Interview med Katrine Skovgaard

Interview med Katrine Skovgaard


Jeg har fulgt Katrine Skovgaard på instagram i noget tid. Hun er rigtig god til at lave spændende og underholdende indslag, reels og youtube-indslag samt klæde sig ud med parykker fx som Holly Short fra Artemis Fowl bøgerne eller som Hercule Poirot og lave livestreams om hekse. Jeg må indrømme, at jeg var særlig fascineret og imponeret af hendes helt magiske, hemmelige og unikke  skrivebord. Fornylig har jeg læst den meget intense og barske historie Midsommerens offer og fik lyst til at lære forfatteren bag denne spændende og overraskende heksefortælling endnu bedre at kende.  Efterfølgende er mit interview med Katrine Skovgaard: 

 1. Lille intro om dig selv. Baggrund og udgivelser


Jeg er 34 år gammel og er uddannet fysiker og geolog med speciale formidling. Jeg har altid været meget nysgerrig og det er nok, derfor jeg fandt naturvidenskabens vej i første omgang. Jeg er dog dybt lykkelig over, at jeg er endt som forfatter og børnebibliotekar. Jeg arbejder deltid som børnebibliotekar, og det er den perfekte kombination med at skrive bøger. Jeg elskede at skrive stile i folkeskolen, og jeg har skrevet seriøst i ti år. Min første roman Basismagi C udkom i 2019 og er, som titlen måske fortæller, en Fantasy-bog der kobler magi med naturvidenskab. Siden fulgte flere bøger og senest bogen Midsommerens Offer, hvor vi følger Kajsa fra en heksekult, der må drage ud i vores verden på en tragisk mission. Jeg brænder for at skrive om folk uden for det store fællesskab og så kan jeg godt lide at lege med bogformatet og proppe andre "dokumenter" ind i mine bøger. 

2. Har du altid vidst, at du ville være forfatter? hvornår og hvordan opstod ideen? hvordan reagerede folk omkring dig?
Jeg har altid elsket at finde på historier, men fik på en eller anden måde ind i hovedet, at man ikke rigtig kunne blive forfatter (Studievejledere og generelt samfundspres). Da jeg på en jordomrejse overvejede, hvad jeg egentlig ville, besluttede jeg, at jeg alligevel ville give det et forsøg. Det var i 2011 og efter et par år begyndte jeg at få udgivet noveller og snart fulgte romanerne også med. Her til efteråret udkommer min femte roman og jeg elsker at skrive mere og mere for hver dag, der går. 

3. Hvornår og hvordan debuterede du?
Jeg føler faktisk, at jeg har haft tre debuter. Min første novelle "Kaptajn Furidastos Logbog" udkom i ny dansk fantasy 2013 og det var noget helt særligt, at sidde med en bog, hvor jeg havde skrevet noget i den. i 2015 udkom jeg med fagbogen "Sådan laver du dine egne skattejagter", hvor jeg trak på min erfaring med at lave skattejagter. i 2019 stod jeg så endelig med min egen skønlitterære bog Basismagi C, og endnu en milepæl var noget. 

4. Hvad giver det dig rent personligt at skrive/ skabe sine egne karakterer og universer?
Rent personligt får jeg lov til at forsvinde ind i et univers. Men mest af alt skriver jeg faktisk til målgruppen, fordi jeg i mit allerinderste tror på, at litteratur kan ændre verden. Jeg håber, at mine læsere føler sig set og mindre alene, når de læser mine bøger. Jeg skriver for at underholde, men ikke kun - jeg vil gerne sådan helt ydmygt prøve at gøre en forskel. 

5. Hvordan er din skriveproces? Plotter du meget, inden du går i gang? Eller får karaktererne ligesom eget liv og styrer handlingen lidt? Ved du godt, hvordan bogen skal ende, inden du går i gang med selve skriveprocessen?
Jeg er nok en af dem, der plotter forholdsvist meget. Jeg plejer at begynde med en masse friskrivning - skriveøvelser, løse tanker om tema, karakterer mv. Det kan jeg sagtens bruge et par måneder på. Så plotter jeg den forholdsvist hurtigt. For tiden er jeg glad for tre-akts-modellen, men har også brugt hero's journey og andre modeller. Og så skriver jeg. Her er jeg glad for fordybelse som fx NaNoWriMo eller et decideret skriveophold. Så får manuskriptet lov at hvile. Så læser jeg selv igennem og retter. Derefter får jeg en betalæsers blik på, retter igen, sender til min redaktør, retter igen. Og ja - i sidste ende kommer der en bog ud af det. 

6. Du gengiver Kajsas følelsesliv og dilemma med meget stor indlevelse samt hendes første møde med den moderne verden. Man bliver både dybt forarget, rystet og rørt. Hvordan har du formået at gengive hendes følelser så tydeligt ?
og
7. Hvordan opstod ideen til Midsommerens offer?
Kajsa var overraskende nem at skrive, i forhold til at vi er to meget forskellige typer. Måske handler det om, at hele princippet for bogen får lov at styre hendes karakter. Jeg ville gerne skrive en omvendt fantasy. Altså en historie, hvor én fra en magisk verden kom til vores verden. Og så tænkte jeg at de klassiske fantasy-helte ofte har været heltemodige og glade for at opdage den magiske verden. Derfor gjorde jeg hende mut, mistænksom og forbeholden - nogle karaktertræk jeg måske alligevel besidder til tider. 

8. Har du lavet meget research til midsommerens offer ang magi, ritualer og den noget gammeldagse tankegang?
Jeg har lavet en del research over tiden på hekse, fordi jeg bare synes det er vildt spændende. Med den her historie dykkede jeg endnu længere ned i Heksens Håndbog af Dannie Druehyld, som jeg elskede som teenager. Jeg researchede også meget om planter og ved hvilke årstider, de fandtes. Men egentlig har researchen ikke været så stor, da jeg med vilje har holdt Kajsas heksekult lidt vag - det er ikke den der vigtig for temaet i bogen, selvom det er spændende. 

9. Jeg var helt vild med den tydelige stemning i bogen fx total uhygge til stor fascination og glæde. Man blev meget påvirket af det. Det var meget intenst og velskrevet. Er det noget, som du har haft fokus på og arbejdet meget med?
Jeg har haft mange tanker om uhyggen i bogen - altså om den simpelthen var for uhyggelig. Jeg vil ikke spoile noget, men jeg havde en betalæser, der synes der var lidt for meget død - det er jo noget, man er vant til i Fantasy, men jeg synes ikke altid det bliver beskrevet, hvor livsomvæltende sorgfuldt det egentlig er. Det ville jeg gerne dykke ned i. Kajsa tager nogle voldsomme valg, og jeg havde brug for nogle voldsomme hændelser til at sætte skub i det. 

10. Er der nogle særlige temaer eller budskaber, som er vigtige for dig at formidle i dine bøger?
Vi er ikke alle ens - og det er okay. Man kan finde fællesskaber og tilhørsforhold mange steder, og tit er det ikke der, hvor du tror i første omgang. Du er ikke alene. 

11. Hvornår og hvordan begyndte din egen fascination/ interesse for hekse? og hvilke hekse fra litteraturen er dine yndlings/ eller hvilke heksebøger er dine favoritter?
Jeg har altid synes det var spændende, men jeg tror især da jeg blev teenager, at det at leve i harmoni med naturen, begyndte at fascinere mig. Jeg købte w.i.t.c.h.-blade for mine lommepenge og lånte og genlånte heksens håndbog i et væk. Jeg har også bladret meget i bogen Hekse af Erica Jong, som har meget flotte illustrationer. Og så har jeg lige købt mig selv The Witch's Book of Self‑Care, som jeg glæder mig til at læse. Jeg anser ikke mig selv som heks, men jeg er meget fascineret af dem og det magiske overtroiske element. 

12.Hvilke genrer kan du bedst selv lide at læse? Hvilke fantasybøger er dine favoritter og hvorfor?
Jeg læser fantasy, krimi og realistisk YA. Jeg har været meget glad for Michael Ende og Jostein Garders bøger pga. det filosofiske og livskloge element. Derudover Det gyldne kompas og Artemis Fowl. Af nyere bøger så ELSKER jeg Half Lost, der også handler om hekse og jeg var også vild med Children of blood and bone. Hvis jeg må kaste lidt dystopi ind også så er jeg kæmpe fan af forfatteren Teri Terry. 

13. Hvordan er dine optimale skriveforhold, og skrivesnacks?
Jeg skriver allerbedst på Hald hovedgårds tårnbibliotek med en kop te og hjemmebagt kage, men et bibliotek eller læsesal og en termokande kan også bruges. Jeg kan også godt skrive hjemme, hvis jeg er i gang med noget rigtig spændende. 

14. Hvad bringer dig glæde i din hverdag (hobbies/ fritidsinteresser)
Ud over at skrive og læse bøger, så er jeg meget glad for yoga. Det giver mig overblik. Og så elsker jeg natur-eventyr både alene og sammen med andre. Jeg går heller aldrig af vejen for brætspils- eller filmhygge. Den perfekte fredag eftermiddag er sammen med min mor, en poirot-krimi på tv og en kop varm kakao. 

Tusind tusind tak til søde Katrine Skovgaard for, at du ville være med til dette interview. Sikke nogle spændende svar!

Skrevet af Youlooklikeabook

Læs gerne min anmeldelse af Midsommerens offer her på min blog eller på insta og se meget gerne min reel med Katrine Skovgaard på mit boginstagram. Læs mere om Katrine Skovgaard på hendes instagram. Facebookside og hjemmeside: www.katrineskovgaard.dk   . Midsommerens offer var med på dansk fantasy longlist i år og jeg  og my.fantasy.book.world var værter for en readalong af bogen og læste den derfor sammen med en del andre læsere og bogbloggere. Det var utrolig hyggeligt og rart at have nogen at læse den sammen med. Det er jo en ret uhyggelig historie!!  Læs den.


                                                Katrine Skovgaards udgivelser





Her ses Katrine Skovgaard udklædt som Hercule Poirot. 
Der fulgte et meget spændende hekseritual med sammen med Midsommerens offer samt en helt unik Blodmånete.   Katrine Skovgaard forstår virkelig at skabe den rette stemning. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva