrolig lystbetonet. Jeg skal være i det helt rette humor og ikke blive forstyrret af alt for meget i livet. Er der problemer eller travlt på mit arbejde, så får jeg ikke skrevet særlig meget.
Men ideerne kommer konstant og hele tiden. Jeg er ofte ramt af et overskud af ideer, som kommer væltende på de mest upassende tidspunkter. Især når jeg lige har taget mig sammen til at skrive på noget jeg har planlagt. Det gør mig dog til en fremragende samarbejdspartner når der skal brainstormes. 
Det sidste års tid er jeg dog begyndt at plotte og planlægge mere, hvilket forhåbentlig hjælper mig på den lange bane. Håber jeg. Drømmen er at skrive en roman en.


5. Har du altid været så sjov og haft let til humor? Var du den sjove/ underholdende dreng i klassen?

Jeg har aldrig været genert på nogen måde, men min humoristiske sans manglede helt sikkert et par tandhjul da jeg var barn og teenager. I stedet for at være ham den sjove i klassen, så var jeg nærmede ham den nørdede og lidt pudsige type som fik sagt nogle løjerlige ting ind imellem.

Min skriftlige humor skyldes nok at jeg som teenager læste en hulens masse Terry Pratchett, Douglas Adams og Dennis Jürgensen, som jeg skylder en hel masse.
Brugen af humor og selvironi er jo også lidt et skjold for mig, for så behøver jeg ikke at tage fat på de mere alvorlige sider af livet, som der også af perioder med. Mange af mine forfatterkollegaer kan skrive de her voldsomt seriøse ungdomsromaner om tabuer og vigtige emner, og så sidder jeg tit og tænker: "Modigt og sejt, men jeg tror bare jeg går her over i hjørnet og laver noget fjollet." Med det sagt, så kunne jeg godt tænke mig at udfordre mig selv i fremtiden, så mine læsere også fik set en lidt anden side af mig end bare ham tossen fra Tiktok. 

6. Hvornår og hvordan begyndte din interesse for fantasy/ det overnaturlige/ magi?

Det er svært at sige hvornår det startede, men jeg har altid elsket historier om riddere, helte og magi. Jeg kan huske at DR sendte en BBC tv-serie udgave af Narnia da jeg var dreng, som jeg var meget betaget af. Jeg har prøvet at gense den version, og det vil jeg virkelig anbefale at man lade være med at gøre, for den holder slet ikke i dag. Noget af det første fantasy jeg selv læste må ha' været Krøniker fra Kvæhl af Dennis Jürgensen, Taran-serien af Lloyd Alexander og Barmy i monsterland af J.H. Brennan. Som 12 årig blev jeg introduceret til Dungeons & Dragons med mine venner, og så stak det helt af. Et gateway-drug til fantasy.
Dragonlance, Forgotten Realms og des lige blev slugt i rå mængder på mit teenageværelse hver eftermiddag. Det er i øvrigt en fremragende måde at undgå at få en kæreste på. Der gik ret lang tid før jeg lurede den del. Man var åbenbart nødt til at kigge op og gå ud af sit værelse for at møde andre mennesker. 


7. Hvordan blev du inspireret til at skrive Zombier vs troldmænd? samt nogle af dine andre bøger?
For en del år siden var jeg blevet støtte i en 4.klasse der havde alverdens problemer. Der var især en gruppe drenge som givet helt op på alt hvad der bare lugtede en lille smule af skole og krav. Det betød også at bøger var den rene død for dem. og det satte jeg mig for at ændre. Jeg ville gerne vise dem at bøger kunne være underholdende. Jeg var ikke selv begyndt at skrive på det tidspunkt, så jeg smuttede en tur på biblioteket og fandt en stak bøger, hvor der bl.a. var en serie af Kim Langer der hed Zombie 2.0. Hver time startede jeg så med at læse op i 10 minutter (med masser af fagter, stemmeskuespil og teater), hvilket gjorde at de her drenge rent faktisk satte sig ned og lod være med at vælte rundt i klassen. Efter et par uger var der et par af de drenge der smuttede ned på biblioteket og helt af sig selv lånte serien, for de kunne ikke vente på at jeg kom igen. 
Så tænkte jeg; "Sådan en bog vil jeg skrive!"
Så var det egentlig bare et spørgsmål om at slå to ting jeg elskede sammen. Zombier er klamme. Magi og troldmænd er seje. Bingo.
Den bog skrev jeg første udkast af på et par uger. 

8. Hvilke genrer kan du bedst selv lide at læse? Kan du nævne 5 favorit fantasybøger og hvorfor er det dine favoritter?
 Jeg læser efterhånden ret bredt i modsætning til i min ungdom hvor jeg mest læste fantasy og sci-fi. I ny og næ læser jeg YA realisme, men efter en arbejdsdag med børn og unge, som kan have alverdens problematikker, så foretrækker jeg klart en form for eskapisme når jeg skal læse. Jeg har ikke noget behov for at læse om unge der skal tvangsfjernes, bliver mobbet, er selvmordstruet og den slags, for det er desværre noget der dukker op i min hverdag med mellemrum. Så jeg foretrækker at læse noget hvor jeg lige kan lade hjernen op igen, så jeg er klar til en ny dag med en masse skønne unge mennesker der skal finde deres vej her i livet.

Mine favoritter inden for fantasy:
Sort blod af Thomas Hedemann. En fantasyroman af en dansk forfatter, som desværre aldrig skrev andet i den genre. Jeg synes den kan noget helt specielt, da den blander den her traditionelle fantasy a la Tolkien med et mere mørkt univers. 

Dragons of autumn twilight af Margaret Weis & Tracy Hickman. Endnu en gammel kærlighed fra mine teenageår, som har været med til at forme mit forhold til fantasy og ikke mindst rollespil. Det er mere heltenes forhold til hinanden og deres udvikling som holder mig fanget end selve eventyret.

Gudindens avatar af Henriette Hesselholdt. En relativ ny fantasy-serie, og så tilmed af dansk forfatter. Jeg er ret vild med at den er inspireret af klassisk fantasy, men har sit eget univers. Derudover er jeg vild med at den ikke kun handler om teenagere, men også om voksne mennesker/væsner, som jeg som en vældig voksen mand kan spejle mig i. 

The Many-colored land af Julian May. Den her serie er mange ting. Den er sci-fi, fantasy og tidsrejse på én og samme tid. Den er så forbandet godt tænkt, og en af de serier som jeg håber får en solid filmatisering en dag. Måske helst en HBO-serie, da der er så mange detaljer og spændende personer med. 

Discwold af Terry Pratchett. Der er så mange bøger i den serie at jeg ikke ved hvilken en jeg skal vælge, men jeg vil anbefale at man bare starter med The Colour of Magic og så ellers hænger på. Det er både sjovt og tankevækkende, og hvis jeg en dag kan lave et univers som er bare halvt så godt, så vil jeg være lykkelig.

9. Hvordan er dine optimale skriveforhold? 
Som tidligere nævnt så er jeg meget nem at forstyrre, så når jeg endelig er i skriveflow så prøver jeg at isolere mig. Det plejer at gå bedst når jeg sidder på et bibliotek med hørebøffer på. Jeg har en milliard spotify-playlister og et par solide hørebøffer der skærmer mig for resten af verden. Så skal jeg gerne have en cola zero og en pose nødder inden for rækkevidde. Det sker at jeg finder en café at skrive på, og så ryger der en kop kaffe ned, men jeg er mest til cola zero.
Men altid musik. Lige for tiden lytter jeg en del til Intervals, som er en slags instrumental metal. 

10. Hvad giver dig glæde i hverdagen ?
Når jeg ikke skriver, så får jeg en masse tid til at gå med at lave Tiktok-videoer. Her kan jeg slippe afsted med det konstante flow af ideer som vælter rundt i min hjerne. Et godt sted lige at lukke damp ud. Små sketches, sange, snak om historie-faget og meget andet. 
Hele vinteren sad min kæreste og jeg og samlede lego til den store guldmedalje, hvilket er en hyggelig måde at være sammen på. Nu er toppen af vores bogreoler fyldt op med Lego-bygninger. Vi ser
De sidste måneder er jeg begyndt at gå meget, da jeg har erkendt at jeg ikke er 21 år og udødelig. Sidste år scorede jeg mig en lyskebrok hvilket krævede en operation. Min læge sagde meget direkte at "Mænd i min alder" skulle begynde at tænke på helbredet. Tak for kaffe. Mænd i min alder? Så der bliver så vidt muligt gået lange ture hver dag, hvilket har hjulpet en del på kondi, søvn og ro i kroppen. Måske de der læger har ret.
Ellers er jeg stadigvæk vældig glad for at spille musik, selvom drømmen om at stå Wembley stadion som Freddie Mercury er parkeret. Min kælder er fyldt op med diverse instrumenter. Selvfølgelig har jeg brug for fire guitarer, tre ukuleler, to basser og rasledimser nok til en hær. 
Hvis jeg en eller anden dag skulle blive træt af at skrive bøger, så starter jeg et fantastisk blues-band. Overvejer om bandet skal hedde Bald N' Bearded, og sangene skal kun handle om drager, riddere og magi. 

Tusind tusind tak til Thomas Arnt for, at du ville være med til dette interview. Det er nogle virkelige informative, grundige og spændende svar. Du kan læse mine anmeldelser af hans bøger her på denne blog. Jeg glæder mig så meget til at læse flere af hans bøger, så hold øje med bloggen for flere anmeldelser og anbefalinger og følg med på Thomas Arnts instagram. Det er bare god underholdning.

Skrevet af Youlooklikeabook.



Thomas Arnt har skrevet 11 bøger.  Men han laver også interviews med andre forfattere I sit show Tik tok bogshow, hvor han fx interviewer forfatter Thea Astrid,  Christina E. Ebbesen og Mie Hald.  Tjek hans instagram for at se disse underholdende shows.  Jeg håber,  at han vil lave flere.  Thomas Arnt burde også være på tv .

Thomas Arnt kan både synge superråt og kraftigt og følsomt og blidt så hjerterne smelter.  Tjek hans instagram for at høre mere....



Thomas Arnt har en dejlig humor, som kommer til udtryk i alle hans bøger og dygtige Ane Gudrun er supergod til at gengive humoren i sine illustrationer til Thomas ' bøger fx i den supergode serie Du gætter aldrig hvad de gjorde med flere. De har et rigtig godt samarbejde. Læs min anmeldelse af serien lige her på denne blog. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva